طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

طرح تولید الیاف کوتاه نایلون توسط کارشناسان مجرب کاردوک به منظور امکانسنجی مالی، فنی، بازار و سیستمی محصول صورت می گیرد. از الیاف کوتاه نایلون در سیستم نساجی و دیگر زمینه ها استفاده می شود. این الیاف از خواص بسیاری از جمله رنگ پذیری، ثبات ابعادی و … برخوردار هستند و از قابلیت جایگزینی با الیاف طبیعی بهره مند می باشند. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه طرح تولید الیاف کوتاه نایلون می باشید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول – مکانیزم های پلیمریزاسیون | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

در فرآیند پلیمریزاسیون، یک یا تعدادی از ترکیب خاص مونومر به مولکول بزرگ (ماکرومولکول) که متشکل از تعداد بسیار زیادی ترکیب و یا ترکیب های اولیه است، تبدیل می شود. به این ماکرومولکول ها پلیمر گفته می شود که دارای کاربردهای مختلفی هستند که از مهم ترین آن ها کاربرد در صنعت نساجی و الیاف سازی است.

متناسب با مونومرهایی که در تولید پلیمر استفاده می شود و همینطور با در نظر گرفتن شرایط تولیدی آن ها، الیاف متفاوت با ساختارهای متفاوتی تولید می شوند.

مواد اولیه لازم در صنعت پتروشیمی به منظور تولید الیاف مصنوعی، در نتیجه شکستن نفت خام (کراکینگ) و یا از گاز طبیعی به دست آید. این در حالی است که برای تولید الیاف سلولزی بازیافتی از تنه درختانی که دارای درصد بالایی از سلولز هستند، استفاده می شود. سلولز موجود در درختان پس از گذراندن مراحلی، ناخالصی های خود را از دست می دهند و به شکل مقوا در می آیند. از این صفحات سلولزی در شروع تولید الیاف بازیافتی استفاده می شود.

پلی آميد (نايلون 6 و نايلون 6 و 6)

پلی آمیدها در واقع تولیدات کندانسه ای می باشند که در بردارنده گروه تکرارشونده آمید در طول زنجیزه اصلی شان هستند. از نظر تئوری می توان تعداد زیادی پلی آمید را با انتخاب منومرهای مختلف تولید کرد اما فقط تعداد کمی از پلی آمیدها شامل نایلون 6 و نایلون 6 و 6 به صورت تجاری به بازار عرضه می شوند.

الیاف نایلون 6 در نتیجه پلیمریزاسیوم کاپرولاکتام و الیاف نایلون 6 و 6 در نتیجه پلیمریزاسیون هگزامتیلن دی آمین و آدپیک اسید تولید می شود.

در نایلون 6 و 6، عدد شش اول نشان دهنده شش اتم کربن بین دو اتم نيتروژن دی آمين و همینطور شش اتم کربن در زنجيره مستقيم دی کربوکسیلیک اسید است. در نایلون 6 نیز عدد شش نشان دهنده شش اتم کربن در آمینو اسید و یا لاکتارم است.

نایلون 6 و نایلون 6 و 6 مهم ترین الیاف پلی آمیدی هستند که در زمینه نساجی مورد استفاده قرار می گیرند.

خصوصیات كلی الياف پلی آميد

الیاف پلی آمید یکی از الیاف های مصنوعی هستند که در محیط های اسیدی ضعیف مقاوم می باشند. محیط های اسیدی قوی منجر به متلاشی شدن زنجیر مولکولی الیاف پلی آمید می شوند.

به منظور شناسایی پلیمر پلی آمیدی می توان از اسید فرمیک و یا فنل استفاده نمود؛ هر دو مواد نامبرده در درجه حرارت اتاق قادر به حل کردن نایلون در خود هستند.

الیاف پلی آمیدی دارای درصد جذب رطوبت پایینی هستند و همینطور در محیط های قلیایی نیز بسیار مقاوم می باشند. مقاومت بیولوژیکی الیاف پلی آمید بالا است و همینطور میکروارگانیزم ها تاثیری بر روی این الیاف ندارند.

در صورتی که پارچه های نایلونی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، گروه های آمین انتهایی آن ها اکسید و سپس تخریب می شود. در چنین حالتی این پارچه ها نسبت به مواد رنگرزی آنیونیکی جذب کمی خواهد داشت.

کد آیسیک محصول | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح تولید الیاف کوتاه نایلون، کد های زیر می باشند.

  • کد آیسیک آماده سازی الياف پلی آميد : کد 17111172
  • کد آیسیک الياف پلی آميد (نايلون ها ) : کد 24301120
  • کد آیسیک نخ نايلون : کد 17111354
  • کد آیسیک نخ بخيه نايلون : کد 24232044
  • کد آیسیک ماشين آلات نخ و طناب نايلونی : کد 29291163

شرايط واردات | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

با توجه به بررسی هایی که از طریق وزارت بازرگانی و گمرک کشور انجام شده است، شرایط خاصی برای واردات محصول مورد بررسی در طرح تولید الیاف کوتاه نایلون در نظر گرفته نشده است.

در واقع با توجه به تعرفه گمرکی محصول به شماره 55031900 و پرداخت ده درصد تعرفه گمرکی تعیین شده، می توان اقدام به واردات آن نمود.

موارد مصرف و کاربرد محصول | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

از الیاف نایلون غیریکسره در تولید نخ های مخلوط حاصل از این الیاف و الیاف دیگر استفاده می گردد. مخلوط های پلی آمید با الیاف طبیعی و دیگر الیاف مصنوعی، در صنعت نساجی کارایی دارند.

برای تولید پارچه های نظامی اغلب از مخلوط پنبه با الیاف کوتاه نایلونی استفاده می شود که از یک طرف راحتی پنبه را دارد و از طرف دیگر از خواص نایلون شامل رنگ پذیری، ثبات ابعادی و … برخوردار است.

از الیاف غیریکسره نایلون در زمینه های دیگری شامل نایلون، ویسکوز و نایلون، پشم و … نیز استفاده می شود که هر یک دارای کاربردهای مختص خود هستند.

از الیاف نایلون 6 و الیاف نایلون 6 و 6 برای تولید نخ کفپوش های تافتینگ، نخ خامه قالی، پوشاک به خصوص جوراب و لباس های ورزشی استفاده می گردد.

همینطور از انواع نخ های نایلونی برای افزایش استحکام و تقویت تایر خودروها، هواپیماها و … استفاده می شود؛ چراکه این الیاف در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی دارند.

از سویی دیگر از الیاف نایلونی به دلیل استحکام بالا و سختی که دارد، در تولید وسیله های مختلفی شامل طناب، کمربند ایمنی، چتر نجات، نخ و تور ماهیگری و … استفاده می شود.

بررسی كالاهای جایگزینی و تجزیه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

از الیاف غیریکسره نایلون در تولید نخ های مخلوط استفاده می شود. در صورتی که در تولید این مخلوط ها هدف استفاده از نایلون و استفاده از خواص شیمیایی آن باشد، می توان گفت نمی توان الیاف دیگری را به عنوان جایگزین آن مصرف کرد.

اما در صورتی که هدف از استفاده از نایلون به دلیل بهره مندی از خواص فیزیکی آن همچون استحکام ابعادی باشد، می توان به عنوان محصول جایگزین با آن از الیاف پلی استر استفاده کرد.

اهمیت استراتژیكی كالا در دنیای امروز

در صنعت نساجی، تولید نخ و یا پارچه هایی که در آن ها از مخلوط الیاف استفاده شده است، به دلیل خواصی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال پارچه های فاستونی مخلوطی از پشم و پلی استر هستند و ضمن داشتن راحتی پشم، از استحکام و ثبات ابعادی پلی استر نیز برخوردار می باشند.

وقتی از الیاف پلی آمیدی غیریکسره در مخلوط الیاف استفاده می شود، مخلوط مورد نظر از استحکام ابعادی لازم برخوردار خواهد بود. همینطور از آنجایی که در این پلیمر ها زمینه ایجاد واکنش های شیمیایی وجود دارد، مخلوط ایجاد شده را به راحتی می توان تحت عملیات تکمیلی مورد نظر قرار داد. این موضوع را در مقایسه با گذشته که از پلی استر استفاده می شد بررسی کنیم، مخلوط تولید شده از پلی استر، ضمن اینکه نسبت به الیاف پلی آمید انسجام بالایی ندارد، امکان واکنش های شیمیایی با آن نیز وجود ندارد.

به همین دلیل می توان گفت که با اینکه الیافت نایلون غیریکسره دارای قیمت بالاتری نسبت به پلی استر هستند، اما بیشتر از آن مورد توجه صنعتگران نساجی قرار دارند.

كشورهای عمده تولید كننده و مصرف كننده محصول

مهم ترین کشورهای تولید کننده الیاف پلی آمید غیر یکسره کشورهای چین، تایوان و آمریکا هستند. کشورهای عمده مصرف کننده الیاف پلی آمید غیریکسره نیز کشور های آمریکا، کره جنوبی، چین و تایوان می باشند.

مواد اولیه موردنیاز | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

در طرح تولید الیاف کوتاه نایلون به برخی مواد اولیه شامل موارد زیر نیاز است:

  • چيپس نايلون (قابل تامین از منایع داخلی)
  • مونومر اصلی نايلون 6 يعنی كاپرولاكتام (قابل تامین از طریق واردات)
  • روغن به نام finish spin (از مشتقات نفتی و قابل تامین از طریق منابع داخلی)

دانش فنی و فرآیند تولید

آدی پیک اسید متشکل از مواد مختلفی شامل فنل، سیکلو هگزان، بوتادین و تتراهیدروفوران است. اولین مرحله در تولید نایلون 6 و 6 تشکیل، جداسازی و خالص سازی نمک هگرامتیلن دی آمین از آدی پیک اسید می باشد.

برای این منظور ابتدا هگزا متیلن دی آمین و آدی پیک اسید در آب مخلوط می شوند. در دمای 18 درجه سانتی گراد، نمک تشکیل شده به مقدار 47 درصد در آب حل می گردد. قبل از فرآیند پلیمریزاسیون، رنگ محلول این نمک، به واسطه کربن فعال از بین برده می شود و سپس مقدار PH آن به مقدار 7/6 و غلظت آن به کمک تبخیر به 60 درصد رسانده می شود. در نهایت نیز 1.2 الی 0.6 مول اسید استیک به عنوان کنترل کننده درجه پلیمریزاسیون به راکتور تغذیه می شود.

پیش از حرارت دادن، ابتدا هوای داخل راکتور به بیرون رانده می گردد تا خط هیدرولیز متوجه پلیمرهایی که تشکیل می شوند، نشود. پلیمریزاسیون نمک نایلون تحت فشار 1.8 مگاپاسکال در دمای بیش از 200 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. در دمای کمتر از 200 درجه سانتی گراد، نمک نایلون پایدار است و پلیمریزه نمی شود.

در نتیجه پیشرفت پلیمریزاسیون، دما افزایش پیدا می کند و پس از رسیدن به 275 درجه سانتی گراد، شاهد کاهش تدریجی فشار خواهیم بود تا به فشار اتمسفر برسد. توده پلیمر در فشار اتمسفر و در دمای 270 درجه سانتی گراد، به مدت 30 دقیقه نگه داشته می شود تا بخار آب، راکتور را ترک کند.

در فرآیند پلیمریزاسیون، NH2 – و COOH – با يكديگر واکنش می دهد که نتیجه آن از دست دادن یک مولکول آب است. پلیمریزاسیون نایلون 6 و 6 به کمک دما و غلظت آب در محیط پلیمریزاسیون کنترل می شود. اسید استیک با  NH2 – واکنش می دهد که نتیجه آن جلوگیری از رشد بیشتر زنجیره می باشد.

در صورتی که فرآیند پلیمریزاسیون و ریسندگی اولیه اولیه به صورت پیوسته انجام نشود، پلیمر مذاب از طریق رشته ساز داخل آب سرد ریخته می شود تا به صورت نوارهای منجمدی تولید شود. نوارها پس از خشک شدن به منظور تبدیل شدن به چیپس یا پرک، به داخل ماشین تغذیه کننده هدایت می گردند. به طور کلی برای تولید پلی آمید ها به استثنای آرامید از روش ذوب ریسی استفاده می گردد.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح تولید الیاف کوتاه نایلون

در خط تولید الیاف پلی آمید غیر یکسره به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است :

  • سیلو ذخيره چيپس پلی آمید غیر یكسره
  • تجهیزات انتقال با استفاده از مکش، تغذیه و دوزینگ مواد اولیه
  • اكسترودر مجهز به هیترهای الکتریکی برای گرم کردن
  • سیستم ذوب ریسی مجهز به سیستم گرمایش Dowtherm و دارای 12 عدد پمپ ريسندگی
  •  سیستم انتقال و سیر كوله لعاب ريسندگی (Finish Spin) همراه با مخازن 1150 ليتر، میكسر، پمپ های انتقال و سير كوله
  • دستگاه كشش اوليه مجهز به هفت غلتک دو جداره با سيستم سير كوله آبگرم و كنترل دما، ناحيه گرم كننده با سيستم گرم شونه توسط بخار (duct Heating ) و سيستم كشش ثانويه مجهز به پنج غلتک كشش سرد
  • سيستم نگهداری و انتقال گاز نيتروژن
  • دستگاه كاتر مداوم الیاف مجهز به چرخ برش الیاف به طول های مختلف با امكان برش به طول ثابت يا متغير، مكانيزم كنترل فشار برش و چشم الکترونيکی

کارشناسان کاردوک هزینه های تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را از شرکت های مهم تولید کننده و همینطور نمایندگی های معتبر استعلام می گیرند و برای شما عزیزان برآورد می کنند.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره