طرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک به منظور بررسی و انجام مطالعات امکان سنجی، توسط کارشناسان مجرب نوشته می شود تا بتوان پیش از اجرای یک پروژه میزان سرمایه مورد نیاز و بازدهی آن را تخمین زد و با بررسی تمامی جوانب، قدم در مسیر تولید گذاشت. اسید سیتریک دارای کاربردهای بسیاری در صنایع تولید مواد غذایی، تولید دارو و همینطور صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی است. عمده مصرف اسید سیتریک در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ها می باشد و دلیل این موضوع این است که این ماده دارای خاصیت نگهدارنده می باشد که از فاسد شدن آن ها جلوگیری می کند. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک هستید، جهت اطلاع از تمامی جوانب آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک ، اسید سیتریک و یا جوهر لیمو می باشد که یک اسید آلی ضعیف است و در مرکبات یافت می شود. اسید سیتریک یک ماده نگهدارنده خوب برای مواد غذایی است که به عنوان یک چاشنی خوب برای ایجاد مزه ترش در غذا ها و نوشابه ها از آن استفاده می شود. این اسید یک عامل آنتی اکسیدان خوبی است و در اکثر مرکبات مخصوصا در لیمو ترش و آبلیمو یافت می شود.

هشت درصد از وزن میوه های خشک به دلیل اسید سیتریک است که دارای فرمول شیمیایی C5H6O7 و همینطور یک اسید کربوکسیلیک با سه عامل COOH می باشد. این ماده در ردیف افزودنی های مجاز برای مواد غذایی قرار دارد و عمده مصرف آن نیز استفاده به عنوان نگهدارنده جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی و آشامیدنی می باشد.

اسیدیتیه اسید سیتریک به دلیل وجود سه گروه کربوکسی است که قادر هستند پروتون از دست بدهند. یون اسید سیتریک با نام سیترات نیز شناخته می شود. سیتراتها دارای بافرهایی هستند می توانند به واسطه آن ها  PH محلول های اسیدی را کنترل کنند. یون سیترات با بسیاری از فلزات نمک سیترات ایجاد می کند که از مهم ترین آن ها می توان به سیترات کلسیم و یا جوهر لیمو اشاره کرد که کاربرد آن جلوگیری از فساد مواد غذایی و همینطور خوش طعم کردن آن ها است.

تاریخچه تولید اسید سیتریک | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

اسید سیتریک در قرن هشتم توسط جابر بن حیان کشف شده است. در قرون وسطی در قرن سیزدهم، دانشمندان با خواص اسیدی لیمو و آبلیمو آشنا شدند و برای اولین بار اسید سیتریک در اثر متبلور شدن آبلیمو جداسازی و تولید شد. بعدها دانشمندان توانستند اسید سیتریک را به وسیله شکر تولید کنند که امروزه نیز کاربرد دارد.

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک، کد 24113692 می باشد.

شرايط واردات

مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک در نظر گرفته نشده است و می توان با پرداخت 4 درصد حقوق ورودی این کالا، اقدام به واردات آن نمود. شماره تعرفه گمرکی اسید سیتریک، کد 291814 می باشد.

موارد مصرف و كاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

اسید سیتریک از پرمصرف ترین اسید های آلی در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی می باشد که در ادامه به برخی از کاربردها و موارد مصرف آن پرداخته ایم:

1.صنعت توليد غذا و آشاميدنی ها | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

اصلی ترین کاربرد و موارد مصرف اسید سیتریک، استفاده از آن به عنوان ماده محافط و یا نگهدارنده مواد غذایی و چاشنی غذا می باشد. این ماده از خاصیت اسیدی برخوردار است و قادر است PH غـذا را کنترل کند که همین موضوع از رشد و نمو میکروارگانیسم ها در داخل یک ماده غذایی جلوگیری می کند.

از اسید سیتریک ها در تولید نوشابه ها، کنسرو ها، کالباس، برخی آبمیوه ها و … استفاده می شود و به عنوان یک نگهدارنده مجاز و بی خظر شناخته شده است. از سویی دیگر استفاده از اسید سیتریک در تولید مواد غذایی، منجر به ایحاد یک مزه ترشی ملایم در آن ها می باشد که باب میل بسیاری از افراد است.

2.صنعت توليد محصولات بهداشتی | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

اسید سیتریک در اثر ترکیب شدن با یون های فلزی، از ترکیب آن ها با اجزا تمیز کننده شوینده ها جلوگیری می کند؛ به همین دلیل در صنعت تولید محصولات بهداشتی، کاربرد فراوانی دارد.

3.صنايع دارویی

از اسید سیتریک در تولید برخی داروها نیز استفاده می شود و دلیل این موضوع این است که یک ماده بی خطر است که در ردیف مواد غذایی قرار دارد و از خاصیت کنترل کننده PH برخوردار می باشد.

بررسي كالاهاي جايگزين و تجزيه تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

اسید سیتریک یک ماده شیمیایی است که در زمینه های مختلفی می توان ماده ای که دارای خاصیت های شیمیایی مشابه است را به عنوان جایگزین آن مورد استفاده قرار داد.

هر چند در برخی زمینه ها می توان یک ماده شیمیایی دیگر را به عنوان جایگزینی برای محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک در نظر گرفت، اما با این حال نیز کارایی ماده اصلی را نخواهد داشت؛ به طور کلی می توان گفت نمی توان ماده ای که تمامی خواص اسید سیتریک را داشته باشد به عنوان جایگزینی برای آن معرفی کرد.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيا امروز | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک به عنوان مواد اولیه در تولید بسیاری از محصولات غذایی، بهداشتی و دارویی استفاده می شود. اما در یک بررسی کلی متوجه می شویم که این ماده در داخل کشور و بازارهای جهانی دارای اهمیت استراتژیک نمی باشد و فقط می توان آن را به عنوان یک ماده اولیه که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، بررسی نمود.

كشور های عمده توليد كننده و مصرف كننده

از مهم ترین کشورهایی که به عنوان بزرگ ترین تولید کنندگان اسید سیتریک در جهان در حال فعالیت هستند، می توان به کشورهای آمريكا، چین، برزيل، هند، پاکستان، آرژانتین و مکزیک اشاره کرد.

اسید سیتریک یک ماده افرودنی است که همانطور که پیش تر اشاره کردیم از محصولات مورد استفاده در صنعت های غذایی، آشامیدنی، داروها و … است. به همین دلیل در اغلب واحد های صنعتی که تولید کننده موارد نامبرده هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه می توان گفت در زمینه مصرف اسید سیتریک نمی توان کشوری را به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده این محصول معرفی کرد چراکه در اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد اوليه عمده مورد نياز

واحدهای تولیدی اسید سیتریک در سراسر جهان وابسته به میزان دسترسی به مواد اولیه مختلف، از آن ها جهت تولید اسید سیتریک استفاده می کنند اما عمدتا از مواد قندی حاصل از سبزی ها و میوه ها برای تولید این محصول استفاده می شود.

وجود کارخانجات شکر، منجر به تولید ملاس قابل توجهی می شود که از آن در تولید الکل، خمیر مایه و اسید سیتریک استفاده می کنند؛ همینطور کشور ایران بزرگ ترین تولید کننده خرما در جهان می باشد که سالانه رقم قابل توجهی ضایعات خرما در کشورمان وجود دارد که از آن ها برای تولید محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک استفاده می گردد.

ملاس از کارخانجات تولید شکر در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، فارس و … و ضایعات خرما نیز از استان های خرماخیز کشور شامل خوزستان، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس قابل تامین است.

دانش فنی و فرآیند تولید اسید سیتریک | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

در طبقه بندی محصولات، اسید سیتریک به عنوان یکی از محصولات بیوتکنولوژی دسته بندی می شود. در ادامه توضیحات مختصری از مراحل تولید اسید سیتریک آورده ایم :

  • مرحله اول : دریافت مواد اولیه | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اسید سیتریک شامل ملاس چغندر یا نیشکر، ضایعات خرما و … هستند.

  • مرحله دوم : جداسازی ناخالصی های مواد اولیه

مواد اولیه پس از رسیدن به کارخانه، ممکن است ناخالصی هایی داشته باشند که طی این مرحله جداسازی می شوند و بخش های مورد نیاز از مواد اولیه دریافتی جدا می گردد.

  • مرحله سوم : استرليزه كردن برای حذف باكتری های نامطلوب

شیوه تولید اسید سیتریک در طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک استفاده از روش تخمیر شکر با استفاده از کپک اسپرژیل می باشد. این فرآیند از جمله فرآیند های بیوتکنولوژی است.

بنابراین برای اینکه باکتری های ناخواسته در مواد اولیه منجر به تخمیر ناخواسته و یا دیگر واکنش های نامطلوب در حین فرآیند تولید نشود، لازم است که باکتری ها عقیم سازی شوند که عملیات مرتبط با آن از طریق استرلیزاسیون ماده اولیه انجام می شود.

  • مرحله چهارم : كشت مواد در تانک های تخمير

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم، فرآیند تولید اسید سیتریک ، فرآیند بیوتکنولوژی از طریق تخمیر و با استفاده از کپک می باشد که این امر در تانک های مخصوص تخمیر انجام می شود. تانک های تخمیر کاملا استریل هستند و از نوع هوازی می باشند و شرایطی را ایجاد می کنند که کپک روی قند مواد اولیه کشت شده، پس از 24 ساعت فرآیند تخمیر، به اسید سیتریک تبدیل شود.

  • مرحله پنجم : تانک نگهداری مواد تخمير شده | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

مواد تخمیر شده در تانک های مخصوص نگهداری مواد تخمیر شده، نگهداری می شوند.

  • مرحله ششم : تقطير دو مرحله ای |طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

پس از طی مراحل گفته شده، طی فرآیند تخمیر که صورت می گیرد، قند به اسید سیتریک تبدیل می شود و این اسید در محلول مواد اولیه تولید می گردد. برای جداسازی اسید سیتریک از مخلوط مواد اولیه، از روش تقطیر استفاده می شود.

تقطیر دو مرحله ای که طی این مرحله از فرآیند تولید اسید سیتریک صورت می گیرد، منجر به جداسازی اسید سیتریک به صورت مایع از مخلوط مواد اولیه می شود.

  • مرحله هفتم : تانک نگهداری مواد تلغيظ شده

مواد پس از جداسازی، در تانک های نگهداری مواد تلغیظ شده، نگهداری می شوند.

  • مرحله هشتم : اسپری دراير خشک كن پودری

همانطور که اشاره کردیم، اسید سیتریک تولید شده در مرحله تقطیر دو مرحله ای، به صورت مایع است که برای تبدیل آن به پودر، از دستگاه های خشک کن پودری استفاده می شود.

طی این مرحله مایع تلغیظ شده تحت فشار بالا به قطرات ریزی تبدیل می شود و سپس در داخل محفظه ای در خلاء و گرم پاشیده می شود که طی همین فرآیند، تبدیل به پودر می شود.

  • مرحله نهم : بسته بندی

آخرین مرحله از فرآیند تولید اسید سیتریک، بسته بندی آن است که از کیسه هایی با ظرفیت 25 کیلوگرم برای آن استفاده می گردد و در نهایت آماده برای ارسال به واحد های تولیدی خواهد بود.

به طور کلی تکنولوژی تولید اسید سیتریک به دو صورت می باشد؛ در حالت اول که در اغلب واحد های فعال از آن استفاده می شود، از روش تخمیری استفاده می شود که فرآیند آن به شرح مراحلی است که در قسمت فوق آورده ایم.

در روش دوم تولید اسید سیتریک، از راکتورهای مخصوصی استفاده می شود و استخراج اسید سیتریک تحت فشار و دمای خاصی انجام می گردد. این روش در اغلب کشورهای پیشرفته و برای تولید اسید سیتریک در مقیاس بالا مورد استفاده قرار می گیرد؛ چراکه تامین ماشین آلات مورد نیاز آن به هزینه بیشتری نیاز دارد و به سطح تخصص و تکنولوژی بالاتری نیازمند است که در تولیدات با ظرفیت بالا، توجیه اقتصادی دارد.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید اسيد سيتريک

طرح توجیهی تولید اسید سیتریک در کشورمان بومی نشده است، به همین دلیل اغلب ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید آن از طریق واردات تامین می شود؛ هر چند برخی از ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید آن نیز ساخت کشور ایران هستند. در خط تولید اسید سیتریک به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است:

  • تانک های مختلف استنلس استیل
  • سیستم استرلیزاسیون مواد اولیه
  • تانک های تخمیر (فرمیناتورها )
  • دستگاه تقطیر دو مرحله ای
  • اسپری درایر (خشک کن پودری)
  • دستگاه خشک کن ناخالصی های مواد
  • ماشین بسته بندی کیسه
  • 4 دستگاه تقطير دو مرحله اي

در این خط تولید به برخی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیز نیاز است تا فرآیند تولید و کیفیت محصول تولیدی بررسی شود که لیست آن ها را در ادامه آورده ایم:

  • اتوكلاو آزمايشگاهی
  • ترازوی دقيق
  • تانک های تخمير آزمايشگاهی
  • PH متر ديجيتال
  • ميكروسكوپ
  • كلنی كانتر
  • يخچال
  • محيطهای كشت مختلف
  • ميزهای كار
  • قفسه ها
  • دستگاه استريل كننده شيشه ای
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره