ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی متوسط مصرف سرانه گندم هر ایرانی حدود ۱۱۰کیلوگرم است و متوسط مصرف سرانه گندم در سال 1399 کشور ۱۶۵کیلوگرم و متوسط مصرف سرانه گندم برای صنف و صنعت حدود ۱۳۰کیلوگرم می‌باشد. ایران همچنان بخش بزرگی از نیاز خود به این محصولات را از طریق واردات تأمین می‌کند. لذا نیازمند سرمايه گذاری جهت جبران کمبود زير ساخت‌های نگهداری و محصولات وارداتی به کشور از بازارهای خارجی است که بموازات توسعه بازرگانی خارجی و حمل ونقل بين المللی، شکل می‌گیرد ودرتکمیل شبکه‌ای گسترده از مراکز لجستيک مانند مناطق آزاد، بنادر دریایی و خشک، پايانه‌های صادراتی و واردات مابین تجارت خارجی و تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی عمل می‌نماید. انبارها نگهداری غلات موجب تسهيل و حفظ شرایط سالم نگهداری و انتقال محصولات به دست مصرف‌کنندگان می‌شوند. در ادامه خلاصه طرح ذخیره سازی غلات در بنادر را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه تولید در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | تعریف انبار

انبار به محل و فضائی نگهداری یک یا چند نوع کالای بازرگانی، صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده‌های مختلف  که بر اساس یک سیستم طبقه‌بندی تنظیم‌شده باشد  اطلاق می‌گردد.  انبارها ازنظر فرم به سه صورت انبار سر پوشیده که تمام اطراف آن بسته و دارای سقف و وسایل ایمنی کامل می‌باشد و انبار سرپوشیده یا هانگارد دارای سقف  و از  چهار طرف باز و انبار محوطه‌ای رو باز  تقسیم می شوند .

ویژگی‌های انبار غلات

در ساخت انبار غلات پس از مکانسجی و جانمایی محل احداث مطابق ضوابط و استاندارهای ابلاغی  و موافقت اداره بنادر ،لازم است  در طراحی وساحت سازه واحداث پروژه به موارد زیر توجه شود

بهداشت سازه  انبار غلات

حفظ بهداشت  محصولات کشاورزی باید به‌دقت  موردبررسی و رعایت قرار گیرد ایجاد شرایط بهداشتی سوله مطابق با ضوابط معاونت غذا ودارو جهت اخذ مجوز وپروانه بهره برداری الزامی است چراکه این محصولات در صنایع غذایی کاربرد دارند و درنهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسند. اگر در فرایند نگهداری این محصولات  آلوده به هر نوع میکروب و یا ویروسی شوند و یا فاسد گردند، نه‌تنها موجب خسارت‌های سنگین به کشاورز و تجار می شوند  بلکه سلامت افراد جامعه را نیز به خطر خواهند انداخت.

بهداشت سازه  انبار غلات

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | قابلیت طراحی، ساخت و نصب سریع  سازه انبار

انتخاب نوع سازه استاندارد وکارخانه ای انبار امکان مونتاژ سریع در محل را در زمان آماده بودن فنداسیون ها را فراهم می نمایدبا توجه به امکان تولید کارخانه‌ای نصب اسکلت سازه در حداقل زمان ممکن میسر می گردد. این نکته مهمی برای سرمایه‌گذاران  است زیرا اگر در یک‌زمان محدود قابلیت فعال سازی و بهره برداری از انبار مهیا می نمایند.

امنیت سازه و حفاظت از محصولات در برابر باد و باران

با توجه به اینکه سازه های ذخیره‌سازی محصولات سرپوشیده هستند، بنابراین نگرانی تجار محصولات بابت محافظت از غلات در برابر بارش‌های فصلی و باد وسایر عوامل مخرب برطرف می‌شود.

انتقال راحت و آسان محصولات در سوله

با توجه به امکان استفاده از مکنده های غلات ازکشتی و کامیون به داخل انبار شرایط  انتقال بسیار ایمن شده است جهت امکان تردد در طراحی سازه ها باید عرض دهانه سوله‌های انبار به‌اندازه‌ای باشدکه ماشین‌های باربری تا درب سوله به‌راحتی قرار بگیرد و ازآنجا کالاها و محصولات توسط لیفتراک یا مکنده  جابجا می‌شوند

حفظ کیفیت غلات در  انبار

الزام ونظارت بر رعایت اصول بهداشتی برای نگهداری سالم غلات درانبار سبب می شود تا تمامی محصولات کیفیت اصلی خود را در زمان نگهداری و حمل حفظ کرده و با بهترین شرایط ممکن در زمان نیاز به بازار عرضه می‌شوند.

اقتصادی بودن سازه انبار

لازم است شرایط اقتصادی حق العمل کاری انتقال ونگهداری غلات  و استاندار  ساخت سوله انبار به‌گونه‌ای باشد  که ارزش استفاده کردن و احداث آن برای سرمایه گذار مقرون به صرفه باشد

بیمه انبار

دارا بودن بیمه‌نامه  برای حوادث غیر مترقبه برای سرمایه گذاران در شرایط ناخواسته امنیت خاطر ایجاد می نماید

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | معرفی خدمات انبارداری در بندر

احداث وبهر برداری از انبار ذخیره ساری غلات سرویس هایی به شرح ذیل را تامین می نماید

  • انتقال غلات با مکنده از کشتی و بندر به انبار
  • خنککاری علات
  • نگهدار محصول در شرایط استاندارد
  • انتقال غلات از انبار به وسایل حمل خروجی کالا بر اساس توزین کنترل‌ شده

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | معرفی خدمات انبارداری در بندر   

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | کدهای آیسیک متعلق به محصول

آیسیک نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي آیسیک فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری كه در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صنعت معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، محصولات به شرح ذیل می‌باشد.

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | کدهای آیسیک متعلق به محصول

بررسی بازار انتقال و ذخیره سازی غلات در بنادر

در بررسی نیازسنجی بازار طرح با استفاده از تحلیل موازنه عرضه وتقاضا ناشی از  کانونهای ایجاد تقاضا براساس شاخصهای موثربرای خدمات ذخیره سازی غلات  (تقاضا)در طول پنج مشخص میگردد در سال ۱۳۹۹ بیش از 23 میلیون تن غلات در کشور تولید شده است و واردات ذرت، گندم، برنج و جو به  در همین سال ۱۶ میلیون تن به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار بوده است  بررسی آمار طرحهای صنعتی در حال بهر برداری و  احداث و تطابق آن با توانمندیهای  موجود  ذخیره سازی در بنادر و استان های مرزی و تحلیل موازنه عرضه وتقاضا  نیاز به زیر ساخت های ذخیره سازی را مشخص می نماید  ودر حال حاضر تعداد  21 پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 1797 میلیارد ریال  و 256 چوازتاسیس صنعتی برای انباردرصنعتی صادر شده است

طرح ذخیره سازی غلات در بنادر | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس  مطالعات  انجام شده احداث انبار ذخیره سازی غلات در محل مورد درخواست  با ظرفیت 92000تن  در سال جاری به همراه  تمامی خدمات زیر ساختی ،اداری و رفاهی مورد نیاز انتقال و ذخیره سازی غلات 980105 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد و  نرخ بازدهی آن بیشتر از 31 درصد بوده و طی 3 سال می تواند  برگشت سرمایه اولیه خود را داشته باشد. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد ارائه شده است بدیهی با گذشت زمان وشرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود .

بررسی بازار انتقال و ذخیره سازی غلات در بنادر

برای مشاهده سایر طرح ها و پروژه ها به طرح توجیهی صنعتی های نوشته در کاردوک مراجعه نمایید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم‌افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره