طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیطرح توجیهی کشاورزی

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما بر اساس آمار بین المللی در سال 2020، خرما، تازه یا خشک، 1297 امین محصول پرمعامله جهان بود که در مجموع 1.9 میلیارد دلار معامله صادراتی داشت و نسبت به 2019 صادرات خرما، تازه و خشک شده، 5.75- درصد کاهش داشت و از 2.02  میلیارد دلار به 1.9 میلیارد دلار رسید تجارت خرما، در مجموع  0.011 درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل می دهد. در سال 2020  بزرگترین کشورهای صادرات کننده  خرما  به  ترتیب  تونس با 296  میلیون دلار صادرات، عربستان سعودی با 252 میلیون دلار و  امارات متحده عربی با 235 میلیون دلار صادرات درمقام  اول تا سوم صادرکنندگان جهانی قرار داشتند و ایران با 141 میلیون دلار صادرات در مقام  پنجم قرار گرفت.

کشورهای عمده  وارد کننده خرما  در  همین سال  به ترتیب عبرات بودند از  هند  با 218 میلیون دلار،  مراکش با 151 میلیون دلار ، فرانسه با 120 میلیون دلار،  امارات متحده عربی با 110 میلیون دلار و آلمان با 101 میلیون دلار بزرگترین واردکنندگان خرما، تازه یا خشک جهان بودند. نقش  امارات بعنوان وارد کننده خرما  و صادر کننده محصولات بسته بندی و فراوری شده  یا صادرات مجدد و  ایفای نقش های تجاری  خرمای منطقه مورد توجه است.

بررسی روند بازار بین المللی خرما در سنوات گذشته نشان از بضاعت ایران در ارتقا سطح کیفی محصولات و قابلیت تسخیر سهم بیشتری از بازار براساس مزیت های نسبی و رقابتی و لزوم  توحه بیشتر و برنامه ریزی شده در صنایع تبدیلی خرما را دارد و از آنجاییکه ایران هنوز هم جز کشورهای بزرگ تولید کننده و صادر کننده خرما است. بستر سازی و توسعه صنعت بسته بندی خرما می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را از نخلستانهای جنوب کشور مثل ،خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان با فراوری و بسته بندی به همراه داشته باشد و چون خرما از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و برای نگهداری و حمل و نقل ضروری است. استاندارهای  بهداشتی و  بسته بندی رعایت شود تا در حمل و نقل و جابجایی آسیب نبیند.

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

معرفی محصولات طرح | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

كشت خرما نیازمند اقلیم و  آب و هوایی خاصی است و در مناطق خاصي از جهان صورت مي گيرد. از نقطه نظر جغرافيايي مناطقی در  فاصله  بين  مدار 29 تا 39 درجه عرض شمالي و آن هم  تا  ارتفاع 1500 متری سطح دريا  می توانند  به این فعالیت بپردازند و چون بخش هایی از کشور ایران به لحاظ  استقرار در این منطقه  جغرافیایی قرار دارد لذا  از نظر کشت و توسعه باغات خرما از مزیت اقلیمی مناسبی برخوردار می باشد. به نحوی که با تولید بیش از حدود یک میلیون تن  و سیصد هزار تن خرما در سال جزو  تولید کننده برتر جهان میباشد. بر اساس اطلاعات موجود در وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید خرمای کشور از 232 هزار تن در سال 1360 به بیش از یک میلیون وسیصد  هزار تن در سال 1400 افزایش یافته است.

در حال حاضر خرماي ايران به علت  ضعف در کمیت و کیفیت  محصولات  فرآوري  و بسته بندی شده  مناسب، دارای قيمت های پايين در بازارهاي جهاني است. این طرح در راستای غلبه بر بخشی کوچکی از این مشکل سعی در صنعتی سازی محصولات شامل سورت و بسته بندی خرما  و تولید  شیره خرما  به همراه  تامین زیر ساخت های برودتی نگهداری خرمای فله و بسته بندی شده و فراروی  شده ارایه گردیده  است در اين طرح با عمليات تفکیک ، فرآوري  ( شستشو، كنترل رطوبت ، پوليش، درجه بندی) بر روي خرما ، كيفيت خرماي بسته بندي شده افزايش خواهد يافت و ضمن ايجاد بازار پسندي بهتر ، با قيمت مناسب تری مي توان هم خرما و هم شیره خرما را در بازارهاي داخلي و خارجی عرضه نماید.

ارزش غذایی خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

خرما یکی از با ارزش ترین محصولات  کشاورزی  و غذایی است، بخش  اعظم خرما را قند تشکیل می دهد، از 450  گرم خرما معادل  1275 کالری  گرما  تولید  می شود  مواد تشکیل دهنده خرما  شامل آب ، پروتئین ، چربی و  مواد معدنی شامل سدیم، پتاسیم، فسفر، مس، آهن، منیزیم ، کلسیم و ویتامین های A ، B1 ، B2 و C می باشد. خرما دارای ارزش غذایی بالایی  بوده و در هر کیلوگرم  خرمای تازه حدود  1570  کالری  و در هر  یک کیلوگرم خرمای  خشک بیش از 3000 کالری انرژی نهفته است. قسمت گوشتی خرما بسیار شیرین و خوش طعم  است و حدود 88-50 درصد از  وزن خرما را  به خود اختصاص می دهد.

تقریباً دو سوم از این وزن را  انواع  مختلف قندها  و حدود یک چهارم آن را آب موجود در میوه خرما و بقیه وزن را پروتئین،  چربی،  مواد معدنی و  انواع  ویتامین ها  تشکیل می دهند. مصرف آن  بلحاظ  ارزش غذایی  می تواند  نقش مهمی را در تأمین نیازهای بدن انسان داشته باشد.

ترکیبات شیمیایی خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

ترکیبات مهم موجود در هرما عبارتند از :

  • مواد قندی و آب

حدود شصت الی هفتاد و پنج درصد  وزن خرما  از مواد قندی و  کربوهیدراتها  تشکیل شده  است این مواد  شامل گلوکز ، فروکتوز و ساکاروز  هستند بعد از مواد قندی ، بیشترین درصد  مواد تشکیل دهنده بافت میوه خرما را  آب تشکیل می دهد که . میزان  آن  در  خرما بستگی  به نوع  رقم و شرایط و رشد و نمو میوه  متفاوت  است و میزان آب خرما در هنگام  ورود به کارگاههای بسته بندی برای جلوگیری از رشد مخمرها و کپک ها اندازه گیری شده و  با اصلاح میزان رطوبت خرما بوسیله آب گیری  فرایند  نگهداری سالم  محصول شروع می شود

  • مواد سلولزی و نشاسته ای | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

جداره سلول های خرما از مواد سلولزی تشکیل شده است و میزان ترکیبات سلولزی و نشاسته ای  طی  زمان تبدیل  میوه کوچک و نارس خرما  به میوه رسیده  از  حدود 85 درصد مواد خشک میوه  با  رشد میوه و افزایش میزان قندها مواد سلولزی  کاهش می یابد

  • مواد پکتینی

در خرما  وجود مواد پکتینی به صورت محلول هنگام تهیه شیره خرما سبب بروز مشکلاتی در عمل فیلتراسیون  می شود.  که به نتاسب تفاوت میزان  آن در میزان در خرما های نرم، نیمه خشک متفاوت در زمان فراوری تمهیدات لازم بکار گرفته می شود .

  • مواد معدنی | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

با توجه به نوع رقم خرما  مواد معدنی درحد  2 درصد وزن خرمای تر را خاکستر شامل موادی از قبیل پتاسیم ، کلسیم ، سدیم ، سولفور ، آهن  و  مس  تشکیل می شود

  • ویتامین ها

وجود ویتامین ها که  یکی از ترکیبات مهم خرما هستند اهمیت فراوانی دارد  بطور معمول  در هر 100 گرم خرما 50 واحد ویتامین  A، 09/0 میلی گرم  ویتامین B1 ، 1/0 میلی گرم  ویتامین  B2 و  22/0 میلی گرم  نیاسین وجود دارد.

  • مواد چربی و اسیدهای چرب

قسمت خوراکی خرما مقدار کمی مواد چربی شامل  6/0   تا 72/0  درصد از وزن خرما  را دارد. درصد زیادی از این مواد روی سطح خارجی میوه پخش شده و هسته خرما دارای مواد چربی زیادتری (حدود 5/8%) است.

  • رنگدانه ها

بافت های خرما در برگیرنده رنگدانه های همانند   کلروفیل ، کاروتن و آنتوسیانین  هستند که به ترتیب رنگ های سبز ، زرد ، و قرمز را  می سازند. قهوه ای شدن رنگ خرما به دلیل رسیدن کامل خرما و تجمع اسید در بافت های میوه است.

ارقام خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

تعداد ارقام خرمای جهان  حدود  4000 رقم  و  تعداد ارقام خرمای ایران در مناطق مختلف را حدود 400 رقم اعلام نموده اند این ارقام به  لحاظ اندازه ، نوع ، رنگ ،میزان خشکی ، میزان شهد ، شکل و اندازه با هم  تفاوت دارند.  ارقام خرما براساس نوع  خاک ، آب و هوا و مقدار رطوبت منطقه کشت  با هم تفاوت دارند برخی از ارقام خرمای ایران از قبیل شاهانی، مضافتی، و کبکاب بسیار مرغوب و از بهترین خرماهای جهان محسوب می شوند.

ارقام خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

مهمترین ارقام خرمای ایران | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

در بین مهمترین ارقام  خرمای ایران رقم های استعمران، مضافتی، کبکاب، شاهانی، زاهدی، ربی، خضراوی، برحی، حلاوی، آل مهتری، خنیزی و مرداسنگ را پرآوازه ترین رقم های تولیدی  می باشند   که  هر کدام  بومی مناطق و  استان های خاصی از کشور  هستند. خرمای معروف استان خوزستان استعمران (  سعمران ویاسایر)  است  که بیشترین میزان  تولید استان   را  تشکیل و  برخی گونه های دیگر  همانند  خارک نیز صادراتی هستند  بیشترین  خرمای  معروف استان بوشهر کبکاب است و  خرمای معروف فارس نیز  زاهدی ، شاهانی ، کبکاب  است در  استان کرمان  خرمای مضافتی و در  استان سیستان و بلوچستان نیز خرمای  مضافتی و  ربی و  در  استان هرمزگان  پیاروم  در  منطقه  جیرفت  خرمای مضافتی و مرداسنگ  رقم های تولیدی غالب  را  تشکیل  میدهند .

مناطق تولید وخصوصیات ارقام مهم خرمای ایران

خرمای استعمران | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

این رقم که با نام های سعمران، سایر، سمبرون، سمبارون در مناطق مختلف اطلاق می شود و حدود 80-70 درصد نخیلات استان خوزستان را شامل می شود. دارای ارزش تجارتی بسیار زیادی است و یکی از مهمترین ارقام صادراتی استان خوزستان می باشد. از مهمترین خصوصیات این رقم، نیمه خشک بودن آن است که خاصیت نگهداری  آن  را افزایش داده و  این خاصیت  سبب شده تا مناسب ترین رقم تجارتی و صادراتی ایران  باشد..

خرمای شاهانی (Shahany)

این رقم در مناطق مختلف به نام های متفاوتی نامیده می شود  در میناب شاونی  در فیروز آباد شونی و در حاجی آباد بندر عباس به نام خورک شانی نامیده می شود . خرمای شاهانی یکی از مهمترین و فراوان ترین ارقام خرمای  استان فارس است. حدود 95 درصد از نخل های  شهرستان جهرم  را شامل می شود و  جزو خرماهای نرم محسوب شده ولی در بعضی مناطق به صورت خرمای خشک استفاده می شود و رقمی میان رس و دیر رس و بسیار مطلوب می باشد این رقم به علت شیرینی زیاد و خوش رنگی خرمای آن  مصرف داخلی فراوان دارد.

مضافتی (Mozafati)

در ایران  خرمای مضافتی بعد  از سعمران و شاهانی  از مهمترین ارقام خرمای اقتصادی کشور است. این رقم در نقاط مختلف کشور کشت شده است. موطن اصلی آن در ایران  شهرستان بم کرمان می باشد. خرمای  مضافتی  بم یکی از بهترین انواع خرمای ایران از نظر بازار داخلی محسوب می شود.

پراکنش کشت  این رقم علاوه بر استان کرمان  (بم، جیرفت، کهنوج، شهداد، نرماشیر)  در سراوان ، ایرانشهر ، نیکشهر ، حاجی آباد ، طبس و خور و بیابانک اصفهان  نیز کشت می شود. مضافتی از ارقام بسیار عالی تر و نیمه تر، به رنگ قرمز تیره متمایل به سیاه بوده و دارای کیفیت بسیار خوب می باشد.

رقم زاهدی (Zahedi) (قصب)

رقم خرمای  زاهدی نیز مانند خرمای دیری از ارقام خشک به شمار می رود. در بعضی مناطق به عنوان رقم نیمه خشک است. در مناطقی از کشور به عنوان قصب از آن نام برده شده است.  در بسیاری از نقاط خرما خیز کشور به خصوص در خوزستان، فارس، بوشهر و استان کرمانشاه، نیز در سطح زیاد کشت می گردد. مهمترین منطقه گسترش آن در پشتکوه  بوشه ر می باشد. از ارقام  صادراتی  و به دلیل قند زیاد زاهدی از   ارقام صنعتی  محسوب شده واز آن برای تهیه الکل، سرکه  استفاده می شود .

کبکاب (Kabkaab)

خرمای  کبکاب از مهمترین و فراوان ترین ارقام منطقه  خشت و  کمارج ، در کازرون و دشتستان (برازجان) می باشد. این رقم در سایر مناطق خرما خیز کشور نیز  مانند خورموج ، بهبهان ، کازرون ، جهرم ، طبس نیز به مقدار زیاد کاشته شده است   خرمای کبکاب بهبهان بسیار شیرین و نسبت به کبکاب دشستان کوچکتر و پر شیره تر می باشد. اندازه حبه کبکاب بسیار درشت می باشد  مصرف آن بیشتر در حالت رطب و خرما است.

خرمای ربی (رابی) (Rabbi)

خرمای ربی یکی از مهمترین ارقام  استان سیستان و بلوچستان می باشد. از نظر اهمیت بعد  از  سعمران ، شاهانی ، مضافتی و کبکاب قرار دارد. در ایرانشهر ، زابل ، چاه بهار  و  سراوان کاشته می شود.  میوه آن نسبتآ  بزرگ، رنگ آن قرمز و  رطب آ ن کمی سبز رنگ است

خرمای برحی (Barhi)

این نوع خرما، دیررس است و نسبت به رطوبت مقاوم نیست . خرمای برحی یکی از ارقام بسیار مهم استان خوزستان می باشد. علاوه بر خوزستان این رقم در قصر شیرین ، سومار ، دهلران ، بندر لنگه ، براز جان نیز کشت می شود. خارک آن دارای مقدار قند کافی است به همین دلیل خارک و رطب آن به مقدار زیاد مورد مصرف مناطق خرما خیز قرار می گیرد.

خرمای گنتار (Gantar)

از این نوع  خرما در مناطق مختلف به اسامی قنتار و قندی  نام برده  می شود. یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی خوزستان می باشد. قابلیت نگهداری این رقم زیاد است. این رقم در روی درخت چندین نوبت برداشت می شود و  مناطق کشت آن علاوه بر خوزستان (شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز، بهبهان) در برازجان ، اهرم کازرون ، داراب نیز می باشد.

خرمای آل مهتری (Allmehtari)

خرمای آل مهتری از ارقام بسیار مهم استان هرمزگان است و از ارقام فراوان شهرستان میناب نیز به شمار می رود در استان کرمان نیز کاشته می شود و  از ارقام زودرس منطقه بندر عباس است. قسمت اعظم میوه را هسته اشغال کرده است  ولی به دلیل زودرسی دارای ارزش اقتصادی است.

خرمای  خضراوی (Khazravy)

بعد از سعمران دومین رقمی است که در خوزستان سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است. از ارقام نیمه خشک بوده و از نظر صادرات در مرتبه دوم اهمیت بعد از سعمران قرار دارد. در سایر مناطق خرما خیز نظیر جهرم ، کازرون ، دشستان ، فسا ، قصر شیرین و رامهرمز نیز کاشته می شود. مصرف آن به صورت خارک و رطب نیز متداول است بیشتر در حالت رطب و خرما مصرف می شود

خرمای خاصوئی (Khassui)

این نوع خرما از مهمترین ارقام تولیدی  بهبهان  در خوزستان است. خرمای خاصوئی رقمی مرغوب است و میوه ای بسیار شیرین دارد. در فسا  استان و بهیهان به  این رقم خرما خاصی می گویند  و  قابلیت نگهداری آن بسیار بالا است.

 خرمای شکر (Shakkar )

این  نوع خرما بیشتر در شمال خوزستان مانند دزفول، شوشتر و رامهرمز وجود دارد. در سایر شهرهای خوزستان مثل شادگان و اهواز نیز به طور پراکنده دیده می شود. این رقم همچنین در میناب ، قشم و بندر عباس کاشته شده است. در شهرهای برازجان، ایرانشهر به مقدار کم کشت شده است. این رقم نسبت به سایر ارقام دارای قند بیشتر و در نتیجه شیرین تر است و مصرف میوه آن به صورت رطب می باشد. درجه شیرینی آن زیاد، جنس میوه تقریباً خشک است.

خرمای مردا سنگ یا مردار سنگ (Mordar sang)

این نوع خرما یکی از ارقام معروف استان کرمان می باشد و در بندر عباس ، بم ، جاسک ، جیرفت ، و میناب نیز کاشته می شود. رنگ میوه آن زرد و دارای کیفیت عالی می باشد. و میوه آن به صورت خرمای رسیده  مصرف می شود.

خرمای پیاروم (Piarum)

این نوع خرما یکی از مهمترین و معروفترین ارقام شمال استان هرمزگان است. این رقم در حسن آباد کازرون ، اطراف داراب ، حاجی آباد ، کرمان ، و بندر عباس کاشته می شود. درصد رطوبت میوه آن کم است از ارقام خشک محسوب می گردد. از میوه های دیررس است و کیفیت میوه آن مطلوب است و از نظر صادرات بسیار بازار پسند است.

خرمای پیاروم (Piarum)

خرمای  زریک (Zareik) | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

خرمای زریک در میناب ، بندر عباس ، فسا و جهرم کاشته می شود و رقم آن در  میناب و قشم دارای   کیفیت میوه عالی و در  بندر عباس خوب است. و از خرماهای تر به شمار می رود. محصول این رقم معمولاً به مرحله خرمای کامل نمی رسد در نتیجه شیره کمتری دارد.

خرمای شیخالی (Sheikhali)( (شیخ عالی)

خرمای شیخالی در براز جان ، خور موج ، اهرم ، کازرون (خشت و کماج) و شیانکاره کاشته می شود. رنگ میوه آن زرد است و خارک بسیار خوبی تولید می کند. میوه آن در کازرون و خشت و کماج درجه یک است

خرمای حلاوی (Hallaawi)

خرمای جلاوی  بیشتر در استان خوزستان  (آبادان، خرمشهر، اهواز، شادگان) کاشته می شود و  از خرماهای نرم به شمار می رود. خرمای حلاوی در اواخر رسیدن چروک می خورد و میوه آن کوچک و جزو زودرس ترین ارقام خرما می باشد. توانایی انبار داری و نگهداری   بالایی دارد و در برابر باران و رطوبت زیاد در موقع رسیدن و برداشت نسبتاً مقاوم است

خرمای دیری (Dayri)

رقم دیری در استان خوزستان (اهواز، خرمشهر، آبادان، شوشتر، شادگان) و بوشهر ، کازرون، برازجان و بهبهان نیز کاشته می شودو  از نوع خرمای  خشک و نسبتاً درشت محسوب می شود. این رقم نسبتاً به رطوبت مقاوم و  دیررس است و از ارقام صادراتی کشور به شمار می رود. خرمای دیری  جز میوه های خشک بوده و روی نخل کاملاً خشک می شود.

شیره خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

شیره خرما مایعی غلیظی و قهوه ای رنگ  با بریکس 65 الی 70  و غیر قابل حل در آب معمولی بوده و  غنی از کربوهیدرات ها و حاوی انواع قندهای احیا کننده  و ماده ای انرژی زا  است  که  در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. شیره خرما در فرایند فرآوری در نتیجه پرس کردن و  حل شدن شیره و شربت  خرما  در آب و  عمل دیفوزیون بدست  میاید  این مایع  تمامی خواص خرما را دارا  بوده و دارای کاربردهای زیادی است بلحاظ طبقه بندی شیره خرما با توجه به غلظت محلول تولیدی و نژاد  و رقم ورنگ خرمای مصرفی متفاوت است. از نظر غلظت شیره خرما بصورت  غلیظ و رقیق  تولید می شود  ماده  اولیه اصلی  برای تولید  شیره ،  خرما  می باشد  شیره  به راحتی قابل هضم و جذب می باشد. شیره  خرما در تهیه نوشابه تهیه سس خرما آب میوه ها  و تهیه بستنی میوه ای تهیه شیرینی های آردی ، تولید مرباها و تولید سرکه استفاده می گردد

شیره خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

موارد مصرف و کاربردهای محصولات | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

خرما در صنایع غذایی یک افزودنی نسبتاً ارزان و قابل دسترس می باشد. در هر ۱۰۰  گرم  تقریباً  ۷/۵  گرم فیبرهای مناسب رژیم غذایی موجود می باشد که نسبت بسیار مناسبی است. خرما همچنین منبع پتاسیم و دیگر مواد کانی می باشد. در حقیقت خرما بیش از سه برابر موز دارای پتاسیم می باشد  خرما داراي مصارف بسيار متنوعی از قبيل تازه خوري خرمای دست چین  (خارك ورطب)، مخلوط باآجيل(انواع خرماي خشك شده)، خرما به صورت قطعات کوچک ، خرمای لوله ای  ، خرمای بدون هسته ، خمیر خرما، استفاده درطبخ برخي ازغذاها ودسرهاي سنتی ( رنگينك،حلوا و…)، بصورت عصاره،  نوشابه و شيره، سس، خرما، كمپوت ومربا، آب نبات خرما ،    همچنين مصارف صنعتي آن ازقبيل الكل سازي ، توليد اسيد سيتريك ، مخمرها، پودر شکر خرما ، قندمايع(بعنوان ماده اوليه صنايع نوشابه سازي وشكلات وبيسكويت سازي)  و خوراک دام  مي باشد.

کدهای آیسیک محصول | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

آیسیک نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي کدیشن آیسیک  فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری‌که در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کد آیسیک 15  مربوط به محصولات غذایی  بوده و کدهای فعالیت‌ها طرح به شرح ذیل ارائه گردیده است.

کدهای آیسیک محصول | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

بررسی فنی و تکنولوژیکی وفرایند تولید

روش فرآوري و بسته بندي خرما نيز مشتمل بر  ضد عفوني ، شستشو  ،  رطوبت گيري  ،پوليش  ، درجه بندي  و  بسته بندي است بر اساس استانداردهاي تعيين شده در خصوص شرايط نگهداري و انبارش  خرما لازم است كه مواد اوليه بسته بندي و همچنين محصول در انبار (سردخانه پيش بيني شده )  با استفاده از شرايط تعريف شده از سردخانه استفاده شود  لذا مشخصات عمومي سردخانه پيش بيني شده در طرح برای  نگهداري  محصولات  سردخانه دومداره  آمونياكي به ظرفيت  1000 تني  با تلورانس دمایی  تبخير   18- الي 7- درجه  با  اتاقهاي سرد خانه   به ابعاد 8*14*24 در نظر گرفته شده است .

فرایند بسته بندی خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

خرمای خریداری شده با نظارت دقیق از زمان برداشت تا تحویل محصول توسط نمایندگان کارخانه  توسط  تولید کنندگان  به کارخانه ارسال می گردد و خرما باسکول  و وزن شده در سکوهای تخلیه  تحویل می گردد  پس از تخلیه و تحویل خرما در جعبه های مخصوص قرار گرفته و جهت ضدعفونی آماده می شود. عمل ضدعفونی کردن برای تمام خرماهای وارده به کارخانه و در اتاق های مخصوص صورت می گیرد. پس از این مرحله متناسب با   ظرفیت  ماشین آلات تولیدی ، خرما به قسمت شستشو برده می شود.

خرما شسته شده توسط ریل های مخصوص به دستگاه خشک کن وارد می شوند و با تنظیم دستگاه علاوه بر خشک کردن میزان رطوبت موجود در خرما از ۳۰ درصد به حدود ۲۰-۱۵ درصد می رسد  پس از خشک شدن مرحله درجه بندی و بازرسی شروع می.شود خرمای مطلوب بلحاظ  اندازه ،رنگ ،درشتی و روشنی  ودرجه نرمی  به منظور جذب بازارهای داخلی و خارجی سورت و  بسته بندی می شود  پس از مرحله درجه بندی ، خرما توسط نقاله های مخصوص به قسمت توزین وارد شده و در بسته های ۲۵۰،۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی قرار گرفته و روکش می شود پس از این مرحله بسته های خرما در کارتن های مناسب گذاشته شده و برای نگهداری به سردخانه ارسال می شود

فرایند بسته بندی خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

فرایند تولید شیره خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

برای تولید شیره خرما  به روش دیفوزیون در این طرح مراحل چندگانه ای مد نظر است این مراحل عبارتند از:

انتخاب مواد اولیه  ، ضدعفونی و نگهدارش مواد اولیه در سردخانه ، شستشو ، سورتینگ ، هسته گیری و تفکیک نخاله ، خردکردن پخت و دیفوزیون خرما ، تفکیک و سانتریفیوژ چرخشی بمنور تفکیک مواد جامد از شربت و عصاره  مایع ، فیلتراسیون نهائی شربت یا شیره رقیق ،پیش گرم کردن  کالای نیمه ساخته ،  تغلیظ اولیه  ، رنگبری و تغلیظ نهائی جهت تولید شربتهای غلیظ  دارای رنگ بهبود  یافته  با استفاده از کربن فعال ، پاستوریزاسیون و بسته بندی  محصول نهایی  متناسب با سلیقه مشتری

فرایند تولید شیره خرما | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

ماشین آلات و تجهیزات اصلی خط تولید | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

لیست ماشین آلات اصلی  خط تولید در دو بخش سورت وبسته بندی خرما و تولید شیره خرما صنعتی با استفاده از تاسیسات مشترک  سردخانه دیگ بخار بخش های انبار و تاسیسات عمومی بشرح ذیل می باشد

شستشو،  بالابر  و خشک کن خرماو  نوار سورت ، سکو پخت  ، تانک فرموله خرما  ،فیلتر پرس ، اواپراتور دو مرحله ، مخزن دیو ، پاستوریزاتور ، پرکن دونازله ، تونل سرد کن  ، لیبل زن اتیکت زن یکطرفه ، شیرینگ پک نیمه اتوماتیک ، پیش گرمکن ، نوار نقاله جلو بسته بندی و دستگاه بالابر ، دستگاه سورتینگ خرما  ، نوار نقاله دستچین ،   دستگاه سرند و نخاله گیری ، میزکار های تمام استیل

ماشین آلات و تجهیزات اصلی خط تولید | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

 بررسی آماری ومشخصات عمومی طرح فرواوری خرما  

بر اساس آمار متشره وزارتین صمت وجهاد کشاورزی تا  ابتدای  سال 1401 تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره شده کشور  در زمینه درجه وبسته بندی خرما   368 واحد است که  ظرفیت اسمی  تولید آنها  555512  تن خرما را دارد  وتعداد 180 واحد صنعتی نیز در زمیته تولید  شیره خرما با ظرفیت اسمی 196513تن  به ثبت رسیده اند  بدهی است برای  آگاهی از داده های دقیق آماری در این حوزه ودرخواست انجام مطالعات دقیق بازار می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگبرید.

بر اساس مطالعات انجام شده طرح احداث واحد سورت و  بسته بندی خرما و شیره خرما  با ظرفیت 3900 تن درسال در سال جاری  ودر محل بررسی شده 945   میلیارد ریال  سرمایه گذاری نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری   44  درصد بوده  و دوره برگشت سرمایه عادی طرح  حدود 4 سال می باشد بدیهی است  داده های مالی طرح با  تغییر زمان و مکان طرح تغییر خواهد کرد . در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این طرح  ارائه شده است.

   بررسی آماری ومشخصات عمومی طرح فرواوری خرما  

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی | طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی خرما

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی واقتصادی تهیه شده طرح و  تحلیل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي برای تولید محصولات را نشان می دهد. حهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد و صادرات محور  می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کارد.وک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح ها و واحدهای

  • انجام مطالعات تحقیقات بازار بنگاهها و پروژه ها
  • استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی تصب .راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره