طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

آیا طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران صرفه اقتصادی دارد؟ مصرف ظروف یکبار مصرف در اشکال، اندازه‌ها و کیفیت‌های متعدد در جهان بدلیل ارزانی، حفظ بهداشت و جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا بسیار رایج شده است و تکنولوژی‌های تولید آن بشدت گسترش پیدا کرده‌اند. ظروف يك بار مصرف گياهی بدلیل تجریه پذیری و زمان سریع برگشت به طبیعت نسبت به ظروف پلاستیکی و داشتن مزیت سلامت و بهداشتی بودن در زمان استفاده و تماس با مایعات و غذاهای گرم بسرعت در حال توسعه در بازار مصرف هستند. شکل و ظاهر ظروف گیاهی تولید شده از گرانول‌های گیاهی کاملا همانند ظروف پلاستیکی است با این مزیت که مدت زمان زیست تخریب‌پذیری آن‌ها در طبیعت بسیار کوتاه‌تر است.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | تعریف محصولات

ظروف یکبار مصرف گیاهی مورد استفاده در صنایع غذایی از پلیمرهای طبیعی بر پایه نشاسته ذرت، گندم یا سیب زمینی ساخته شده است و بسیار با طبیعت و محیط زیست سازگار هست. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

مشخصات و ويژگی‌های ظروف یکبار مصرف گیاهی  

نشاسته یک پلیمر طبیعی گیاهی هیدروفیل است که برای ایجاد خواص آب گریزی درگرانول آن از ترکیب آن با اسیدهای چرب استفاده می‌شود. در فرایند فراوری و تولید گرانول مورد نیاز ساخت ظروف گیاهی از افزودن ترکیبات دیگری همانند موم، روغن گیاهی، گلوتن و سلولز به نشاسته استفاده می‌شود تا خواص مکانیکی و فیزیکی مناسبی همانند استحکام، شفافیت، براقی و انعطاف پذیری را هم در فرایند ساخت ظرف و هم در محصول تولیدی ایجاد کند تا امکان بکارگیری ظروف تولیدی در دماهای بالا که برای ظروف یکبار مصرف پلاستیک مجاز نیست نیز فراهم شود. مزيت اصلی استفاده از ظروف گیاهی حفظ سلامتی انسان‌ها و كاستن از آلودگی‌های محيط ‌زيست است. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

در چه جاهایی از پلیمرهای گیاهی استفاده می‌شود؟

از پليمرهای گياهی می‌توان در تولید گلدان نشاء گیاهان کشاورزی بدلیل تجزیه پذیری و عدم نیاز به خارج كردن نهال و نشاء از داخل آن بعد از کاشت و رشد  استفاده کرد. در حوزه پزشكی از اين پليمرها در ساخت ظروف يكبار مصرف پزشكی حاوی روكش دارویی نیز استفاده می‌شود. اسباب‌بازي‌های ساخته شده از جنس پلیمرهای گياهی برای كودكان مخاطرات استفاده از محصولات پلاستکی را ندارند. ظروف یکبار مصرف گیاهی ضمن نداشتن عوارضی طی حداکثر 6 ماه نیز می‌توانند تجزیه شوند. مواد اولیه اصلی  تشکیل دهنده پلیمرهای گیاهی ساخت ظروف در هرکشور می‌تواند بر اساس مزیت‌های کشاورزی آن کشور از نشاسته گندم یا ذرت و یا نشاسته سیب زمینی انتخاب شود. هرچند نشاسته سیب زمینی دارای خواص مناسبی برای تولید ظروف یکبار مصرف است، اما در ایران برای تولید این ظروف از گرانول تولید شده نشاسته ذرت استفاده می‌شود. پليمرهای گياهی با حلالیت بالا در آب را برای ساخت کیسه‌هایی حاوی لباس بیمارستانی جهت شستشو در داخل لباسشویی استفاده می‌کنند تا پس از قرارگیری درمعرض آب جوش حل شده و لباس شسته شود.

کدهای ISIC ظروف یکبار مصرف  گیاهی

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه ظروف یکبار مصرف بعنوان محصولات جانبی باید مورد بررسی قرار گیرند. کدهای آیسیک مرتبط  بر اساس سيستم طبقه بندی آيسيک، کد محصولات سلولزی گیاهی (21) در اين سيستم طبقه بندی شده و به عنوان محصول اصلی و گروه فعالیت اصلی با کدساخت انواع محصولات سلولزی گیاهی 2195 و تولید ظرف یکبار مصرف گیاهی با کد 2109512373 به عنوان محصول جانبی یا فرعی ارایه شده است.

جدول کدهای آیسیک ظروف یکبار مصرف به شرح ذیل است.    

نام محصول

کد   ISIC

ظروف يكبار مصرف پوسيدني گياهي

2109512373

ظروف يكبار مصرف پليمري زيست تخريب پذير گياهي

2520512712

ظروف يكبار مصرف مواد غذايي و بهداشتي قالب گيري شده از خمير مواد سلولزي

2109512370

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | استانداردهای تولید  

سازمان استاندارد ملی ایران و معاونت غذا دارو وزارت بهداشت و علوم پزشکی شرايط استفاده از انواع ظروف پلی استايرن را برای دمای بيش از ۶۵درجه سانتی گراد مجاز نمی‌دانند و ممنوعیت استفاده از انواع ظروف پلی استايرن برای بسته بندی روغن‌های خوراكی، مارگارين و كليه محصولاتی كه لايه خارجی آن‌ها چربی بوده را نیز اعلام کرده‌اند؛ لذا لازم است استانداردهای تولید ظروف تجزیه پذیر گیاهی در این حوزه مد نظر قرار گیرد.

شماره استاندارد ملی

 عنوان استاندارد

14000

ظروف یکبار مصرف گیاهی زیست تخریب -پذیر بر پایه نشاسته – ویژگی ها و روشهای آزمون

11547

ظروف پلی استایرن تولید شده به روش شکل دهی گرمایی جهت بسته بندی مواد غذایی -ویژگیها

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | معرفی کاربردهای ظروف یکبار مصرف

در اکثر کشورهای جهان سعی بر این است که از مواد جایگزین پلاستیک استفاده شود. گرانول نشاسته، همـان خـواص مقـاومتی و کاربردی پلاستیک را دارد ولی تجزیه پذیر بوده و تا شش ماه 90درصـد آن در طبیعت تجزیـه می‌گردد. ظروف یکبارمصرف گیاهی برای بسته بندی و حمل بهداشتی محصولات غذایی استفاده قرار می‌گیرد. در سر میز غذا و یا اغذیه فروشی‌‍ها و رستوران‌ها به عنوان وسیله سرو غذا و در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی نظیر سلف سرویس ادارات و سازمان‌ها، سالن‌های غذاخوری رستوران‌ها، بوفه‌ها و در ارایه خدمات پذیرایی کلیه مراسم و جلسات و جشن‌ها  ضمن رعایت دقیق مسائل بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | معرفی کاربردهای ظروف یکبار مصرف

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | بررسی کالاهای جایگزین

کالاهای جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همچون گذشته ظروف فلزی، چینی، شیشه ای و بطور کلی ظروف دارای استفاده مکرر است که لزوما رعایت مسائل بهداشتی برای این گونه وسایل که استفاده مجدد از آن‌ها به دنبال شسته شدن و خشک کردن آن‌ها انجام می‌گیرد، زمان برتر و پرهزینه‌تر از وسایل یکبار مصرفی است که پس از استفاده دور ریخته می‌شوند.  البته رعایت قواعد و اصولی در برخی اماکن عمومی نظیر رستوران‌ها، هتل‌ها استفاده از ظروف چینی و شیشه‌ای را در اولویت قرار می‌دهد. روند جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مورد استفاده در بسته بندی و حمل کالاهایی نظیر ماست یا شیر با ظروف پلاستیک سخت نظیر سطل های پلاستیکی ادامه دارد؛ چرا که رعایت مسائل بهداشتی و شستشوی دقیق و کامل این ظروف در  استفاده مجدد و قیمت تمام شده بالاتر، آن‌ها را غیر موجه جلوه می‌سازد.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | مواد اوليه مورد نیاز

گرانول‌های نشاسته دارای اندازه‌های مختلفی هستند و از ابعاد دو تا 150 میکرون تغییر می‌کند. شکل ظاهری گرانول می‌تواند گرد، بیضی یا چند وجهی باشد، پایه اصلی تشکیل دهنده گرانول‌های گیاهی نشاسته ذرت اصلاح شده، موم عسل، اسیدهای چرب، بیزواکس، سلولز است. برای کسب اطلاعات از انواع طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | مواد اوليه مورد نیاز

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | فرآيندتولید

تولیدظروف یکبار مصرف گیاهی با استفاده از گرانول‌های پليمرهای گیاهی  زيست تخريب‌پذير طی مراحل زیر انجام می‌شود.

1-فرایند تولید  گرانول گياهيیاز نشاسته و افزودنی‌ها با استفاده از دستگاه میکسر دور بالا

2-فرایند فیدرینگ گرانول به اکسترود و توليد ورق گياهی

3- فرایند الکترو وکیوم فرمینگ توليد انواع ظروف گیاهی از ورق

مرحله نخست

در مرحله نخست تولید گرانول نشاسته ذرت خوراکی با مواد استری کننده واکنش داده شده تا ماهیت هیدروفیلی آن تغییر کند. سپس نشاسته اصلاح شده با مواد افزودنی مانند موم عسل، اسیدهای چرب گیاهی جهت ارتقای خواص فیزیکی پلیمر همانند براقیت، نرمی و مقاومت گرمایی و استحکام در میکسر دور بالا اختلاط می‌یابد، تا پس از انتقال به بخش اکستروژن به صورت گرانول تهیه و تبدیل شود.

مرحله دوم

این محصول پس از رطوبت گیری آماده استفاده بعنوان مواد اولیه تولید ظروف گیاهی است و با انتقال به دستگاه اکسترودر دارای طراحی ويژه مارپيچ و سيلندر ویژه کاربرد گرانول گیاهی، تبدیل به ورق شده و سپس ورق به دست آمده به روش الکترو وکیوم ترموفورمینگ تبدیل به ظرف یکبار مصرف می‌شود.

مرحله سوم

گرانول در دستگاه اکسترود تحت تاثیر حرارت، اصطکاك و فشار باحالت خمیری توسط پیچ حلزون به جلو رانده و در شکل مناسب از یک قالب با مقطع کم عبور می‌نماید تا وارد بخش کشش در سیستم کلندر شود. پلیمر خروجی از قالب می‌تواند بدون وقفه و تا زمانی که اکسترودر تغذیه می‌شود  ادامه پیدا کند. در کلندرها ورق پلیمری تنظیم ضخامت شده و پس از پرس و کشش و کاهش دما در حالت نهایی ورق آماده تولید ظرف هم می‌تواند بصورت رول جمع آوری شود. رول ورق پلاستیکی با عرض و ضخامت مناسب آماده ورود به بخش ترموفرمینگ تولید انواع ظروف یکبار مصرف بسته بندی می‌گردد و یا بصورت پیوسته فیلم فرم گرفته مستقیماً به ماشین ترموفورمینگ منتقل شده و ظروف تولیدی از آن خارج شده و بخش بسته بندی می‌رود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی | فرآيندتولید

 

بررسی بازار و رقبا

عمده‌ترین تولید کننده و مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف گیاهی در کشورهای پیشرفته‌ای هستند که بدلیل مخاطرات زیست محیطی محصولات پلاستیکی از تولید آن حمایت می‌کنند. این ظروف در بسته بندی صنایع غذایی و نیاز مبرم حمل آن استفاده می‌شود؛ لذا تولید آن در سطح بین المللی گسترش یافته است و در حال حاضر بر اساس آمار وزارت صمت از تعداد 300 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری 25 واحد به تولید صنعتی ظروف گیاهی مشغول است.  

تعداد پروانه بهره‌برداری صادره تولید ظروف یکبار مصرف کشور  

واحد سنجش

ظرفيت

اشتغال

سرمایه

تعداد

نوع

تن

399643

11705

22059659

300

ظروف یکبار مصرف از مواد مختلف

تن

32057

565

723820

25

ظروف يكبار مصرف گياهي

جواز تاسیس های صادره  تولید انواع ظروف یکبار مصرف کشور   تاپایان  اسفند سال1399

واحد سنجش

ظرفيت

اشتغال

سرمایه

تعداد

تن

12542483

23019

65223129

1370

طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف   | سرمایه گذاری مورد نیاز

طرح تولید انواع ظروف یکبار مصرف با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید3000تن بررسی گردیده است. برای اطلاع از مشخصات عمومی طرح تولید ظروف یکبار مصرف می‌توانید از مشاوره کارشناسان کاردوک استفاده نمایید.

3000

زمین

150,402

سرمایه ثابت

3/3

دور برگشت سرمایه

41

نرخ بازده داخلي

33

نرخ بازده حسابداري(ARR)(درصد)

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره