طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید انواع ظروف فلزی | طرح تولید قابلمه، ماهیتابه و … فلزی

طرح تولید انواع ظروف فلزی چیست ؟ ارایه طرح تولید انواع ظروف آشپزخانه فلزی  به منظور امکان سنجی فنی ، مالی، اقتصادی، بازار تولید محصولاتی است؛ که می تواند اشتغالزایی بالایی را ایجاد کند .همین موضوع سبب شده است که کشورهایی که به قطب صنعت تولید لوازم خانگی تبدیل شده اند.  اهمیت بسیاری را برای تولید آن بدلیل تنوع محصولات و نیاز گسترده  قائل باشند.  تنوع سایز و نوع محصولات و فرایندهای تولید سبب شده است؛ که تمامی خانواده ها و وبنگاههای صنایع غذایی بطور گسترده  از این لوازم استفاده کنند؛ همین موضوع دلیل تولید ظروف فلزی  با اختصاص سهم یزرگی از بازار لوازم خانگی به خود، برای دیگر صنایع بالادستی همانند شمس ، ورق و مقاطع فولادی، مس، آلومینیوم، آلیاژی و پتروشیمی نیز ارزش افزوده  ایجاد کند. در ادامه قصد داریم در طرح تولید ظروف فلزی به مطالعه و بررسی تولید و مونتاژ انواع ظروف فلزی بپردازیم. در صورتی که به این زمینه علاقه مند هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح، همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

محصولات | طرح تولید انواع ظروف فلزی

یکی از لوازم‌ خانگی اصلی انواع ظروف مورد استفاده پخت و پز، سرو و نگهداری انواع  غذا، آشامیدنی ها، دسر و تمامی محصولات قابل خوردن می باشد. با یک نگاه ساده به هر آشپزخانه‌ای متوجه تنوع بالای لوازم، ظروف ، سرویس و  ابزار آشپزخانه  می‌شویم . لوازم و ظروفی که بودن هر کدام از آنها  در هر آشپزخانه‌ای واجب و ضروری است. ظروف آشپزخانه‌ها از تنوع و مدل‌های مختلفی برخوردار است. اهمیت این لوازم و ظروف تنها موقعی مشخص می‌شود که به آن‌ها نیاز داشته باشید. یا با کارایی آن‌ها به خوبی آشنا باشید. برای اینکه بتوانید غذاهای و شیرینی‌های متفاوت بپزید؛ باید تعداد مناسبی  از ابزارهای مفید و ظروف آشپزخانه را داشته باشید. که بخش اعظم آن را ظروف فلزی تشکیل می دهد. که با استانداردهای  فراوری و نگهداری محصولات غذایی ساخته شده اند.

محصولات | طرح تولید انواع ظروف فلزی 

انواع  ظروف  فلزی آشپزخانه

ظروف فلزی متفاوت شامل انواع  ،قابلمه ، دیگ‌ها و سایر ظروف  آشپزی  قادر هستند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن باکیفیتی مناسب غذا را بپزد و مطابق ویژگی های ساخت استاندارد در شرایط دمایی مختلف، تحت ‌فشار بخار آب عمل کنند. از آنها می توان برای فرآوری و تولید و یا سرو و نگهداری غذا همراه با آب  داخل ظروف، دیگ و قابلمه  استفاده نمود. ظروف فلزی می توانند و در معرض حرارت وفشار قرار گرفته و کیفیت خود و سلامتی محیط غذایی  را حفظ نماید. 

دیگ زود پز

در دیگ های زود پز بر اثر حرارت، بخار آب داخل دیگ جمع شده و مواد غذایی تحت ‌فشار این بخار شروع به پختن می‌نماید و پس از جمع و فشرده شدن بخارآب  به میزان کافی داخل دیگ، دیگر نیازی به  حرارت زیاد شعله گاز برای ادامه پخت غذا نیست و حرارت دیگ  را کی توان کمتر کرد و پس از زمان پخت  سریع‌ترین راه خنک کردن ،گذاشتن آن زیر شیر آب ولرم و سپس آب سرد می باشد که باعث کاهش فشار داخلی  دیگ‌ زودپز شده و سوپاپ اطمینان به حالت اولیه  خود برمی‌گردد و می توان با رعایت احتیاط درب  دیگ را باز نمود.

ظرو ف استیل

استنلس استیل به معنی فلز زنگ نزن است. فولاد زنگ نزن  آلیاژی از فولاد است که از کروم و آهن تشکیل شده است کروم موجود در استیل باعث به وجود آمدن یک سطح سخت و یکپارچه در برابر زنگ زدگی می شود قابلیت ضد زنگ با اضافه کردن درصد بیشتر کروم بهبود می یابد و سطجی براق را هم برای ظرف ایجاد می نماید مقاومت در برابر زنگ زدگی ، لکه ، و خوردگی ، شرایط نگهداری ساده ، قیمت ارزان و درخشش و جلای مناسب ، استیل را به فلزی ایده آل در تولید ظروف تبدیل کرده است  از دیگ های زودپز برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار استفاده می کنند  این قابلمه های استیل قابلیت تنظیم درجه حرارت را هم دارند.

ظرو ف استیل

ظروف  فلزیی با پوشش تفلون

ظروف تفلون مطابق استانداردهای ملی شماره 2809 و 3407 دارای  ویژگی‌های کیفی کنترل شده ای است که  ضمن زیبایی دارای پوشش نچسب و عایق الكتریسیته تفلون  است كه مقاومت حرارتی و شیمیایی خوبی را دارد. تفلون مي‏ تواند از آلومينيوم، فولاد زنگ نزن، چدن ساخته شوند. که با شکل مناسب  در برابر خوردگي پایدار بوده و  كيفيت نچسب بودن، مقاومت به سايش و  خراشیدگی پوشش بالایی  را دارند

  ظروف  فلزیی با پوشش تفلون

ظروف مسی

در حال حاضر صادرات ظروف مسی به کشورهای همسایه  به صورت عمده و در حجم های بالا انجام می‌گیرد. با توجه به  مزیت معادن وصنایع معدنی  به کشور،  زمینه تولید ظروف مسی  می تواند  فعال تر شود. در حال حاضر تعدادی از شهرهای تولیدکننده ظروف مسی را با کیفیت بالا تولید می نمایند که سبب اشاعه مجدد استفاده از ظروف مسی نسبت به گذشته شده است در تولید ظروف مسی مقدار خلوص مس ، ضخامت ظروف مسی و شکل ساخت این ظروف مسی به شکل واضحی نشانه کیفیت و مزیت صادراتی آنها می باشد.

ظروف مسی

کدآیسیک و تعرفه گمرکی

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کد آیسیک 21 مربوط به محصولات سلولزی سته بندی  و کد 28 مرتبط با صنایع فلزی است مطابق طبقه بندی وزارت صمت ، قطعات صنعتی تولید شده از طريق فرمینگ و ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم دارای کد آیسیک بشرح جدول زیر  می باشد.

کدآیسیک و تعرفه گمرکی

استاندارد  ظروف فلزی 

در  استاندارد های شماره 82،  83، 2809 . 3407  ظروف و قابلمه آلومينيومي مشخصات همچون  جنس ،اندازه ، خصوصيات سطوح خارجي و داخلی و پوشش دهی آنها  مورد توجه و بررسی قرار می گیرد ماده نچسب مورد نظر اين استاندارد عمدتأ متشكل از يك ماده اصلي پليمري و موادي از قبيل آب , رنگهاي خوراكي , مواد رقيق كننده و حلال مي ‏باشد .  مهمترين ماده اصلي نچسب ” پلي تترافلوئوراتيلن  بوده  كه ماده ‏اي غير سمي، داراي مقاومت حرارت مطلوب،  ضريب اصطكاك كم ، از نظر شيميايي بي اثر و عايق الكتريسيته مي‏ باشد . رنگهاي گوناگون  تفلون  ناشي  از  رنگهاي موجود  در  تركيبات  آن  است . در تدوین این استاندارد، کیفیت مواد اولیه و الزامات فرایندی تولید و کاربرد آن بیان‌ شده است.

ويژگي های  ظروف  فلزی  دارای  پوشش طرح تولید انواع ظروف فلزی

از  ويژگي‌هاي مهم ظروف می توان به جنس مواد اولیه  ، روش ساخت، دقت ابعادی  نوع و کیفیت پوشش  نچسب  نشانده  شده اشاره نمود . ظروف تفلون را  مي‏ تواند از آلومينيوم , فولاد زنگ نزن،  چدن با درجه خلوصي متناسب ساخت كه در شرايط عادي مصرف موجب آلودگي و مسموميت غذايي نشود.

روش ساخت بايد به گونه ‏اي باشد كه بدنه ظروف صاف و عاري از نشانه ‏هاي اثر کارکرد ابزار مورد استفاده، ترك،  شكاف‌، شيارها و عيوب داخلي و خارجي ديگر باشد. اتصالات، لبه ، پيچ و درزها نیز باید كاملا بسته باشد تا از ورود هر گونه ماده خارجي به درون ظرف جلوگيري نمايد. كف بيروني ظروف بايد ماشين كاري شده به شكلی باشد که در حالت پر يا خالي پايدار باشد پوشش رنگ خارجي بدنه و در پوش به هيچ وجه نبايد در تماس مستقيم با  غذا قرار گيرد . جنس در پوش مي‏ تواند با جنس بدنه مشابه نباشد و ليكن بايد در هر صورت در مقابل خوردگي مقاوم بوده و عاري از مواد آلوده كننده باشد.

دسته ‏های ظروف  بايد داراي استحكام كافي بوده و شكل آن به گونه ‏اي باشد كه به راحتي در دست‌ قرارگرفته و عاري از قسمت‏ هاي برآمده و لبه‏ هاي تيز باشند دسته ‏ها بايستي در محلي قرار داده شود تا به هنگام بلند كردن ظرف، اطمينان كافي از پايدار بودن آن وجود داشته باشد .

فرایندهای تولید و مشخصات ماشین‌آلات طرح تولید انواع ظروف فلزی

خطوط تولید بعد از آماده سازی مواد اولیه در بخش فرمینگ هم بصورت ریخته گری تحت فشار یا دایکاست وهم به صورت سیستم های فورج پرس فشازی  ساماندهی می شود بطور اختصار بخش های زیر در بنگاه در فاز نخست و توسعه برنامه ریزی می شود

  •  آماده سازی مواد کوره ذوب و نورد فلزات
  • بخش دایکاست  و فرمینگ  تحت فشار
  • بخش برش آماده سازی گرده ی  درب و بدنه
  • بخش  فرجینگ و پرس های ضربه ای
  • کوره های حرارتی و تشعشی رنگ، تفلون، و سکوریت
  • پرداخت مونتاژ و بسته بندی
  • واحد تولید جعبه کارتن بسته بندی

فرایندهای تولید و مشخصات ماشین‌آلات طرح تولید انواع ظروف فلزی

فرایند تولید ظروف فلزی

ظروف فلزی از تنوع محصول بلحاظ ،جنس ،شکل .قطعات مختلفی برخوردار است  که شرايط عملياتي تولید همان‌ گونه که در نمودار آورده شده است انجام می گیرد قطعات اصلی عبارتند از دسته باکالیتي ،دسته فلزي ،درب و بدنه . در فرایند تولید دسته های با کالیتی،  پودر باکالیت (قرص باکالیت) تا درجه حرارت حدود ۱۸۰ درجه سانتیگراد ابتدا  گرم شده  سپس  عمليات پرسكاري روی آن انجام مي گيرد و برای جلوگیری از  شکستگی یا ترک و نیز یکنواختي  بر روي دسته باکالیتي عملیات بازرسي و کنترل کیفیت  انجام مي گيرد.  در فرایند تولید دسته های فلزی  ابتدا  ورقه  فلزي در ضخامت مناسب  برشکاري و توسط پرس به  شکل  مورد نظر در می آید  و کنترل می شود  قطعه تولید شده از لحاظ  ابعاد  دقیق بوده و  پلیسه  نداشته  باشد در  تولید درب  و بدنه  نیز ورقه  فلزی به ضخامت مناسب  بصورت  گرده  به قطرهاي مورد نظر  هم جهت تولید درب وهم  بدنه بریده مي شود.

و پس از شتشو و آماده سازی برای بدست  آوردن شکل مناسب  تحت عملیات کشش توسط پرس کشش و فورج  پرسی قرار می گیرد  پس از بازرسي و كنترل از لحاظ شکل  ظاهري و  ابعاد بر روي  قطعه  تولید شده  درب و بدنه آماده ورود به مرحله عملیات  پاشش تفلون (پلي تترا فلوئور اتیلن)  پخت ، عملیات رنگ کاري کوره ای  قسمت بيروني بدنه شود  و در ادامه  عملیات پخت رنگ در درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتي انجام مي شود و بدنه ،دسته و درب  ظرف پس از کنترل کیفیت و مونتاز نهایی  آماده بسته بندی و نصب لوگوهای شرکت می شود.

فرایند تولید ظروف فلزی

در تولید ظروف استیل محصولات مذكور به شكل قابلمه و   تابه  به‌ صورت قطعات منفصل در زنجیره تأمین به خط مونتاژ منتقل می گردد ماده اصلي قطعات آن  فلز استیل شده است كه به دلیل داشتن گرید بهداشتی و عمر مفید بالا مورد استقبال است كه غذا در داخل آن‌ها را می‌توان در °C400 پخت کرد دسته و قطعات اتصالي به آن از جنس ورق هم‌جنس و بالكاليت می تواند باشد که پس از مونتاژ بسته ‌بندی می شود

تولید ظروف فلزی

بررسی های مالی و  بازار طرح تولید انواع ظروف فلزی

بر اساس آمارهای منتشرشده وزارت صمت  تا سال  1401 تعداد    602  واحد صنعتي با ظرفیت تولید اسمی سالیانه 580511  تن و  اشتغالی  22572 در سطح کشور  برای تولید انواع ظروف فلزی به ثبت رسیده است بیشترین ظرفیت تولید متعلق به استان‌های  تهران ،اصفهان  و  آذربایجان شرقی است  که دلیل آن  ناشی از وجود از زیرساخت‌های مناسب صنعتی در این استان‌ها  بوده است .

سرمایه گذاری مورد نیاز طرح تولید انواع ظروف فلزی

براساس مطالعات انجام شده  احداث واحد  ظروف  فلزی آشپزخانه  با ظرفیت اقتصادی در محل امکان سنجی شده  حدود 1500 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی  سرمایه گذاری  بیشتر از 33  درصد بوده ودر 3 سال بعداز به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می کنید.نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولیدسالیانه  900000  دست در فاز اول بررسی شده است و می توانید با تماس آن را اخذ نمایید  با توجه به وابستگی هزینه وسرمایه گذاری به مکان و زمان اجرای پروژه های اقتصادی برای مشاوره امکان سنجی فعالیت های اقتصادی می توانید با کارشناسان کاردوک  تماس بگیرید.

 نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی | طرح تولید انواع ظروف فلزی

تحقیقات بازار و برآورد سرمايه ثابت و در گردش و محاسبات  هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح  وبررسی  شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با  استفاده  از نرم‌افزار comfar III Expert وضعيت قابل قبولي  را بلحاظ مالي نشان می دهد و بدلیل  وجود تقاضای مازاد ومزیت های صادراتی  در طول چند سال اول  زمينه مساعدي  براي احداث  اين  واحد  فراهم است. حهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد و صادرات محور  می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کاردوک کمک بگیرید..

 نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی | طرح تولید انواع ظروف فلزی

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره