ثبت نام سامانه های دولتی

تحقیقات بازار | ضرورت تحقیقات بازار چیست ؟

در تمامی ارزیابی ها طرحها و پروزه های اقتصادی در حوزه های تولید انبوه صنعتی ،کشاورزی، عمرانی و خدماتی   و امکاسنجی های واحدهای  صنفی (توزیعی،فنی،خدماتی وتولیدی) بزرگ  و همچنین در  بررسی وضعیت موجود و آسیب شناسی بنگاههای اقتصادی  فعال ، راکد و نیمه فعال  کشور مهمترین بخش انجام مطالعات کاربردی تحقیقات بازار می باشد که بر اساس آن در صورت حصول  اطمینان از وجود بازار فروش و امکان دستیابی به سهم مناسبی از آن می توان بررسی سایر بخش های مدیریتی  ، اقتصادی ،مالی و فنی را در یک ظرفیت اقتصادی با استفاده از تکنولوژی های مولد و قابل رقابت در دستور کار قرار داد لذا  جهت بهره وری در منابع و زمان، لازم است  صاحبان و مدیران بنگاههای افتصادی  به  ضرورت و تقدم انجام مطالعات بازاریابی  و برندینگ  هم برای جایگاه یابی ،جایگاه سازی و حفظ آن در طول زمان برای کالا و خدمات تولیدی  توجه ویژه را داشته باشند در این راستا با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن فرایند انجام کار، تیم تخصصی کاردوک  آمادگی پذیرش انجام تحقیقات بازار طرح ها وبنگاههای اقتصادی را دارد و در تدوین  مطالعات سرفصل های زیر را به پیش می برد .

تحقیقات بازار 

 بررسی تاریخچه تحقیقات بازار

بازارها با عملکردهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی و مذهبی، مظهر کاملی از بنیان های مدنی محسوب می شوند که طی قرون شکل گرفته اند. هر بازاری از یک ساختار منحصر به فرد تشکیل شده است که آن را از دیگر موارد متمایز می سازد. قبل از ورود به هر بازاری می بایست تاریخچه تشکیل و تکامل آن را مطالعه نمود. در فرایند تاریخچه بازارها، این موارد مطالعه می شود:

  • شکل بازار
  • ساختار بازار
  • تحلیل های جمعیت شناختی
  • تکامل محصولات
  • کسب و کارهای فعال در سالهای گذشته
  • شکست و موفقیت کسب و کارها

تحلیل محصول | تحقیقات بازار

تجزیه و تحلیل محصول برای ما مشخص می کند که مشتریان چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و چگونه می‌توان آنها را جذب و به مشتری وفادار خود تبدیل کرد؟ با استفاده از تحلیل محصول می‌توان هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش و میزان تقاضا برای محصولات تولیدی را تا حد زیادی افزایش داد. هدف اصلی از تحلیل محصول به دست آوردن مشتری با کمترین هزینه و چگونگی حفظ مشتریان بیشتر است. در این گام محصول از منظر:

 نوع- دسته- کاربرد- مکمل ها- جانشین ها- بسته بندی- برچسب ها- تغییرات و لایه های آن بررسی می شود. آزمون بازار به منظور بررسی میزان مقبولیت محصول نیز از خصوصیات این بخش است.

 

  تحلیل تقاضا | تحقیقات بازار

 یکی از نیروهای اقتصادی در بازار، تحلیل تقاضا است. تقاضا به مقدار کالا یا خدماتی گفته می شود که  انسان‌ها می‌توانند با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارند، خریداری کنند. تحلیل تقاضا به ما کمک می کند که از میزان مطلوبیت و رضایتمندی کالا توسط مشتری آگاه شده و نواقص احتمالی محصول را شناسایی و رفع نمود. در تحلیل تقاضا، نوع مشتریان، خواسته ها، نیازها، سطح تعامل، سهم بازار، سهم از جیب مشتری، سهم از قفسه، میزان خرید، زمانهای خرید، مقدار مورد نظر و ده ها تحلیل دیگر، مشخص خواهند شد. در این مرحله سیاست های قیمت گذاری هم مشخص خواهند شد.

   تحلیل تقاضا | تحقیقات بازار

بخش‌ بندی مشتریان | تحقیقات بازار

 بخش بندی مشتریان  فرآیندی است که بر اساس آن مشتریان به زیربخش های متمایز از مشتریانی که نیازها و ویژگیهای یکسانی دارند تقسیم بندی می شوند که ابزاری کاربردی برای صاحبان مشاغل و کسب و کارها است تا استراتژی و تاکتیک‌های طراحی، تولید و عرضه محصولات خود را متناسب با بازار هدف و خواسته ها و نیازهای آن‌ها تنظیم کنند. یک بخش بندی خوب شباهت های درون بخشی و تفاوتهای برون بخشی را به خوبی برجسته می کند. در بخش بندی به تقسیم مشتریان بر اساس زمان، مکان، نوع محصول، تکرار، میزان پول اختصاص یافته، تاثیرپذیریها، وفاداری، بی تفاوتی، بازاریابی مستقیم و چندین تحلیل دیگر دست خواهیم یافت. مطالعات توصيفي و مطالعات شيوه زندگي و منفعت جمع آوري داده هاي خريد كالا، مردم شناسي مشتريان،شيوه زندگي مصرف كنندگان و منافع مورد انتظار از محصول، از جمله مزایای بخش بندی بازار است.

بخش‌ بندی مشتریان | تحقیقات بازار

 تحلیل رقبا در تحقیقات بازار

یکی از پایه های استراتژی بازار توجه به رقبا، شناخت آن‌ها و تلاش برای پیشی‌گرفتن از آن‌هاست.تحلیل رقبا، فرایند ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبای فعلی و رقبای بالقوه است، که امکان شناسایی و بررسی فرصت‌ها و تهدیدات را فراهم می‌کند. تحلیل رقبا به تحلیل و ارزیابی درست میزان عرضه در بازار هم منجر می شود. رقبای شرکت سازمانهایی هستند که راه نفوذ در مشتری را یافته اند. در این قسمت میزان سهم بازار شرکت، سهم رقبا، تغییرات تکنولوژیکی، تلاشهای بازاریابی رقیب، نوع محصولات رقیب، برندهای پرطرفدار، پیچیدگی بازار، تراکم رقابت و… بررسی می شوند. این مهم به نقشه حضور در بازار کمک بسزایی می نماید.

 تحلیل رقبا در تحقیقات بازار

تحلیل شبکه فروش

یکی از مهمترین عوامل موثر بر موفقیت در بازار، برخورداری از نیروی فروش زبده، آموزش دیده و توانمند است. بسیاری از شرکتها با در اختیار گرفتن نیروی انسانی با تجربه سعی در تسخیر بخش هایی از بازار دارند. این مهم از طریق پیگیری های مداوم نیروی فروش و صد البته نظارت همیشگی بر عملکرد این شبکه می باشد. در تحقیقات بازاریابی بخش مهمی از تحلیل ها به تحلیل میزان توانایی و خبرگی شبکه فروش اختصاص دارد. این کار با تماس مستقیم با نیروی انسانی فروش، شنیدن خواسته های آنان، بررسی اشتباهات کاری، بررسی روزانه عملکرد و تعدادی دیگر از برنامه ها، انجام می شود.

تحلیل شبکه فروش

 تحلیل فرصتها و تهدیدات | تحقیقات بازار

تمام سازمانها پیوسته در حال تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای شناخت وضع موجود از طریق بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی هستند این امر به مدیریت یاری می‌رساند در مقابله با فرصتها و تهدیدات محیط بیرونی رویه‌ای هماهنگ و یکپارچه اتخاذ کند و به اهداف خود به نحو شایسته‌ای دست یابد.برای این کار از تحليلهای گوناگونی استفاده می شود. این تحلیل، تکنیک و ابزار قدرتمندی برای کمک به شناسایی فرصت‌های رقابتی و تهدیدهای جدی می باشد. فرصتها و تهدیدات از جانب عوامل محیطی به شرکت عرضه می شوند. در هر شرکتی می بایست ساز و کارهایی وجود داشته باشند تا با خبرگیری صحیح، دقیق و به موقع از بازار، فرصتها و تهدیدات را در لحظه وقوع و قبل از آن بررسی نمایند. همچنین این تحلیل به کاهش صدمات آتی به بازار شرکت کمک می کند.

 تحلیل جغرافیایی بازار

یک بازار از بخش های گوناگونی تشکیل شده است که دارای خصوصیات ویژه ای می باشد. بازارها به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شوند. مشتریان در هر کدام از این بخش ها، از پراکندگی معناداری برخوردار هستند. از آنجا که مشتریان بالقوه نیازها، ترجیحات و علایق مختلفی دارند که متناسب با جغرافیای آن‌ها متفاوت است، درک اقلیم و مناطق جغرافیایی گروه‌های مشتری می‌تواند در تعیین محل فروش و تبلیغات و همچنین به گسترش کسب و کار کمک کند. اطلس بازار به ما نشان می دهد که ورود و خروج کالایی مشخص از چه الگویی تبعیت می نماید. در این تحلیل به میزان واردات، صادرات، حمل و نقل، توزیع، شبکه توزیع، کانالهای توزیع، سهم از مراودات جهانی و… پرداخته می شود.

  تحلیل جغرافیایی بازار

 داده کاوی از بازار | تحقیقات بازار

داده کاوی یا دیتا ماینینگ (Data Mining) امروزه در دنیای کسب و کار اهمیت ویژه ایی دارد که به وسیله ی آن میتوان به راحتی داده های بازار را تحلیل کرد و با استفاده از انواع تکنیک‌های آماری و آنالیز داده، الگوها و روابط بین پارامترها را شناسایی کرد. استفاده صحیح از داده‌کاوی می‌تواند مزیت بزرگی در مقایسه با رقبای ایجاد کند؛ زیرا اطلاعات بیشتری از مشتریان خود کسب شده و  به فهم رفتار مشتری، شناسایی رویدادهای موثر بر خرید، بررسی رویدادهای همزمان با خرید، شناسایی الگوهای خرید، مدل یابی خرج و سلیقه مشتری، بررسی تاثیر کمپین های تبلیغاتی و… منجر می شود.

 IMC پلن و مدیریت ارتباط با مشتریان، همکاران، شرکا و…

امروزه تبلیغات  و ارتباطات در بازاریابی بسیار حیاتی هستند. بر این اساس حتی اگر آن محصول از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد، باز لازم است تا از طرق مختلف مردم را از وجود چنین محصولی آگاه و با کانال های توزیعی مناسب دسترسی آسان به محصولات را فراهم گردد. از این رو بررسی راه های تبلیغات و توزیع مؤثر و سرمایه گذاری دراین زمینه به نوعی مزیت رقابتی به حساب می آید. ارتباطات بازاریابی به مدیریت بهتر ارتباط با مشتری منجر می شود. برنامه های وفادارسازی مشتریان از جمله اقداماتی هستند که می توان از طریق آنها فروش را تضمین نمود. مشتری وفادار تا حد زیادی به برند چسبندگی داشته و برای تغییر در مسیر خرید، فشار زیادی را باید تحمل نماید. اثربخشی برنام های وفادارسازی با بررسی پیشنهادات به مشتریان، ارزیابی اثرات، زمان و مکان عرضه، روش عرضه و … همراه است.

 IMC پلن و مدیریت ارتباط با مشتریان، همکاران، شرکا و...

 بررسی های حقوقی محصول

هر محصول برای حضور در بازار نیاز به رعایت بعضی اصول و مقرراتی است که دوام آنرا در بازار، دچار تزلزل یا تقویت می نماید. هر بازار نیز از اصول و قوانین خاص خود برخوردار است. قوانین و مقررات حاکم بر بازار، معارضان برند ما را مشخص می نمایند. چه بسیار شرکتهایی که بدون توجه به این معارضه ها، توان رقابتی خود را از دست داده و متحمل هزینه های زیادی شده اند. این مهم در بازارهای صادراتی نقش موثرتری را ایفا می نماید. بعضی از این تعارض ها در برندینگ، محیط رقابت، تبلیغات، بسته بندی محصول، ملاحظات زیست محیطی، پدافند غیرعامل، مسئولیت پذیری اجتماعی و… وجود دارند.

تحلیل برنامه های و فاداری | تحقیقات بازار

وفادارسازی مشتریان اهمیت بسیار زیادی در ادامه فعالیت تجاری شرکتها دارد. هر سازمانی برای اینکه بتواند سهم بیشتری از جیب مشتری دذاشته باشد، نیاز به این دارد که وی را وفادار نماید. بر همین اساس برنامه های متعددی را اجرا می نماید. این برنامه ها شامل برگذاری مراسم ها، دادن پاداش، اعطای جوایز و… می گردد. در تحقیقات بازاریابی، برنامه های وفادارسازی مشتریان به صورت بسیار ویژه و با استفاده از تکنیک های داده کاوی، هوش مصنوعی، بررسی پانل،ارزیابی ضریب نفوذ(PE) وتکنیک های تحلیل متقارن و غیره انجام می شود.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • انجام مطالعات تحقیقات بازار بنگاهها و پروزه های اقتصادی 
  • تهیه طرح توحیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی تصب .راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام درسامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

سؤالات پرسشنامه باید چگونه باشد؟

این سؤالات باید کوتاه و به صورت تستی باشد. از ایجاد سؤالاتی که نیاز به تحلیل و نوشتن از طرف فرد مقابل دارد، خودداری کنید.

نمونه‌ای از پرسش‌های تحقیقات بازار را بگویید؟

این سؤالات می‌تواند به شرح زیر باشد:
1- بازار مورد نظر تا چه اندازه‌ای بزرگ است؟
2- با توجه به وضعیت اقتصادی چند درصد احتمال دارد که بازار در آینده رشد کند.
3- چه محصولات و خدمات دیگری مشابه به محصول ماست؟
4- برترین رقبای ما چه کسانی هستند؟
5- بین شما و رقبایتان چه بازارهای مشترکی وجود دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره