طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی واحد مرغداری گوشتی

طرح توجیهی واحد مرغداری گوشتی را چطور فراهم کنید ؟ تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم به خصوص در کشورهای توسعه نیافته به یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن جوامع تبدیل شده است. مهم‌ترین مسائلی که سبب رشد چشمگیر صنعت پرورش طیور گشته، ارزش غذایی، قیمت مناسب و کاربردهای آن است. مزیت‌های مذکور سبب بالا رفتن تقاضا، رشد سریع تولید و پرورش آن در سطح جهان شده است. پیش برآورد میزان تولید جهانی گوشت طیور در سال2021 بالغ بر 102میلیون تن بوده که با بهبود اقتصادی رشد تقاضای بیشتری را نیز به همراه دارد که تقاضای بیشتر را نیز برای خوراک طیور به وجود خواهد آورد. میزان صادرات جهانی گوشت مرغ در سال2021 معادل 12میلیون تن پیش‌بینی شده است و برزیل یکی از صادرکنندگان عمده جهانی گوشت مرغ است که بخشی از بازارهای مختلف این محصول را تامین می‌کند. در ادامه خلاصه طرح توجیهی واحد مرغداری گوشتی را آورده‌ایم. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.  

طرح توجیهی واحد مرغداری گوشتی

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | تعریف محصولات

گوشت یکی از منایع اصلی تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان‌ها است که برای انجام فعالیت‌های روزمره خود به آن نیاز دارند. میزان پروتئین گوشت مرغ نسبت به انواع گوشت‌های دیگر بالاست. فرایند پرورش، کشتار، آماده سازی و بسته بندی گوشت مرغ به گونه‌ای استاندارد و بهداشتی و تحت نظارت صورت می‌گیرد که بتوان از سلامتی محصول مورد استفاده اطمینان حاصل نمود. گوشت مرغ در بیشتر رژیم‌های غذایی مردم جهان و در رستوران های سرتاسر دنیا یکی از غذاهای اصلی است که هم به صورت مرغ سرخ شده و هم آب پز طی فرایندهای متنوع پخت و پز با طعم‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص گوشت مرغ

وچود پروتئین در گوشت مرغ لازمه حفظ  استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان انسان است. گوشت مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با ارزش غذایی بالا است و  100گرم آن بطور متوسط 165کالری انرژی دارد و می‌تواند بخشی از چربی مورد نیاز بدن را نیز تامین نماید.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | تعریف محصولات

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | پرورش مرغ گوشتی

به لحاظ اقتصادی و فنی نژادهای خاصی از مرغ مناسب پرورش در مرغداری‌ها انتخاب می‌شوند که جوجه‌های آن‌ها به سرعت طی 5 الی 7 هفته بتواند به رشد کامل آماده کشتار برسد. مرغداری‌های گوشتی جوجه‌های مورد نیاز خود را غالباً خریداری و در سالن‌های خود پرورش می‌دهند. مگر مجتمع‌هایی که خود تولید جوجه یک روزه و همزمان مرغداری گوشتی را دارند.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | بررسی كالاهای جايگزين

بسیاری از گوشت‌های دیگر همانند گوشت گاو ،گوسفند، ماهی و میگو کالاهای جایگزین گوشت مرغ هستند؛ اما بدلیل قیمت و خواص گوشت مرغ هیچ کدام قابلیت رقابت با آن را ندارند. محصولات و حبوبات پروتئین‌دار کشاورزی هم نمی‌تواند جایگزین کاملی بجای گوشت مرغ باشد.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | الزامات احداث مرغداری

مهم‌ترین گزینه در راه‌اندازی مرغداری انتخاب محل اجرای طرح است که پس از تهیه و اطمینان از موافقت بااجرای طرح در آن محل باید مراحل اخذ پروانه تاسیس طی شود که طی آن مشخصات فنی و زیربنایی مرغداری به همراه ظرفیت در پروانه قید می‌گردد.

قبل از شروع عملیات اجرایی می‌توان با شبیه‌سازی دقیق سایت پلان را در محیط‌های نرم‌افزاری طراحی کرد و پس از اطمینان از انطباق مشخصات اقدام به تهیه پلان و نقشه‌های مهندسی نمود. سپس آن را به تایید جهاد کشاورزی رساند. شبیه سازی طرح با قابلیت رویت وانیمیت کردن آن به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که به دقت جزییات فنی و اجرایی را مطابق با مشخصات محل اجرا از قبل رویت نموده و در زمان طراحی و اجرا تا زمان بهره‌برداری با کمترین خطا و اشتباه محاسباتی به لحاظ فنی و اقتصادی رو به رو شود. مساحت زمین و سرمایه قابل تامین احداث طرح با نگرش به بازارهای ملی و منطقه‌ای و با توجه به فرایند امکانسنجی فنی، مالی و اقتصادی به دست می‌آید و براساس آن پروانه تاسیس بررسی و صادر می‌گردد.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | الزامات احداث مرغداری

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | نگهداری مرغ های گوشتی

پرورش جوجه‌ مرغ‌های گوشتی در سالن مرغداری به مدت 35 الی 50 روز انجام می‌شود و در مواقعی که دوره آماده‌سازی تمام شد، مرغ‌ها را از سالن به کشتارگاه‌ها منتقل کرده و سالن را برای جوجه ریزی مرحله بعد کاملا با ضدعفونی کردن و پاک سازی آماده می‌کنند.  

تغذیه مرغ گوشتی

میزان و کیفیت خوراک طیور نقش اصلی را در دوران رشد دارد. این بخش پرهزینه‌ترین بخش پرورش مرغ گوشتی است. تغذیه مرغداری در سه دوره پیش دان یا آغازین، میان دان یا رشد و پایان دان تقسیم می‌شود. مرغداران صنعتی یک رژم غذایی کرامبل هیجده روزه خاص را از ۱تا 10 روزگی پرورش جوجه‌ها اعمال می‌کنند و از روز 11 تا 24 با تغییر ترکیب کرامبل جیره غذایی دیگری را استفاده می‌نمایند و در مرحله سوم تغذیه از روز 25 الی 42 دان پایانی پلت را می‌توانند استفاده نمایند. تمامی جیره‌های غذایی مرغداری برنامه‌ریزی شده و طبق فرایند تولید خوراک با استفاده از تجهیزات صنعتی آسیاب و مخلوط آماده می‌شود.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | شرایط پرورش در مرغداری ها 

نوردهی در سالن

برنامه ریزی نوردهی مناسب در طول دوره پرورش منجر به رشد مطلوب مرغ‌ها می‌شود و بر سن بلوغ جنسی به همراه سایر عوامل فیزیکی نگهداری و تغذیه‌ای تاثیر می‌گذارد. لذا افزایش طول مدت و شدت روشنایی با توجه به عرض جغرافیایی، میزان و شدت نور مصنوعی با طیف زرذ، نارنجی و قرمز تا حد 40 لوکس دقیقاً برنامه ریزی می‌شود.

شرایط سالن پرورش مرغ

طول و عرض سالن‌های مرغداری بسته به ابعاد زمین و منطقه استقرار متفاوت است. غالبا عرض سالن مابین ۱۲ تا ۱۶متر در نظر گرفته می‌شود و نوع سازه آن مطابق با نقشه و پلان‌های مهندسی می‌تواند هم از سازه‌های فلزی همانند خرپا و سوله پیش ساخته و هم بتن مسلح یا سازه‌های سبک استفاده نمود.

نوع پوشش سقف سالن‌ها نیز با توجه به طراحی و شرایط اقلیمی منطقه تعیین می‌شود که می‌تواند به صورت پوشش‌های فلزی و غیرفلزی باشد. میزان ارتفاع برای مرغداری‌های گوشتی در مناطق گرم و سرد متفاوت است و می‌تواند از 6/2 تا 8/2 در مناطق گرم و در  اقلیم سرد مابین 2/2 تا 4/2 باشد.

مساحت مورد نیاز برای مرغداری

در این طرح مطابق ضوابط با ملحوظ داشتن فضای حدود یک دهم مترمربع برای پرورش هر مرغ گوشتی و جهت اجرای طرح مرغداری 20000 قطعه‌ای، نیازمند 2400مترمربع زیر بنا در زمینی به وسعت 6000مترمربع با احتساب زیرساخت‌های جنبی و ستادی و اتاق فرمان می‌باشد. در سالن با عرض ۱۴متر می‌توان ۶ردیف دان خوری زنجیری و ۶ ردیف آب خوری را در طول سالن 72 متری مستقر نمود  که در ارتفاع دیواره‌های سالن می‌تواند ۸/۲ متر و وسط  سالن جهت شیب‌بندی مناسب 1/3 متر می‌تواند باشد.

محل استقرار و ارتفاع اتاق فرمان می‌تواند بلندتر از سالن‌ها باشد تا به سادگی امکان تامین هوای مورد نیاز هیترها و تخصیص فضای مناسب برای نصب دان خوری‌ها و استقرار مدارهای برقی و الکتریکی فرمان، تابلوهای برق، لوله‌های تاسیسات آبررسانی و سایر ملزومات فراهم باشد. از اتاق فرمان امکان ورود، نظارت و مانتیتورینگ سالن پرورش وجود دارد. جریان تونلی هوا در سالن‌های مرغداری نیازمند استقرار پنجره و دریچه‌های تهویه است. علی رغم وجود نور مصنوعی پنچره‌هایی به منظور استفاده از نور طبیعی با فاصله بیست متری از هم نصب شود که امکان تنظیم تهویه سالن ها  را در مواقع ضروری نیز فراهم نماید.

مساحت مورد نیاز برای مرغداری

تهویه سالن پرورش

تهویه در مرغداری‌های به سه شیوه طبیعی، مصنوعی با فشار منفی و مثبت انجام می‌گیرد. وجود دریچه‌های سقفی و پنجره‌های سالن به تهویه طبیعی فضای مرغداری در سالن‌های با عرض کم کمک می‌کند. جهت ایجاد تهویه مصنوعی با فشار منفی از ونتیلاتور مکنده هوا استفاده می شود که یک جریان سیال هوا را از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می‌کند.

در تهویه مصنوعی فشار مثبت سیستم دمنده (باعث ایجاد جریان هوا در سالن پرورش می‌شود) استفاده می‌نمایند. مقدار تهویه هوا در سالن‌های مرغداری گوشتی معادل 5/3 الی 4مترمکعب هوا به ازاء هر کیلوگرم وزن زنده طیور طی ساعت محاسبه می‌گردد. سرعت جریان هوا برای جوجه‌های گوشتی از 2/0متر در ثانیه نباید تجاوز نماید. در این طرح تعداد تهویه‌ها متناسب با وضعیت سالن‌ها انتخاب و نصب می‌شود. برای هرکدام از سالن‌ها ۲دستگاه تهویه بزرگ و ۳ دستگاه تهویه  هفتاد سانتی‌متری به صورت یک در میان را می‌توان مستقر نمود  که هوای خروجی سالن‌های پرورش توسط کانال به سمت پایین هدایت می‌گردد.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | تجهیزات مرغداری

مهم‌ترین تجهیزات مرغداری عبارتند از سیستم‌های  آبخوری، دانخوری، دریچه یا پنجره هوادهی اینلت، هواکش‌ها، پدهای سلولزی، قفس مرغداری، هیتر، تاسیسات کنترلی ترمو دینامیکی و المان‌های برقی به گونه‌ای که با کمترین تردد امکان نظارت بر تغییر شرایط مطلوب در کوتاه‌ترین زمان فراهم گردد. 

آبخوری

آبخوری‌ها به منظور تامین آب سالم آشامیدنی و مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دو صورت دستی و اتوماتیک در سالن‌های مرغداری وجود دارند. از آب خوری‌های اتوماتیک در سالن‌های مرغداری صنعتی استفاده می‌شود. نحوه استقرار و فواصل آب خوری‌ها با دقت انجام می‌شود. آب خوری‌های اتوماتیک می‌تواند فنجانی، پستانکی، سیفونی یا به شکل ناودانی باشد.

دانخوری

دانخوری‌ها وسیله دریافت خوراک و تغذیه  طیور می‌باشند که هم به صورت دستی و هم اتوماتیک تولید می‌شوند. دانخوری‌های دستی نیازمند نیروی انسانی برای تامین خوراک است، ولی دانخوری‌های اتوماتیک این کار به صورت خودکار انجام می‌شود و در اشکال ناودانی زنجیری و لوله‌ای بشقابی تولید و نصب می‌شوند. 

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | تجهیزات مرغداری

دریچه یا پنجره هوادهی اینلت

دریچه هوادهی اینلت مورد استفاده تهویه سالن پرورش مرغداری هستند و متناسب با نیاز و وضعیت آب و هوایی با امکان تنظیم هوادهی در انواع فضاها انتخاب و نصب می‌شوند.  

هواکش مرغداری

هواکش برای خارج کردن هوای آلوده و گازهای موجود در سالن‌های مرغداری استفاده می‌شود. تعداد، ابعاد و قدرت آن متناسب با ابعاد سالن و شرایط محیط و تراکم طیور انتخاب و نصب می‌گردد.

پدسلولزی

پدهای سلولزی با امکان استفاده از فیلترهای نانو برروی آن‌ها جهت جلوگیری از غبار گرفتگی، روش جدیدی برای تهویه سالن‌های مرغداری است. این پدها از اوراق موجدار و دارای شکل هندسی متقارن از کاغذی و با قابلیت جذب بالای آب تشکیل شده است. عبور جریان هوا از لایه‌های مرطوب آن سبب خنک و مطبوع شدن هوای داخل سالن تولید با هزینه کم خواهد شد.

جت هیتر

دستگاه هیتر ابزار تامین گرمای مورد نیاز سالن‌ها با استفاده از المنت‌های گرم شونده می‌باشد که می‌تواند با گاز و گازوئیل یا به صورت مشعل‌های دوگانه سوز و یا برقی باشد. در این طرح با توجه به هوای سالم بدون داشتن گازهای متصاعد شده سمی و آلوده کننده از جت هیتر برقی استفاده  می‌گردد. 

جت هیتر

قفس مرغداری

وجود قفس مرغداری کارها را علی الخصوص در پرورش مرغ تخم‌گذار برای مرغداران بسیار ساده می‌نماید. پرورش مرغ در قفس امورات نظارت و کنترل پرورش طیور برای صاحبان این صنعت علل الخصوص در ظرفیت‌های بالا موجه می‌کند. از قفس‌های مرغداری می‌توان در پرورش انواع طیور استفاده نمود.

کفپوش مرغداری

جهت حفظ بهداشت محیط مرغداری و جلوگیری از شیوع بیماری و آلودگی در سالن وجود کفپوش مناسبی چه بصورت تایل و چه به صورت رول بسیار موثر است. در بیشتر مرغداری‌های قدیمی از پوشال مرغداری برای پوشاندن کف سالن پرورش استفاده شده است.

نکات مهم در واکسینه کردن جوجه های گوشتی

یکی از امراض خطرناک طیور، که اپیدمی آن می‌تواند با تاثیر روی سیستم‌های هاضمه، تنفسی و عصبی مرغ‌ها موجب تلف شدن مرغ ها شود، نیو کاسل است. لذا پیشگیری و واکسینه کردن می‌تواند به حفظ سلامت محصولات کمک شایانی بنماید. در این راستا لازم است استفاده از واکسن تاریخ گذشته و واکسینه کردن مرغ‌های بیمار حذر نمود و الزاماتی همانند رعایت فاصله زمان مابین واکیسناسیون و نگهداری از دارو در شرایط استاندارد و خنک را نیز رعایت نمود. برای دیدن سایر طرح توجیهی صنعتی های نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح توجیهی مرغداری گوشتی | چکیده مطالعات  اقتصادی- مالی

زمین :6000

زیر بنا : 2400

تاسیسات مکانیکی  والکتریکی :              ۱۱,۵۵۲ میلیون ریال

سرمایه‌گذاری کل:                                40,222  میلیون ریال

هزینه های تولید :                                    8,427  میلیون ریال

نرخ بازده داخلی                                     4/24 در صد

دور برگشت سرمایه :                               2/3 سال

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ارائه خدمات  مدیریت پیمان راه اندازی طرح  
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره