طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز به منظور تولید یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی طراحی و نوشته می شود. آجر ها نوعی از مصالح ساختمانی هستند که به صورت صنعتی تولید می شوند و جایگزین مناسبی برای سنگ می باشند که می توان آن ها را سنگ دگرگونه شده و تغییر وضعیت داده از حالت خشت نیز نامید. این مصالح ساختمانی ساخته دست بشر، بر اساس مواد اولیه به کار رفته شده در داخل آن ها، روند تولید، رنگ، کیفیت ساخت و محل مصرف و … دارای انواع مختلفی هستند که از نمونه های ابتدایی و قدیمی آن ها می توان به آجرهای رسی اشاره کرد. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش یافتن دانش بشر، امروزه شاهد تولید انواع مختلفی از آجرها می باشیم. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

از قدیمی ترین مصالح ساختمانی که به دست بشر ساخته شده است، آجر می باشد که باستان شناسان قدمت آن را بیش از ده هزار سال پیش بینی می کنند.

استفاده از مصالح آجر در معماری ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که با نگاه کردن به معماری های بر جای مانده از گذشته، می توان به کاربرد آجر و اهمیت آن پی برد.

از دلایل استفاده گسترده از آجر این است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست می شوند و می توان با استفاده از ملات آن ها را به یکدیگر وصل کرد و سطح یکنواختی را به وجود آورد.

به طور کلی آجرها را می توان نوعی سنگ مصنوعی نامید که حاصل پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اساس گرما می باشند. مواد اولیه برای تولید آجر شامل خاک رس، ماسه فلدسپات، سنگ آهک، سولفات ها، سولفورها، فسفات ها، کانی های آهن، منگنز، منیزیم، سدیم، پتاسیم و … می باشد.

طبقه بندی آجر ها | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

آجرها را می توان بر اساس ویژگی هایی که دارند، در دسته بندی های متفاوتی قرار داد؛ در واقع آجرها بر اساس ترکیب شیمایی، روش ساخت، رنگ و … دارای طبقه بندی های متفاوتی هستند. در ادامه به انواع آجرها بر اساس ترکیبات شیمایی که دارند، اشاره کرده ایم :

آجر رسی

از قدیمی ترین مصالح ساختمانی ساخته شده به دست بشر، آجر رسی است. سنگ ها استقامت بالایی دارند و فراوان نیز هستند اما به راحتی در دسترس قرار نمی گیرند و نمی توان آن ها را به آسانی فرم داد. از مزیت های آجر این است که می توان از گل خاک رس به راحتی آجرهایی را در شکل دلخواه و همگن تولید کرد.

در واقع آجرهای رسی با قالب زدن گل و حرارت دادن آن، تولید می شوند که جزو مصالح سخت و با مشخصات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی یکسان و … هستند؛ ضمن اینکه فرآیند تولید ساده ای دارند و حمل و نقل آن ها نیز آسان است.

آجرهای نسوز | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

نوعی از آجرها به دلیل مقاومت حرارتی بالا، به عنوان آجرهای نسوز شناخته می شوند که از آن ها در پوشش درونی کوره های صنعتی استفاده می شود. آجرهای نسوز دارای انواع مختلفی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. این آجرها وابسته به ترکیباتی که دارند، گستره های مختلفی را تحمل می کنند.

آجرهای سیلیسی

آجرهای سیلیسی عمدتا از خاک های سیلیسی که به آن ها کوارتزیت نیز گفته می شود، ساخته شده اند. 95 درصد از خاک های سیلیسی را SiO2 تشکیل می دهند و میزان باقی مانده آن نیز شامل Al2O3 ،Fe2O3 ،TiO2 ، K2O و Na2O است.

از آجرهای سیلیسی برای پوشش جدار درونی کوره های فولاد سازی استفاده می گردد. از آنجایی که این آجرها دارای رسانایی گرمایی زیادی در نفوذناپذیری در مقابل گازها دارند، برای پوشش جدار درونی کوره های تولید خمیر شیشه در کارخانه های شیشه سازی، کوره های کک سازی گاز سوز و سرامیک سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

آجرهای آلومینیومی | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

آجرهای آلومینیومی دارای درصد بالایی از آلومین هستند. این آجرها از مخلوط کائولن، بوکسیت و کروندوم تشکیل می شود که بیش از 70 درصد دارای آلومین می باشند.

این نوع از آجرها در دمای 1200 الی 1800 درجه سانتی گراد پخته می شوند و جهت پوشش دهی جداره درونی کوره های ذوب فولاد، کاربرد دارند.

از آنجایی که آجرهای آلومینیوم در برابر مواد قلیایی نیز مقاوم هستند برای پوشش جداره درونی کوره های سیمان سازی و شیشه سازی نیز کارایی دارند.

آجر های نسوز قلیایی

آجرهای نسوز قلیایی شامل شامل اکسید منیزیم (MgO ) و SiO2 هستند. این آجرها برای پوشش دهی جدار درونی کوره های باز در فولاد سازی و همینطور کوره های دوار در کارخانه های سیمان سازی کارایی دارند. البته در قسمت های بالای کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی نیز از آجرهای نسوز قیلیایی استفاده می گردد.

آجر های نسوز ویژه

نوع خاصی از آجرهای نسوز می باشند که دارای کاربردهای خاصی هستند. از متداول ترین آجرهای نسوز ویژه می توان به آجر زیرکونیوم اشاره کرد که در ساخت کوره ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب و کوره هایی با دمای بسیار بالا، مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر اکسید کروم – کوروندوم نیز از نوع آجرهای نسوز ویژه است که از آن جهت ساخت جدار داخلی کوره بلند ذوب آهن استفاده می گردد. از نوع دیگر آجرهای نسوز ویژه با نام آجر های اکسید کروم است که از آن برای ساخت کوره ذوب خمیر شیشه مخزن در صنعت شیشه سازی استفاده می کنند.

تقسیم بندی آجرها از نظر روش ساخت

آجرها از نظر نوع ساخت در دو دسته قرار می گیرند. در ادامه توضیحات مختصری را پیرامون روش ساخت آجرها آورده ایم:

1.آجرهای فشاری | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

آجرهای فشاری، به دسته ای از آجرها گفته می شود که خشت آن با دست زده می شود و با استفاده از فشار دست کارگران خشت زن، در قالب ها قرار می گیرند. آجرهای فشاری برای کارهای ساختمانی شامل گره چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب هستند.

2.آجرهای ماشینی

آجرهای ماشینی و یا آجرهای سوراخدار که بر روی سطح بزرگ تر آن 8 الی 10 سوراخ وجود دارد و در بازار به آجرهای هشت و یا ده سوراخه ماشینی معروف هستند.

بر اساس استاندارد شماره هفت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سوارخ های موجود بر روی آجرهای ماشینی، باید تمامی ضخامت آجر را طی کرده و سطح مقطع آن ها نیز نباید بیشتر از 25 درصد بزرگتر از آجر باشد و فاصله آن ها در هر آجر نیز نباید از 30 درصد طول همان بعد کمتر باشد.

وجود سوراخ ها در آجرهای ماشینی سبب می شود که ملات به صورت عمودی به داخل آجرها نفوذ کرده و منجر به ایجاد استحکام بیشتری شود.  معمولا در ساخت دیوار های حمال، از آجرهای ماشینی استفاده می گردد.

آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای فشاری، تردتر و شکننده تر هستند و خاصیت مکندگی کم تری دارند و به خوبی به ملات نمی چسبند؛ از همین رو در ساخت طاق ضربی کارایی ندارند.

طبقه بندی آجرها از لحاظ رنگ | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

زمانی که از آجر در طراحی و ساخت نمای یک ساختمان، استفاده گردد؛ رنگ آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. معمولا برای اجرای نمای از آجرهای زرد کمرنگ که به آن ها آجر سفید و آجر زرد پررنگ که به آن ها آجر بهی گفته می شود، استفاده می گردد. البته آجرهایی به رنگ قرمز روشن و قرمز تیره نیز در بازار وجود دارد که عمدتا برای نما استفاده نمی شوند.

رنگ متفاوت آجرها ناشی از طریقه چیدن آجرها در کوره و نحوه آتش دادن به آن ها و کنترل سطوحی که در تماس مستقیم با آتش است، می باشد. البته این موضوع می تواند وابسته به اکسید فلزاتی که در مواد اولیه آجرها موجود است نیز باشد.

مشخصات آجرهای مصرفی در نما

بر اساس استاندارد شماره هفت ایران، آجرهای مصرفی در نما باید دارای مشخصات زیر باشند:

  • بدون مشکلات ظاهری شامل ترک خوردگی، شوره زدگی، آلوئک و …
  • دارای زوایای تلاقی قائمه و خط صاف در حد فاصل مشترک سطوح ها
  • رعایت ابعاد مناسب در آجرهای سوراخ دار
  • پایداری در برابر یخبندان و عدم ترک خوردگی و یا خوردگی در برابر سرما
  • عدم ترک در سطح آجر بیش از عمق 25 میلی متر
  • عدم پیچیدگی و انحنا در امتداد سطح بزرگ بیش از 4 میلیمتر و در سطح متوسط بیش از 5 میلیمتر و حداکثر در 20 درصد از آجرها
  • پخته، یکنواخت و سخت
  • و ….

انواع آجرها از نظر نوع مصرف | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

آجرها بر اساس نوع مصرف نیز در طبقه بندی مجزایی قرار می گیرند که در ادامه به ان ها اشاره کرده ایم.

  • آجر معمولی : جهت استفاده در کارهای عمومی ساختمان و تولید شده به روش دستی و یا ماشینی
  • آجر نما : تولید شده به روش خاص و بدون نیاز به اندودکاری و یا روکش های دیگر و دارای ظاهری مناسب
  • آجر مهندسی مرغوب : متراکم، پر قدرت، نیمه شیشه ای و قابل استفاده در سازه هایی با قدرت تحمل بار زیاد

انواع آجرها از نظر کیفیت

آجرها بر اساس کیفیت نیز طبقه بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • آجر با کیفیت مناسب برای مصارف داخلی (توکار)
  • آجر با کیفیت معمولی جهت استفاده در نما
  • آجر با کیفیت ویژه برای استفاده در شرایط سخت و ویژه همچون کانال های فاضلاب، فشر پیاده روها و …

انواع آجرها از نظر شکل | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

در آخرین طبقه بندی از آجرها، به انواع آجرها از نظر شکلی که دارند، اشاره کرده ایم:

  • آجر توپر
  • آجر سوراخ دار
  • آجر توخالی
  • آجر متخلخل
  • آجر با شکل مخصوص در شکلی به غیر از مکعب مستطیل معمولی

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

تمامی مصالح ساختمانی، با سرعت فزاینده ای به سمت صنعتی شدن می روند و امروزه سبک سازی ساختمان ها از الزامات به شمار می رود. در چنین شرایطی نمی توان کالایی را جایگزین آجر نمود.

لازم است اشاره کنیم که پخت آجرهای قدیمی، ضمن اینکه به متریال بیشتری نیاز دارد، جهت پخت در کوره سوخت بیشتری نیز می خواهد. از همین رو تولید آجرها با تکنولوژی جدید توانسته جایگزین مناسبی برای آجرهای قدیمی باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیاي امروز

امروزه صنعت ساخت و ساز در جهان از اهمیت استراتژیکی بسیاری برخوردار است؛ از همین رو تولید آجر با تکنولوژی های جدید نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز ، کشورهایی هستند که دارای منابع اولیه تولید آجر و همین طور ساخت و ساز بالا هستند.

استفاده از مصالح آجر در کشورهای خاورمیانه رواج دارد اما بزرگ ترین کشورهای تولید کننده این محصول، آمریکای جنوبی و چین هستند.

مواد اولیه مورد نیاز در طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

برای تولید انواع مختلفی از آجرها، به متریال مختلفی نیز نیاز می باشد. به عنوان مثال برای تولید آجرهای رسی از مواد اولیه نامبرده در ادامه استفاده می گردد :

  • خاک رسی
  • افزودنی های شیمایی
  • هاردنر

دانش فنی و روش تولید | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

در طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز از یک چرخه پیوسته و استاندارد استفاده می شود و می توان به کمک آن ها آجرهایی با اندازه های استاندارد تولید کرد.

آجرها به طور خودکار از یک ماشین به ماشین بعدی منتقل می شوند و عملیات پردازش بر روی محصول به ترتیب انجام می شود. به طور کلی در خط تولید انواع آجرها، مراحل زیر به ترتیب زیر انجام می شود :

  • کندن و ستخراج مواد خام
  • آماده سازي مواد اولیه
  • قالب گیری
  • خشک کردن
  • تخلیه و انبار کردن محصول

پس از خشک شدن خشت ها، آن ها را در کوره ها می چینند به گونه ای که میان آن ها فاصله وجود داشته باشد تا گازهای داغ و شعله ها بتوانند از میان آن ها عبور کنند. مدرن ترین نوع کوره های آجر پزی، کوره های تونلی هستند که جهت پخت سرامیک های ممتاز و صنعتی از آن ها استفاده می شود.

آجرهای یاکیفیت پس از پخت در اثر برخورد با یکدیگر صدای زنگ می دهند و از مهم ترین ویژگی های آن توپر بودن، مقاوم در برابر جذب آب، مقاوم در برابر آتش سوزی، رنگ یکنواخت، سطح صاف و بدون حفره و … می باشد.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح تولید آجرهای ساختمانی با تکنولوژی های روز

در خط تولید انواع آجر متناسب با تکنولوژی های روز به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است:

  • هواکش
  • چدن
  • میل فرمان
  • سوخت پاش
  • چرخ خشت کنی
  • دینام برای دستگاه ها
  • تسمه برای دستگاه ها
  • سرند دو طبقه
  • سیلوی فولادی کامل
  • مخلوط کن ساده بدون الکترو موتور و تسمه
  • مخلوط کن وکیوم بدون الکترو موتور و تسمه
  • والس 100* 80 بدون الکترو موتور و تسمه
  • پرس بدون الکترو موتور و تسمه
  • برش گروهی کامل با لوازم برقی
  • نوار خاک و ضایعات
  • آسیاب بدون الکتروموتور
  • پمپ وکیوم
  • و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره