طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید رزین های صنعتی

طرح تولید رزین های صنعتی چیست ؟ به نقل از سامانه (فورچون بیزنس این سایتس) در سال 2022 میلادی حجم بازارانواع  رزین های صنعتی  533.55 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2029 با رشد سالانه 5/4 درصد  به 752.26 میلیارد برسد رشد خرید خودرو و ساختمان  منجر به افزایش تقاضای صنایع خودروسازی و ساختمانی برای پلی اولفین ها  می شود بنابراین صنعت خودرو  و حوزه  عمران هدایت گر های توسعه بازار رزین های مصنوعی محسوب می شوند علاوه بر این، افزایش تقاضا برای بسته بندی در صنایع دارویی، غذا و نوشیدنی، کالاهای مصرفی بموازات  تجارت الکترونیک رشد بازار این محصولات را تقویت خواهد کرد. تغییر سبک زندگی مصرف کننده و زندگی کاری پرمشغله آنان  باعث افزایش مصرف مواد غذایی آماده و بسته بندی شده در نتیجه افزایش استفاده از پلاستیک می شود. این عوامل فرصت رشد را برای بازار  رزین های صنعتی فراهم می کند. با این حال، نوسانات قیمت نفت خام بر قیمت رزین تأثیر گذار است و رشد بازار را محدود یا گسترش دهد بررسی و امکاسنجی سرمایه گذاری  بر روی رزین های صنعتی بر اساس نوع رزین  (پلی استرها،رزین های الکیدی ،اکربلبک رزین ، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، اکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی آمید، پلی کربنات، پلی اورتان، پلی استایرن، و غیره)  را می توان مورد بررسی قرار داد.

طرح تولید رزین های صنعتی

نیاز به پلیمرها

ضرورت دستیابی به مواد جدید وجایگزین  با استفاده از مواد آلی در دسترس (عمدتا هیدروکربنها) موجود در طبیعت  امکان  تولید مواد مصنوعی را فراهم نمود این مواد عمدتا  از  عناصری همانند  کربن ، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد  تشکیل شده و به نام مواد پلیمری معروف هستند. مواد پلیمری مصنوعی کاربردهای گسترده ای را در ساخت و تولید وسایل خانگی ، اسباب بازیهای بسته بندیها ، کیف و چمدان ، کفش ، میز و صندلی ، شلنگها و لوله های انتقال أب ، مواد پوشش دهنده  همانند رنگها برای حفاظت از خوردگی و زینتی محصولات ، لاستیک های اتومبیل و بالاخره پلیمرهای مهندسی با استحکام  و مقاومت بالا در برایر فشار ، دماهای بالا  و شرایط محیطی مورد نیاز در  ساخت اجزایی از ماشین آلات  را دارند. پلیمرها خواص فیزیکی و مکانیکی نسبتا مناسبی را ضمن داشتن وزن مخصوص پایین و پایداری خوب را در مقابل مواد شیمیایی را دارا هستند بیشتر پلیمرها عایق الکتریکی هستند تعدادی از آنها شفاف بوده و جایگزین شیشه ها و تعدادی چایگزین فلزها هستند

طبقه بندی پلیمرها | طرح تولید رزین های صنعتی

در تعریف پليمر ماده اي در برگیرنده  ملكول هاي بزرگي است كه از زنجیره ای متشکل از  واحد هاي كوچك و  تكرارشونده ای  بنام  منومر است اغلب پلیمرهای متداول از فرایند عملیاتی  پلیمریزاسیون مولکول های آلی ساده  به نام منومر مشتق می شوند. این مولکول ها  با قابلیت واکنش ، زیر بنای ساختار پلیمرها بوده و به (مر) یا بیشترین واحد تکراری در طول زنجیر مولكول پلیمر است طول متوسط پلیمر در زنجیره پلیمری  به درجه پلیمریزاسیون یا تعداد واحدهای تکرار شونده در رشته  مولکول پلیمر بستگی دارد. بنابراین نسبت جرم مولکولی پلیمر به جرم مولکولی واحد تکراری (درجه پلیمریزاسیون)  نامیده می شود و با  بزرگتر شدن زنجیر مولکولی ( در صورت اتصال مولكولها به یکدیگر فقط با نیروهای بین مولکولی) مقاومت حرارتی و استحکام کششی مواد پلیمری افزایش می یابند . فرایند پلیمریزاسیون می تواند به صورت های مختلفی همانند  افزایشی ، مرحله ای ، تعلیقی و پاشیدگی وامولسیونی انجام گیرد. قسمت عمده مواد اولیه و خوراك پليمرها از مواد پايه پتروشیمي مانند اتيلن، پروپيلن، بنزن و زايلين ها تامين مي شود. پليمرهايي كه فقط از يك نوع واحد تكرار شونده تشكيل شده اند هموپليمر و  آنهايي كه از دو نوع  واحد  تكرار شونده در  زنجیره  پلیمری تشكيل شده اند، کوپليمر ناميده مي شوند. گاهي لفظ ترپليمر نيز براي پليمر تشکیل شده از  سه منومر به كار مي رود. وبه محصولات پلیمرهایی که با بيش از سه تك پاره  پليمریزه شده اند، پليمر ناهمگون اطلاق می شود. طبقه بندی ساختار  پليمرها را  بلحاظ ماهیت منبع تشکیل دهنده  به سه گروه اصلي پليمر هاي طبيعي، طبيعي اصلاح شده و مصنوعي دسته بندی می کنند و پليمرها از نظر تاثیر پذيري حرارتی نیز  به دو دسته گرما نرم ها(ترموپلاستيك ها ) و گرما سخت(  ترموست ها) تقسيم مي شوند و بلحاظ  کاربرد پلیمر نیز  در صنايع  آنها را  به چهار گروه صنعتي لاستيك،  پلاستيك، الياف،  پوششي و چسب  تقسيم بندي مي کنند كه صنايع پایین دستی زیادی  به آنها وابسته هستند.

طبقه بندی پلیمرها

انواع مختلف رزین | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین ها را  می توان  از پلیمرها، مونومرها، روغن ها، اسیدهای چرب و منابع طبیعی مشتق کرد و طیف گسترده ای از کاربرد و مصارف  در شویندها ، ظروف  ،در لاک ها ، رنگ ها و پوشش ها، محصولات مراقبت های شخصی و خانگی، داروسازی، لاستیک، پلاستیک و پوشش های آن، ساخت اجناس برقی و جواهرات، وسایل تزئینی، پوشش های چوبی و را دارند رزین‌های طبیعی تقریباً به طور کامل در صنعت مدرن جایگزین مناسبی برای رزین‌های مصنوعی هستند که به دو دسته رزین‌های ترموپلاستیک که پس از عملیات حرارتی پلاستیکی باقی می‌مانند و رزین‌های گرماگیر که نامحلول و غیرقابل تزریق می‌شود تقسیم می‌شوند،

انواع رزین های مصنوعی | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین ها مصنوعی گروه های متنوع محصول همانند ،پلی استرهای اشباع شده،پلی استرهای غیر اشباع، آلکیدها، اپوکسی ها، اکریلیک، وینیل ها، پلی استال ها،پلی اورتان ها ،رزین های آمینه ،رزین های فنولیک ،رزین اصلاح شده با رزین ،رزین های مالئیک ،رزین های کتونی ،ترکیبات افزایشی ایزوسینات ،پلی آمیدها ،سیلیکون ها، استات سلولز بوتیرات ، نیتروسلولز هیدروکسی اتیل سلولز، کربوکسی متیل سلولز ،پلی پروپیلن کلر  را در بر می گبرد

اشکال و پارامترهای فیزیکی وشیمیایی رزین ها | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین ها بلحاظ ساختار فیزیکی به اشکال جامد ، مایع ، صدر در صد  مایع ، محلول در حلال ، امولسیون وجود دارد و پارامترهای فیزیکی  مهم رزین ها  شکل ظاهر ، میزان شفافیت (شفاف / کدر / مه آلود / بدون ذرات خارجی) ، ویسکوزیته در دمای خاص و  ویسکوزیته رقیق سازی، میزان تحمل حلال، وزن مخصوص، دمای نرم شدن / نقطه ذوب ، سازگاری با رزین دیگر و زمان ژل به تناسب نوع کاربرد  با هم متفاوت هستند و با توجه به پارامترهای شیمیایی آن همانند ارزش اسیدی ، ارزش هیدروکسیل ، ارزش آمین ، ارزش اپوکسی ، محتوای ایزوسیانات  ،محتوای فرمالدئید ، محتوای متیلول در کاربرد های تعریف شده مورد استفاده قرار می گیرند  و متناسب به ویژگی های مورد نیاز از تکنولوژی  متفاوتی برای اصلاح خواص مد نظر رزین استفاده می شود

رزین های ترموپلاستیک

ماده ای که با حرارت دادن نرم شده و حالت الاستیکی به خود می گیرد  و با سرد شدن دوباره سفت می شود. محصول ترموپلاستیک نامیده می شود برخی از مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی  توموپلاستیک را که می‌توان به شکل اجسام هندسی حجمی ، فیلم‌  یا رشته ای شکل  ویا اکسترود شده درآورد  از آن  برای ساخت پوشش‌ها و چسب‌ها استفاده کرد همانند پلی اتیلن پلی پروپیلن کلرید پلی وینیل لاستیک کلردارو  رزین TPA که  در پوشش های پلاستیکی و همچنین در آئروسل ها استفاده می شوند لازم است به اختصار جزییات تعداد از رزین های ترموپلاستیک صنعتی  را بشرح  زیر توضیح  دهیم.

رزین‌های آلکیدی | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین های آلکیدی رزین های ترموپلاستیک  پلی استری  هستند این رزینها از واکنش یک اسید چند ظرفیتی با یک پلی ال و یک اسید چرب یک ظرفیتی ( یا روغن) بدست می آیند  کلمه آلکید  از دو بخش «آل»  یعنى  الكل و «اکیده» که  از اسید گرفته شده  تشکیل گردیده است این رزین‌ها  دارای خواص الکتریکی و حرارتی عالی و همچنین مقاومت شیمیایی خوبی هستند. لذا ضمن مقرون به صرفه بودن از آنها برای تولید پوشش های محافظ با خاصیت  مقاومت در برابر  هوازدگی قوی ، قطعات الکتریکی ، رنگ ها و فیلرهای بتونه استفاده می کنند  معمولترین مثال برای آلکید رزین واکنش پلیمریزاسیون تراکمی گلیسرین، انیدرید فتالیک و اسید چرب می باشد  واکنش پلیمریزاسیون تراکمی این دو ماده با افزایش یک اسید چرب یک ظرفیتی، تشکیل پلیمری تقریب خطی می کند.

رزین‌های آلکیدی ، کاردوک

رزین های پلی کربنات  

این رزین ها معمولاً از بیس فنول A و فسژن ساخته می شوند  دارای ضریب شکست بالا بوده و  در برابر لکه گیری و فیلتراسیون و پایداری ابعادی الکتریکی و حرارتی مقاومت مناسبی دارد  با توجه به مزایای ذاتی از  آنها   بعنوان جایگزین فلزات در  لنزها ، کلاه ایمنی ، عایق ها و فیلم عکاسی و قطعات  شفاف خودرو  استفاده می نمایند.

رزین های پلی پروپیلن

این ها نوعی رزین پلیمری گرمانرم هستند که حاوی BPA  نبوده وضمن بی رنگی ، بی مزه بودن  دارای  مقاومت حرارتی و شیمیایی  بالا  و چگالی کم هستند. از آنها  برای  تولید اسباب بازی، لوله ،قطعات پلاستیکی و پوشش استفاده می شوند

اکریلیک (ترموپلاستیک) | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین های اکریلیکی دربرگیرنده  حلال پلیمری است که توسط پیوندهای غیراشباع از واکنش اتصال متقابل بین مونومر اکریلیک و استر ایجاد می شود. رزین اکریلیک از انواع ترموپلاستیک و ترموست تشکیل شده است. رنگ اکریلیک در برابر حرارت، آب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. و از  آن در ساخت  پوشش روی سطوح هواپیما مانند ABS، HIPS و ساخت کابینت ، تلفن همراه   رنگ ها ی روکش های آئروسلی و  پوشش روی  بتن  استفاده می شود .

اکریلیک (ترموپلاستیک) ، کاردوک

رزین های ترموست | طرح تولید رزین های صنعتی

ترموپلاستیک ها و  رزین های  ترموپلاستیک پلیمرهای شکل نگرفته و  خامی  هستند که با حرارت به شکل  مایع  تبدیل می شوند و بر اثر سرد  جامد می شوند. این رزین ها را  نمی توان چندین بار قالب‌گیری کرد  و در  پردازش مجدد قطعات تولید می توانند تبدیل به  ضایعات شوند . همانند TSA ، که  در ترکیب با رزین ملامین به عنوان لعاب پخت استفاده می شود. از این رزین ها  همانند فرمالدئید اوره ، رزین های فرمالدئید ، ملامینه، رزین های  فنولیک، رزین های (نوع ریسول)  در  پوشش های صنعتی، قطعات خودرو  ، پوشش های قطعات الکترونیکی ، پوشش های برنجی   استفاده  می کنند.

بررسی تعدادی از رزین های ترموست  

رزین‌های فنولیک

رزین فنولیک  از انواع رزین‌های ترموست هستند که  از واکنش تراکمی فنل ها و فرم آلدهید تهیه می شوند که دارای  مقاومت بالایی در برابر حرارت و ضربه در برابر خوردگی شیمیایی و نفوذ رطوبت است از  آنها برای تولید محصولات  متعددی همانند لنت ترمز، اجزای الکتریکی، قالب ها، چسب سیمان و غیره استفاده می کنند. رزینهای فنولیک معمولا کدر هستند و رنگ آنها از کهربایی (amber) کم رنگ و قهوهای تیره تا سیاه تغییر می کند  در اشکال پولک، فیلم مایع و پودر موجودند.. رزینهای فنولیک بدون فیلرها شکننده هستند و کاربرد فیلرها و سایر افزودنیها به منظور ایجاد خواص مطلوب در آنها صورت می گیرد . کاربردهای مرسوم از این مواد در  سازه های عایق برای ولتاژ بالا ، چرخ دنده ها، مغزی میز دکوری ساخت فوم است.

رزین های پلی استر

رزین های پلی استراز واکنش الکل های پلی هیدریک و اسیدهای آلی دوبازیک تشکیل می شوند. بهترین ویژگی  در مورد آنها این است که آنها مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما و مواد شیمیایی دارند. این دسته رزین ها  کاملا مقرون به صرفه بوده  و به طور گسترده برای ساخت و ساز، میله های ماهیگیری، لوازم تزئینی، پوشش ها و در اجزای هواپیما و کشتی استفاده می شوند.

رزین پلی استر غیر اشباع | طرح تولید رزین های صنعتی

رزين هاي پلي استر غير اشباع در دو نوع ارتو فتاليك و ايزوفتاليك توليد مي شوند. زنجیر اصلی پلیمری این رزین ها دارای اتصالات استری است که از واکنش تراکمی یک تركيب الكلی چند عاملی و یک اسید چند عاملی مانند گلیکول و اسید فوماریک تهیه می شود. و بدلیل استفاده از یک اسید غیر اشباع، پیوندهای دوگانه در فواصل منظمی در زنجیر بوجود می آیند. این پیوندهای دوگانه، ساختاری  دارای امکان شبکه ای شدن توسط استایرن هستند و می توانند موجب سخت شدن رزین و پخت شدن آن شوند و از آن برای پوشش محصولات  چوبی و تولید بتونه خودرو استفاده می شود   اين رزين ها بدليل خواص عالي و با روش های   قالبگيري، ريخته گري و پوشش دهي  جهت تولید محصولات استفاده می شوند تركيب رزينهاي پلي استر غيراشباع با الياف شيشه زمينه کاربرد های ديگري را در صنعت پلاستيك فراهم کرده است  و از آن در توليد كامپوزيتها يا پلاستيكهاي تقويت  استفاده می کنند  مقاومت مناسب در برابر خوردگي و نسبت وزن به مقاومت بالاي محصولات ساخته شده از FRP آن را در مقايسه با تعدادي از مواد ساختاري مثل آلومينيوم، چدن و فولاد قابل رقابت مي سازد.

پلی استرهای اشباع شده | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین پلی استر اشباع شده از واکنش اسیدهای پلی بازیک و پلی ال ها  تولید می شوند  و دارای استحکام و سختی فوق العاده ای هستند واز آن می توان بعنوان پوشش های نچسب های ظروف ، سیم پیچ، رنگ های کوره ای  فلزات پوشش های کویل، رنگ های  پودری استفاده می شود.

پلی استرهای اشباع شده ، کاردوک

رزین های اپوکسی | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین های اپوکسی نوعی از پیش پلیمرهای واکنش پذیر و پلیمرهای متعلق به گروه اپوکسید هستند. که دارای  مقاومت شیمیایی  ،  حرارتی و خاصیت چسبندگی ، چقرمه شدن در عین انعطاف پذیری  هستند و به طور گسترده درتولید لمینت ها، آسترها و پوشش های سطحی استفاده می شود  رزین‌های اپوکسی برای ساخت چسب‌ها ، ابزار سازی ، پوشش‌های پودری ، رنگ‌ها ، پلاستیک‌ها ، پرایمرها و درزگیرها ، کفپوش ‌ها ی ساختمانی استفاده می‌شوند. اپوکسی ها پلاستیک های ترموست هستند که از واکنش دو یا چند ترکیب شیمیایی صنعتی تشکیل می شوند رزین اپوکسی چند لایه  از اهمیت فوق العاده ای در صنایع هواپیماسازی برخوردار است . بسیاری از قطعات ساختاری از جنس الیاف کربن و رزین اپوکسی جایگزین آلیاژهای فلزی مرسوم شده و نتایج مطلوبی نیز داشته اند. رزینهای اپوکسی تقویت شده  بطور وسیعی به همراه الياف و ساختارهای لانه زنبوری برای ساخت ملخ  هلیکوپتر در ساخت قایقها  استفاده می شوند. همچنین کامپوزیتهای آرامید – اپو کسی برای جایگزین فولاد مورد استفاده  قرار می گیرد.

اکریلیک رزین (ترموست  )

رزین اکریلیک شامل انواع ترموپلاستیک و ترموست می باشد. رنگ اکریلیک در برابر حرارت، آب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. علاوه بر این، می تواند برای برآوردن الزامات عملکرد سختی و نرمی با سایر مونومرها، هم پلیمریزه شود. عمدتاً در رنگ آمیزی سیمان  ، رنگ پلاستیک ، رنگ دریایی ، رنگ کوره ای  خودرو، لوازم خانگی رنگ کوره ای فلزات ، صافکاری خودرو ، پوشش چوب استفاده می شود. یکی از دلایل کاربرد زیاد این رزین ها  شفافیت ذاتی، پایداری و مقاومت در برابر زرد شدن  آنها  می باشد . اکریلیک ها هم در پوشش های پایه حلالی و هم در رنگهای لاتکس مقبولیت زیادی کسب کرده اند . پلیمرهای اکریلیک یکی از پر مصرف ترین رزین ها در  رنگ پایه های صنعت پوشش هستند

کاربرد رزین های مصنوعی | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین ها با توجه به ماهیت و یژگی ها تولید کاربردی ها متنوعی را دارند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم

  1. کاربرد رزین جهت ساخت محصولات پوشش دهنده و محافظ  سطوح  همانند  ساخت رنگ  های پایه آبی و رنگ های صنعتی ، جوهرهای چاپ و تزئین کننده ودکوراتیو
  2. کاربرد رزین تولید مواد دارای خاصیت عایق الکتریکی مورد استفاده در  روکش  سیم های و محظ قطعات الکتریکی
  3. کاربرد رزین در تولید لاک‌های آغشته‌کننده و وارنیش پوششی براق یا مات  و عایق های سیم های شارلاکدار
  4. کاربرد رزین در ساخت کامپاندهای پرکننده مورد استفاده در تجهیزات الکترونیک یا محصولات مقاوم در برابر ضربه
  5. .کاربرد رزین در  ساخت بردها و چیپ ست های مدار چاپی الکترونیکی
  6. .کاربرد رزین درساخت  بلیمرهای  ریخته گری محصولات همانند  کاربردهای دندانپزشکی و داروهای آزاده شونده
  7. .کاربرد رزین در تولید  انواع چسب  همانند چسب های بر پایه   رزین اپوکسی آکریلات
  8. کاربرد رزین در تولید  لمینت های صنعتی و تزئینی همانند UF ، اتیلن وینیل استات،رزین های ملامین اوره فرمالدئید
  9. .کاربرد رزین در تولید کامپوزیت های ساختاری ورزین های تبادل یونی و تصفیه آب و مواد شیمیایی

رزینهای پلی اورتان | طرح تولید رزین های صنعتی

پلی اورتان ها  از پلیمرهای پر مصرف با خواص مناسب است  بسیاری از جلاها بر پایه   رزین ها پلی اورتان ساخته می شوند  چون ویژگی های مناسب همانند  چقرمگی، قابلیت انعطاف ، مقاومت زیاد در برابر خوردگی  ، چسبندگی به فیلم  مناسب و در توانایی سفت شدن در حرارت بالا ،مقاومت در برابر سایش ضربه و ترک خوردگی را دارند . از پلی اورتان ها در ساخت پوشش دهنده های شفاف  تک لایه مخصوص بام ها،  رنگ های جاده ای  و مشحص کننده  محل گذر  عابرین پیاده. ، پوشش های محافظ برای جلو گیری از پدیده خوردگی فولاد  استفاده می شود.

مشخصات فنی محصولات | طرح تولید رزین های صنعتی

رزین های صنعتی مورد استفاده در پوشش دهنده ها همانند  رنگ  حفاظتی، تزئینی یا علامت گذاری ویژگی مورد نیاز کاربرد رنگ  را تامین می نمایند  و ماده اصلی رنگ  رزین ها هستند  ممکن است محتوی انواع پیگمنت ها، فیلرها، حلالها و مواد افزودنی باشند. بسته به ماهیت رزین، رنگها می توانند هوا خشک یا کوره ای، شبکه شونده (تبدیل پذیر) یا غیر شبکه شونده (تبدیل ناپذیر)، تک جزئی یا دو جزئی باشند. رزینها را همچنین به شکل رزین های مایع، جامد و یا پر جامد تقسیم بندی نموده اند. رزین های دو جزئی به شکل دو بسته بندی هاردنری (اکریلیک – اورتان و یا اپوکسی- پلی آمید) یا دو بسته بندی کاتالیزوری (اکریلیک – پراکساید و یا پلی استر – پراکساید) و یا دو جزئی تک بسته بندی (اکریلیک – ملامین و یا الكيد- آمینو) طبقه بندی می نمایند رنگهای پودری نیز  از رزین های پودری بر پایه رزین های پلی استر – اپوکسی و اکریلیک ساخته می شوند. رنگها بسته به قابلیت انحلال رزین آن در آب یا حلال می توانند به شکل رنگ های پایه آبی و یا پایه حلالی تقسیم بندی شوند.  انتظاراتی که از خواص مقاومتی یک رنگ می رود و شرایطی که رنگ در آن، اعمال و پخت می گردد به علاوه رویکردهای اقتصادی در انتخاب نوع رزین  و سیستم رنگی بکار رفته مؤثرند. برخی از انواع رنگ های پرمصرف عبارتند از : رنگهای ترافیکی ، رنگهای صنعتی ، رنگهای دریایی ، پوشش های صنایع لوازم خانگی (فلزی) ، پوشش های صنایع پلیمری ، لاک ها و پوشش های اتومبیلی ، لاک های چوب ، پوشش کاغذ و صنایع سلولزی  که رزین های مورد استفاده به تناسب ویژگی مورد انتظار در تولید آنها  مورد استفاده قرار می گیرد

مشخصات فنی محصولات ، کاردوک

کدهای آیسیک  محصول  | طرح تولید رزین های صنعتی

معرفی کدهای آیسیک در این بخش ، کدهای آیسیک مرتبط در دو بخش انواع رزین به تفکیک ارائه می گردد .کدهای آیسیک مرتبط با انواع رزین مرتبط با محصول اصلی مد نظر در طرح حاضر می باشد.

کدهای آیسیک  محصول  ، کاردوک

فرایند های  تولید رزین ها/ پلیمریزاسیون

درکل مکانیزم پلیمریزاسیون شامل سه مرحله جداگانه  آغازین، تکثیر و انقضای فرایند می باشد   در مرحله شروع پلیمریزاسیون،  شروع کننده به باند دوگانه منومر حمله کرده و با شکستن آن  شکل گیری زنجیر پلیمر آغاز و  شروع به رشد می کند در مرحله بعد  زنجیر پلیمری با افزایش منومرها رشد می یابند و در مرحله انتهایی با غیر فعال شدن واکنش ، زنجیر ، رشد متوقف شده و پلیمریزاسیون خاتمه می یابد فرایند پلیمریزاسیون به اشکال  مختلفی بشرح ذیل می تواند صورت پذیرد

  1. پلیمریزاسیون چگالشی

پلیمریزاسیون تراکمی شکل از نوع  پلیمریزاسیون رشد یابنده ومرحله ای است دراین فرایند  مولکول‌های کوچک همزمان  با آزاد سازی مولکول‌های کوچک‌تر همانند آب یا متانول با یکدیگر برای تشکیل واحدهای ساختاری بزرگ‌تر وارد واکنش می‌شوند از روش پلیمریزاسیون چگالشی برای تولید رزین هایی همانند پلی استرها، پلی آمیدها، پلی اورتان ها، اپوکسی ها، سیلیکون ها استفاده می شود

  1. پلیمریزاسیون افزودنی

در فرایند پلیمریزاسیون افزودنی پلیمر اضافی پلیمری است که بدون تولید همزمان  محصولی دیگر از طریق پیوند دادن مونومرها تشکیل می شود. پلیمریزاسیون افزودنی با پلیمریزاسیون تراکمی  که معمولاً باعث می شود آب یا  ماده دیگری را همزمان تولید کند تفاوت دارد و پلیمرهای همانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، اکریلیک به این روش تولید می شوند .

روش های  تولید رزین پلی استر غير اشباع | طرح تولید رزین های صنعتی

ساخت پلي استر ها به طور كلي در تانكهاي بزرگ فولاد ضد زنگ انجام مي شود كه جهت كاهش ميزان ضايعات   اجزاي فرار تر از سیستمی که از آب با برجهاي تقطير نيز تجهيز شده است استفاده می کند . اين برج ها معمولاً داراي آكنه بوده و به  روش ژاكت بخار داغ گرما مي بيند روش هاي متداول ساخت رزين هاي پلي استر غير اشباع  به دو روش فیوزن و اکسید  بشرح  زير مي باشد

 روش فيوژن

پلي استر هاي غير اشباع معمولاً توسط واكنش پلي كندانسيون در دماهاي زياد از انيدريد يا دي اسيد وگليكولها تهيه مي شود ابتداً انيدريد يا اسيد ها و گليكولهاي مختلف وزن شده و به درون يك ديگ  با قابلیت همزن ريخته مستمر مي شوند و تا رسيدن به يك محدوده از ويسكوزيته حرارت داده مي شوند . در فاز اوليه واكنش، ريزش ارزش اسيدي سريع و افزايش ويسكوزيته آرام انجام مي گيرد  با پيشرفت به مراحل بعدي واكنش، اين عمل به صورت برعكس انجام مي شود بعد از تهيه پلي استر با استفاده از روشهاي پيوسته، معكوس يا مستقيم ، واكنش باز داشته شده و توسط مونومر عمل رقيق سازي در مخازن ثانویه  انجام مي گيرد .

روش اكسيد | طرح تولید رزین های صنعتی

بكارگيري روش اكسيد براي تهيه رزينهاي پلي استر غير اشباع مستلزم استفاده از مواد اوليه مونومر اپوكسيدي همانند  اكسيد پروپيلن يا اتيلن و مالئيك و مخلوطي از انيدريدهاي اشباع شده و انيدريد مالئيك است . اسيدهاي دي بیسيك يا گليكولها در اين فرايند به عنوان آغاز كننده واكنش عمل مي كنند

روش اكسيد ، کاردوک

معمولا در واحدهاي صنعتي روش فيوژن  مبتني بر پلي كندانسيون متداول است .در اين روش ابتدا واكنش پلي استريفيكاسيون بايد انجام شود. جهت انجام اين عمليات نياز به يك تانك از جنس استنلس استيل دو جداره مي باشدكه مجهز به سيستم كويل و همزن ميباشد. ماده اوليه پروپيلن گليكول مايع پس از توزين به داخل اين تانك ريخته ميشود. دما تا حدود C 100 درجه بالا ميرود و سپس مواد اوليه جامد  شامل   انيدريد فتاليك و انيدريد مالئيك که از قيف عبور كرده با گذر از اكسترودر به داخل راكتور ريخته ميشود عمليات ميتواند تحت خلا  با استفاده از كاتاليزور انجام گيرد پس از مرحله  با اضافه كردن مواد جامد دماي تانك به C ° 200ميرسد و بخارات تشكيل شده از بالاي تانك وارد كندانسور مي شود. اين كندانسور بين نقاط جوش آب و گليكول عمل مي كند  ودر اثر عمليات بخارات گليكول عمل نكرده سريعا سرد و به راكتور برگشت داده مي شود و بخارات آب از سيستم جدا مي گردد.. از این مرجله به بعد عمليات اضافه كردن مواد و انجام عمل اختلاط و شاخه دار كردن پليمر انجام مي گيرد.اين كار توسط مونو استايرن و يا متيل متاكريلات انجام مي گيرد. در تمام اين مدت اختلاط درتانك بسرعت انجام مي گيرد. تانك رقيق سازي از نظر ساختاري مشابه تانك قبلي است. پس از اتمام واكنش كوپليمريزاسيون محتويات تانك سرد و به دماي محيط مي رسند و پس از عبور از فيلتر بسته بندي و آماده ارائه به بازار مي گردندیا  رزين پلي استر رقيق شده را پس از مرحله رقيق سازي اوليه در تانك ذخيره نمود

روش اكسيد ، کاردک

توليد محصول به  روش فيوژن به دليل هزينه سرمايه گذاري پايين و سادگي فرايند، بيشتر در واحدهاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيردو رزينهاي با كيفيت بالاتر و قيمت نسبتا پايين تري را با این روش مي توان توليد كرد

ماشین آلات و تجهیزات اصلی خط  تولید

ماشین آلات مورد نیاز   تولید انواع رزین های صنعتی  با ظرفیت 12000 تن درسال  عبارتند از :

مخازن ذخیره مواد اولیه به همراه سیستم های توزین و ارسال دریافت مواد اولیه  جامد و مایع

رآكتور بلندر(ميكسر )  و تجهیزات پروسس  10 دستگاه

كندانسور    10 دستگاه به همراه ایستگاههای تاسیسات بخار

لوله های بالا برنده تبخيرات دوجداره ، سپراتور، رفلگماتور، فيلتر های سبدي، ديگ روغن داغ،

ديگ روغن داغ ، برج آب سرد كن ، سكوي نصب ، تابلو های  برق

اتصالات و مخارن ذخیره محصولات ،  تجهیزات کنترلی ومانیتورینگ فرایند  وشیر های سه طرفه

سیستم پر کن و تجهیزات بسته بندی

بررسی آماری  رزینی های صنعتی | طرح تولید رزین های صنعتی

بر اساس آمار وزارت صنعت معدن و تجارت تا  سال 1401 از تعداد کل پروانه‌های بهره‌برداری صادره شده کشور در زمینه  تولید رزین  205 واحد است که اشتغالی اسمی   حدود 10  هزار نفر را  برآورد  نموده است. تعداد جواز تاسیس های صادره تا سال 1401  نیز 429 فقره بوده که 360 مورد آن پیشرفت فیزیکی مناسبی را برای احداث طرج دردست اجرا نداشته اند    بیشترین تمرکز جغرافیایی واحدهای تولید رزین های صنعتی استانهای تهران البرز و اصفهان می باشد بدیهی است  داده های آماری،  مالی و اقتصادی طرح مطابق با زمان ، تغییرات قیمت و مکان اجرای طرح تغییر می نماید.

 بررسی آماری  رزینی های صنعتی ، کاردوک

مشخصات عمومی طرح

بر اساس  مطالعات انجام شده  احداث تولید  واحد تولید انواع رزین های صنعتی  با ظرفیت 12000 تن درسال در سال جاری  ودر محل بررسی شده 1684  میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت  نیاز دارد.  نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از38   درصد بوده ظرف دو  سال ونیم  بعداز به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت  در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این طرح  ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح ، کاردوک

 

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی | طرح تولید رزین های صنعتی

تحقیقات بازار وبرآورهای مالی فنی واقتصادی تهیه شده طرح و  تحلیل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  محاسبات مالي وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي برای تولیدرزین های صنعتی این طرح  را نشان می دهد. حهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد و صادرات محور  می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کارد.وک کمک بگیرید.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • انجام مطالعات تحقیقات بازار بنگاهها و پروزه های اقتصادی
  • تهیه طرح توحیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی تصب .راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام درسامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره