طرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

طرح توجیهی خدماتی (Feasibility Study for Services) | طرح توجیهی خدماتی

طرح توجیهی خدماتی (Feasibility Study for Services) یکی از انواع طرح توجیهی و خدمات پیشران رشد و تحول اقتصادی در هر کشوری است. سهم بخش خدمات در تولید ناخالص داخلی ایران در طول سال‌های گذشته روندی پاندولی داشته است، اما معاونت بررسی‌های اقتصادی تهران نشان می‌دهد که تعداد 335 هزار واحد صنفی در استان تهران دارای پروانه کسب بوده‌‏اند که 21 درصد آن‎ها تولیدی، 12 درصد خدمات فنی، 48 درصد توزیعی و 19 درصد خدماتی هستند. در ادامه چندین طرح خدماتی معرفی شده است.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی خدماتی

بسیاری از سرمایه‌گذران که برای مشاوره و ثبت نام در سامانه بهین یاب با مشاوران کاردوک تماس می‌گیرند، جویای این مطلب هستند که سرمایه خود را در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کنند تا علاوه بر سوددهی بتوانند برای رشد اقتصادی کشور نیز مفید باشند. مطالعات و تهیه طرح توجیهی خدماتی فرای این موضوع جهت اطمینان از موفقیت ایده و ورود به بازار تهیه می‌گردد. طرح‌های خدماتی به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله نرخ سود بالاتر، بهره‌وری بیشتر، دسترسی به نیرو کار ارزان، اشتغال‌زایی بالا، مدت زمان بهره برداری بیشتر از پروژه و … همواره یکی از پیشنهادهای جذاب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌گردد. همچنین باید اشاره کرد که اکثر طرح‌های توجیهی خدماتی از مدت ساخت بالایی برخوردار هستند.

نمونه هایی از طرح توجیهی خدماتی در زیر آمده اند:

یک مطالعه امکان سنجی (طرح توجیهی فنی – اقتصادی) همواره بهترین روش برای تعیین اندازگیری ریسک پروژه محسوب می‌گردد. ایجاد یک مطالعه مستند و کامل نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌ها همچون دانش اقتصادی مهندسی، بازارسنجی، اندازه‌گیری کشش بازار و دانش خاص از وضعیت جامعه را دارد. در طرح‌توجیهی خدماتی همانند طرح توجیهی صنعتی تمامی عوامل درونی و برونی تاثیرگذار بر روی سودآوری طرح مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند.

باید بدانید که میزان درآمد طرح های خدماتی ناشی از ارائه یک خدمت خاص است نه فروش یک محصول، به همین دلیل مطالعات طرح توجیهی خدماتی با سایر طرح‌های توجیهی متفاوت است.

انواع مختلف طرح های توجیهی خدماتی

طرح‌توجیهی خدماتی به بررسی جامع و دقیق یک خدمت که قرار است توسط یک سرمایه گذار یا کارآفرین ارائه شود می‌پردازید. طرح‌توجیهی خدماتی طیف وسیعی از خدمات را در برمی‌گیرد؛ خدمات صنعتی، آموزشی، گردشگری، رفاهی و… . به طور کلی طرح‌های خدماتی شامل سه بخش می‌شوند که عبارتند از :

  • طرح توجیهی خدماتی
  • طرح توجیهی توزیع و پخش
  • طرح توجیهی فنی

بخش های مختلف طرح توجیهی خدماتی

یکی طرح‌توجیهی خدماتی از اجزای مختلفی مثل ارزیابی وضعیت بازار، بررسی مشخصات فنی طرح و برآورد مالی و اقتصادی پروژه و یا ایده سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. هر یک از این اجزاء زیر نظر مشاورین و متخصصین موضوع ک ذی‌نفع پروژه نیستند انجام می‌شود تا در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا این پروژه خدماتی از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است یا خیر؟ در ادامه به توضیح اجمالی هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

معرفی محصول در طرح‌توجیهی خدماتی

در بخش شرح محصول در طرح‌توجیهی خدماتی به چگونگی فرایند ارائه خدمات پرداخته می‌شود. بنا به ماهیت طرح میزان و کیفیت و درجه بندی خدمت ارائه شونده در خروجی کار تاثیر مستقیم دارد و کار محصول در آغاز با شروع فعالیت اقتصادی همراه است.

بررسی بازار طرح توجیهی خدماتی

بررسی بازار طرح‌توجیهی خدماتی به بررسی دقیق مکان اجرای پروژه می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح‌توجیهی خدماتی محلی است که قرار است خدمات در آنجا ارائه گردد. در طرح‌های خدماتی بازار در مقیاس مکانی بررسی می‌شود که ابتدا در محدوده جغرافیایی شروع خدمت است سپس در سطح کلان‌تر در استان، کشور و حتی جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که باز هم بسته به نوع خدمت بررسی بازار طرح‌توجیهی خدماتی متفاوت می‌باشد.

تحلیل بازار طرح‌های توجیهی خدماتی شامل چالش‌های خود است که از همین رو متناسب با نوع پروژه و خدمت بسیار متفاوت از یکدیگر می‌باشد.

بررسی فنی طرح توجیهی خدماتی

در بخش فنی طرح‌توجیهی خدماتی به بررسی چگونگی ارائه خدمت پرداخته می‌شود. طرح‌های خدماتی برخلاف طرح‌های صنعتی شامل خط تولید و فرایند تولید نمی‌باشند و در واقع بخش فنی مربوط به تخصص مجریان خدمت در حوزه کاری خدمتی که ارائه می‌دهند می‌باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که کنترل کیفیت در محصول در مطالعات امکان سنجی طرح‌های توجیهی خدماتی معیار کیفی است و به طور دقیق نمی توان با شاخص های عددی به نتیجه رسید و با توجه به نوع کیفیت و ارائه خدمات و امکانات مجموعه درجه‌بندی می‌شوند. ظرفیت سنجی نیز در طرح توجیهی خدماتی با توجه به نوع خدمت محاسبه می گردد.

بررسی مالی طرح‌توجیهی خدماتی

در طرح های خدماتی میزان سرمایه‌گذاری بسیار متفاوت است و برخلاف طرح‌های صنعتی که حداقل‌هایی برای میزان سرمایه گذاری وجود دارد، در طرح‌های خدماتی اینگونه نیست.

با بررسی مالی در طرح توجیهی خدماتی می‌توان به راحتی میزان سودآوری پروژه، هزینه‌ها، میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز برای پروژه را محاسبه و برآورد نمود. اما به طور کلی می‌توان گفت که خدماتی درصد ریسک پذیری کمتری نسبت به طرح صنعتی دارند. اصلی‌ترین شاخص تاثیرگذار در موفقیت طرح‌های خدماتی تسلط مجری بروی پروژه می‌باشد.

چگونه برای کسب و کار خود طرح توجیهی خدماتی تهیه کنیم ؟

تدوین و نوشتن طرح توجیهی باید توسط مشاوران مالی سرمایه گذاری تهیه شود. مراجعان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌ها جهت تهیه طرح توجیهی اقدام نمایند.

شما می‌توانید از خدمات تدوین و نگارش طرح توجیهی مشاوران با تجربه کاردوک نیز بهره‌مند شوید. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید قوطی های فلزی و سایر طرح توجیهی ها در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره