دانشنامهراهنمای شرکت هاقوانین کار

عارضه یابی سازمانی | ضرورت عارضه یابی بنگاههای اقتصادی

عارضه یابی سازمانی ، واحدهای تولیدی و حتی صنایع کوچک برای ماندگاری در بازار رقابت لازم و ضروری است. تغییر رویه و بهسازی عناصر سازنده با شرایط جدید شاید در نظر اول سخت و هزینه بر باشد، اما توجه داشته باشید که بدون عارضه یابی شما در حال اتلاف بخشی از ثروت و ارزش افزوده تان هستید. بنابر همین موضوع بسیاری از صاحبان بنگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ به دنبال افرادی مجرب هستند تا بتوانند این اصلاحات را ترتیب دهند. مشاوران مرکز کاردوک توانایی مطالعه و ارائه راهکار جهت بهینه سازی را دارند. در ادامه به بخش هایی که عمدتا موجب کاهش عملکرد می شوند اشاره کرده‌ایم.

برای دریافت مشاوره عارضه یابی سازمانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

ضرورت عارضه یابی سازمانی

هر کسب و کاری برای ماندگاری در بازار رقابت ناگزیر به تغییر رویه گذشته و بهسازی عناصر سازنده خود با شرایط جدید هستند. پس لازم است فرایندها و عملیاتی را که منجر به تولید ارزش افزوده و ثروت نمی شود، شناسایی و حتی الامکان حذف نمایند.

تغییر شرایط تمام بنگاه‌های دارای ساختار سنتی را با چالش جدی مواجه ساخته است. ضرورت اصلاحات و تغییرات وسیع به عنوان یک نگرش، نیازمند برداشت جدیدی از روش‌های مدیریت در بخش‌های مختلف بنگاههای اقتصادی است. راهکار رفع این مشکلات، ایحاد تحول و بهبود به موقع در وضعیت بنگاه‌ها به منظور جلوگیری از ورشکستگی و ارتقا شاخص‎‌های بهره وری و رقابت‌پذیری است. شرط لازم برای تحقق این موضوع شناخت وضعیت و عارضه‌های حوزه های مختلف بنگاه می‌باشد. برای

عارضه یابی چه عایده ای دارد؟

انجام فرایند عارضه‌یابی امکان ارتقا سطح دانش کارکنان، مدیران و کارشناسان بنگاه را در حوزه‌های تخصصی ایجاد می‌کند.  همگام با همکاری مشاور؛ ریشه یابی مشکلات و یافتن راه حل‌های مناسب و اولویت‌بندی شده فراهم می شود. همچنین کمک  می‌کند تا بنگاه‌ اقتصادی قبل از ایجاد هر تغییر یا حرکت به سوی تعالی، از فاصله وضعیت موجود خود تا رسیدن به وضعیت مطلوب آگاهی و شناخت یابند.

درست است که تغییر وضعیت موجود به دلایل متعدد همواره سخت، هزینه‌زا، زمان بر و همراه با ریسک می‌باشد؛ اما  آن دسته از بنگاه‌ها که تغییر را قبول نموده و فراتر از آن به استقبالش می‌روند در مسیر رقابت باقی خواهند ماند. لذا بنگاههای اقتصادی متقاضی بهبود و اصلاح وضعیت موجود جهت انجام مطالعه عارضه‌­یابی می توانند با مرکز کسب وکار کاردوک تماس گرفته تا امکان شناسایی مشکلات  و ارایه  طرح های تخصصی رفع عارضه را با اتکا  به تیم‌های تخصصی فراهم و امکان اجرایی شدن راهکارهای لازم جهت ارتقاء سطح یا تغییر تکنولوژی و بهره‌­وری بنگاه فراهم گردد.

عارضه یابی سازمانی | شناسایی حوزه‌های بروز عارضه

دلایل بروز مشکلات و عوارض بنگاه را به طور کلی می توان در پنج  سرفصل ذیل جستجو کرد. اما باید توجه داشته باشید که هر سازمان و واحد صنعتی منحصر به فرد بوده و برای رفع چالش های آن نیاز به مطالعه می باشد.

الف- عوارض مرتبط با  مدیریت کلان بنگاه

افرادی که شرکت را ایجاد کرده یا می‌کنند در بسیاری از مواقع مستقل از اینکه درآمد و فروش و نوع همکاری چگونه است، توجهی نسبت به دورنمای چند سال بعد کار و فعالیت بنگاه را نداشته و حساسیت آن‌ها نسبت به طول عمر تکنولوژی، آینده محصول یا خدمات و ماندگاری فعالیت خود در فضای  رقابت بسیار ضعیف است. این در حالی است که بسیاری از مشکلات بنگاه از ضعف وجود نگرش استراتژیک و راهبردی مدیران ارشد بنگاه نسبت به فضای کسب و کار  و نداشتن برآورد دقیقی از جایگاه خود نسبت به رقبا شکل می گیرد.

ب- عوارض مرتبط با مدیریت مالی

مدیریت مالی و بهینه سازی گردش مالی با توجه به قوانین موجود برای بسیاری از صاحبان مشاغل مساله ای دشوار به نظر می‌آید. درحالی که بخش مالی به مانند نبض آن بنگاه است. پس تصمیم گیرندگان بنگاه ها باید دانش کافی در مورد سیستم مالی کسب کنند. به شاخص ها، آلارم‌ها (اخطارها) و تحلیل های این حوزه توجه کافی نشان داده و در ساختار تصمیم‎گیری‌های بنگاه به پارامترهای مالی و نقش آن در بقا و ارتقا بهروری و سوددهی بنگاه توجه داشته باشند. برای دریافت کمک از مشاور مالی کلیک کنید.

ج- حوزه تکنولوژی ، سیستم های مدیریت و کنترل کیفیت

حمایت از نوآوری و  ارتقا سطح تکنولوژی‌های مورد استفاده بنگاه به منظور افزايش کيفيت، استاندارد سازی فعالیت‌های بنگاه‌های صنعتی در جهت افزايش رقابت پذيری و قابليت پذيرش در بازارهای جهانی صورت می گیرد. فقدان یا کمبود تجهیزات مناسب و استفاده از تکنولوژی­‌های قدیمی یکی از موانع توسعه بنگاه­های اقتصادی است.

بسیاری از این بنگاه‌ها متکی بر تکنولوژی‌های قدیمی و شیوه‌های مدیریتی سنتی هستند که در بسیاری از موارد منجر به ناکارآمدی می‏شود. در حالی که توان یک بنگاه برای باقی ماندن در بازار رقابت به میزان زیادی تحت تاثیر تکنولوژی­‌های مورد استفاده و به کارگیری تکنولوژی‏‌های نو و تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب در بازار است که می‏تواند به رقابت با همتایان بزرگ‌تر خود بپردازد.

 د- مدیریت بازاریابی ، توزیع و  فروش

این حوزه یکی از حیاتی‌ترین مسائل در کسب‌ و کار است که عملکرد درست آن تأثیر مستقیمی بر میزان درآمد خواهد داشت. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط به آن دچار می‌شوند، این است که به‌ جای شروع از بازار و تقاضای مشتری، از علاقه‌مندی خود شروع می‌کنند.

تصمیم‌گیری درباره کانال توزیع و نحوه فروش کالا از جمله کارهایی است که به طور مستقیم بر میزان فروش و سودآوری بنگاه تاثیر می گذارد. با وجود اهمیت بالای این موضوع اغلب شرکت ها به روش های بازاریابی توجه نکرده و در نتیجه به احتمال زیاد دیر یا زود با عواقب زیان بار آن مواجه می شوند. در مقابل شرکت هایی هستند که با توجه به سیستم های توزیع خلاق، در بازار رقابتی توانسته اند به بالاترین سطح کارایی برسند.

تمام هنر علم بازاریابی در این است که بتوانید سه موضوع را بشناسید:

  • مشتریان محصول شما چه کسانی هستند؟
  • فضای رقابتی بازار چگونه است؟
  • مؤلفه‌های کلیدی موفقیت در بازارکدامند؟

ه- منابع انسانی

مؤسسین و مدیران شرکت معمولاً در ماه‌های اول شروع فعالیت بر اساس علاقه، سفارشات و شناخت ناکافی به کارگزینی وگزینش نیروی انسانی اقدام می‌کنند. اما نداشتن دانش و تجربه کافی در مورد مدیریت، گزینش منابع انسانی، قوانین و مقررات روابط کار باعث ضرر و زیان بنگاه خواهد شد.

بنگاه‌های اقتصادی کوچک و نوپا در سال‌های اول فعالیت خود به افرادی دارای چند مهارت و اصطلاحا همه فن حریف احتیاج دارند. افرادی که بتوانند کارها و فعالیت‌های متفاوت را انجام دهند. در بحث گزینش نیروی انسانی دو جریان وجود دارد، اول اینکه افرادی با دانش کافی را بکار بگیرند و دیگری اینکه افرادی دارای ویژگی‌های شخصیتی مناسب را استخدام کنند. استخدام فردی دارای شخصیت مناسب و باشایستگی انجام کار، بهتر از کسی جواب می‌دهد که بی‌نهایت متخصص است اما شخصیت کاری مناسب را ندارد. مهم‌ترین موفقیت سازمان‌ها وابسته به خصوصیت‌های شخصیتی منابع انسانی است.

درنهایت زمانی سازمان شما به‌ خوبی کار می‌کند که افراد شاغل در سازمان مکمل یکدیگر باشند. به‌ عنوان‌ مثال می‌توانید به الگوی انگشتان دست برای رسیدن به قدرت بهتر نگاه کنید.

و- امور حقوقی و قراردادها

یکی دیگر از مسائلی که غالباً  شرکت تا زمان حاد شدن تبعات مشکلات ممکن است از آن غافل شوند، موضوع قراردادها و امور حقوقی است. همواره گفته می‌شود میان دو بند نوشته شده یک قرارداد ممکن است هزار بند نانوشته وجود داشته باشد. در این راستا حل بسیاری از مشکلات حقوقی  بنگاهها در گرو شناخت کافی از حوزه های حقوقی مالکیت، مجوزهای قانونی، قوانین حاکم بر بنگاه، شرکت و نیروی انسانی، قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی، مشکلات مرتبط با معاملات، تسهیلات ریالی و ارزی است که حتما باید عارضه یابی شود.

عارضه یابی سازمانی توسط کاردوک

مرکز مشاوره کاردوک آمادگی انجام مطالعات کاربردی عارضه‌یابی در مسیر ارتقا بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری را با استفاده از مدل‌های عارضه‌یابی در حوزه های اقتصادی، فنی، مالی و مدیریتی با استقاده از کارشناسان متخصص خود و متناسب با فعالیت هر بنگاه را دارد.

حاصل اینکار از یک سو ارایه شناخت دقیقی از وضعیت نیروی انسانی، مدیریتی، اداری و مالی، سطح تکنولوژی، فرایندها، میزان بهروری منابع و مصارف بنگاه بوده و از سوی دیگر با آسیب شناسی و عارضه یابی امکان دستیابی به راه‌حل‌های رفع مشکلات، بهبود وضعیت حوزه‌های داخلی و ارتقا سطح رقابت‌پذیری بنگاه در قالب یک طرح و برنامه‌ریزی عملیاتی فراهم خواهد نمود. برای دریافت مشاوره کسب و کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره عارضه یابی کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره