طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید برق از زباله

طرح توجیهی تولید برق از زباله با توجه به محدودیت هایی که در زمینه منابع انرژی وجود دارد و افزایش مشکلات ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، می تواند طرح پربازده و مناسبی باشد. با افزایش شهرها و جمعیت انسان ها، مصرف گرایی منجر به تولید زباله های زیادی شده است که به نوبه خود سلامت جامعه را به خطر می اندازد. در سال های اخیر از بیوگاز به عنوان یک منبع عمده برای تامین انرژی در سطح جهان یاد می شود که هم می تواند به طور مستقیم در تولید انرژی حرارتی و روشنایی به کار برود و هم گزینه مناسبی برای استفاده در مولدهای احتراق داخلی، پیل های سوختی و … برای تولید برق باشد.

به همین دلیل ساخت نیروگاه های بیوگاز به عنوان گامی موثر در زمینه تامین انرژی مورد نیاز و همینطور حل بحران زباله های شهری شناخته می شود؛ چراکه به نوبه خود می تواند از انتشار آلاینده های زیست محیطی جلوگیری نماید.

همین موضوع سبب شده است که امروزه از زباله به عنوان طلای سیاه یاد شود و در کشورهای توسعه یافته تولید برق از زباله مورد تحقیق، بررسی و اجرا قرار گرفته است. در صورتی که شما عزیزان نیز علاقه‌مند به فعالیت در زمینه تولید برق از زباله هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بیشتر بخوایند : نوشتن طرح توجیهی

طرح تولید برق از زباله

افزایش شهرنشینی و جمعیت انسان ها سبب شده است که زباله ها در شهرستان های مختلف انباشته شوند که مشکلات زیادی برای دفع و از بین بردن آن ها وجود دارد.

از سویی دیگر می توان از زباله ها به گونه ای برای تولید انرژی استفاده کرد و همین موضوع سبب شده است که سرمایه گذاران به فکر احداث نیروگاه هایی با سوخت زباله باشند. تولید برق از زباله ضمن اینکه مشکل دفع زباله ها را حل می کند و مشکلات آلودگی محیطی از بین می برد، می توان از آن به عنوان روشی برای تولید برق و انرژی الکتریکی نیز استفاده کرد.

مضرات تولید برق از زباله

  • از روش های اصلی تولید برق از زباله، سوزاندن آن ها است. ممکن است دستگاه های زباله سوز در زمان سوزاندن زباله ها برخی گازها، فلزات سنگین، ذرات ریز و … را از خود پخش کنند که خطرناک است.
  • از دیگر مضرات تولید برق از زباله، مدیریت باقی مانده های ناشی از سوختن زباله است که در صورتی که مدیریت درستی در این زمینه وجود نداشته باشد، خاکستر سمی از این زباله ها پخش می شود که به نوبه خود بسیار خطرناک است.
  • بسیاری بر این باور هستند که کارخانه های زباله سور بسیاری از منابع ارزشمند را از بین می برند و انگیزه های بازیافت در این زمینه کاهش پیدا می کند.

اهمیت استراتژیکی طرح تولید برق با سوخت زباله

چندین عامل مهم نشان دهنده اهمیت استراتژیکی تولید برق از زباله است. از سویی ذخایر نفت و گاز رو به کاهش و قیمت نفت نیز روز به روز در حال افزایش است.

با افزایش مجادلات نظامی و سیاسی در مناطق نفت خیز جهان، سرمایه گذاران بسیاری به فکر تولید برق از زباله افتاده اند. به دلیل اینکه طی سال های اخیر جهان خود را وابسته به نفت می بیند، تولید انرژی جدید و تجدید پذیر، تبدیل به یکی از چالش های بزرگ در سطح دنیا شده است.

وضعیت تولید برق از زباله در ایران

در حال حاضر ظرفیت تولید برق در نیروگاه های پسماند در ایران، 11 مگاوات گزارش شده است. به طور کلی در سطح کشور پنج نیروگاه در استان های تهران، شیراز و مشهد وجود دارد. لازم است اشاره کنیم که در شهر تهران علاوه بر تولید برق از زباله ها از فاضلاب نیز انرژی الکتریکی تولید می گردد.

مشکل اصلی که مانع توسعه تولید برق از پسماند شده است، مشکلات مالی در کشور است و با تامین منابع مالی برای خرید تجهیزات مورد نیاز در نیروگاه ها می توان آن را تا حد زیادی گسترش داد.

همینطور لازم است اشاره کنیم که در زمینه تولید برق از زباله، هزینه بیشتری نسبت به نیروگاه های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی نیاز است. شایان ذکر است که وزارت نیرو در قراردادی خرید برق از این نیروگاه ها را به مدت 20 سال تضمین می کند که همین موضوع می تواند در سرمایه گذاران این بخش اعتمادی را ایجاد کند.

همینطور بر اساس آیین نامه احرایی ماده 61 قانون اصلاح مصرف، در صورتی که این نیروگاه ها با تجهیزات تولید شده از داخل کشور تجهیز شده باشند و طراحی آن ها داخلی بوده و دانش مورد استفاده شان کاملا بومی باشد، تا سقف 30 درصد نیز تعرفه خرید برق از این نیروگاه ها قابل افزایش است.

روش های تولید برق از زباله

همانطور که توضیح دادیم تولید برق از زباله، یکی از راه های استفاده از زباله ها است. روش های متعددی برای تولید برق از زباله وجود دارد اما روش سوزاندن عمدتا برای زباله های خشک و غیرقابل بازبافت مورد استفاده قرار می گیرد. زباله های تر برای تولید بیوگاز مناسب تر هستند.

سوزاندن زباله ها از روش های اصلی برای تولید انرژی از زباله ها به شمار می رود. اما زباله هایی که در این طرح قابل استفاده هستند عموما زباله های خشک و جامد با درصد رطوبت پایین هستند. از مزیت های این روش این است که حجم قابل ملاحظه ای از زباله ها از بین می رود، ضمن اینکه انرژی زیادی به سرعت تولید می گردد. همینطور با استفاده از این روش ها امکان انهدام مواد سمی و زباله های بیمارستانی نیز وجود دارد.

از معایب اصلی آن نیز می توان به آلودگی هوا اشاره کرد. به همین دلیل استفاده از تجهیزات کنترل آلودگی هوا الزامی است که هزینه های طرح را افزایش می دهد.

1.نیروگاه زباله سوز

اولین روش برای تولید برق از زباله، احداث نیروگاه های زباله سوز است که معمول ترین روش برای تولید انرژی و برق از زباله است. طی این روش زباله ها جمع آوری می گردند و در نهایت در کوره های زباله سوز، سوزانده می شوند.

از گرمایی که طی این روش تولید می شود برای تولید بخار آب و یا جوشاندن آن استفاده می شود. بخار حاصله منجر به حرکت توربین های بخار و تولید برق می شود. برق تولید شده در نیروگاه های زباله سوز وارد سیستم شهری می شود و توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

2.تولید برق از زباله در نیروگاه ها

در نیروگاه های پیشرفته تولید برق از زباله، ضمن تولید برق به روشی که توضیح دادیم، از گرمایی که ایجاد می شود در سیستم های گرمایشی شهری نیز استفاده می کنند.

در واقع بخار تولید شده پس از اینکه توربین ها را به حرکت در می آورد، جهت استفاده در سیستم گرمایش شهری هدایت می شود. این کار با افزایش بازدهی سیستم گرمایشی انجام می شود.

3.تولید بیوگاز از زباله

روش دیگر برای تولید برق از زباله، تولید بیوگاز و یا زیست گاز است. بیوگاز به واسطه فرآیند های شیمایی تولید می شود. برای این فرآیند به مواد آلی قابل تجزیه نیاز است. مواد غیر آلی همانند پلاستیک ها نمی توانند در فرآیندهای بیوشیمایی شرکت کنند و تبدیل شوند. طی این روش گاز متان بر اساس هضم بی هوازی زباله در یک هاضم تولید می شود و از آن در دفن گاه زباله استفاده می گردد.

هضم بی هوازی به فرآیند تخمیر باکتریایی گفته می شود که در اثر آن مواد آلی تجزیه پذیر، بدون حضور اکسیژن و با حضور باکتری هایی که بدون اکسیژن زنده می مانند، تجزیه می شوند و یک گاز سوختنی تولید می کنند.

لازم است اشاره کنیم که این فرآیند به طور طبیعی در محیط هایی که برای باکترهای بی هوازی مناسب هستند همچون باتلاق ها، شالیزارهای برنج، دفنگاه های زباله و … اتفاق می افتد. گاز سوختنی که در این فرآیند تولید می شود، در ترکیب خود متان و دی اکسید کربن دارد که پس از تمیز شدن قابلیت استفاده در موتورهای احتراق داخلی، توربین های گازی، پیل های سوختنی، گرمکن های صنعتی و … را دارد. در ادامه به برخی مزایا و معایب روش تولید بیوگاز از زباله اشاره کرده ایم:

  • بیوگاز و یا زیست گاز برای محیط زیست آسیبی ندارد.
  • به این روش می توان زباله های آلی شهری را از بین برد.
  • این روش نیازمند فضای زیادی نیست.
  • تولید بیوگاز از زباله نیازمند این است که زباله ها تفکیک و خرد شوند.
  • این روش قابلیت تولید برق و حرارت را داراست.
  • هزینه اجرای این روش نسبت به روش زباله سوز کم تر است.

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره