ثبت نام سامانه های دولتیطرح توجیهی

مدیریت فرآیندهای کسب و کار چیست

مدیریت فرآیندهای کسب و کار یا همان BPM شامل تکنیک‌هایی است که مدیریت، طراحی و تحلیل کسب و کارها را پشتیبانی می‌کند. با بزرگ و پیچیده شدن فرایندهای اداری، مالی و فنی در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی مدیران شرکت‌ها برای تحقق رسالت و وظیفه خود که همانا تمهیدات دستیابی به بهره‌وری منابع است، ملزم به استفاده و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مختلف هستند. این نرم‌افزارها ضمن تبدیل فرایند دستی به الکترونیک، انجام فعالیت و نظارت بر فعالیت‌های سازمانی را ساده‌تر می‌کنند. بنابراین فناوری اطلاعات همگام با نیاز حوزه اقتصادی راه حلی جامع در قالب بسته‌های نرم‌افزاری ارائه داده است. برای آشنایی با مزیت‌ها و کاربرد نرم‌افزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره مدیریت کسب و کار می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

هدف از مدیریت فرآیندهای کسب و کار

در اغلب سازمان‌ها به دلیل جزیره‌ای و یکپارچه نبودن سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده، فرایند انجام امور طولانی و امکان نظارت و کنترل و تحلیل وضعیت بنگاه بسیار مشکل است.

مدیران بنگاه‌ها نرم‌افزار مطمئنی می‌خواهند که بدون نیاز به کدنویسی‌های اختصاصی که بسیار پرهزینه، زمان بر و دارای خطا‌ها و باگ‌های فراوانی است؛ بتواند تمامی فرایندهای بنگاه در زنجیره تامین، تولید و ارائه خدمات در حوزه‌های تخصصی (اداری، مالی، مدیریتی، فنی و تکنیکی) متناسب با استراتژی های سازمان بازمهندسی و یکپارچه نماید.

معرفی نرم‌افزار بیزاجی

یکی از شرکت‌های بین‌المللی طراحی و توسعه مدیریت و بهبود فرآیندهای کسب و کار بیزاجی (Bizagi) است. بیزاجی مجموعه کامل BPM را به صورت سه محصول ارائه داد که برای اتوماسیون فرآیندهای مدیریت کسب و کار مورد استفاده قرار می‎گیرند.

این سه محصول اصلی به نامهای Bizagi BPMN Modeler ،Bizagi Studio و Bizagi Engine است که معمولا در مدیریت فرآیندهای کسب و کار، طراحی، مدل سازی و بهبود فرآیند کسب و کار، توسعه اپلیکیشن‌های مدیریت متناسب با وضعیت هر بنگاهی قابلیت پیاده سازی و استفاده را دارد.

BPMS بسته نرم‌افزاری است که بدون نیاز به کد و برنامه نویسی و صدمه زدن به ساختارهای موجود با استفاده از تیم‌های تخصصی بنگاه و کارشناسان متخصص ضمن آموزش کارکنان قادر است به عنوان ابزاری قدرتمند و سریع در چند مرحله مدیریت فرایند کسب و کار بنگاه را با تضمین امنیت، قیمت بسیار پایین و کاربر پسند پیاده‌سازی نمایند.

کارایی نرم‌افزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار

نرم‌افزارهایی چون بیزاجی میزان کارایی و اثربخشی فرآیندهای سازمان را ارتقا می‌دهند. دراین روش همزمان با شناسایی، طراحی، اجرا و پایش می‌توان به راه‌هایی برای بهبود و ارتقای مستمر فرآیندهای اجرای کسب و کار دست پیدا کرد. چرا که هدف از به کارگیری آن هم راستا نمودن فرآیندهای بهبود یافته در مسیر دستیابی سازمان به نتایج هدف گذاری شده و منطبق بر استراتژیک سازمان است.

بدین معنا (BPM) يک رويكرد منظم نگهداری امن و مبادله اطلاعات یکپارچه براساس شناسايی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پايش، كنترل و اندازه‌گيری فرآيندهای دستی و خودكار كسب و كار با تاکید بر نوآوری و بهبود مستمر و مبتنی بر کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه تخصصی فعالیت بنگاه از زنجیره تامین تا بازار است.

مزیت‌های استقرار

با توجه به توضیحات مذکور، مزیت‌های استقرار چرخه مدیریت فرایند کسب و کار با استفاده از ابزارهای (BPMS) در سازمان عبارتند از:

  • شناسایی و مستند سازی وضعیت موجود فرایندهای بنگاه در بازمهندسی، اصلاح و الکترونیکی کردن آن‌ها
  • شناسایی و برقراری شبکه اتوماسیون ارتباطات موثر سازمانی به صورت الکترونیکی و یکپارچه با رعایت سطوح دسترسی در چارت سازمانی
  • طراحی و پیاده‌سازی تدریجی فرآیندهای سازمان به صورت گرافيكی بدون ایجاد خلل در روند جاری انجام امور بنگاه
  • امکان رهگیری اقدامات با توجه به سطح دسترسی و تامین داشبورد  و مانیتورینگ مدیریتی به منظور بررسی پیشرفت فعالیت‌های جاری و نظارت، ارزیابی وظایف و امور محوله به پرسنل تامین امکان گزارش‌ها و تحلیل‌های اجرایی و مدیریتی و شناسایی گلوگاه فرایندها
  • قابلیت نصب و پیاده‌سازی و اجرا برنامه و ماژول‌های آن در سیستم عامل‌های مختلف کلاینتی ویندوز همانند Windows XP، Vista Windows 7 و سرور بیس همانند  Windows Server 2000, Windows Server 2003, Windows Server2008 و با امکان اتصال به دیتا بیس‌های مختلف و کار با مجموعه نرم‌افزارهای  MS Office
  • صرفه جويی در هزينه‌ها و بالا رفتن سرعت اجرای امور در نتیجه افزایش كارايی کارکنان منابع سازمان

موارد کاربرد مدیریت فرآیندهای کسب و کار

  • تمامی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی که نيازمند بازمهندسی و یکپارچه سازی فعالیت‌ها مابین بخش‌های مختلف در راستای استراتژی و اهداف خود می‌باشند.
  • تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی همانند شرکت‌های بزرگ دولتی، بانک‌ها و مؤسسات مالی، بیمارستان‌ها، واحدهای بزرگ کسب و کار، بیمه‌ها و شرکت‌های مخابراتی که دارای نرم افزارهای جزیره جهت انجام امور حوزه های اداری ، مالی ،ستادی و فنی هستند.

فرایند پیاده سازی BPMS

  • احساس نیاز و موافقت مدیریت سازمان با بکارگیری BPMS به عنوان یک ضرورت
  • ابلاغ رسمی پیاده سازی با تعیین شرح وظایف مشاور و کارکنان مرتبط
  • تشکیل تیم شناخت وضعیت موجود و مستند و استاندارسازی فرایندهای متشکل از مشاور و کارکنان
  • طراحی، شفاف و ساده‌سازی و رفع نقاط کور فرایندها با قابلیت مدل و پیاده‌سازی فرایند به زبان شکل‌ها و علائم مرتبط با اهداف و استراتژی‌های سازمان
  • تدوین دستوالعمل‌های گردش کار (فرایند، فعالیت و وظایف)، طراحی کارتابل کارکنان و مدل سازی فرآیندها با استاندارد نرم افزار BPMN با قابلیت تغییر، حذف، غیرفعال شدن موقتی و افزودن فرآیند جدید در سیستم است.
  • افزودن فرآیندها و مدلسازی آن‌ها و همچنین اعمال تغییرات در فرآیندهای سازمانی با همه جزئیات آن، به موازات آموزش مدیریت و کارکنان با نحوه کار با این سیستم
  • تست و اجرای مرحله به مرحله و تحلیل سیستم، ردیابی، مانیتورینگ و بهینه سازی آن

امکانات و خدمات کاردوک

کاردوک با تکیه بر تیم منابع انسانی و مشاورین خبره برای شناخت وضعیت موجود و بازمهندسی  و پیاده سازی سیستم های بهبود مستمر فرایندهای کسب و کار طرح‌ها بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از زیرساخت‌های نرم افراری و سخت افزاری اطلاعات مورد نیاز پیادسازی  BPMS اعلام آمادگی می نماید. همچنین می توانید برای اطلاع از چگونگی عارضه یابی سازمانی کلیک کنید. سایر خدمات این مجموعه به شرح زیر است.

  • مشاوره کسب و کار
  • ثبت شرکت و تمام امور مربوط به راه اندازی کسب و کار
  • خدمات مربوط به جواز کسب و جوازهای صنعتی
  • نوشتن طرح توجیهی برای ارائه به بانک و سایر ارگان ها
  • ثبت نام در سامانه های مختلف مثل بهین یاب، سیفام و….

برای دریافت مشاوره مدیریت کسب و کار می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره