طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

کاربرد پلی اتیلن سبک | خرید مواد پتروشیمی پلی اتیلن سبک

کاربرد پلی اتیلن سبک چیست ؟ چین به تنهایی 32 درصد از تولید جهانی محصولات پلاستیکی  را در سال 2021 به خود اختصاص داده است. در سال های اخیر، چین هر ماه بین 6 تا 12 میلیون تن محصولات پلاستیکی تولید می کند. آمریکای شمالی از نظر تولید پلاستیک با سهم 18 درصدی در سال 2021 در رتبه دوم جهان قرار دارد. بازار جهانی محصولات پلاستیکی در سال 2021   دارای ارزش معادل  593 میلیارد دلار آمریکا بود.

پیش‌بینی می‌شود که بازار پلاستیک در سال‌های آینده رشد کند و تا سال 2030 به ارزش بیش از 810 میلیارد دلار برسد و رشدسالانه ای  معادل  3.7 درصدی   را داشته باشد بخش بزرگی از این محصولات VH انواع  پلی اتیلن  تشکیل میدهد که دارای طبقه بندی و گرید های مختلف است و  لازم است  تولید کنندگان صنعتی به تناسب نوع محصول تولیدی  آگاهی دقیقی از خواص مواد اولیه مصرفی  ، تکنولوژی  و فرایندهای  تولید ونحوه خرید مواد اولیه پتروشیمی از بازار و از طریق بورس کالا را داشته  باشند  لذا کاردوک طی مجموعه مطالب خود به دلیل ضرورت پاسخ به نیاز مشتریان به بررسی و  ارایه موضوعات مرتبط می پردازد .

پلی اتیلن پلیمری ساختار یافته مبتنی بر اتیلن است پلی اتیلن در قیاس با سایر پلیمرها  بلحاظ مولکولی ساختار ساده‌ تری  دارد  پلی اتیلن کالایی مصرفی است که در گریدها و اشکال مختلفی شامل فیلم های پلاستیکی  نازک دارای انعطاف ،ورق هاو قطعات  پلیمری ، لوله های پلاستیکی ، اسباب بازی ها، محصولات  بسته بندی و انتقال مایعات  بکار گرفته می شود و بلحاظ قیمت و ویژگی های خاصی همانند  وزن کمتر ،روش های تولید ساده تر ،مقاومت در مقابل زنگ زدگی  ،حمل ونصب آسان تر می تواند جایگزینی مناسبی برای فلزات باشد.

مولکول پلی اتیلن از رشته زنجیری بلندی از اتم‌های کربن تشکیل شده است که در آن  هر اتم کربن به دو اتم هیدروژن متصل  ‌است مولکول های  کوپلیمری آن دارای هزاران واحد  -2 CH – هستند پلیمریزاسیون این زنجیره بصورت کنترل شده  می تواند شاخه های متفاوتی داشته باشد. پلی اتیلن  پلیمری نیمه کریستالی  دارای نواحی کریستالی و آمورفی است در نواحی کریستالی زنجیره های مولکولی بسیار منظم و به موازات هم و با تراکم زیاد در کنار هم قرار گرفته اند که سبب افزایش استحکام و مقاومت آن ها خواهد شد.

طبقه‌بندی پلی اتیلن ها  بر اساس چگالی آنها صورت می‌گیرد و مقدار دانسیته تعیین کننده  اندازه زنجیر پلیمر ،  نوع و تعداد شاخه‌های موجود در زنجیره اتیلنی است. پلی اتیلن در دانستیته کم در گریدهای مناسب برای تولید انواع فيلم‌های نازک دارای انعطاف  استفاده می‌شود و به دلیل خنثی بودن و عدم واکنش با محصولات غذایی و قابليت دوخت حرارتی فیلم آن به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بسته‌بندی‌های مرکب و چند لایه نیز می‌توان از آن  در لایه داخلی دارای تماس با محصول غذایی استفاده نمود. فیلم پلی اتیلن به دلیل شفافیت به همراه مواد دیگری همانند آلومینیم نیز  بکار می‌رود. در تتراپک انواع آبمیوه و محصولات لبنی فیلم پلی اتیلن در لایه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اطلاع از خرید مواد اولیه پتروشیمی و تامین ماشین آلات صنعتی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طبقه بندی انواع  پلی اتیلن | کاربرد پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن ها بر اساس دانسیته و ساختار مولکولی به  انواع پلی اتیلن سنگین  (HDPE)   پلی اتیلن سبک (LDPE)  پلی اتیلن  با چگالی  متوسط (MDPE)  ،پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE) نقسیم می شود پلی اتیلن دارای اتصالات عرضی  (XLPE)  و کوپلیمرهای اتیلن – وینیل استر  هستند  تفاوت های عمده  پلی اتیلن ها  در روش  پلیمریزاسیون ،  چگالی و وزن مولکولی آن‌هاست  که سبب  ایجاد ویژگی ها ی خاص و  کاربرد های متنوعی از آنها  در صنایع پایین دستی پتروشیمی شده است .

پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن سبک یک پلیمر نیمه سخت و نیمه شفاف است و  به دو دسته پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)وپلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) نفسیم می شود  و دارای درجه بالاتری از شاخه‌های زنجیره‌ای جانبی کوتاه و بلند است. پلی اتیلن سبک در فشار بالا در بازه دمایی  مابین ۸۰ الی ۳۰۰ درجه سانتیگراد  ودر شرایط  فشاری بالا مابین  ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ بار و از طریق فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تولید می شود و زنجیر آن می تواند از ۴۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ اتم کربن تشکیل شده باشد و دارای  نقطه ذوب در حدود ۱۰۵ تا ۱۱۵ درجه سانتیگراد و چگالی  ۰.۹۱ تا ۰.۹۴ گرم در سانتیمتر می باشد پلی اتیلن سبک دارای  مقاومت خوب در برابر الکل‌ها، مواد قلیایی و اسیدهای رقیق ومقاومت محدود در برابر هیدروکربنی غیر آروماتیک  حلقوی و آروماتیک ، روغن‌های معدنی، عوامل اکسیدکننده و هیدروکربن‌های هالوژنه می باشد  این ماده  حرارتی مستمر  تا ۸۰ درجه سانتیگراد و ۹۵ درجه سانتیگراد در کوتاه مدت را تحمل می نماید  و ضمن  مقرون بودن  قابلیت پردازش مناسب را دارا بوده و در برابر ضربه ، دمای پایین، فرسایش هوا و جریان الکتریکی مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می دهد پلی اتیلن سبک با توجه به چگالی، وزن مولکولی و روشی که برای تولید آن به کار می‌رودگریدهای مختلفی را متناسب با کاربرد پیدا می کند .

کاربردهای پلی اتیلن LDPE 

در که هرکدام شرایط و نحوه عملکرد مخصوصی را دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اطلاع از خرید مواد اولیه پتروشیمی و تامین ماشین آلات صنعتی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

کاربردهای پلی اتیلن LDPE

پلی اتیلن ها از پر فروش ترین پلاستیک های استاندارد جهان هستند پلی اتیلن سبک (LDPE) عمدتاً در تولید محصولات بسیار متنوع از قبیل ظروف تولیدی، بطری‌های توزیع، بطری‌های شستشو، لوله‌ها، کیسه، فیلم، ظروف، اسباب بازی، درپوش، قطعات پلاستیکی، اقلام خانگی، قطعات رایانه و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی قطعات تزریقی انعطاف پذیر در گرید های مختلف استفاده فراوان می شود. محبوب ترین کاربرد LDPE در تولید  کیسه های پلاستیکی است.تعدادی از گریدهای آن کاربردهای یکسانی و مشابهی دارند با آگاهی از خصوصیات این گرید‌ها و کاربرد هریک متناسب با شرایط، کیفیت، قیمت، گرید  مناسب مورد نیاز محصولات تولیدی شناسایی و خریداری  می شوند

کاربردهای پلی اتیلن LDPE 

تکنولوژی های تولید محصولات از پلی اتیلن سبک

صنعت پلاستیک یکی از سریع‌ترین بخش‌های صنعتی در حال رشد در جهان است و یکی از بزرگ‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌ها است مواد عمومی ترموپلاستیک همه کاره از پلیمر اتیلن ساخته می شوندو روش های تولید متفاوتی دارند پلی اتیلن با توجه به روش های مختلف ساخت و ساختار مولکولی  متفاوت هستند با توجه به ساختار مولکولی  می توان آن را به چگالی کم و زیاد تقسیم کرد به طور کلی، پلی اتیلن تولید شده  در شرایط فشار بالا  پلی اتیلن دارای   چگالی کم و پلی اتیلن سبک  نامیده می شود و در تولید آن فناوری متعددی و در ترکیب اتیلن  با مواد و دیگر همانند پلی اتیلن شبکه ای، پلی اتیلن کلر، پلی اتیلن کلروسولفونه، کوپلیمر اتیلن -اتیل آکریلات و دیگر پلی اتیلن  و کوپلیمر های آن بکار می رود و با توسعه فن آوری های مختلف و  اصلاح آنها  و ورورد  فن آوری های کامپوزیت   کاربردهای جدید  از اتیلن ها  فراهم شده است   برای تولید محصولات  پلاستیک متعدد از  پلی اتیلن سبک  با  تکینیک های مختلفی همانند  قالب گیری بادی، اکستروژن، قالب گیری تزریقی  به طور گسترده ای استفاده می شودو در این فرایندها  از افزودنی های متناسب همانند رنگدانه ها ،  پایدارکننده ها ، مواد جاذب اشعه ماوراء بنفش ،آنتی اکسیدان ها و روان کننده ها  نیز بهره می گیرند.

در  اکثر این روش‌های تولید ، گرانول‌های پلی اتیلن پس از گازگیری و میکس از طریق قیف درون سیلندری  ریخته می شود  تا گرم و روان شوند سیلندر دارای یک ماردون  دوار است  که می تواند تودۀ مذاب را با فشار از خروجی انتهای دستگاه   به بیرون  هدایت نماید که  در آن جا قبل از سردو جامد شدن پلی اتیلن به محصولات مختلف تبدیل می شود . این سیلندر دارای مارپیچ که برای ذوب مواد به کار می‌رود، اکسترودر نامیده می‌شود. در این روش ها  خروجی  پلیمر  مذاب تحت فشار  را می‌توان صاف و توسط سیستم های شکل گیری مختلف  تبدیل به صفحه یا لوله یا مقاطع پلیمری کرد  یا آن را  کشیده و به صورت فویل  وصفحه شکل دهی نمود.یا به داخل قالب های استاتیک ویا دینامیک هدایت ویه شکل ظروف وقطعات تبدیل نمود به طور کلی از تکنولوژی های  شکل دهی محصولات از پلی اتیلن همانند قالب گیری تزریقی، قالب گیری دمشی، تولید فویل به دو روش دمشی و سطحی تولید  ورق و فوم ، ساخت قطعات بروش تزریق مستقیم   استفاده می شود .

 تکنولوژی های تولید محصولات از پلی اتیلن سبک  

فیلم  پلی اتیلن سبک  که با روش  دمشی  تولید می شود از  شفافیت خوبی برخوردار است  و بدلیل درجه خاصی از استحکام کششی و به طور گسترده در پوشش انواع مواد غذایی، پوشاک، دارو، کود و محصولات  صنعتی و بسته بندی و فیلم محصولات غذایی ،پوشش ها ی حوزه کشاورزی، محصولات  و ظروف  توخالی  استفاده می شود.  همچنین می توان آن را به روش اکستروژن فیلم کامپوزیت برای بسته بندی اجسام سنگین  استفاده نمود  قابلیت تحمل دما، مقاومت رطوبتی، چاپ پذیری خوب و فراوری آسان ،  استفاده از پلی اتیلن خطی با چگالی کم  را گسترده ساخته است علاوه بر این می تواند آن را به همراه  کاغذ، فویل آلومینیوم یا سایر پوشش های پلی اتیلن اکستروژن فیلم پلاستیکی، ساخته شده از مواد کامپوزیت پلیمری بکار گرفت

گرید‌های پلی اتیلن سبک

گریدهای مختلف HDPE  هر کدام بر اساس نوع کاربری مورد نظر دارای خواص منحصر به فرد هستند. پلی اتیلن سنگین بر اساس چگالی و ساختار شاخه های  زنجیره های پلیمری در نتیجه تغییر وزن مولکولی  خود به گرید های  مختلف طبقه بندی می شوند پلی اتیلن سبک در انواع مختلف با چگالی و وزن مولکولی و خواص و ویژگی های متفاوت تولید می‌شود که تفاوت  این وزن  و آرایش مولکولی   باعث به وجود آمدن گرید‌های مختلف، تزریقی ، قالب گیری،بادی، اکسترود و فیلم آن بر اساس نوع کاربری مورد نظر دارای خواص منحصر به فرد هستند تعدادی از  گرید‌های مهم  HDPE عبارتند از:

 گرید‌های پلی اتیلن سبک

گردید های مهم پلی اتیلن سبک در پتروشیمی های مختلف کشور تولید می شوند و قابلیت تامین از داخل کشور را دارند .

 گردید های مهم پلی اتیلن سبک

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره تامین مواد اولیه پتروشیمی
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه جامع صدور مجوزها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره