اتحادیه و اصناف

پروانه کسب چند نوع دارد؟

در صورتی که فرد بخواهد هر نوع کسب و کاری را راه اندازی کند، نیازمند داشتن پروانه کسب است. پروانه کسب طبق قانون نظام صنفی برای شروع هر نوع کسب و کاری به فرد داده می‌شود. این قانون نوعی اجازه نامه نیز تعریف می‌شود. این مدرک نشان می‌دهد شما می‌توانید کار حرفه‌ای خود را آغاز کنید و مراجع ذی ربط آن را تأیید کرده‌اند. مشاوران مرکز کاردوک به شما جهت دریافت، تمدید و دیگر روش های شروع کار خدمات ارائه می دهند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

پروانه کسب

پروانه کسب در هر تجارتی جز اسناد مهم اقتصادی به شمار می‌رود. هر شغلی که نیاز به مهارت‌های خاص داشته باشد و از طرفی با حقوق اساسی مصرف کنندگان در ارتباط باشد، نیازمند پروانه است. بسیاری از اقدامات مربوط به اصناف امروزه از طریق سامانه ایرانیان اصناف باید انجام شود.

پروانه کسب به کسانی تعلق می‌گیرد؟

اشخاص حقیقی و حقوقی که در یکی از فعالیت‌های مهمی صنفی زیر سرمایه‌گذاری کرده و خواهان ایجاد کسب و کار هستند باید جواز کسب داشته باشند.
واحدهای صنفی تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات از جمله واحدهای صنفی مذکور است.

ویژگی‌های مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب

برای اینکه جواز کسب به شما تعلق بگیرد، باید بر اساس شغل مورد نظر خود مهارت‌های آن را آموخته باشید. البته فقط مهارت حرفه‌ای شما مورد نظر نیست، باید بتوانید مدرک معتبری از مراکز فنی و حرفه‌ای و یا آموزشگاه‌های مجاز و حرفه‌ای کسب کنید. گواهینامه شما باید مورد تأیید سازمان دولتی و نظارتی مثل آموزش پرورش باشد و بعد از اینکه به اتحادیه مربوطه ارجاع داده شد؛ در صورت مورد تأیید بودن می‌توانید برای دریافت پروانه کسب اقدامات لازم را انجام دهید.

البته برخی از مشاغل به آموزش‌های خاصی نیازی ندارند و باید توانایی انجام کار و مکان مناسب را داشته باشند تا بتوانند مدارک لازم برای کسب را به دست آورند.

مدت زمان اعتبار

باید در مورد مدت زمان اعتبار پروانه کسب مورد نظر خود اطلاعات کافی را داشته باشید. در واقع این مدت زمان 5 ساله است و بعد از زمان تعیین شده انقضای آن به اتمام می‌رسد که باید برای تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهید.

پروانه کسب موقت

البته در مواردی پروانه کسب موقت هم صادر می‌شود که مدت زمان اعتبار آن یک سال است. این نوع پروانه برای کسانی است که به مدت یک سال برای فعالیت‌های خود مکانی مشخص را اجاره کرده‌اند و یا صاحب ملک یک سال توافق کرده که فرد در ملکش فعالیت اقتصادی را انجام دهد. البته سعی کنید پروانه کسب خود را بر اساس سال‌هایی که ملک را اجازه کرده‌اید تمدید کنید، چون ممکن است شما ملک را تخلیه کرده در حالی که هنوز پروانه شما اعتبار لازم را دارد، در این صورت ممکن است از پروانه شما سوء استفاده شود.

انتقال پروانه کسب

یکی از ویژگی‌های خوب پروانه کسب قابل انتقال بودن آن است. در صورتی که فرد بخواهد محل کسب و کار خود را به دیگری منتقل کند باید به صورت قانونی درخواست کتبی خود را به اتحادیه مربوطه ارائه دهد. وقتی فرد مورد نظر شما از نظر اتحادیه شرایط لازم را دارد بعد از اینکه پروانه قبلی باطل شد، پروانه جدید به نام فرد جدید صادر می‌شود.

اهمیت پروانه کسب

1- اهمیت به محیط زیست

2- استانداردسازی محصولات تولیدی

3- اجرای سیاست‌های مالیاتی

مراحل اخذ پروانه کسب

  • مراجعه به سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های اصناف کشور به آدرس ایران اصناف
  • ارائه درخواست کتبی متقاضی
  • ثبت درخواست و ارائه رسید به شخص متقاضی
  • بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه مربوطه
  • بررسی درخواست متقاضی

مدارک مورد نیاز

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی
  • ارائه گذرنامه، جواز کار و سکونت معتبر برای بیگانه
  • ارائه کارت معاینه پزشکی و تاییدیه صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی-درمانی برای مکان‌های فروش کالا‌های بهداشتی
  • برای آقایان پایین 50 سال، ارائه کپی برابر اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی
  • 6 عدد عکس۴×۳
  • تاییدیه صلاحیت شخصی، انتظامی و ترافیکی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • تصویر مدرک تحصیلی
  • جواز تخصصی و فنی (برای جواز کسب موقت) یا مدرک دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر در حوزه اصناف
  • رسید پرداخت مبلغ اخذ

برای اشنایی با روند دقیق‌تر مراحل گرفتن پروانه کسب کلیک کنید.

نکات کلیدی در رابطه با پروانه کسب

اتحادیه صنفی وظیفه دارد با به پایان رسیدن انقضای اعتبار جواز کسب‌، اخطاریه یک ‌ماهه برای تبدیل جواز موقت به جواز دائم یا تمدید جواز کسب دائم بفرستد. اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد آن واحد صنفی بدون پروانه و فعالیتش غیرقانونی محسوب می‌شود. بند ۱۹ مقررات نظام صنفی همچنین برای صاحبان جوازی که خودشان نمی‌توانند در مورد مسائل مالی‌شان تصمیم بگیرند، راه‌ حلی گذاشته است. اگر صاحب جواز کسب مجنون شود، وکیل او قادر است با رعایت منفعت مجنون و براساس قوانین نسبت به کنترل یا انتقال واحد صنفی اقدام نماید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا جواز کسب بدون اجازه مالک به مستأجر تعلق می‌گیرد؟

در این زمینه باید با مالک صحبت کنید و با او به توافق برسید.

در صورتی که ندانم جواز کسب را از کدام اتحادیه باید بگیرم به کجا مراجعه کنیم؟

در هر شهر و استان، اتحادیه ها زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کنند. در صورت کسب اطلاع درباره اتحادیه صنف خودتان با اتاق اصناف شهرستان خود تماس بگیرید.

آیا شرایط دریافت همه پروانه کسب ها یکی است؟

خیر بعضی رسته ها فنی هستند و بعضی رسته ها از نظر بهداشتی شرایط خاصی را باید رعایت کنند. بنابراین با توجه به رسته و موقعیت مکانی شرایط تغییر می‌کند.

آیا خرید و فروش جواز کسب قانونی است؟

بله برخی از افراد جهت انتقال جواز خود هزینه ای را دریافت می کنند. قیمت و نحوه انجام این کار به قرارداد فی مابین ربط دارد؟

از کجا باید برای جواز کسب اقدام کنم؟

در قدم اول باید رسته (شاخه) فعالیت تان را مشخص کنید و سپس با توجه به شرایط مندرج در اتحادیه مربوطه شروع به فعالیت نمایید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من یک مغازه 125 متری با 20 متر بالکن دارم در یک روستا از توابع شهرستان شمیرانات. هم مواد غذایی و لبنیات سیگار حبوبات فله برنج. میوه و تره بار ولوازم خانگی و آجیل و شکلات میفروشم باید چه جوازی بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام برای فروشگاه چند منظوره باید اقدام کنید اما متراژ مغازه اتون کمه و میتونید چواز سوپر مارکت بگیرید اما برخی اقلام باید حذف بشن
      برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره