ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | خلاصه طرح توجیهی تولید انواع اگزوز خودرو

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو به جهت احداث و یا جذب سرمایه با در نظر گرفتن رشد روز افزون به کارگیری در صنعت خودروسازی از نوشته می‌شود. قطعه‌سازی خودرو یکی از فعالیت‌های مولد در هر کشور به شمار می‌آید. در ایران طی سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع خودرو تولید شده است. در شرایط مطلوب ظرفیت سالیانه تولید خودرو کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه می‌باشد. تولید قطعات خودرو به عنوان کالای واسطه‌ای مورد مصرف در تولید انواع خودرو و در بازار خدمات پس از فروش و تعمیرات خودرو اهمیت اقتصادی مهمی دارند. از اینرو  توسعه صنعت قطعه‌سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | معرفی محصول

اگزوز خودرو یکی از اجزاء اصلی در کلیه خودروها با کاربرد سوخت بنزینی، گاز و گازوئیلی بوده و وظیفه کاهش صدا و آلودگی صوتی، تصفیه و کم کردن ذرات معلق گازهای خروجی متصاعد شده ناشی از احتراق داخلی موتور خودرو و هدایت آن به خارج را بر عهده دارد. گازهای خروجی خودرو پس از عبور از فیلترهای موجود در مخازن و منبع انبساط اگزوز با سطح آلایندگی شیمیایی کمتر و صدای کاهش یافته به خارج خودرو هدایت می‌شوند. برای ارتقا کیفیت کارایی اگزوز در خودروهای جدید از مبدل‌های کاتالیستی جهت کاهش بیشتر سطح آلودگی شیمیایی گازهای خروجی اگزوز استفاده شده است. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعات خودرو کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | گازهای خروجی از اگزوز

هیدروکربن‌های باقیمانده سوخت که در عملیات احتراق درون سیلندرهای خودرو مصرف نشده و از طریق خروجی موتور به بیرون هدایت می‌شوند. اکسیدهای نیتروژن (یکی از ترکیبات مسبب باران‌های اسیدی) و منواکسید کربن (گازی سمی، بی بو، بی رنگ و به شدت خطرناک) دو نوع از گازهای خروجی اگزوز هستند. به همین دلیل جهت کاهش و کنترل تغییرات شیمیایی در آلاینده‌های فوق از مبدل‌های کاتالیستی در طراحی و نصب اگزوز به گونه‌ای استفاده می‌گردد تا بتواند مواد آلاینده‌های خروجی موتور را به ترکیباتی همچون آب و یا دی اکسید کربن تبدیل نمایند.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | طرز کار سيستم

جهت کاهش آلایندگی، گازهای خروجی و ذرات معلق خروجی از مبدل‌های کاتالیستی فلزی و یا سرامیکی عبور می‌کنند که قادر هستند با استفاده از ساختار موجود در لایه‌های بسیار نازک پوشیده شده از فلزات گران‌بها و سطح مجراهای هسته مرکزی مواد آلاینده را به ترکیباتی همچون آب، دی اکسید کربن و یا نیتروژن تبدیل نمایند. نحوه کاهش صدای خروجی اگزوز نیز بر اساس کنترل تداخل فرکانس‌های خروجی از موتور خودرو در منبع انبساط در یک مسیر رفت و برگشتی مابین دو دیواره منبع انبساط عمل می‌نماید. از اگزوز خودرو نیز توسط مبدل‌های یکاتالیستی انجام می‌شود. می‌توانید برای سفارش طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

 کد آیسیک و تعرفه گمرکی اگزوز خودرو

اگزوز خودرو براساس استانداردهای مصوب باید متناسب به ویژگی‌های مصوب استاندارد و ضوابط مندرج در پلتفرم خودروسازان تولید شود. ضمن داشتن طول عمر موثر مناسب، کارایی يکنواخت و فاقد عيوب فیزیکی با ضوابط استاندارهای ملی ایران به شرح ذیل مطابقت داشته باشد.

رديف نام محصول کد گروه محصول

(آیسیک)

تعرفه گمرکی

اگزوز و متعلقات آن

1 مجموعه اگزوز 34301128 87089229

87089221

87089211

98871183

69091920

87089219

98871182

87141015

69091910

2 اجزاء اگزوز خودرو 34301129
3 مبدل كاتاليستی آلودگی اگزوز 34301688
مجموعه اگزوزموتورسيكلت و متعلقات 35911380
` اگزوزموتورسيكلت 35911381
مجموعه اگزوز خودرو 3430412438
لوله اگزوز خودرو 3430512443
صدا خفه كن اگزوز خودرو 3430512445
خفه كن اگزوز موتور سيكلت 3591512367
اگزوز موتور سيكلت 3591512358

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | کالاهای جايگزين

این وسیله در خودروهای نیازمند مصرف سوخت فسیلی یک کالای واسطه‌ای بوده و چون وظیفه کنترل و انتقال گازهای خروجی را به عهده دارد؛ لذا جایگزینی برای آن وجود ندارد. از مجموعه قطعاتی است که حضور آن بر روی کليه خودروها امری اجتناب‌ناپذير بوده و امکان حذف آن از روی خودرو وجود ندارد. اما براساس نتایج ناشی از فرایندهای تحقیق و توسعه تولید ورژن‌هایی که قابلیت بالاتری در کـاهش اثـرات مخـرب زیـست محیطی گازهای خروجی را دارند، در اولویت تولید قرار می‌گیرند. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه‌های مختلف کلیک کنید.

موارد استفاده از اگزوز خودرو

موارد کاربرد و مصرف اگزوز در خودروهای بنزینی، گازوئیلی و گاز سوز انتقال گازهای خروجی ناشی از احتراق داخلی موتور، کاهش صدای کارکرد موتور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خروجی مصرف سوخت در موتور خودروها است.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | دانش فنی پروژه و روش تولید

مهم‌ترین ماشین‌آلات مورد استفاده در تولید اگزوز خودرو عبارتند از دستگاه‌های گیوتین برش ورق فلزی هیدرولیکی، اره لنگ، خم کن، نورد غلطکی هیدرولیکی رول‌کن، نورد برقی لبه برگردان غلطکی، نقطه جوش پدالی، پرس‌های ضربه‌ای و هیدرولیک، جوش برقی 250 آمپر و جوش گاز CO2، جک هیدرولیک فرم دهی بیضی و کمپرسور هوا به انضمام تجهیزات رنگ کاری، دستگاه فارسی زن پنوماتیکی که با توجه به توان ساخت داخل کشور شرکت‌های سازنده فعال این تجهیزات وجود دارند؛ از اینرو جهت تهیه این محصولات احتیاج به وارد کردن آن‌ها از خارج از کشور نیست.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | فرایند تولید

فرایند تولید محصول به شرخ ذیل با طراحی ابعاد، مشخصات و تعیین جنس مواد اولیه تمامی قطعات مورد نیاز در ساخت اگزوز شروع می‌شود. قطعات اگزوز با توجه به ساختار آن با فلزکاری از ورق و لوله فلزی مختلف ساخته می‌شوند. مراحل اصلی تولید قسمت‌های آن شامل برش ابعادی، سوراخ کاری، خم‌کاری قطعات و ورق‌های فلزی، فرم‌دهی ورق با نورد و جوشکاری بوده که به تناسب نوع اگزوز از شابلون، قالب و فیکسچر و طراحی‌های ویژه در عملیات فلزکاری استفاده می‌شود.

عملیات نهایی فرایند مونتاژ قطعات نیم‌ساخته نیز شامل درزکوبی، پرس کاری، جوش مقاومتی و جوش برق و رنگ‌کاری است. این فرایندها با توجه به ظرفیت و سطح اتوماسیون تولید شامل مراحل مختلف فلزکاری با کمترین ضایعات پس از تعیین فرایندها و تخصیص ماشین‌آلات و تجهیزات امکان تولید قطعات انواع اگزوز خودروها عملیاتی می‌گردد.

به طور کلی اگزوز خودرو از سه قسمت مجزای لوله جدا، انباره وسط و انباره عقب تشکیل شده است. در تولید انباره‌ها به دلیل خوردگی شدید ناشی از  فشار و درجه حرارت بالا از ورق فولاد آلیاژی استفاده می‌شود. فرآیند تولید دو انباره تقریبا مشابه بوده اما به لحاظ تمایز قطعات و تفاوت جزئی در فرآیند تولید هر یک به طور مجزا تولید می‌گردند. فرآیند تولید لوله جدا اگزوز نیز شامل برش، خم و جوش‌کاری لوله فلزی است. در انتها فرآیند مونتاژ قسمت‌های تولید شده برای سرهم بندی محصول کامل به شرح ذیل انجام می‌شود .

فرایند ساخت بدنه انباره عقب

عملیات ساخت بدنه انباره عقب اگزوز از ورق گالوانیزه بدین صورت است که ابتدا ورق توسط گیوتین هیدرولیک به نوارهایی با عرض خاص و در طول فواصل گسترش یافته استوانه بدنه برش می‌خورند. پس از آن با استفاده از خم کن دو لبه عرض ورق جهت عملیات درزکوبی روی هم خم می‌شوند و پس از آن در دستگاه نورد غلطکی برقی به شکل استوانه رول و به وسیله نورد لبه برگردان لبه‌های فوقانی و تحتانی استوانه به صورت قایم خم می‌گردند. لبه‌های خم شده روی هم قرار داده و استوانه را در داخل پرس ضربه‌ای با اعمال نیرو درزکوبی می‌گردد. پس از درزکوبی به جهت محکم شدن اتصال نقطه جوش مقاومتی می‌شود.

فرایند ساخت شبکه  و درب انباره عقب

ابتدا ورق توسط گیوتین برش و بعد از سوراخکاری و مشبک شدن ورق با پرس، آن را به شکل رول استوانه تبدیل نموده و برای این کار از دستگاه نورد غلطکی برقی استفاده می‌شود. پس از روی هم قرار دادن لبه‌های ورق به وسیله دستگاه جوش به هم متصل می‌گردد. جهت ساخت دو عدد درب انباره عقب اگزوز نیز ابتدا ورق توسط گیوتین به شکل دایره برش داده می‌شود. رول فلزی در زیر پرس ضربه‌ای به کمک قالب برشی و کششی توام، در هر ضرب یک قطعه تشتکی شکل را از ورق جدا می‌کند و برای انجام عملیات سوراخ کاری به ایستگاه بعدی منتقل می‌شود. در کف قطعه تشتکی شکل سوراخی به منظور عبور لوله اگزوز با پرس کاری توسط قالب‌های سنبه ماتریس نیز ایجاد می‌شود.

ساخت لوله‌های انبار عقب (قسمت جلو و عقب)

این لوله‌ها با دو طول متفاوت برای لوله جلو و لوله عقب مورد نیاز هستند. لوله‌ها توسط اره لنگ بریده می‌شود. پس از برش لوله‌ها یک سری عملیات خم‌کاری و پرس‌کاری روی آن‌ها صورت می‌گیرد. خم‌کاری بایستی در هر لوله به صورت خاص انجام پذیرد، براي لوله قسمت جلو عملیات چاک زدن چهار طرف محیط یک سر به وسیله پرس ضربه‌ای انجام می‌شود و لوله جلوی انباره عقب یک مرحله گشاد کردن توسط دستگاه پرس را نیز دارد.

مونتاژ قطعات انباره عقب

اولین مرحله مونتاژ انباره عقب مربوط به درب منبع است. بدین ترتیب که درب عقب انباره با شبکه به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی اتصال می‌یابد، سپس جهت اتصال درب‌های منبع به بدنه انباره، درب‌ها را در طرفین بدنه قرار داده و در بین فک‌های دستگاه پرس، لبه درب منبع روی لبه بدنه پیچیده خواهد شد. اتصال پشم شیشه در هنگام فتیله پیچ کردن دو سر منبع صورت می‌گیرد. به مجموعه حاصل، لوله‌های جلو و عقب انباره جوش داده شده و در مرحله پایانی اگزوزهای غیر گالوانیزه را رنگ پاشی می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

ساخت بدنه انبار وسط | طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

شکل این انباره به دو صورت بیضی و کتابی است. در ساخت انباره وسط ورق بریده شده توسط خم کنبیش از 90 درجه خم کاری می‌شود و سپس نورد بیضی شده و طرفین قطعه به وسیله نورد لب برگردان، لبه‌زنی می‌شود. پس از آن لبه‌های خم شده روی هم قرار گرفته و توسط ضربه پنوماتیکی درزکوبی می‌شوند و برای رسیدن به استحکام بیشتر توسط دستگاه جوش مقاومتی، چند نقطه در طول درز نقطه جوش می‌شود. می‌توانید برای سفارش طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

محافظ پشم سنگ

وظیفه محافظ پشم سنگ ایجاد فاصله مجاز بین دو پرده وسط و مانعی براي جلوگیري از باز شدن پشم سنگ پیچیده شده به دور شبکه ورودي دود است. فرآیند تولید این قطعه شامل برش و خم کاري است به این صورت که ورق توسط گیوتین به نوارهایی  برش زده می‌شود و سپس این نوارها از طول به فواصل معین بریده می‌شوند و پس از آن به وسیله خم کن فرم مورد نظر را می‌یابد.

ساخت بدنه و شبکه و درب انباره وسط

این قطعه به منظور طولانی کردن مسیر دود و تکیه‌گاه استقرار شبکه‌های ورودی و خروجی دود در نظر گرفته شده است. شکل این قطعه بستگی به مقطع بدنه اگزوز داشته و مانند درب اگزوز است. فرآیند ساخت آن دقیقاً مانند عملیات ساخت درب منبع وسط است.

با این تفاوت که در اینجا ابتدا ورق گردبری شده و سپس با پرس کشش و بعد از آن سوراخ کاری می‌شود. تعداد شبکه انباره وسط دو عدد است و فرآیند تولید و ابعاد آن دقیقا مانند شبکه انباره عقب است. فرآیند ساخت درب انباره وسط دقیقا مشابه فرآیند تولید درب انباره عقب اگزوز است. لیکن شکل ظاهری آن به صورت بیضی یا کتابی است. ورق آن توسط گیوتین به شکل نوارهایی با عرض مشخص بریده می‌شود، این نوار به زیر پرس ضربه‌ای هدایت می‌شود و عملیات کشش و برش هم‌زمان بر روی آن انجام می‌گیرد، مراحل ساخت آن مشابه درب انباره عقب است.

ساخت لوله جلو و عقب انباره وسط اگزوز

فرآیند ساخت این لوله مانند فرآیند ساخت لوله‌های انباره عقب است. به این منظور ابتدا لوله‌های فولادی به وسیله اره لنگ بریده شده، سپس با استفاده از خم کن شکل عملیات خم‌کاری لوله‌ها با فیکسچر مناسب انجام  و در مرحله بعدی برای چاک زدن یک سر لوله‌ها از پرس ضربه‌ای استفاده می‌شود.

مونتاژ قطعات انباره وسط

پس از تولید قطعات انباره وسط، ابتدا عملیات مونتاژ محافظ پشم سنگ، دو عدد پرده انباره وسط و دو عدد شبکه انباره وسط در یک ایستگاه به کمک فیکسچر مناسب و با استفاده از دستگاه جوش و برق به صورت جوش موضعی در محل اتصال انجام می‌گیرد. مرحله بعدی، اتصال پشم شیشه به مجموعه فوق است.

با اتمام دو مرحله مونتاژ قطعات داخلی، عملیات درون جازدن آن‌ها در داخل بدنه به وسیله برس هیدرولیک صورت می‌گیرد. مرحله بعدی شامل جوش کاری پرده به بدنه با استفاده از نقطه جوش است و پس از آن جوشکاری لبه انباره به روی لبه بدنه انباره انجام خواهد شد که در این فرآیند دو لبه بر روی یکدیگر پرس می‌شوند. تا این مرحله تمام قطعات انباره وسط غیر از لوله‌ها مونتاژ شده‌اند، برای مونتاژ لوله‌ها از جوشکاری Co2 استفاده می‌شود و در انتها عملیات نهایی انباره وسط رنگ کاری می‌شود.

فرآیند ساخت  لوله اگزوز | طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو

لوله اگزوز وظیفه انتقال دود از مانیفولد خروجی به انباره وسط را بر عهده دارد و از دو قطعه لوله جدا و فلانج تشکیل شده ابتدا لوله جدا با اره لنگ بریده و سپس توسط خم کن هیدرولیکی خم می‌گردد. به منظور اتصال لوله اگزوز به مانیفولد با فلانچ که از ورق فولادی ساخته شده است، جوش داده می‌شود و در آخر رنگ‌کاری لوله اگزوز انجام می‌گیرد. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | بررسی بازار و رقبا

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان تیر ماه سال 1399 تعداد 52 واحد صنعتی با ظرفیت اسمی مندرج در جدول در زمینه تولید انواع اگزوز خودرو دارای پروانه بهره‌برداری هستند که براساس طول عمر متوسط و فرسودگی ماشین‌آلات، راندمان تولید عملی و پالایش آماری واحدهای راکد براساس تجارب قبلی و انجمن‌های صنفی مربوطه آمار واقعی این تولید کمتر از ظرفیت اسمی است. برای تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح کلیک کنید.

تعداد طرح‌های در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی در کشور 6 طرح بوده و  براساس آمار اتاق بازرگانی در سال 1397 واردات انواع اگزوز و متعلقات آن به کشور معادل 131793980 دلار با ارزش ریالی 5422616 میلیون ریال بوده است.

پروانه بهره برداری تولید اگزوز خودرو کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
52 829081 2346 36061 تن
4832000 عدد
جواز تاسیس‌های صادره  تولید اگزوز خودرو کشور
220
جواز تاسیس‌های  دارای پیشرفت فیزیکی بالای  60 درصد  تولید اگزوز خودرو کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
6 95436 229 9825 تن
300000 عدد
آمار صادرات واردات اگزوز و متعلقات آن
صادرات ارزش   ریالی ارزش دلاری
  68202   (م.ر)  دلار1,218,534
واردات 5422616 (م.ر) 131793980دلار

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع اگزوز خودرو در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 60000 عدد مجموعه اگزوز انواع خودرو 156میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد. نرخ بازدهی بیشتر از 21 درصد بوده و نزدیک به چهار سال بازگشت سرمایه اولیه را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌‌های احداث ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 5000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 1975 متر مربع
3 ماشین آلات  صنعتی 59200 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه‌ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 120085
2 سرمایه گذاری  درگردش 35985
3 کل سرمایه گذاری 156070

شاخص‌های مالی

موضوع هزینه‌ها
نرخ بازده داخلی IRR 21/6  درصد
دوره برگشت سرمایه 4/2
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 2/38

طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | مزایای اجرای طرح

  • نیاز به تولید با کیفیت جهت جایگزینی واردات و تامین نیاز داخل
  • امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز در کشور
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری با توجه به امکان تولید چند محصول در یک خط تولید
  • امکان ایحاد تنوع در محصول با توجه به نیاز بازار و نتایج واحد تحقیق و توسعه
  • امکان اخذ مجوزهای استانداردهای کیفیت و فرایند

نتیجه گیری

تولید و مصرف این محصولات با توجه به امکان مشکلات تامین ارز واردات محصول و مصرفی بودن کالا برای تمامی خودروها منوط به بررسی‌های دقیق فنی مالی و اقتصادی و نیاز روز افزون داخلی و صادراتی کشور یکی از زمینه‌های موجه برای فعالیت اقتصادی است.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه‌های مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره