طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | سفارش و نوشتن طرح شیشه دوجداره

نگارش طرح توجیهی تولید شیشه دوجداره جهت دریافت مجوزهای لازم و راهنمایی برای راه اندازی واحد تولیدی ضروری است. شیشه دو جداره از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفتند و لبه‌ها یا درزهای آن‌ها هوا بندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده‌ای مانند سیلیکاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلاء ایجاد می‌شود. این نوع شیشه که عایق گرما، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان‌ها مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها به کار می‌رود. با توجه به تاثیر مثبت و محبوبیت این شیشه‌ها در صنعت ساختمان سازی، تولید و عرضه آن سودآوری زیادی می‌تواند داشته باشد. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | معرفی محصولات

شیشه دو جداره از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفتند و لبه‌ها یا درزهای آن‌ها هوابندی شده است و فضای بین آن‌ها با مواد خشک کننده‌ای مانند سیلیکاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلاء ایجاد می‌شود. سیستم شیشه دو یا چند جداره قطعه‌ای است که شامل دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته‌اند و توسط فاصل (اسپیسر) در دور تا دور آن، از هم جدا شده‌اند.

در فضای بین شیشه‌ها هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت (آرگون) با فشاری تقریبا مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد. در شیشه‌های دو جداره غالبا از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می‌شود که درون اسپیسر را به ماده رطوب‌گیر پر می‌کنند تا این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه گردد و توسط مواد درزگیر مناسب، کاملا آب بندی شده است و در داخل فواصل‌ استاندارد از مواد جاذب رطوبت استفاده می‌گردد.

به علت وجود لایه هوا یا گاز هر سه روش انتقال حرارت یعنی رسانش، جابجائی و تابش در شیشه‌های دو جداره قابل کنترل است. بدین ترتیب می‌توان میزان مصرف انرژی جهت سرد کردن یا گرم کردن فضای داخل را کاهش داد. در صورت استفاده از شیشه‌های پوشش دار و یا لمینیت می‌توان میزان نور و اشعه UV کاملا قابل کنترل است. میزان ایزولاسیون صوتی در شیشه‌های دو جداره به علت وجود گاز مناسب قابل کنترل است. برای کسب نتیجه بهتر می‌توان از شیشه لمینیت در هر یک از جاره‌های شیشه استفاده نمود. به علت وجود گاز بین دو لایه شیشه دمای سطح داخلی شیشه با دمای اتاق یکسان می‌ماند. بنابراین شیشه در زمستان عرق نمی‌کند. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | انواع شیشه دو جداره

متناسب با وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی محل احداث ساختمان، انواع شیشه‌های دو جداره عایق صوت و حرارت را با شکل‌های متنوع از قبیل چند ضلعی، دایره، نیم دایره، قوص‌دار و… تولید می‌شود. طراحی و به شرح ذیل تولید می‌شوند.

  • شیشه دو جداره ساده
  • شیشه دو جداره رفلکتیو؛ به منظور کنترل میزان عبور و انرژی به داخل ساختمان
  • شیشه دو جداره طلق دار؛ به منظور افزایش ایمنی در برابر خطرات زلزله و سرقت، جلوگیری از ورود اشعه مضر UV خورشید به داخل ساختمان
  • شیشه دو جداره سکوریت؛ به منظور افزایش مقاومت شیشه در مقابل ضربه و شوک حرارتی و کاهش خطرات ناشی از شکست و سقوط از ارتفاع
  • ترکیبی از شیشه‌های فوق الذکر
  • شیشه‌های بدون فریم (Structural)

شیشه بدون فریم نوع ویژه‌ای از شیشه‌های دو جداره است که در آن یکی از لایه‌های شیشه بزرگ‌تر از لایه دیگر است. در این نوع ساختمان، لایه بزرگ‌تر شیشه با چسب مخصوص سلیکون مستقیما بر روی فریم فلزی می‌چسبد و آن را می‌پوشاند. شیشه‌های بدون فریم امکان ایجاد نماهای در واقع تمام شیشه‌ای به وجود می‌آورد.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | معرفی استاندارد

شیشه دو جداره محصولی است که ماده اولیه عمده مورد مصرف آن شیشه جام است. لذا شیشه جام مورد استفاده در تولید شیشه‌های دو جداره باید از مرغوبیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. بنابراین در این قسمت به بررسی استانداردهای شیشه جام می‌پردازیم. برای سفارش طرح توجیهی کلیک کنید.

استاندارد شیشه جام

این استاندارد ویژگی‌های شیشه جام معمولی را که برای کارهای ساختمانی لسا را در برمی‌گیرد که معمولا به نام شیشه B نیز نامیده می‌شود. شیشه جام شفاف یک شیشه تخت نور گذر است و به روش کشیدن با ماشین در حالت مذاب بدست می‌آید. هر دو رویه آن تخت است که با ستبرای یکنواخت پرداخت آتشین دارد. (ضخامت شیشه‌های جام را ستبرا گویند که معمولا بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود). شیشه جام از نظر ستبرا به سه گروه زیر تقسیم می‌شود:

الف – شیشه‌های نازک تا ستبرای 2 میلی‌متر

ب – شیشه‌های ستبرا میانه 2.2 میلی‌متر تا 4 میلی‌متر

ج – شیشه‌های ستبرا از 5 میلی‌متر به بالا

1 – ستبراهای شیشه و رواداری‌های آن

ستبراهای شیشه و رواداری‌های آن در جدول زیر داده می‌شود.

نوع شیشه ستبرای اسمی بر حسب میلی‌متر حداکثر رواداری
شیشه های نازک 1 ±0/2
2 ±0/2
شیشه های با ستبرای میانه 2/2 ±0/2
3 ±0/2
4 ±0/2
شیشه های ستبر 5 ±0/2
5/5 ±0/2
6 ±0/2
8 ±0/2
10 ±0/2
12 ±0/2
15 ±0/2

2- تعاریف و اصطلاحات در مورد نقص‌های شیشه جام

در جدول زیر نقص‌های مختلف شیشه جام توضیح داده شده است.

نوع عیب توضیحات
لب پریدگی بعد از شدن شکسته شدن بعدهای شیشه بریدگی هایی که در کناره آن درست می شود
زائده زائده‌ای که در یک شیشه پیش می آید.
تار ها ناهمگنی در سطح شیشه بصورت رگه های بسیار نازک در رویه شیشه پیدا می شود و با لمس دست احساس می شود.
چکشی شده فرورفتگی های کوچک و به مقدار کم که تخت بودن رویه را به هم می زند.
پوسته نارنجی تغییر حالت ظریف و گسترده رویه شیشه که در اثر یکسان نبودن توزیع درجه حرارت شیشه در تماس با نور پیدا می شود.
گزیدگی گودی های کوچک در روی شیشه
لک فشردگی موضعی که در اثر فشرده شدن شیشه با یک جسم بیگانه در رویه پیدا می شود.
چکه لشک برآمدگی های دکمه مانند که دنباله موجدار دارند.
ناخنک ترک های موضعی که در سطح شیشه پیدا می شود.
سنگ ریزه ها دانه های کریستالی درون شیشه که نور از آن گذرا نیست.
لب برآمدگی برآمدگی به مقدار کم از لبه شیشه نسبت به بقیه بدنه را گویند.

3 – برش

شیشه بریده شده از نظر گونیا بودن باید در بین دو راست گوشه محاطی و محیطی چنان جای گیرد. رواداری های فاصله این دو راست گوشه طبق جدول زیر باشد.

ستبرا رواداریها برای جام بریده شده 0 تا 2000 میلیمتر رواداریها برای جام بریده شده بیش از 2000 میلیمتر
تا 3.8 ±0/2 ±0/3
4/5 تا 7 ±0/3 ±0/4
10 تا 15 ±0/4 ±0/5

برش ششه دوجداره

4 – بسته بندی

جام‌های شیشه برای صادرات باید با پوشال محکم بسته‌بندی شود و در جعبه‌های چوبی مقاوم گذارده شود. بین هر دو جام برهای کاغذی یا نظیر آن گذاره شود تا از تماس دو سطح شیشه جلوگیری شود.

دستگاه شستو شو و خشک کن | طرح شیشه دوجداره

5- علامت گذاری

الف) باید بر روی جعبه‌های چوبی بسته بندی شده علامت طبقه بندی شیشه و مشخصات دیگر شیشه و همچنین ابعاد (درازا و پهنا و ستبرا) تعداد جام‌های شیشه در هر جعبه و نام کارخانه سازنده و علامت کارخانه زده شود.

ب) روی هر یک از جام‌ها که از کارخانه خارج می‌شود باید یک برچسب که علامت کارخانه و مهر استاندارد را داشته باشد بچسبانید.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | موارد کاربرد

استفاده از شیشه‌های دو جداره به دلیل حفظ انرژی حرارتی و برودتی و کاهش آلودگی صوتی در پنجره ساختمان بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و ساختمان‎های حاشیه خیابان‌های پر تردد کاربرد وسیع دارند. اخیرا برای ایمنی و آسایش بیشتر پنجره وسایل نقلیه عمومی مانند واگن‌های قطار و اتوبوس‌های بین شهری نیز به شیشه‌های دو جداره مجهز شده‌اند.

میانگین سر و صدا در شهرهای بزرگ در حدود 65 تا 7- دسی بل است، این در حالی است که شدت صوت مجاز برای بیمارستان‌ها و محیط‌هایی از این نوع حداکثر 39 دسی بل است. شیشه‌های دو جداره می‌توانند شدت صوت را حدود 50 دسیبل کاهش دهند و آن را به مرز 20 تا 30 دسی بل برسانند. به علاوه شیشه‌های دو جداره انتقال گرما را به شیوه‌های گوناگون و با رعایت اصول مهندسی تا حد زیادی کاهش می‌دهند. لایه‌های هوای خشک که خود عایق طبیعی هستند، بین دو جداره شیشه محبوس می‌شود که قابل مقایسه با یک پوشش فایبر گلاس است.

ویژگی‌های تولید شیشه دو جداره

با انتخاب صحیح نوع شیشه برای جداره‌ها، نوع گاز پرکننده می‌توان از ویژگی‌های انواع شیشه‌ها به طور همزمان استفاده کرد.

  • هر یک از جداره‌ها در شیشه دو جداره می‌تواند معمولی، سکوریت، نیمه سکوریت، پوشش‌دار، لمینت و یا اسپندرال و با ضخامت‌های متفاوت باشد.
  • دو جداره شیشه توسط یک پروفیل آلومینیومی حاوی مواد رطوبت گیر از همدیگر جدا می‌شوند. این مجموعه به وسیله دو نوع چسب مخصوص با یکدیگر متصل شده و آب بندی می‌شود.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | تکنولوژی و فرایند تولید شیشه دو جداره

دستگاه افقی تولید شیشه دوجداره | طرح شیشه دوجداره

از آنجایی که ماده اصلی برای تولید شیشه دوجداره جام شیشه است، در ادامه مراحل مختلف شیشه به طور مختصر توضیح می‌دهیم:

1- تهیه مواد اولیه و تبدیل آن‌ها به پودر با دانه بندی بین 0.1 تا 2 میلی متر

2- توزین هر یک از مواد اولیه به نسبت‌های مورد نظر و مخلوط کردن آن‌ها همراه با 4 تا 5 درصد آب و انتقال مخلوط به کوره

3- ذوب کردن در کوره و تهیه خمیر شیشه

4- بی رنگ کردن خمیر شیشه و خارج کردن گازها

5- تبدیل فرآورده‌های مورد نیاز بازار و صنایع

6- نپختن شیشه و قرار دادن شیشه داغ در کوره‌هایی که دمای کمی دارد، برای کاهش شکنندگی شیشه

مرحله ذوب

کوره‌های شیشه سازی را می‌توان به کوره‌های بوته‌ای یا کوره‌های مخزنی تقسیم کرد. کوره‌های بوته‌ای با ظرفیت 2 تن یا کمتر برای تولید شیشه‌های ویژه به مقدار کم یا هنگامی که حفاظت از پیمانه مذاب در برابر محصولات احتراق الزامی است، بسیار مفیدند. بوته‌ها از جنس خاک یا پلاتین هستند. در کوره مخزنی، مواد پیمانه از یک سر مخزن بزرگی که از جنس بلوک‌های نسوز است، وارد می‌شوند. این کوره‌ها با گاز یا برق گرم می‌شوند.

مرحله شکل دهی

شیشه را می‌توان با قالب گیری ماشینی یا دستی شکل داد. عامل مهمی که باید در قالب گیری ماشینی شیشه مد نظر داشت، این است که طراحی ماشین باید چنان باشد که کالای مورد نظر ظرف چند ثانیه کاملا شکل بگیرد. در طی این زمان نسبتا کوتاه، شیشه از حالت یک مایع گرانرو به جامدی شفاف تبدیل می‌شود. شیشه جام، شیشه شناور، شیشه نشکن و مشجر، شمشه دمشی و شیشه دو جداره و … با ماشین شکل داده می‌شوند.

مرحله تابکاری

به منظور کاهش کرنش در تمامی کالاهای شیشه ای، اعم از آنکه به روش ماشینی یا دستی قالب گیری شده اند، لازم است که تحت عملیات تابکاری قرار گیرند. بطور خلاصه، عملیات تابکاری دو بخش دارد:

مرحله اول نگه داشتن توده‌ای از شیشه در دمایی بالاتر از یک دمای بحرانی معین تا زمانی که میزان کرنش درونی، ضم ایجاد یک سیلانی پلاستیکی، کمتر از یک مقدار حداکثر از پیش تعیین شده گردد.

مرحله دوم خنک کردن تدریجی این توده تا دمای اتاق به نحوی که مقدار کرنش همچنان کمتر از آن میزان حداکثر باقی بماند.

روند کلی تولید شیشه های دو جداره

خط تولید شیشه دوجداره | طرح شیشه دوجداره

ابتدا ابعاد شیشه‌های مورد نیاز تعیین و از جام شیشه بریده می‌شوند. پروفیل‌های آلومینیومی جدا کننده با اسپیسر توسط دستگاهی با اشکال مورد نظر خم خورده و سپس توسط دستگاه تزریق مواد رطوبت گیر دانه‌های نمگیر وارد فضای خالی پروفیل‌ها می‌شوند. سپس سوراخ‌های لازم جهت تزریق گاز آرگون در پروفیل‌ها تعبیه می‌شوند.

در مرحله بعد چسب اولیه جهت چسباندن شیشه‌ها به یکدیگر در دو سمت پروفیل تزریق می‌شوند. شیشه‌های بریده شده به ابعاد مختلف پس از شستشو با آب بدون سختی و خشک شدن آماده نصب روی پروفیل‌ها می‌گردند.

شیشه‌ها توسط دستگاه پرس روی پروفیل نصب می‌شوند و سپس گاز آرگون از طریق سوراخ‌های ایجاد شده متناسب با فشار هوای بیرون به فضای خالی دو شیشه تزریق شده و سوراخ‎ها مسدود می‌گردند. در مرحله نهایی عایق‌بندی و درزگیری کامل توسط چسب ثانویه انجام می‌شود و شیشه آماده نصب در پنجره‌های مخصوص شیشه دو جداره می‌گردد. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب بر روی لینک کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید شیشه دو جداره | مواد اولیه برای تولید

در تولید شیشه‌های دو جداره مهم‌ترین ماده مورد استفاده شیشه جام است. مواد دیگری که در تولید این محصول به کار می‌روند عبارتند از:

جداکننده (spacer): قطعه‌ای است که اغلب از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود و اندازه استاندارد آن برای شیشه‌های دو جداره ساختمانی حدود 14 میلی‌متر می‌باشد. این قطعه دو لایه شیشه را به هم متصل می‌کند و مانع از خروج گاز بین لایه‌های شیشه می‌گردد. برای عایق‌بندی بین این قطعه و شیشه از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌گردد.

چسب بوتیل (butyl): یا چسب اسپیسر که این چسب همانطور که قبلا اشاره شد برای عایق بندی بین شیشه و جدا کننده برای جلوگیری از خروج گازهای مورد استفاده در فضای بین لایه‌های شیشه به کار می‌رود. چسب دو جزئی پلی سولفید که برای عایق بندی نهایی شیشه‌ها بکار می‌رود.

نم گیر: این ماده که یک رطوبت گیر است در فضای بین لایه‌های شیشه به کار می‌رود و مانع از تعریق شیشه می‌گردد.

گاز خنثی: که برای پر کردن فضای بین شیشه‌ها استفاده می‌گردد، اغلب از گاز آرگون بدلیل کم بودن قیمت آن و اثرات زیست محیطی کمتر استفاده می‌شود.  برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی های نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

مواد اولیه تولید شیشه جام

با وجود هزاران فرمول برای تولید شیشه می‌توان گفت 90درصد تمام شیشه‌های جهان از آهک، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل یافته‌اند.

اجزای اصلی تولید شیشه جام عبارتند از؛ آهک، ماسه و کربنات سدیم و … . از جمله اصلی مواد اولیه شیشه به غیر مواد فوق می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گدازه ها
  • تثبیت کننده ها
  • تصفیه کننده ها
  • افزودنی ها

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره