طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید فرنچ فرايز (سيب زمينی)

طرح توجیهی تولید فرنچ فرايز (سيب زمينی) به منظور تولید خلال های سیب زمینی سوخاری، طراحی و نوشته می شود. با توجه به پیشرفت جوامع و فعالیت بانوان در عرصه های مختلف، درصد بالایی از خانواده‌ها  بیشتر مایل به استفاده از غذاهای آماده و نیمه آماده هستند. در کشورهای اروپایی به دلیل شناخت بالا از خواص و مواد مغذی سیب زمینی، بیش از مردم ایران از سیب زمینی و فرآورده های آن استفاده می شود. اما امروزه در کشور خودمان نیز شاهد افزایش روزافزون استفاده از فرآورده های سیب زمینی هستیم، بنابراین شروع کسب و کار در این زمینه می تواند سود آوری خوبی به همراه داشته باشد. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح توجیهی تولید فرنچ فرايز (سيب زمينی) تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوایند : نوشتن طرح توجیهی 

معرفی محصول

فرنچ فرایز یا خلال سیب زمینی سوخاری در واقع قطعاتی از سیب زمینی سوخاری است که در ابعاد مشخصی برش داده شده و پس از اعمال فرآیند های خاصی سرخ می شود. یکی از انواع خلال های سیب زمینی سوخاری، خلال منجمد است که نیازمند سوخاری کردن کامل هستند.

از ویژگی های این خلال های سیب زمینی سوخاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ خلال های سیب زمینی به رنگ طبیعی سیب زمینی و زرد کمرنگ تا طلایی است.
  • بو و مزه این محصول بدون بوی غیر عادی و ناپسند و دارای بو و مزه طبیعی سیب زمینی به همراه دیگر افزودنی ها است.
  • سیب زمینی های سرخ شده باید تا حد امکان دارای ظاهری یکنواخت باشند.
  • در بسته بندی های فرنج فرایز نباید بیش از 10 درصد خلال سیب زمینی شکسته، 4 درصد سیب زمینی با تکه های سبز و 2 درصد سوختگی شامل تکه های سوخته شده به رنگ قهوه ای وجود داشته باشد.
  • برای سرخ کردن خلال های سیب زمینی سوخاری شده باید از روغن هایی که دارای استاندارد روغن های گیاهی مخصوص صنایع غذایی استفاده شود.

كد آيسيک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید فرنچ فرايز شامل موارد زیر است :

  • کد آیسیک سیب زمینی منجمد آماده طبخ (فرنچ فرایز) : کد 15132021
  • کد آیسیک خلال سیب زمینی : کد 15132016

شرايط واردات محصول

مطابق با قوانین صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران، محدودیتی در واردات این فرآورده از سیب زمینی با نام فرنچ فرايز وجود ندارد. شماره تعرفه گمرکی به منظور واردات فرنچ فرایز، کد 20041000 می باشد.

موارد مصرف و كاربرد طرح توجیهی تولید فرنچ فرايز

فرنچ فرایز به معنای خلال های سیب زمینی آماده طبخ است که معمولا یا به عنوان تنقلات مورد استفاده می گیرد و یا در کنار دیگر غذاها کاربرد دارد.

بررسی كالاهای جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

برای اینکه محصولی به عنوان کالای جایگزین محصولی دیگر معرفی شود، باید به نوع مصرف آن توجه نماییم. در بررسی کالای جایگزین فرنج فرایز، سلیقه افراد بسیار اهمیت دارد؛ به این معنی که ترجیح می دهند چه چیزی را برای استفاده به عنوان وعده تنقلات و یا در کنار غذا جایگزین خلال سیب زمینی کنند.

سیب زمینی سرخ کرده آماده را فقط می توان با سرخ کردن سیب زمینی در خانه جایگزین کرد و به صورت آماده و نیمه آماده جایگزینی ندارد.

امروزه افراد ترجیح می دهند با استفاده از محصولات آماده در زمان خود صرفه جویی لازم را داشته باشند؛ به همین دلیل از این نطر نمی توان جایگزینی را برای فرنچ فرایز معرفی کرد. از سویی دیگر سیب زمینی های خانگی از نظر کیفیت قابل مقایسه با سیب زمینی های تولید شده به روش صنعتی نیستند.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيای امروز

سیب زمینی یکی از محصولات کشاورزی است که در شرایط نامساعدتری نسبت به گندم و یا چغندر در خاک های های ضعیف نیز قابل کشت هستند. همین موضوع سبب شده است که بسیاری از کشورهای صنعتی قدم در مسیر کشت سیب زمینی و همینطور تولید محصولات فرآوری شده از آن نمایند. از سویی دیگر سیب زمینی به عنوان یک ماده پرارزش غذایی شناخته شده است چراکه غنی از منابع سديم، پتاسيم و منيزيم است.

به همین دلیل تمامی فرآورده های سیب زمینی دارای ارزش غذایی بالایی هستند. از سویی دیگر می توان متناسب با سلیقه مشتریان آن ها را در طعم و مزه های متفاوتی تولید کرد. در کشورهای مختلف با استفاده از تکنولوژی های به روز خلال های سیب زمینی با ارزش غذایی بالا تولید می شوند.

شرايط صادرات محصول

در زمینه صادرات فرنج فرایز، کشور ایران حضور فعالی ندارد و دلیل این موضوع نیز نبود مکانیزم صنعتی و اصلاح نژاد گیاهان در بخش کشاورزی است که منجر به کیفیت پایین سیب زمینی ها می گردد. برای قدم گذاشتن در مسیر صادرات، ابتدا باید اصلاح نژاد شده و از بذر های مناسب و پرمحصول استفاده گردد.

از دیگر دلایل نبود حضور فعالانه ایران در زمینه صادرات سیب زمینی و فرآورده های آن این است که برنامه ریزی های لازم برای صادرات آن ها انجام نشده است. برای حضور در بازار جهانی باید شبکه ای محصول را از مرحله اولیه شامل فرآوری تا مرحله نهایی و تولید محصولات فرآوری شده، زیرنظر قرار دهد.

دانش فنی و روش تولید

در حال حاضر برای سوخاری کردن خلال سیب زمینی از تکنولوژی های پیشرفته استفاده می شود. کارخانه های مختلف برای تولید این محصول از تکنولوژی های متفاوتی نیز استفاده می کنند؛ در ادامه مراحل تولید فرنچ فرایز را که در اکثر واحد های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد، آورده ایم:

1ـ سورتينگ و شستشو

پس از انتقال سیب زمینی به کارخانه، سیب زمینی ها به وسیله جریان آب به خط تولید منتقل می شوند و از یک شنگیر عبور می کنند تا الیاف و شن ریزه های آن ها جدا گردد.

سیب زمینی ها با توجه به اندازه هایی که دارند پس از شست و شو دسته بندی می شوند. پس از اتمام مراحل شست و شو، سیب زمینی ها آماده پوست گیری هستند.

2.پوست گيری و لكه گيری

از پوست گیرهای شیمیایی و بخاری برای پوست گیری سیب زمینی استفاده می شود. طی این روش سیب زمینی های خیس خورده و شسته شده وارد یک مخزن تحت فشار می شوند که دوران و حرکت مخزن منجر به خروج بخار تقطیر شده از قسمت پایینی ظرف شده و پوست گیری سیب زمینی ها نیز انجام می شود.

کل فرآیند پوست گیری سیب زمینی ها معمولا یک تا دو و نیم دقیقه طول می کشد. در نهایت نیز مجدد سیب زمینی ها در داخل شست و شو دهنده های استوانه ای قرار می گیرند و با نوار نقاله وارد مرحله خرد شدن می شوند.

3.خرد كردن

سیب زمینی ها در داخل مخازن آب قرار می گیرند تا در زمان مورد نیاز برای خرد کردن تغییر رنگ نداده و سیاه نشوند. برش های ایجاد شده بر روی سیب زمینی ها به صورت طولی است تا ضایعات کمتری داشته باشد.

پس از اتمام مراحل خرد کردن، سیب زمینی هایی که دارای خلال های نازک هستند و یا از نظر اندازه خیلی کوتاه و یا خیلی نازک هستند، جداسازی می شوند و در نهایت خلال های یک اندازه به بلانچر منتقل می گردند.

4.شستشوی مجدد

به منظور از بین بردن نشاسته ای که در خلال های سیب زمینی ایجاد می شود، مجدد خلال ها بر روی یک تسمه نقاله قرار می گیرند و از زیر یک دوش آب عبور می کنند.

5.بلانچينگ

در مرحله بلانچینگ، هدف از بین بردن آنزیم هایی است که موجب تیره شدن سیب زمینی ها می شود. به همین دلیل سیب زمینی ها را از تونلی که دارای درجه حرارت 70 تا 90 درجه است به مدت 30 ثانیه عبور می دهند.

در این تونل دیواره هایی وجود دارد که به سیب زمینی ها بخار می دهد. نتیجه بلانچینگ این است که رنگ سیب زمینی ها بهبود پیدا می کند، چربی مرتبط با نشاسته آن ها نیز کاهش پیدا می کند، زمان سوخاری سازی سیب زمینی کم می شود و بافت محصول نهایی بهبود پیدا می کند.

برخی واحد های تولیدی به منظور بهبود رنگ سیب زمینی در این مرحله از مواد شیمیایی شامل پيروسـولفيت سـديم و بهبود دهنده طعم شامل نمک های كلسيم يا منيزيم استفاده می کنند.

6.رطوبت گيری

رطوبت های اضافی خلال های سیب زمینی طی این مرحله گرفته می شود که منجر به سوخاری شدن بهتر سیب زمینی ها می شود.  داشتن آب کم تر در سیب زمینی ها زمان سوخاری و سرخ شدن آن ها را کاهش می دهد. در کارخانه های بزرگ این مرحله با خشک کن های نواری انجام می شود.

7.سرخ كردن

دستگاه های اتوماتیک، روغن را بر روی سیب زمینی ها می پاشند و سپس سیب زمینی های خلال شده به داخل یک سوخاری کننده، منتقل می گردد.

از برخی نقاله ها نیز برای حمل خلال های سرخ شده از روغن داغ استفاده می شود. متداول ترین دما برای سوخاری کردن سیب زمینی ها، 180 درجه سانتی گراد است و در صورتی که دما بیشتر از این حد باشد، سطح سیب زمینی ها قهوه ای می شود. سریع بودن مراحل سوخاری سازی منجر به افت بافت و طعم سیب زمینی ها خواهد شد و هر چه این فرآیند کندتر باشد، سیب زمینی های نهایی کیفیت بهتری خواهند داشت.

8.روغن گيری و سرمايش

سیب زمینی های سوخاری پس از خروج از مرحله سوخاری شدن، بر روی نوار تسمه ای و چربی گیر قرار می گیرند. در روش های جدید به منظور کم کردن روغن سیب زمینی ها از اسپری آب داغ استفاده می شود.

پس از اینکه چربی سیب زمینی ها جداسازی می گردد، بر روی نوار توری داری قرار می گیرند و به بخش سرمایش منتقل می گردند. در اثر عبور هوای سرد خلال های سیب زمینی سوخاری شده در مدت زمان 20 دقیق سرد می شوند.

سرمایش در بهبود بافت خلال ها بسیار تاثیر گذار است و برای منجمد شدن نیز به مدت زمان کم تری نیاز دارد. در برخی واحد های تولیدی نیز به منظور سرمایش از مایکروویو استفاده می شود.

9.اضافه كردن نمک و ادويه

نمک و ادویه های لازم مطابق با دستور العمل های تولید واحد تولیدی بر روی سیب زمینی های سوخاری ریخته می شود.

10.منجمد سازی و بسته بندی

خلال های سیب زمینی منجمد شده در داخل کارتن های بسته بندی قرار می گیرند. مدت زمان مورد نیاز برای منجمد سازی خلال های سیب زمینی، 12 دقیقه است که در دمای منفی 20 درجه صورت می گیرد.

کیفیت بسته بندی در این مرحله حائز اهمیت است که معمولا از کیسه های پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می گردد. این نوع بسته بندی ضمن داشتن کارایی، دارای هزینه کمی هستند و ضد آب هستند و بو و طعم را عبور نمی دهند.

از معایب خط تولید کارخانه های قدیمی در ایران که از روش های سنتی استفاده می کنند، این است که از ابتدای شیفت کاری از یک روغن استفاده می کنند؛ حرارت دیدن مداوم روغن منجر به اکسید شدن و تولید مواد نامطلوب می شود که برای سلامتی مضر است.

در این روش سنتی روغن زیادی مصرف می شود که در روش مدرن که توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردیم، این مشکل تا حدودی برطرف شده است. همینطور روغن ها یکبار داغ می شوند به همین دلیل تاثیر نامطلوبی بر روی محصول نهایی نخواهند داشت.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در طرح توجیهی تولید فرنج فرایز

به منظور راه اندازی خط تولید تمام اتوماتیک فرنچ فرایز به ماشین آلات و تجهیزات زیر نیاز می باشد:

  • مخزن دريافت سيب زمينی
  • شن گير و بالابر
  • مخزن شست و شو سيب زمينی با پوست
  • پوست گير
  • كانواير و ميز بازرسی
  • اسلايسر
  • شستشو دهنده اسلایس ها و نشاسته گير
  • مولتي بانچر سرد و گرم
  • آبگير
  • تانک ترزيق روغن
  • سرخ كن
  • روغن گير
  • نمك و ادويه پاش
  • خنک كننده
  • كانواير
  • ميز توزيع
  • ماشین آلات بسته بندی
  • تجهیزات آزمایشگاهی
  • سایر تجهیزات

در طرح توجیهی فرنچ فرایز هزینه لازم برای تهیه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولیدی، از شرکت های مهم و تولید کننده به سرمایه گذاران اعلام می گردد. دیگر هزینه ها شامل هزینه حمل و نقل، نصب و راه اندازی، عوارض گمرکی نیز محاسبه می گردد.

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره