طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید سپر پلاستیکی خودرو

قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می‌آید که طرح تولید سپر خودرو شامل آن است. فقط در سال 2018 تعداد 96,850,046 دستگاه خودرو در جهان تولید شده است و در ایران طی سال۹۸ در مجموع ۹۲۷هزار و ۱۹۷دستگاه خودرو تولید شد. قطعات خودرو به عنوان کالای واسطه‌ای مورد مصرف در تولید انواع خودرو یا در بازار خدمات پس از فروش اهمیت اقتصادی زیادی دارد. از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه‌سازی همانند تولید قطعات پلاستیکی خودرو را می‌توان به عنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی کشورها تلقی کرد که مجصولات آن هم در انواع خودروهای سبک و سنگین و هم در خودروهای ویژه و هم در ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود. در ادامه خلاصه طرح توجیهی تولید سپر پلاستیک خودرو را آورده‌ایم، جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

کاربرد پلاستیک در صنعت خودرو در طرح تولید سپر خودرو

پلاستيك‌ها به دلبل تنوع پذیری و قابلیت انطباق با نیاز در  صـنايع، کاربردهای زیادی پیدا کرده‌اند، اسـتفاده می‌شود. صنعت خودرو از پلاستیک در تولید اجزا و قطعات بسیاری استفاده می‌کند. این محصولات که کالای واسطه‌ای در فرایند تولید هستند به دليل ویژگی‌ها و مزايای اقتصادی و فنی، جايگزين مناسبی برای  قطعات فلزی خودرو شده‌اند، به گونه‌ای که امروزه بسیاری از قطعات فلزی با قطعات پلاستیک که سبب کاهش وزن و رنگ و طرح پذیری مناسب‌تری هستند، جایگرین شده‌اند.

کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت خودرو اثر زیادی بر کاهش مصرف سوخت آن نموده است و استفاده از آن‌ها تاثیر بسزایی در طراحی ساختار زیبا و ابرودینامیک تری خودروهای دارای سرعت و قدرت بیشتر داشته است به ویژه در بخش سپر جلو و عقب ماشین از پلاستیک‌های بسیار استفاده شده است.

برای بازدید از سایر طرح توجیهی صنایع خودرو سازی توسط کاردوک کلیک کنید.

معرفی سپر پلاستیکی خودرو در طرح تولید سپر خودرو

سپر اتومبیل‌ها کاربرد متعددی در خودرو دارد و به عنوان قالبی است که از جلو و پشت ماشین بیرون زده و قابل مشاهده است که یا از پلاستیک یا فلز و یا به صورت ترکیبی ساخته می‌شود. عملکرد آن ضمن زیبایی و نگهدارنده بودن بخشی از قطعات دیگر خودرو ضربه‌پذیری و جذب ضربه‌های وارد شده، به جلو و عقب وسایل نقلیه و به حداقل رساندن صدمات خودرو در برخورد و درهنگام تصادف طراحی شده‌اند.

سپرهای استاندارد وسایل نقلیه غالباً برای تقویت ضربه پذیری دارای میله‌های  تقویت کننده محکم هستند که در زیر پوشش خارجی قرار گرفته است. سپر را به گونه‌ای طراحی و تولید می‌کنند که بتواند ضربه‌های ناشی از برحورد اتومبیل تا حدود 8کیلومتر در ساعت ضمن سالم ماندن را تحمل نماید.

تولید سپر پلاستیکی خودرو جزیی از پلتفرم طراحی و ساخت آن است که توسط کمپانی مادر طراح و سازنده اصلی خودرو، مشخصات ساخت و فرایند تولید و مواد تشکیل دهنده آن را تحت عنوان انتقال دانش فنی به خودروساز مونتاژ کننده منتقل می‌کند. در این فرایند غالباً تولید سپر پلاستیکی در صنعت خودروسازی به روش قالب‌گيری تزريقی با جداره نازک توسط دستگاه‌ها تولید می‌شود که ظرفیت تزریق و دهنه قالب گیری بزرگی دارند، در این فرایند دقت فرایند ساخت و طراحی مکانیکی پیچیده همراه با کنترل ترمودینامیکی تولید محصول با سرعت و دقت بالای میسرتر است.

عکس 1

معرفی کد‌های آیسیک طرح تولید سپر خودرو

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيک کد‌‌‌‌ محصولات طرح جاری به شرح جدول ذیل است.

جدول کد آیسیک محصولات مورد نظر

کد ISIC نام کالا
3430512438 سپر حرارتی خودرو
3430512506 سپر خودرو (غير حرارتی)
3430512667 ديفيوزر سپر خودرو

ویژگی‌های سپر پلاستیکی خودرو

مهم‌ترین ویژگی سپرهای پلاستیکی سبک بودن و عایق بودن آن در برابر جریان‌های حراتی و الکتریکی است، رنگ و طرح پذیری آن‌ها عالی و در شرایط  جوی خشک و مرطوب و نسبت به حلال‌های شيميایی، بهداشتی مقاوم بوده و به طور  معمول روی کیفیت آن‌ها اثری نمی‌گذارد و از همه مهم‌تر به لحاظ اقتصادی ارزان هستند، چرا که فرایند تولید آن‌ها کم هزینه‌تر بوده و مواد اولیه مورد مصرف نیز به نسبت سایر کالاهای رقیب قیمت کمتری دارد.

این مزیت‌ها  سبب گسترده شدن استفاده از پلاستیک در تولید بسیاری دیگر از قطعات صنعت خودروسازی همانند داشبورد و قطعات آن، فرمان، صفحه علائم، كنسول، رودری و تـودوزی داخـل و سـقف، قطعات صـندلی، پـدال‌ها، دستگيره درب، جلو پنجره، قالپاق‌ها، آينه‌های بغل و داخل، چراغ‌ها، باک بنزين، بدنه خودرو، هرز گرد، پروانه و فيلتر هوا، مخزن رادياتور، پمپ آب و هوا شده است. جهت تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح کلیک کنید.

موارد کاربرد سپر پلاستیکی خودرو

کاربردهای اصلی سپر پلاستیکی اتومبیل عبارتند از تحمل و جذب شوک یا ضربه مطابق با استاندارد سرعتی است که بسیاری از قطعات حودرو همانند چراغ‌ها، مه شکن، بوق‌ها، جلو پنجره، راهنماها روی آن نصب می‌شود و می‌تواند به جلو و عقب خودرو نصب یا متصل شود. کاربرد دیگر آن تحقق زیبابی و همگونی با طراحی ماشین است که سازندگان از همان ابتدا در طراحی خودرو به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيای امروز

صنعت خودروسازی برای رسیدن به کیفیت و قیمت مناسب از مزیت صنایع پایین دستی پتروشیمی کمال استفاده را می‌نماید. کاربرد پلاستیک در تولید قطعات  این صنعت به میزان زیادی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است. زمان تولید را کاهش  و آلودگی‌های محیط زیستی را کنترل کرده است.

این وضعیت نقش پلاستیک را در صنعت خودرو به کالایی استراتزیک تبدیل کرده که در نهایت می‌تواند پس از استفاده، مجدداً نیز در پروسه بازيافت قرار گیرد. در ایران با توجه به رشد روزافزون صنعت خودروسازی و رشد صنعت قطعه سازی پلاستیکی ساخت انواع سپرهای پلاستیکی نیز با توجه به مزیت وجود مواد اولیه مورد توجه است و می‌تواند به سمت کالای صادرات نیز سوق داده شود.

مواد اولیه تولید سپر پلاستیکی خودرو

مواد اولیه تولید سپرهای پلاستیکی انواع گرانول‌های پلی اتیلن و پلی پروپیلن به همراه مستربچ است، PP/EPDM که در داخل کشور تولید و قابل تامین است. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

بررسی كالاهای جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر محصول در طرح تولید سپر خودرو

برای دستیبابی به کیفیت بالاتر از محصول می‌توان از كوپليمر تقويت شده پلی‌پروپيلن با الياف شيشه نیز در تولید سپر استفاده نمود، جايگزين پلیمرهای پلاستیک گريدهايی از PP آلياژ شده یا كاربردهای ABS در صنعت اتومبيل سازی مواردی هستند که می‌تواند كيفيت یهتری را در تولید سپر ارایه دهد.

طرح تولید سپر خودرو | دانش فنی پروژه و فرایند تولید محصول

روش توليد مناسب سپر پلاستيکی استفاده از فرآيند تزریق است که یک فرآيند نيمه پيوسته است و امکان توليد قطعات مختلف با ابعاد، اشکال و وزن‌های مختلف بسته به ظرفیت دستگاه، نوع قالب و تعداد حفره‌های آن موجود است. استفاده از فرآيند تزريق پلاستیک سبب سرعت توليد بالا در قیاس با ساير روش‌هايی همچون قالبگيـری فـشاری است.

در این روش امکان کنترل الکتریکی و ترمودینامیکی بر روی تمامی مراحل تولید جهت دستیابی به محصولی همسان و تکرار شونده، به دلیل وجود کنترلرهای پيشرفته دستگاه‌های تزريق وجود دارد. در این دستگاه‌ها با تغيير قالب امکان تولید قطعات دیگر نیز وجود دارد. در فرآيند قالبگيری تزريقی امکان دستیابی به جداره نازک با توجه به طراحی قالب نیز وجود دارد.

عکس2

مراحل تولید سپر خودرو به روش تزریقی

آماده سازی مواد اولیه

گرانول‌های مورد استفاده در ابتدا در میکسر قرار گرفته و باهم اختلاط و گارگیری می‌شوند، سپس آماده می‌شوند تا توسط دستگاه فیدر به قیف دستگاه ترریق منتقل شوند.

بخش تزريق طرح تولید سپر خودرو

در دستگاه تزریق در اثر حرارت عمل ذوب، اختلاط و پلیمر شده گرانول‌های پلاستیکی به شرح ذیل صورت می‌پذیرد.

در ابتدا مواد وارد قيف خوراک دهی که بر روی سيلندر تزريق تعبیه شده و وظيفه تأمين خوراک برای سيلندر تزريق را دارد، می‌شود.

سيلندر و ماردون تزريق

سيلندر تزريق كه ماردون در درون آن قرار می‌گيرد، مهم‌ترين ابزار بخش تزريق است. زيرا تمام واکنش‌های مواد پلاستيک در داخل آن انجام مي‌گيرد. جنس سيلندر تزريق از فـولادهای ویژه ضـدزنگ و بـسيار سـخت و آبکاری شده انتخاب می‌شود تا در صورت آسی پيچ ماردون  سيلندر صدمه‌ای نبیند.

ماردون تزريق

يكي از حساس‎‌ترين قطعات ماشين تزريق، پيچ و ماردون تزريق است که وظيفه انتقال، ذوب مواد و تزريق آن را به قالب دارد.

 كنترلرهای دستگاه تزریق | طرح تولید سپر خودرو

ابزارهای كنترل، ابزاری هستند كه از آن‌ها برای محدود كردن دما و فشار و کنترل فرایند تولید در دسـتگاه تزريـق اسـتفاده می‌شود که می‌تواند از یک plc برای  كنترل تمامی المان‌های کنترل دستگاه استفاده نمود و برای دما کنترل شده توسط حرارت سنج و كنترل فشار از ابزارهای ويژه كنترل فشار استفاده نمود.

سیستم‌های اندازه‌گيری و تنظيم و تعيين درجه حـرارت كه در تـابلو ماشين نصب می‌شود. قبلاً درجه حرارت مورد لزوم را روی حرارت سنج مشخص تعریف می‌شوند و بعـد از رسـيدن درجه حرارت مطلوب سيلندر برق گرمكن توسط ترمومترهای حرارت سنج قطع مي‌شود تا دمای ذوب پلیمر در سطح مطلوب ثابت بماند.

قالب تزريق

برای توليد قطعات پلاستيك به روش تزريق از قالب تزريق پلاستيك محصول مورد نظر که متناسب با نوع محصول طراحی و ساخته شده است، استفاده می‌نماييم كه خود از قطعات مختلفی تشكيل شده است. برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح تولید سپر خودرو | بررسی بازار محصول

ظرفیت اسمی مجوزهای تولید انواع  سپر خودروهای سبک و سنگین کشور
مجوز
تعداد
سرمایه
اشتغال
ظرفیت
واحد
پروانه بهره برداری
29
3472847
4718
6438868
عدد

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه‌های مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره