طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی کفپوش PVC | طرح توجیهی انواع کفپوش PVC

طرح توجیهی کفپوش PVC چه زمانی مورد نیاز است؟ در سال 2019 بازار وینیل کلرید مونومر (VCM) به عنوان ماده اولیه تولید PVC از نظر حجم بیش از 52 میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود که رشد سالیانه 6.3 درصد در سال‌های 2019 تا 2030 تجربه کند. وینیل کلرید مونومر (VCM) ترکیبی بسیار قابل اشتعال و بی‌رنگ است که عمدتاً در تولید پلی وینیل کلرید (PVC) استفاده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بازار کلی صنعت ساختمان تا سال 2030 بیش از 15 تریلیون دلار رشد یابد که اثرات خود را بر بازار وینیل کلرید مونومر (VCM) و PVC به دلیل کاربردهای در بخش ساختمان خواهد داشت. در سال 2018 PVC بیش از 85٪ سهم بازار مشتقات وینیل کلرید مونومر را از نظر ارزش و حجم به خود اختصاص داده بود.

پیش بینی می شود PVC تسلط خود را در دوره 2019-2030 حفظ کند. در سال 2018، چین پیشروترین تولیدکننده و مصرف کننده VCM بود. هند پس از چین و ایالات متحده به دلیل افزایش توسعه زیرساخت‌هایش بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بزرگ VCM  می‌باشد. بازار جهانی پلی وینیل کلرید در سال 2019 به ارزش 105.32 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد سالانه‌اش 8 درصدی تا سال 2023 به 147.80 میلیارد دلار برسد. در سال 2019 آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین منطقه در بازار پلی وینیل کلرید بود و حدود 52درصد از بازار را به خود اختصاص داده بودند. برای سفارش نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 ماس بگیرید.

طرح توجیهی کفپوش PVC | معرفی محصول

اجزای اصلی كفپوش‌های پی وی سی شامل پی وی سی، نرم کننده، پرکننده و پایدارکننده است. مواد دیگری مانند روان‌کننده‌ها و رنگدانه نیز در آمیزه تولید پی وی سی به کار می‌روند. کاربرد این کفپوش‌ها در  پوشش کف اماكن مختلف مسکونی، عمومی، اداری، ورزشی و صنعتی است.

ضخامت آن متغیر و بسته به نیاز و نوع کاربرد آن متفاوت است. مهم‌ترین قابليت كفپوش PVC انعطاف‌پذير بودن در برابر خم شدن، بدون ايجاد شكستگی يا ترک خوردگی بوده و غالبا از سه لایه زیرین، میانی و لایه شفاف رویی تشکیل شده است. اما تعداد لایه‌ها با توجه به نوع درخواست و کاربرد می‌تواند افزایش یابد.

کفپوش PVC براساس تفاوت در خواص و مشخصاتی همانند تعداد لایه‌ها تقسیم بندی می‌شوند. بر این اساس کفپوش‌های PVC به دو دسته کلی یک لایه و  چند لایه تقسیم می‌شوند. تقسیم‌بندی دیگر آن براساس مقدار پرکننده و مواد افزودنی مورد استفاده در تولید محصول است که به دو نوع کفپوش های PVC با فیلرو پرکننده زیاد و کفپوش‌های با پرکننده کم تقسیم می‌شود.

کفپوش‌های چندلایه را می‌توان به انواع ساده و یا دارای لایه اسفنجی تقسیم نمود. از نظر طرح دو نوع کفپوش ساده و طرح‌دار وجود دارد. کفپوش‌های طرح‌دار را با اضافه کردن پیگمت‌های رنگی به PVC رنگ و نقش متفاوت و آمیزه به دست می‌آید که به آن رگه می‌گوییم. در روشی دیگر روی سطح PVC نقش‌های مورد نظر را چاپ می‌کنند. دراین واحد تولید کفپوش چند لایه با مقدار پرکننده کمتر و لایه اسفنجی با طرح چاپ بر روی سطح PVC مدنظر است. جهت آشنایی با سایر انواع کفپوش ها کلیک کنید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.
طرح توجیهی کفپوش PVC | معرفی محصول

طرح توجیهی کفپوش PVC | کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی

متداول‌ترين طبقه‌بندی و دسته بندی در فعاليت‌های اقتصادی همان تقسيم‌بندی آیسیک است. تقسيم‌بندی آيسیک طبق تعريف عبارت است از طبقه‌بندی و دسته‌بندی استاندارد بين‌المللی فعاليت‌های اقتصادی. كدهای آيسیک مرتبط با صنعت کفپوش پی وی سی در زیر درج شده است.

کدهای  آیسیک  انواع کفپوش‌های پلاستیکی

نام کالا ISIC کد
كفپوش از پي وي سی 2520512540
كفپوش از پلی اورتان 2520512543
كفپوش از پلی اتيلن 2520512928
انواع كفپوش پلاستيكی 25201316
كفپوش پی وی سی 25201317
كفپوش از پلی اتيلن و پلي پروپيلن 2520512937
انواع كفپوش پوشش داده شده 1722412331

تعرفه گمرکی انواع کفپوش رول پلاستیکی با کد تجاری واردات و صادرات محصول به شرح ذیل است.

نام کالا تعرفه گمرکی
ورق از آلياژ PVC/ABC 39204330
فيلمpvc قابل انعطاف وارده توسط واحدهای توليدکننده حاوی حداقل 6% پلاستیک سايزر 39204360
رولPVC چسب خورده باچسب پايه حلالی الی مخصوص لنت برق (log roll of adhesive coated) با پهنای بيشتر از 20 سانتيمتر 39199050
ماده پلاستيكی، دانه‌دار شده (Grained)، داغ زده، رنگ شده، چاپ شده با نقش و نگار، يا به نحوی ديگر تزئين شده باشد 48142000
 پوشش كف از ساير مواد پلاستيكی 39189090

طرح توجیهی کفپوش PVC | ویژگی‌ها و استانداردها

ویژگی‌های انواع کفپوش در استاندارد ملی ایران به شرح ذیل مصوب و ابلاغ شده است.

استاندارد   شماره 2170     تحت عنوان کفپوش‌های لاستیکی

استاندارد  شماره  10901  تحت عنوان كفپوش‌های قابل انعطاف

استاندارد شماره  16846 تحت عنوان کفپوش‌های داخل سالن محیط‌های ورزشی

استاندارد شماره 22711   تحت  عنوان كفپوش‌های قابل انعطاف بر پایه پلیمرهای گرما نرم

ويژگي‌ها و روش‌های آزمون انواع كف پوش‌هاس لاستيكی و پلاستیکی از نقطه نظر مشخصات فيزيكی، مكانيكی و شيميايی بيان شده است. دامنه كاربرد اين استاندارد در مورد كفپوش‌های مذکور قابل مصرف در داخل منازل و ساختمان‌ها كه از مواد پلاستیک و پلی اولفین‌ها و همچنین كائوچوی طبيعی و يا لاستيک‌های مصنوعی كه با مواد افزودنی مناسب مخلوط و ولکانيزه شده تشكيل يافته است.

این ویژگی‌ها شامل آزمون‌های کنترل کیفیت، مواد تشكيل‌دهنده كفپوش‌ها، شرایط مخلوط شدن مواد اولیه، خواص، ضدچسبندگی، مواد پركننده، ویژگی‌های ظاهری، رنگينه‏‌ها و ساير مواد افزودنی مناسب تشكيل دهنده لایه‌های زيرين، میانی و روی كف‌پوش‌های لاستيكی می‌باشد.

برای اطلاع کامل از استاندارد کفپوش pvc کلیک کنید.

طرح توجیهی کفپوش PVC | مواد اولیه تولید

در این طرح با توجه به فرایند تولید منتخب و شرایط عملکرد واحد، میزان مصرف هر یک از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول با توجه به مشخصات فنی و کاربرد در فرایند تولید متناسب با ظرفیت طرح، مقدار مصرف سالیانه هر یک از اقلام مصرفی محاسبه شده است. مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز تولید کفپوش PVC عبارتند از؛ پودر پی وی سی، نرم‌کننده دی او پی، کربنات کلسیم با مش 1000، پایدارکننده باریم اکادمیم، اسید اسئاریک، مرکب و جوهر چاپ، گرید یو وی لایه رویی، روغن اپوکسی و مواد بسته‌بندی.

طرح توجیهی کفپوش PVC | موارد کاربرد

بازار اصلی مصرف پلی وینیل کلرید (PVC) شامل فروش مواد پی وی سی و خدمات مرتبط با آن در صنایع ساختمان، ساخت و ساز، مراقبت‌های بهداشتی، الکترونیک، خودرو و سایر بخش‌ها است که در محصولات مختلف از لوله کشی، کف و نماپوشی، کیسه‌های بهداشتی و پزشکی گرفته تا روپوش سیم‌های مختلف، اجزای سیستم شیشه جلو استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلرید یک ترکیب آلی مصنوعی سفید است که به شکل پودر یا گرانول‌هایی با چگالی و استحکام ضربه‌پذیری بالا موجود است. این ماده به دو شکل تولید می‌شود، هم به صورت سفت و محکم و  هم به عنوان پلاستیک انعطاف پذیر.  PVC معمولاً در ساخت و ساز به عنوان عایق بر روی سیم‌های برقی استفاده می‌شود.

همچنین به شکل بطری‌های شفاف نیز شکل می‌یابد. کفپوش PVC یک کالای واسطه‌ای و از رایج‌ترین کف‌پوش‌های موجود در جهان است. این کفپوش را می‌توان در تمامی بخش‌های ساختمان از جمله اتاق‌خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق بازی، ورودی، پاسیو و راهروها به دلیل زیبایی، دوام و ارزانی به کار گرفت.

طرح توجیهی کفپوش PVC | کالاهای جايگزين

برای کفپوش پی وی سی به عنوان پوشش‌دهنده کف ساختمان‌ها کالاهای متفاوتی می‌توانند جانشین شوند. انواع سنگ‌ها، موزاییک‌ها، سنگ‌های مصنوعی و کفپوش‌های رزینی همچنین پارکت چوبی می‌تواند به عنوان کالای رقیب و جانشین برای پوشش کف به جای کفپوش پی وی سی استفاده شوند. اما شستشوی آسان کفپوش PVC و قیمت ارزان‌تر باعث برتری آن نسبت به رقبای دیگر شده است.

دانش فنی و فرایند تولید کفپوش PVC

تکنولوژی‌های متفاوتی برای تولیـد کفپوش‌های پـی وی سـی وجـود دارد، یکی از روش‌های تولید ورق با اکستروژن است. مواد اولیه پی وی وی پس از توزین و اختلاط به اکسترودر وارد می‌گردد و عملیات دوب و پلیمره شدن انجام و پس از خروج از قالـب به صورت فیلم و ورق به ضخامت معین در می‌آید و در ادامه مراحل بعدی لایـه گـذاری انجام می‌گیرد. روش دیگر نیز همانند روش اکستروژن بوده با این تفاوت که به جای اکسترودر از کلندر اسـتفاده مـی‌گـردد.

طرح توجیهی کفپوش PVC | مراحل تولید محصول

1- توزین

مــواد اولیــه مصـرفی در تولیــد کفپــوش بســته بــه فرمولاسیون موجود برای هر یک ازلایه‌ها جهت اختلاط و فرم‌دهی بر اساس مواد اولیه آماده می‌شود که شامل پی وی سـی، نرم کننـده، پرکننـده و سایر مواد افزودنی است.

2- اختلاط

مـواد توسط دستگاه‌های مخلوط کن سریع و سپس بنبوری انجام می‌گیرد.

3- آسیاب

در آسیاب غلتکی آمیـزه فیبری شکل گرفته پــس از بنبــوری توســط آسیاب غلتکی تا مواد اولیه به صورت نـوار همگنـی در آمده و آماده تغذیه به اکسترودر شود.

4ـ اکسترود

مواد اولیه با اعمال چرخش، فشار و گرما جهت تامین خوراک کلندردر اکسترود آماده می‌شود.

5- کلندرینگ

در کلندر آمیـزه خمیـری و تعییر شکل مواد اولیه بـه صـورت ورق با ضخامت مناسب که به مرور در حین عبور از غلتک‌های کلندر کاهش یابد انجام می‌گیرد.

6- خنک کاری

ورقه خروجی ار دستگاه کلندر در اثر عبور از رولینگ‌های سرد و برگشت لبه‌های ورق تولیدی برش خورده بـه آسیاب غلتکی انجام می‌شود.

7ـ  جمع کن

رول ورق‌ها به منظور انتقال به بخش تکمیل رول می‌شود.

8ــ چاپ

انجام عملیـات چـاپ روی فیلم‌های تولیدی با عبور از دستگاه انجام می‌شود.

9- لایه گذاری

جهـت آزاد سـازی تـنش‌هـای موجود فیلم‌ها تا دمای100درجـه گـرم شـده و عملیـات لایـه‌گذاری توسط فشار غلتک انجام می‌گیرد.

10- برش

کفپوش‌هایی را که به صورت رول کاربرد دارند در این مرحله رول پیچی می‌شوند در غیر این صـورت عمـل بـرش قطعات تایل انجام می‌پذیرد.

11- بسـته  بندی

با توجه به برنامه‌ریزی تولید، محصولات در کارتن‌های مقوایی و یا در کیسه‌های پلا ستیکی بسته‌بندی می‌شوند. کفپوش تولید شده به صورت بسته‌بندی شده به بازار عرضه می‌گردد و محصولاتی که به صورت رول هستند در یک کیسه پلی اتیلنی قرار می‌گیرند و کاشی‌ها در کارتن سه لایه بسته‌بندی می‌گردند.

فلوچارت-pvc

ماشین آلات و تجهیزات خط تولید انواع کفپوش

تعداد و ظرفیت ماشین آلات و تجهیزات خط تولید بر اساس ظرفیت تولید 15000 در سال در یک شیفت کاری به شرح زیر در نظر گرفته شده است.

سیلوی مواد اولیه شامل پودر، کربنات کلسبم و دی او پی و مخلوط کن و بنبوری، آسیاب غلطکی، اکستردر، کلندر، سیستم خنک سازی غلتکی، رول کن، چاپ و تکمیل، کمپرسور، دستگاه برش، غلتک‌های جداکننده، قالب‌های تنش‌گیر و گرمکن غلتک‌ها می‌شوند. جهت اطلاع دقیق ز ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید کفپوش پی وی سی کلیک کنید.

طرح توجیهی کفپوش PVC | بررسی بازار و رقبا

تعداد کل مجوزهای صادره تولید کفپوش PVC تا تیر ماه سال جاری بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 111 مجوز بوده که از این میزان تعداد 25 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری تولید کفپوش PVC با سرمایه گذاری 1660میلیارد ریال و ظرفیت اسمی 191 هزار تن می‌باشند. تعداد جواز تاسیس‌های صادره 86 فقره است که از این تعداد تنها 13 طرح در حال احداث کفپوش پی وی سی دارای پیشرفت بالای 60 درصد می‌باشند. صادرات کفپوش‌های پلاستیکی در سال 1397 معادل 20 میلیون دلار بود و واردات آن 477 هزار دلار بوده است.

تعداد کل مجوزهای صادره تولید کفپوش PVC کشور
111
تعدادپروانه بهره‌برداری صادره تولید کفپوش PVC کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
25 1660235 1443 191554 تن
تعداد جواز تاسیس‌های صادره تولید کفپوش PVC
86
طرح‌های در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد  تولیدکفپوش PVC
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
13 22225225 300 49400 تن
صادرات کفپوش پی وی سی در سال 1397
1,583,206, میلیون ریال 22,631,135 دلار
واردات کفپوش پی وی سی در سال 1397
19,947,میلیون  ریال 477,091 دلار

طرح توجیهی کفپوش PVC | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد انواع کفپوش PVC در سال جاری 458 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 30درصد بوده و در کمتر از چهار سال بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید 1500 تن در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 5000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز 1950 متر مربع

 جدول شاخص های مالی و سرمایه گذاری  طرح

موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
سرمایه گذاری ثابت با ماشین آلات خارجی 399123
نرخ بازده داخلی IRR 32
دوره برگشت سرمایه 3/2
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 26

طرح توجیهی کفپوش PVC | مزایای اجرای طرح

بخشی از نیاز کشور از واردات تامین می‌شود، با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی در کشور، صنایع پایین دستی آن از مزیت صادارتی غیر تامین نیاز داخل برخوردار می‌باشد.

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert تهیه شده‌اند، وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید کفپوشPVC با کیفیت نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرد.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره