دسته‌بندی نشدهطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید اسید استیک

طرح توجیهی تولید اسید استیک ، پیش از اجرای پروژه به منظور امکان سنجی پروژه توسط کارشناسان مجرب نوشته می شود. استر به واکنش الکل با اسید کربوکسیلیک گفته می شود که فرآیند حاصل استری شدن نام دارد. استرهای اسید استیک که دارای بوی خوشایندی هستند، در زمینه های مختلفی شامل صنعت رنگ و جوهر، به عنوان حلال در صنعت چسب و درزگیر، آماده سازی چرم و … مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، جهت آشنایی با تمامی جوانب طرح توجیهی تولید اسید استیک تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.  جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید اسید استیک

در این قسمت از طرح توجیهی تولید اسید استیک قصد داریم محصول مورد بررسی در این طرح را معرفی کنیم:

استريفيکاسيون

واکنش یک الکل با اسید های آلی و اسید کربوکسیلیک منجر به تولید ترکیبی به نام استر می شود و به فرآیند آن استری شدن می گویند. واکنش استری شدن، واکنشی تعادلی است که در حضور مقادیر کمی از اسید های معدنی انجام می شود و فرآیند آن همراه با تولید آب است.

به طور کلی استرها ترکیب هایی با فرمول OH-CO-R هستند که غالبا فرار و معطر هستند. جالب است بدانید که بوی خوش بسیاری از میوه ها و گل ها به دلیل وجود استر در ترکیب آن ها می باشد. به عنوان مثال استر استات ایزوپنتیل دارای بوی موز و استر والرات ایزوپنتیل دارای بوی سیب است. یا بوی بد کره فاسده شده به دلیل وجود اسید بوتیریک در آن می باشد.

بسیاری از استرها همچون استات اتیل و استات بوتیل به عنوان واکنشگر و همینطور نرم کننده رزین ها در آزمایشگاه و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است اشاره کنیم که چربی ها، روغن ها و موم هایی که در طبیعت یافت می شود، در ترکیب خود استرهایی با جرم مولکولی بسیار بالا دارند که آن ها را با نام لیپید می شناسیم.

از قدیمی ترین روش های سنتز استرها، واکنش اسیدهای آلی با الکل ها در حضور اسید معدنی و معمولا اسید سولوفوریک به عنوان یک کاتالیزور می باشد. با به کارگیری این روش ها می توان بسیاری از استرها را به صورت مستقیم سنتز نمود که به واکنش فیشر معروف است. از طریق روش های دیگری نیز می توان اقدام به سنتز استرها کرد؛ به عنوان مثال واکنش الکل ها و آلکان ها با کلرو اسیدها منجر به تولید استر می شود. در حالت کلی، واکنش استری شدن با فرمول زیر نشان داده می شود:

R-CO-OŔ + O2H <—–> R-CO-OH + Ŕ-OH

منظور از  R و Ŕ گروه های آلکيل هستند. این واکنش در نگاه اول مشابه واکنش اسید و باز است اما با آن ها متفاوت است؛ چراکه واکنشی کند و برگشت پذیر می باشد و به همین دلیل در آن از کاتالیزور اسید سولفوریک غلیط استفاده می گردد تا سرعت آن را تا حد انتظار افزایش دهد. سرعت واکنش استری شدن بدون حضور کاتالیزور، به قدری کم می باشد که حتی در دمای بالا، برقراری حالت تعادل هفته ها به طول می انجامد.

 عوامل موثر بر واکنشی تعادلی استری شدن | طرح توجیهی تولید اسید استیک

در این قسمت عواملی که بر واکنش تعادلی استری شدن تاثیر گذار است را بررسی کرده ایم :

  • اثر دما : واکنش استری شدن با تغییر دما همراه نیست به همین دلیل کاهش و یا افزایش دما در استری شدن تاثیر قابل توجهی ندارد. اما افزایش دما منجر به افزایش سرعت واکنش در هر دو جهت می شود ، به همین دلیل زمان رسیدن به تعادل را کاهش می دهد.
  • اثر غلظت : افزایش غلظت اسید یا الکل و یا هر دوی آن ها در حالت تعادل، واکنش را به سمت اسیدی شدن پیش می برد.
  • اثر کاتاليزور : واکنش استری شدن بسیار کند است که می توان با استفاده از کاتالیزور سرعت آن را تا حد قابل قبولی افزایش داد. معمولا کاتالیزور مورد استفاده در این فرآیند اسید سولفوریک است.

استرهای اسید استیک

در این قسمت توضیحات مختصری پیرامون استرهای اسید استیک آورده ایم:

1.متيل استات

متیل استات با نام های متیل استر اسید استیک و یا متیل اتانوآت نیز شناخته می شود. ماده ای شفاف و قابل اشتعال است که دارای بویی مشابه به بوی چسب می باشد. از متیل استات به عنوان حلال در چسب ها و پاک کننده های لاک ناخن استفاده می شود که در برابر بازها و اسید های قوی پایدار نمی باشد.

2.اتيل استات

اتیل استات با نام های اتیل استر، استر اتانول، اتیل اتانوآت شناخته می شود، دارای فرمـول شـيميایی CH3COOCH2CH3 است. این ماده نیز بی رنگ بوده و بویی مشابه جسب دارد. کاربرد اتیل استات در مصارف حلالی است و عمدتا به عنوان حلال در صنعت رنگ و لاک و همینطور ساخت داروها و مواد آرایشی و اسانس های معطر کارایی دارد.

از نکات مهم در مورد اتیل استات این است که حتما باید در مخازنی محکم، خشک، غیرقابل نفوذ و از جنس آهن گالوانیزه بسته بندی شود.

3.پروپيل استات

پروپیل استات با دیگر نام های پروپیل اتانوآت، پروپیل استر اسید استیک نیز شناخته می شود. مایعی بی رنگ با بویی مشابه به بوی گلابی است که عمدتا به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی استفاده می شود.

این ماده باید در تانکر ها و بشکه هایی از جنس مناسب که هیچگونه واکنش شیمایی در آن انجام نمی شود، بسته بندی و نگهداری شود.

4.بوتيل استات | طرح توجیهی تولید اسید استیک

بوتیل استات با نام های بوتیل اتانوآت و استر بوتیل نیز شناخته می شود، مایعی بی رنگ و قابل اشتعال است که بویی مشابه بوی موز دارد. این ماده عمدتا به عنوان حلال در تولید لاک ها و جلادهنده ها کاربرد دارد. همینطور به عنوان طعم دهنده سنتزی میوه در تهیه آب نبات، بستنی و کیک ها به کار می رود.

بوتیل استات در اغلب میوه ها به خصوص سیب قرمز یافت می شود. این ماده نیز باید در تانکرها و بشکه هایی که از جنس مناسبی برخوردار هستند و هیچ واکنش شیمایی با فرآورده در آن ها انجام نمی شود، بسته بندی و نگهداری شوند.

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید اسید استیک، کد های زیر می باشد.

  • کد آیسیک متيل استات : کد 24113621
  • کد آیسیک اتيل استات : کد 24113622
  • کد آیسیک بوتيل استات : کد 24113623
  • کد آیسیک پروپيل استات : کد 24113627

توضيح موارد مصرف و كاربرد

در ایم قسمت به موارد مصرف و کاربرد اسید استیک ها پرداخته ایم :

  • استفاده در پوشش های سطحی به عنوان حلال و پخش کننده به دلیل استفاده راحت تر از پوشش ها، کم شدن زمان خشک شدن پوشش، بهبود جریان پذیری و قابلیت اشتعال پوشش ها
  • استفاده از اتیل، ایزو پروپیل و نرمال پروپیل استات ها به عنوان حلال در جوهر های مایع به دلیل کارایی در حل کردن رزین، کنترل ویسکوزیته، اصلاح سرعت خشک شدن جوهر و …
  • کاربرد آلکیل استات های یک تا چهار کربنی به عنوان حلال های فرآیندی و در زمینه استخراج تعداد زیادی از مواد آلی همانند مواد دارویی، مخمرها، مواد واسطه سنتزی و …
  • استفاده در صنایع عکاسی برای تولید فیلم های ویدیویی
  • کاربرد آلکیل استات ها در صنایع مرتبط با حلال های مورد استفاده در چسب ها و درز گیرها
  • استفاده در زمینه تولید لوازم آرایشی، عطر، الکل های مصنوعی، آماده سازی چرم، رزین های وینیا و حلال های تمیز کننده
  • کاربرد متیل استات در تولید استات سلولز جهت استفاده در تولید فیلتر سیگار و صنایع الیافف
  • جایگزین اتيل استات با حلال هایی همانند تولوئن، زایلن و دیگر موارد مشابه و خطرناک برای محیط زیست
  • استفاده از نرمال بوتيل استات به عنوان حلال مناسب برای تولید پوشش های سطحی شامل اپوکسی ها، یوراتان ها، سلولز ها، آکریلیک ها، وینیل ها و همینطور استفاده برای آماده سازی چرم، ساخت عطر، تولید چسب ها و مواد پاک کننده
  • کارایی نرمال پروپيل استات به عنوان حلال جوهرهای مایع
  • استفاده از ايزوپروپيل استات به عنـوان حلال در جوهرهای rotogravure و flexographic
  • استفاده از ايزو بوتيل استات به عنوان حلال در پوشش های سطحی پایه حلالی در صنایع چوب برای جلا دادن

بررسی كالاهای جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول

همانطور که پیش تر اشاره شده است، اسید استیک ها در زمینه های مختلفی کارایی دارند؛ در مورد انواع اسید استیک ها که به عنوان پوشش های پایه حلالی آلکیل استات های یک تا چهار کربنی می باشند، موارد بسیاری همچون پوشش های پایه آبی قابل جایگزینی هستند. در دهه های گذشته به همین دلیل مصرف حلال های آلی کاهش پیدا کرده است چراکه پوشش های پایه حلالی با پوشش های پایه آبی جایگزین شده اند.

پیش بینی می شود که در آینده نیز مصرف الکل استات ها با توجه به توسعه مناسب جوهرهای پایه آبی در پاسخ به محدودیت های موجود ار نظر تولید VOCها نیز که به عنوان آلاینده هوا شناخته می شوند، تحت تاثیر قرار بگیرد. جوهر های پایه آبی بر خلاف نامی که دارند، در ترکیب خود 10 الی 40 درصد حلال آبی دارند که همین موضوع ضمن بالا بردن حلالیت رزین ها، سرعت خشک شدن آن ها را نیز کنترل می کند.

طی سال های اخیر بسیاری از واحد ها به جای الکل استات ها از جوهرهای پایه آبی استفاده می کنند اما در برخی موارد محصول تولید شده نیازمند بهبود است؛ به عنوان مثال استفاده از جوهرهای پایه آبی در چاپ flexographic نیازمند بهبود کارایی جوهر است؛ به همین دلیل صد در صد نتوانسته جایگزین الکل استات ها شود. چراکه جوهرهای پایه آبی دیرتر خشک می شوند و همین موضوع سرعت چاپ سیستم های rotogravure را کم می کتد. بنابراین در یک جمع بندی کلی، تبديل سيستمهاي rotogravure به سيستم های پايه آبی تا زمانی که کارکردی مشابه با سیستم های پایه حلالی نداشته باشد، موفقیت آمیز نخواهد بود.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيای امروز | طرح توجیهی تولید اسید استیک

از حلال ها در صنایع مختلفی استفاده می شود که صنایع رنگ از مهم ترین آن ها می باشد که به صورت روزافزون نیز در حال رشد و پیشرفت است. از دیگر صنایع که نیازمند انواع حلال ها هستند، صنعت تولید جوهر است؛ در کشور ما برای چاپ به انواع و اقسام جوهرها نیاز است که بدیهی است همگام با رشد صنعت جوهر سازی، صنایع تولید حلال ها نیز باید رشد و پیشرفت داشته باشد.

كشورهای عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

بر اساس آماری که در سال 2006 منتشر شده است، بیشترین تولیدات استرهای یک تا چهار کربنی در کشورهای آمریکا، مکزیک، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، بلژیک، آلمان، اسپانیا، سوئد، انگلستان، روسیه و دیگر کشورهای اروپای شرقی، آفریقای جنوبی،ژاپن، چین، اندونزی، کره جنوبی، سنگاپور، هند و تایوان انجام می شود و کشورهای نامبرده به عنوان بزرگ ترین تولید کننده استرهای اسید استیک در جهان هستند.

مواد اولیه مورد نیاز

برای تولید استرهای اسید استیک به برخی مواد اولیه به شرح موارد زیر نیاز است:

  • متانول
  • اسيد استيک
  • اسيد سولفوريک
  • کربنات سديم

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح توجیهی تولید اسید استیک

همانطور که اشاره کردیم استرها در یک واکنش تعادلی بین الکل های مختلف و اسید استیک ها به وجود می آیند که در ادامه مراحل آن را توضیح داده ایم:

در ابتدا واکنش استری شدن در راکتورها و در حضور کاتالیزور (اسید سولفوریک) و یا حرارت انجام می شود که نتیجه آن تولید استر و بخارات آب است. در مرحله بعدی تقطیر اولیه برای جداسازی بخارات از استر انجام می شود که در راکتـور استريفيکاسيون این فرآیند صورت می گیرد. محصول این مرحله استر غلیظ شده است اما در ترکیب آن مقداری کاتالیزور اسیدی نیز وحود دارد که برای خنثی سازی آن از محلول های قلیایی استفاده می کنند.

در مرحله بعدی که تقطیر ثانویه نام دارد، به وسیله کانتور لایه مویی، استرهای جمع آوری شده از آب جدا می شود و هدف از این عملیات و تقطیر ثانویه، تولید استر با درجه خلوص بالاتر است. در ادامه به چندین فرمول و واکنش استری شدن اشاره کرده ایم :

فرآورده ترکیب مواد اولیه ردیف
CH3COOC2H5 + H2Oاتيل استات C2H5OH + CH3COOHاتانول + اسید استیک 1
CH3COOC3H9 + H2Oبوتيل استات C4H9OH + CH3COOHنرمال بوتانل + اسید استیک 2
CH3COOCH3 + H2Oمتيل استات CH3OH + CH3COOHمتانول + اسید استیک 3

مطابق جدول فوق ابتدا مواد اولیه شامل اسید استیک و الکل هایی که نام برده ایم با نسب های مولی از پیش تعیین شده وارد راکتور می شوند و سپس به اندازه یک درصد وزنی استر تولیدی به ترکیب مواد اولیه اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور اضافه می گردد.

واکنش های استریفیکاسیون گرماگیر هستند به همین دلیل در اثر حرارت و در حضور کاتالیزور است که واکنش استری شدن آغاز می شود تا زمانی که دما در طول برج تقطیر ثابت شود، ادامه پیدا می کند.

پس از اتمام این فرآیند، مرحله تقطیر با هدف جداسازی آب از استر صورت می گیرد اما استر تولید شده در ترکیب خود دارای کاتالیزور اسیدی و الکل اضافی است که برای جداسازی آن ها از ماده قلیایی کربنات سدیم استفاده می شود.  پس از اتمام فرآیند خنثی سازی در تانک خنثی سازی با استفاده از یک ماده قلیایی، ترکیب حاصل با مقدار معینی آب نیز شستشو داده می شود. در نهایت نیز مایعی دو فازی از قسمت زیرین تانک تخلیه می شود که لایه رویی غنی از استر است که به مخزن میانی فرستاده می شود تا به منظور افزایش درصد خلوص، به دستگاه تقطیر منتقل گردد.

استر تولید شده پس از تقطیر مجدد، دارای درجه خلوص 99 درصد خواهد بود که از قسمت پایین برج تقطیر خارج شده و به مخزن محصول هدایت می شود و در بشکه های فلزی بسته بندی می گردد.

از قسمت بالای برج تقطیر در این مرحله محلولی از آب، الکل و استر خارج می شود که پس از جمع آوری در تانک ذخیره، به تانک خنثی سازی فرستاده می شود. تمامی فرآیند از ابتدای شروع واکنش های تعادلی تا انتهای تقطیر ثانویه، یک بازه زمانی پنج الی هشت ساعته می باشد.

ماشين آلات و تجهيزات خط توليد استرهای اسید استیک | طرح توجیهی تولید اسید استیک

در خط تولید استرهای اسید استیک به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است :

  • راکتور استريفيکاسيون
  • برج تقطير
  • مبدل حرارتی
  • مخازن مورد نياز
  • پمپ
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره