طرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

طرح فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی

طرح فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی چیست ؟ شبکه های فروشگاهی صنایع غذایی در تمامی کشورها متناسب با نیاز و میزان توسعه‌یافتگی در اشکال  مختلف وجود دارند بررسی آماری فروشگاه‌های زنجیره در جهان و ایران نشان از توسعه‌ای این فعالیت‌ها را دارد يكي از مهم‌ترین شاخص‌های ارائه‌شده  در اين زمينه نسبت سرانه جمعيت موجود يك كشور به تعداد هايپرماركت هاي موجود فروشگاهی  با بيش از 2000 متر مربع مساحت در يک كشور می‌باشد. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند كه تعداد سوپرمارکت‌ها در كشورهاي جهان در سال 2018 به بیش از 38 هزار رسیده است این درحالی است که  در اروپا در سال 2010 تنها 15 هايپرماركت به ازای هر یک‌میلیون نفر جمعيت وجود داشت .این روند رو به رشد فروشگاههای هایپر غذایی در جهان به دلیل مزیت های اقتصادی ادامه دار می باشد و در ايران نیز  با توجه به جمعيت بیش  از 80 ميليون نفر  در سال 1400  تعداد  266 پروانه کسب مرتبط  صادر شده است که شامل  تعداد 113 هايپرماركت زنجیره‌ای و فروشگاه زنجیره‌ای همگن می باشد که نشانگر  روند روبه تزاید این فعالیت در کشور است.

طرح احداث فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی

هایپر استور و فروشگاههای زنجیره های

شکل گیری فروشگاه های هایپر محصولات همگن برای اولین بار در آمريكا شروع، رشد و توسعه پيدا كرد و  در ادامه  این  مدل کسب وکار خرده فروشي مدرن در سایر كشورهاي جهان نیز تسری پیدا کرد .  فروشگاههای زنجیره ای  از مشارکت  و نظارت یک فروشگاه مرکزی بر چندين شعبه تحت مالكيت مشترك و متمركز ایجاد مي شود این بنگاهها  با توجه به اهميت  و عملکرد مثبتي كه داشته اند، نقش موثري را در ساماندهي نظام توزيع کالاها وارایه خدمات به  مشتریان بر عهده گرفته اند  تاثيرات اين روند رو به رشد فروشگاهای مدرن در نظام توزيع کالاها  و به خصوص مواد غذايي باعث تضعیف  خرده فروشي هاي سنتي بوده ولی تمامی شبکه تامین کالا شامل بنگاههای فعال در عرضه  تولید و توزیع کالاها ، عمده فروشان، فرآوري کنندگان و حتي تولید کنندگان  محصولات کشاورزی را تحت تاثير قرار داده  است و در اين بخش با  افزايش سرمايه گذاري،  رقابت شديد، ادغام  وبین المللی شدن سوپرمارکتها مواجه می باشیم . شما در هر جایی که هستید برای تهیه طرح فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

گروه اصلی محصولات  غذایی هایپر

محصولات غذایی را می‌توان در شش گروه اصلی میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها، لبنیات و محصولات  با ترکیبی از گروه‌های پنج‌گانه  قبل تقسیم کرد

گروه نان و غلات و ادویه، سس نوشیدنی و روغن‌ها

محصولات  غذایی  همانند  انواع نان،  غلات  (برنج  گندم ،جو ) ماکارونی، رشته، بیسکویت، ادویه، سس، نوشیدنی و روغن‌های محتلف خوراکی در این گروه قرار می‌گیرند. گروه نان و غلات منبع غنی کربوهیدرات‌ها و پروتئین  مورد نیاز  روزانه بدن انسان  هستند انواع بیسکویت ،کیک، ویفر، و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند.

گروه سبزی‌ها

سبزی‌ها مولد انرژي و پروتئين کمتري هستند در مقابل مقدار قابل‌توجهی فيبر، ويتامين ها و املاح معدني مورد نیاز بدن را در خود دارند غیر از سبزی‌های برگ‌دار، انواع میوه هایی همانند انواع کلم ، هويج، خیار، نخود سبز، لوبيا وباقلا سبز،کدو، انواع فلفل،خيار، گوجه‌فرنگی، پياز و سیب‌زمینی  و قارچ  نیز در این گروه قرار می گیرند.

گروه میوه‌ها

میوه‌هایی همانند سیب ،انگور ، گلابي، مرکبات، موز، گيلاس، آلبالو، انواع توت و انار  نیز همانند گروه قبل انرژي و پروتئين کمتري دارند ولی از  مقدار زیادی ویتامین ، املاح معدني و فیبر برخوردار  هستند. انواع ميوه، کمپوت ،آب‌میوه طبيعي  و خشکبار میوه ای  در این گروه واقع می شوند  می‌باشد. مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامين C فيبر و مواد معدني است.

گروه گوشت و حبوبات

گوشت‌های قرمز و سفید  (گوسفند و گوساله  ،مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم‌مرغ و حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و بادام‌زمینی) که در  تأمین پروتئين  و مواد مغذی مورد نیاز بدن  نقش زیادی دارند . در این گروه قرار می گیرند.

گروه شیر و محصولات لبنی

محصولات لبنی  منبع ارزشمند  تأمین کننده کلسیم بدن  هستند  شير و فرآورده‌های آن  همانند خامه ، ماست، پنير،کره، كشك ، بستني در این گروه  قرار می‌گیرند.

محصولات غذایی ترکیبی

بسیاری از فراورده های غذایی بصورت ترکیبی از مواد اولیه خوراکی  تولید می شوند محصولاتی همانند سس و افزودنی ها ،نوشیدنی ها ، مواد پختنی ، دسرها ،سوسیس ،کالباس ،کنسروها  محصولات غذایی فراوری شده ای هستند که در این گروه قرار می گیرند  بسته بندی آب آشامیدنی  و آب معدنی  نیز در زنجیره  تولید صنعتی قرار گرفته است.

محصولات غذایی ترکیبی

طبقه‌بندی‌های بین‌المللی کدهاي ISIC محصولات و فعالیت‌های SICTA

آیسیک نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي است. از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي  صنفی و صنعتی استفاده می شود . کدیشن اصناف  ISIC در هیئت عالی نظارت بر اصناف و کدهای صنفی تعریف‌شده و دو رقم اول کد نشانگر صنعتی است که بنگاه درآن فعالیت دارد، رقم سوم نشانگر گروه صنعتی و رقم چهارم نشانگر عنوان اختصاصی رسته است که فعالیت در حوزه آن انجام می‌شود  SICTA  نیز نوعی طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی برای فعالیت‌های گردشگری بر اسـاس فعالیـت اقتصـادی است کـه یـک سـاختارطبقه بندی شده در بخش گردشگری مورد استفاده  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را ارائه می‌دهد

طبقه‌بندی‌های بین‌المللی کدهاي ISIC محصولات و فعالیت‌های SICTA

 

بررسی بازار

  استانداردهاي و اصطلاحات تخصصی در فورشگاه های زنجیره ای

استانداردهایی مورداستفاده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را می‌توان به دو دسته قبل و بعد از بهره برداری تقسیم‌بندی نمود:

  • استانداردهایی که در مرحله مکانسنجی، طراحی و ساخت فروشگاه هایپر و زنجیره ای مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل استانداردهای مربوط به سایت پلان، فضای سالن فروش، انبارها، قسمت اداری فروشگاه، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، امکانات رفاهی کارکنان، آموزش نیروی انسانی، استانداردهای مربوط به ابزار، ماشین‌آلات نرم‌افزار های مورداستفاده  قرار می گیرد
  • استانداردهای زمان بهره‌برداری فروشگاه‌های زنجیرهای شامل شیوه چیدمان کالاها، نگهداری کالاها درانبارها، چگونگی تهیه و سفارش کالاها، روش استرداد و تعویض کالاها، خدمات پس از فروش برخی کالاها، حداکثر زمان نگهداری کالاهای مختلف به استناد تاریخ انقضاء، چگونگی برگزاری حراج‌های مختلف، بازاریابی و تبلیغات، ارائه فاکتور به خریداران با اطلاعات کامل، دارا بودن اتیکت و بارکد قیمت بر روی تمام کالاها

مهم‌ترین استانداردهای ملی مصوب ایران ناظر بر نگهدار و بهداشت فروشگاه‌های طرح به شرح  زیر می‌باشد

  • استاندارد ملی سوپر مواد غذایی به شماره  522248
  •  استاندارد ملی نگه‌داری غلات و حبوبات -قسمت دوم -توصیه‌های کاربردی به شماره 2-9373
  • استاندارد ملی شرایط بهداشتی مراکز فروش مواد غذایی به شماره 2082

هدف اصلی از تدوین استانداردهای فروشگاه‌های زنجیره ای شکل‌گیری ساختار و عملکرد مطلوب در نظام توزیع  جهت حفظ منافع و سلامتی مشتریان است.

معرفی خدمات و محصولات  طرح هاپیر مارکت

  • عرضه فروشگاهی محصولات غذایی مورد نیاز شهروندان
  • سامانه تحویل محصولات غدایی درب منزل و محل کار برای مشترکین
  • رستوران،کافی شاپ و کترینگ غذای با امکان تحویل درب منزل و محل کار مشترکین
  • سایت وآپ تحت وب  فروشگاه اینترنتی فروش خرید انواع محصولات با شبکه توزیع

زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات

این بخش دربرگیرنده ساختارهای سویچینگ، تراکینگ شبکه و تجهیزات  فروشگاهی، سیستم‌های مانیتورینگ و دوربین‌های امنیتی و کامپیوترهای تحت شبکه کارکنان می‌باشد. بدیهی استان برای لانچ برنامه‌های و سایت سازمان از هاست های موجود در کشور استفاده خواهد شد برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف مورداستفاده در بنگاه، سخت‌افزار، پایگاه داده، شبکه و سیستم‌های الکترونیکی می‌باشد که کلیه نیازهای زیرساخت اطلاعاتی در استفاده از برنامه‌ها، نرم‌افزارها، سامانه‌ها فعالیت‌های محیط شبکه و اینترنت در بخش‌های مختلف مجتمع فراهم می‌سازد. شما در هر جایی که هستید برای تهیه طرح فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

ظرفیت زیر ساخت های مجتمع   

ظرفیت فروشگاهی

در هایپر مارکت غیر از بخش‌های عملیاتی فروشگاه شامل فضای داخلی و انبارها جهت‌بخش های ستادی و مدیریت و فضایی در نظر گرفته می‌شود بر اساس مفروضات و استانداردهای طراحی جهت فضاهای داخلی در رستوران الگوی چینش شلف و تجهیزات فروشگاهی بر مبنای محاسبه فضای فروشگاه در فاز نخست در شش حوزه صنایع غذایی جهت تأمین نیازمندی‌های 3000 نفر در ماه که تعدد مراجعه با توجه به حجم و میزان خرید خواهند داشت و بخشی از مراجعات به‌صورت آنلاین تأمین و بخشی به‌صورت پیش بینی فروش مستقیم است.بگونه ای که روزانه با میانگین مراجعه 400 نفر خریدار مواجه خواهد بود در طراحی در حدود ۵۰ درصد فضای فروشگاهی به انبار فروشگاه جهت تأمین شرایط نگهداری و پاسخ‌گویی به سفارش‌های آنلاین اختصاص یافته  و حوزه مدیریت واداری، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و بخش فناوری اطلاعات نیز پیش بین شده است .

ظرفیت رستوران و کافی‌شاپ و کترینگ

ظرفیت کامل سرویس‌دهی رستوران بر اساس امکان تکرار استفاده از یک صندلی با عنوان ضریب اشغال به دست می‌آید. رستوران با 200 متر مساحت ظرفیت سرویس دهی  400 نفر در یک نوبت غذایی خواهد  داشت میزان  سرویس‌دهی در بخش تریای قهوه، چای، دمنوش و نوشیدنی‌ها در کنار رستوران روزانه  300 نفر برآرود شده است. شما در هر جایی که هستید برای تهیه طرح فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی می توانید با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

بررسی بازار سرمایه گذاری مورد نیاز

کانون‌های عمده مصرف‌کننده محصولات غذایی این طرح  تمامی شهروندان  محل مورد بررسی است که  تمایل و نیاز به خرید محصولات غذایی را دارند از آنجائی که محدوده بازار ازنقطه‌نظر فنی از سال 1401 تا سال 1406 همواره با کمبود بدلیل تاره احداث بودن شهرک قرار دارد لذا با توجه به عدم وجود بنگاه‌های تأمین‌کننده مواد غذایی در محل همواره وبه صورت روزمره با تقاضای موٍثر برای خرید محصولات  مواجه هستیم این امر بدان معنی است که فضا برای ورود این بنگاه و بنگاه‌های مشابه جدید مشروط بر اخذ مجوزهای قانونی و توان سرمایه‌گذاری جهت احداث زیرساخت‌ها مساعد می‌باشد.

بررسی بازار سرمایه گذاری مورد نیاز

برای مشاهده سایر طرح ها و پروژه ها به طرح توجیهی صنعتی های نوشته در کاردوک مراجعه نمایید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

برای تهیه طرح توجیهی احداث فروشگاه هایپر زنجیره ای محصولات غذایی  و بررسی توجیه پذیری سایر فعالیتهای  اقتصادی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره