طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح احداث سفره خانه سنتی

چرا طرح احداث سفره خانه سنتی از اهمیت بالایی در صنعت گردشگری برخوردار است؟ از هر 4 شغل جدید ایجاد شده در سراسر جهان در شرایط عادی یک شغل در حوزه گردشگری ایجاد شده است. در مجموع 6/10درصد از مشاغل بین‌المللی برابر 334میلیون نفر در جهان درحوزه‌های مرتبط با  گردشگری فعالیت می‌نمایند و 1/4درصد از تولید ناخالص داخلی جهان معادل 9.2 تریلیون دلار ازمحل فعالیت‌های مرتبط باگردشگری حاصل شده است.

یکی از مظاهر زیبای جذب گردشگر داخلی و خارجی رستوران‌هایی با معماری و ساختار سنتی جهت سرویس دهی و ارایه غذاهای با کیفیت و بومی همراه با ایجاد محیط شاد آرام و مفرح برای مشتریان می‌باشد. به همین دلیل است در تدوین و اعلام مفاد ضوابط فنی، ساختمانی، تجهیزاتی، خدماتی و درجه بندی سفره خانه‌های سنتی بر دارا بودن المان‌های نشانگر فضای کلاسیک همانند محل ﻣﺨﺼﻮص اﺟﺮای ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ زنده ﺳﻨﺘﻰ و داشتن ﺣﻮﺿﭽﻪ ﺑﺎ ﻓﻮاره با ساختار معماری خاص منطقه و کشور تاکید شده است. از آنجا که  مشتریان و گردشگران در صورت دریافت سرویس مطلوب و فراتر از انتظار می‌توانند با آشنایی و تاثیرپذیری از فضای فرهنگی و پذیرایی سفره خانه به عنوان سفیران توسعه اقتصادی بنگاه عمل نمایند؛ لذا تاکید بر فضای معماری زیبا و سرویس دهی عالی سبب پایداری، اشتغال و درآمد بیشتر سفره‎خانه خواهد شد. برای درج سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح احداث سفره خانه سنتی | تعریف سفره خانه

سفره خانه سنتی مکانی است که در آنجا امکان سرو غذاهای سنتی صبحانه، نهار و شام و انواع نوشیدنی و دم نوش‌ها را در فضایی با معماری زیبای سنتی و با استفاده از تخت فراهم می‌نماید.

این رستوران‌های سنتی در کنار سرویس‌های رستورانی تمهیدات خاص موسیقایی و سرویس‌های متناسب را در ایجاد محیطی مفرح برای مشتریان فراهم می‌نمایند. برای بازدید از سایر طرح توجیهی مجتمع گردشگری کلیک کنید.

طرح احداث سفره خانه سنتی | تعریف سفره خانه

طرح احداث سفره خانه سنتی | موضوع فعالیت طرح

منطقه مورد بررسی موضوع طرح دارای مزیت‌های طبیعی و ترانزیت کشور است و هر ساله چندین هزار بازدید کننده دارد. گردشگری در این منطقه به طور مستقیم اشتغال منطقه را تحت تاثیر قرارداده و توانسته به توسعه اقتصاد محلی کمک نماید. پروژه سرمایه گذاری در احداث زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری با رعایت الزامات مورد نیاز سفره‌خانه سنتی کمک شایانی به توسعه اقنصاد منطقه می‌نماید. در این پروژه  توجه خاصی بر حلقه‌های مفقود صنعت گردشگری شده است و الزماتی همانند ارتقا فناوری اطلاعات، بازاریابی، حفظ میراث طبیعی و  فرهنگی، رعایت ضوابط و مقررات قانونی، لجستیک و حمل ونقل را در برنامه ریزی احداث زیرساخت‌های مورد نیاز همانند اقامتگاه و رستوران، با دید ترکیبی از طراحی سنتی و مدرنیته ملحوظ نموده است.

در بررسی احداث طرح با استفاده از فرصت‌های پیش رو به موازات توجه به تهدیدات در برنامه ریزی مبتنی بر جلب مشارکت ذینفعان منطبق با تحلیل جدول سنوات اهمیت داده شده است. بررسی و بکارگیری نقاط قوت در تهیه پلان‌ها و داده‌ها و تکنیک‌های اجرایی و بهره برداری طرح بعنوان هاب گردشگری منطقه و استفاده از ابتکارات در طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این فعالیت در کنار رفع نقاط ضعف و موانع مورد توجه بوده است.

طرح احداث سفره خانه سنتی | معرفی خدمات

سفره خانه همزمان با داشتن فضای رستورانی سرپوشبده و آلاچیقی  و نشیمنگاهی زیبا در محوطه برای مشتریان فضایی سرسبز و زیبا را در جوار معماری آب نما  و جریان آن به همراه موسیقی سنتی فراهم می‌نماید و قادر است فضا و خاطره به یاد ماندی و متفاوت را با محیط شهری و فضای مسکونی معمول را برای خانواده‌ها فراهم نماید.

طرح احداث سفره خانه سنتی | معرفی خدمات 

در این طرح با توجه به موقعیت اقلیمی و شبکه‌های ارتباطی و مکان سنجی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط همانند جهاد کشاورزی، اداره کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری دانشگاه علوم پزشکی مجوز سفره خانه سنتی دارای سالن مسقف و محوطه‌های باز جهت سرویس دهی به مشتریان اخذ گردیده است.

کد فعاليت‌های گردشگری در طبقه بندی استاندار (SICTA)

طبقه بندی استاندارد بین المللی SICTA  یک ساختار طبقه بندی استاندارد بين المللی فعاليت‌های مرتبط با گردشگری است كه با ساماندهی داده‌های مرتبط قابلیت ارائه اطلاعات آمـار را فراهم می‌سازد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز از اين ساختار برای طبقه‌بندی حوزه گردشگری استفاده می‌نمايد.

کد (SICTA فعالیت
45001 تسهيلات تجاری- هتل‌ها، خرده‌فروشی‌ها و غيره
52396 فروشگاه‌های خرده‌فروشی هديه و سوغات
55101 هتل‌ها و متل‌های دارای رستوران
55202 رستوران‌ها با خدمات کامل

کد فعاليت‌های گردشگری در طبقه بندی استاندار (SICTA) 

طرح احداث سفره خانه سنتی | بررسی خدمات جايگزين

صنعت توریسم جایگزین ندارد، ولی شیوه‌های ارائه خدمات در صنعت گردشگری و غذا خوری‌های سنتی به شدت با رشد تکنولوژی‌های نوین زیرساخت، اطلاعات و ارتباط متحول می‌گردد و مزیتی که مناطق و کشورهای مختلف از آن برای توسعه فعالیت‌های‌شان باید استفاده نمایند.

طرح احداث سفره خانه سنتی | ویژگی‌های رستوران و سفره خانه سنتی

رستوران

محلی است که در آن برای مشتریان خوراک و نوشیدنی تهیه و در همان‌جا صرف می‌شود. در رستوران مطلوبیت و کیفیت خوراک ارائه شده، چیدمان مناسب و پاکی و تمیزی و فضای سالن و سرویس‌ها می‌تواند در شهرت آن نقش به سزایی ایفا نماید. در مجتمع‌های بزرگ غذاخوری‌ها غیر از سالن اصلی رستوران، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، بخش اداری دارای گریل روم طبخ غذا، فود کورت، سرویس غذاهای خاص یا دسرهای مختلف، تریا برای ارایه بستنی، نوشابه، چای، قهوه، کیک و غذاهای ساده مانند همبرگر و ساندویچ و بوفه برای  چیدن انواع غذاهای مختلف و متنوع همراه با دسر آماده روی میز بدون محدودیت برای استفاده چند باره هستند.

طرح احداث سفره خانه سنتی | ویژگی‌های رستوران و سفره خانه سنتی

سفره خانه سنتی

سفره خانه سنتی ویژگی‌های یک رستوران را انضمام ﻏﺬاﻫﺎی ﻣﺤﻠﻰ، ﺳﻨﺘﻰ، اﺟﺮای ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ زنده و  اﺻﻴﻞ اﻳﺮاﻧﻰ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫـﺎی ﻓﺮﻫﻨگی ﻫﻨـﺮی ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻧﻘـﺎﻟﻰ و ﭘﺮدهﺧﻮاﻧﻰ ﺑﻮده و ساختار معماری آن از المان‌های فضاهای سنتی به شکلی نوین بهره می‌برد و برای اخذ مجوز باید تمامی ﺿﻮاﺑﻂ ﻓﻨﻰ طراحی و ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی شامل موارد زیر باشد.

مساحت زمین، زیربنا، نما و سردرب ورودی، پنجره و پرده‌ها، ارتفاع و عرض راه پله‌های دسترسی، طراحی سالن پذیرایی اصلی با ﻛﻒ، ﺳﻘﻒ و ﻃﺎق و دیوارهای ﺳﺎﻟﻦ ﭘﺬﻳﺮاﺋﻰ ﺑﺎ ﻣﻌﻤﺎری اﺻﻴﻞ ﺑﻮﻳﮋه ﻛﺎﺷﻴﻜﺎری، ﮔﭽﺒﺮی، آﺟﺮﻛﺎری، رنگ وآﻳﻨﻪﻛﺎری، سن و جایگاه ویژه اجرای  موسیقی سنتی، بخش‌های اداری و مدیریتی، اتاقک‌های رختکن پرسنل و مهمانان، تنور و شربتخانه، فواره و آبشار مصنوعی خاص جریان آب، فضاهای پشتیبانی استاندارد همانند انبار و سردخانه، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، فضا و محوطه باز پذیرایی و فضای سبز، خروجی‌های اضطراری به همراه موتورخانه و تاسیسات عمومی برودتی، تجهیزات تولید غذا.

سفره خانه سنتی

طرح احداث سفره خانه سنتی | امکانسنجی طرح در حوزه بازار

در فرایند تهیه طرح و اخذ مجوزهای لازم با نگاه به طرح جامع شهر و بررسی طرح تفضیلی، و پروژه‌های بهسازی، نوسازی، بازسازی، انطباق محل اجرا با موضوعیت طرح بررسی گردیده است. تحقیقات بازار بر  ارزیابی ارزش آفرین پروژه برای سرمایه‌گذار  استوار است و با مطالعه  محیط پیرامون بازار رقابتی پیرامون طرح تهدیدات، مزیت‌های کیفی و قیمتی ارایه خدمات و نقاط ضعف و قوت سفرخانه‌ها و رستوران‌های پیرامون و روند آینده بررسی می‌گردد.

در طرح سفره خانه سنتی بررسی مکان استقرار طرح، مزیت‌ها و بررسی کانون‌های تقاضای جمعیتی محلی و گردشگران برای خدمات سفره خانه و کاربری‌های اطراف مطابق ضوابط شهرسازی و فرهنگ و الگوی زندگی در منطقه و سهولت دسترسی به زیرساخت‌های جاده‌ای، شبکه حمل و نقل و انرژی اهمیت دارد با تحلیل موازنه عرضه و تقاضا و قیمت‌ها جایگاه سفرخانه براساس پوشش دادن بخشی از ظرفیت تقاضای موثر آتی تعریف و راهبردهای تقویت نقاط قوت و کاهش، اصلاح و رفع نقاط ضعف طرح به موازات ارایه طریق نحوه مواجه با عوامل خارجی که بعنوان تهدید و مزیت‌های طرح هستند، کلاسه بندی می‌گردد. پیش بینی درآمدهای طرح براساس تعدد خدمات و تعرفه قیمتی اعلام شده شکل می‌گیرد.

بررسی های فنی

بررسی‌های فنی و هزینه‌ای احداث سفره خانه سنتی براساس شرح  ضوابط فنی مصوب ابلاغی سفرخانه‌های سنتی با توجه به درجه و مجوزهای صادره و ابلاغیه‌های کارگروه و ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﻓﻨﻰ شکل می‌گیرد که مبنای تهیه مشخصات فنی سازه، سایت پلان، نقشه‌ها، پلان طبقات در بخش عمرانی و محاسبات و معماری سفره خانه است. براساس الزامات فنی مصوب تمامی قیمت‌های تاسیسات و تجهیزات اخذ و برآورد هزینه‌های پروژه شامل تامین زمین ومحوطه سازی، احداث بنا، تجهیزات و تاسیسات عمومی اداری و فروش، هزینه‌های قبل از بهره برداری و شیوه تامین منابع مالی مشخص می‌شود.

فروش

قیمت فروش غذاها، نوشیدنی و خدمات قابل ارایه سفره‌خانه براساس ظرفیت اسمی روزانه و بر مبنای قیمت‌های اعلام شده برآورد فروش و درآمد بنگاه را شکل می‌دهد. تدوین برنامه فروش براساس فعالسازی هفتاد درصد ظرفیت ارایه خدمات در سال اول برآورد شده است. تبلیغات و حضور و معرفی بنگاه و مزیت‌های آن در دنیای مجازی و تبلیغات ملی و منطقه‌ای جهت برند نمودن سفرخانه براساس مزیت‌های گردشگری منطقه نقش ارزنده‌ای دارد.

تحلیل اقتصادی

پس از انجام برآوردهای هزینه‌ای ثابت و متغیر طرح سفرخانه شناخت از خالص جریان نقدینگی جهت مشخص شدن اختلاف مابین درآمدها و هزینه‌های پروژه ضروری است. اگر جریان نقدینگی طی دوره منفی باشد، نشانگر بیشتر بودن هزینه‌های طرح سفره خانه به نسبت درآمد آن است و بلعکس. سرجمع جریان نقدینگی خالص، طرح سود یا زیان سفره خانه را بدون ملحوظ نمودن ارزش زمانی پول نشان می‌دهد.

در برآورد نرخ بازده داخلی جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلوم به نرخ کنونی تنزیل می‌گردد. در صورتی که این نرخ بازگشت از نرخ بهره زیادتر باشد، می‌توان بر سودآور بودن پروژه تاکید کرد. دوره بازگشت سرمایه مدت زمانی است که طی آن هزینه انجام شده برای پروژه پس از بهره برداری باز خواهد گشت و میزان زود یا دیر بازده بودن طرح را مشخص می‌نماید. در محاسبه دوره بازگشت سرمایه نرمال تاثیر تغییرات ارزش زمانی پول در محاسبه ملخوظ نمی‌گردد، ولی در دوره بازگشت سرمایه متحرک این تغییرات ملحوظ می‌گردد.

طرح توجیهی سفرخانه سنتی / چکیده مطالعات اقتصادی- مالی

مساحت کل  زمین :                                 2500   متر مربع

زیر بنا:                                                1300  متر مربع

سرمایه‌گذاری:                                         122,542  میلیون ریال

نرخ بازده داخلی                                        4/29 در صد

دور برگشت سرمایه :                                   1/3سال

خدمات کاردوک

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ارائه خدمات مدیریت پیمان و راه اندازی طرح
  • مشاوره بازاریابی و ارایه خدمات
  • مشاوره نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکزمشاوره  کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره