دسته‌بندی نشدهطرح توجیهی صنعتی

ماشین آلات  تولید چای کله مورچه / چای  CTC

چای سی تی سی  همان چای سیاه است که طی سه مرحله به گلوله ها و پلت های  ریز سیاه رنگ تبدیل می شود  و در ایران بیشتر این چای را به نام چای کله مورچه نام می برند . این نام گذاری به این دلیل است که دانه های این چای گلوله ای شکل هستند و به سر مورچه شبیه اند. این چای هم از فرواوری برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود و پایه تولید این چای  نیز همان گیاهی است که چای های سیاه، سبز و سفید از آن تهیه می‌شود و تنها تفاوت آن  در روش تهیه و فرآوری آن به  شکل گلوله ای است. فرایند تولید این چای بعد از آماده سازی اولیه برگهای چای در طبقات خشک کن اولیه ،  شامل سه مرحله  برش و خرد کردن  (Crush)، گسستن (Tear) .  پیچیدن (Curl  است در فرآیند تولید این چای از غلتک  و رول های استوانه ای خاص  استفاده می‌شود. این غلتک ها صدها دندانه تیز دارند  تا توسط آنها  برگ های چای  برش داده شده  و سپس له و پاره شوند و بعد به شکل گلوله های ریز پیچیده در می آیند. تمام مراحل انجام این فرایند کاملا اتوماتیک و بدون تماس دست انجام می‌شود.

خط تولید چای شکسته سیاه CTC

دستگاههای  فراوری چای شکسته سیاه سی تی سی   یک خط تولید  کامل  پیوسته است که  عملیات فراوری  محصول را از تامین و پژمرده شدن برگ های تازه چای تا محصولات نهایی  می تواند  در حدود 2 ساعت به اتمام رساند. خط تولید دارای راندمان بالا بوده و کیفیت  مناسب چای مطابق با استانداردهای بین المللی را  می تواند تضمین کند میزان  گرد و غبار چای تولیدی  بسیار کم و دستگاها مکانیکی صدای زیادی تولید نمی کنند ساخت  تمامی این دستگاه ها با استانداردهای بهداشتی مواد غذایی مطابقت داشته و نگهداری و تعمیر آنها نیز  آسان است. چای شکسته سیاه که توسط این دستگاه ها فرآوری می شود دارای کیفیت بالا و رنگ، عطر و ظاهر بسیار خوبی است. طعم آن قوی و رنگ دم کرده چای آن قرمز روشنی را دارد.

  فرآوری چای شکسته سیاه

خط فراوری چای شکسته  از تامین  برگ چای تازه ، پژمرده سازی و انتقال  محصول درحال ساخت  با نوار نقاله ویبره  به   دستگاه روتوروان شروع  می شود در ادامه برگه های چای برای طی مراحل سه گانه به دستگاه سی تی سی  هدایت می شوند تا در دستگاه تخمیر کانینیوس مجهز به سیستم تهویه و هوای گرم فرایند تخمیر را طی نماید و در خشک کن بستر سیال  تونلی  ویبره دار تبدیل به چای آماده شود  محصول نهایی پس از الک و سورتینگ،  بسته بندی و انبار می گردد .

ویزگی های چای سیاه گلوله ای ( کله مورچه )

چای تهیه شده از برگ گیاه چای یکی از ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های معطر حهان است. در روش سی تی سی  انواع مختلف چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ به شکل ساچمه ای تولید می شوند و تفاوت این چای با چای های دیگر در فرآیندهای متفاوت فراوری است. مراحل معمول  تولید صنعتی چای شامل چیدن، پژمرده کردن برگ ، نورد کردن، خیساندن، اکسید کردن، تخمیر و خشک کردن است. در طی این فرایند، چای   10   الی 15 درصد  رطوبت را  در خود نگه می دارد و  برگ چای  کدر و سست می‌شود و تغییرات بیوشیمیایی در آن رخ می‌دهد. برگ های چای  تحت عملیات  غلتش و گسستگی سلولی  قرار می گیرند که امکان دستیابی  به شیره سلولی را فراهم می نماید و  طی دوره تخمیر،  در محیط برگ های گسسته شده در اثر  واکنش شیمیایی بین آنزیم ها و ترکیبات شیمیایی  و با  حضور اکسیژن  اکسیداسیون رخ می دهد و پلی فنولیک اکسید شده تشکیل می گردد. ترکیباتی مانند تئاروبیگین ها (TRs) و تافلاوین ها (TFs) رنگ سبز برگ های گسسته  شده را به قهوه ای مسی تبدیل می نماید. تنظیم نسبت بهینه یک به ده  TF و TR  حد مناسب تخمیر و کیفیت مطلوب چای را  حفظ  می کند  در ادامه  فرایند خشک کردن و برشته شدن برگ چای  شروع می شود تا اکسیداسیون و سایر فعالیت های آنزیمی متوقف  و سطح رطوبت  چای فراوری و خشک شده به 4 الی 6 درصد  برسد و محصول با کیفیت پایدار به دست آید برای تسهیل در جابجایی و حمل و نقل ، چای خشک شده تحت عملیات سورت و  بسته بندی قرار می گیرد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است و پتانسیل بالای درمانی را   دارد. برای حفظ کیفیت از نظر رنگ ذاتی چای، عطر، طعم، ظاهر و فواید سلامتی باید تحت شرایط کنترل شده فرآوری شود، بنابراین درک و حفظ پارامترهای استاندارد برای کنترل مراحل مختلف فرآوری ضروری است.

خط تولید چای سی تی سی (کله مورچه)

CTC   مخفف کلمات برش و خرد کردن  (Crush)، گسستن (Tear)، پیچش(Curl)  است و منعکس کننده فناوری ساخت چای بصورت گرد و ساچمه است. ساخت چای سی تی سی  عمدتاً بمنظور فراوری  صنعتی برگه چای  به فرم دانه ای  و  کوتاه کردن زمان تخمیر، کاهش افت کیفیت چای و اطمینان از کیفیت  آن حین تخریب ساختار برگه های چای است. در این تکنولوژی  زمان تخمیر چای سیاه سی تی سی در  مقایسه با چای سیاه سنتی 50 درصد کوتاه شده است و در عین حال کیفیت ذاتی  قرمز رنگ  چای تازه غلیظ و با دم کشیدن سریع به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بنابر این، چای سیاه سی تی سی به یک محصول عمده در بازار بین المللی چای سیاه تبدیل شده است. خط کامل تجهیزات فراوری چای سیاه  شامل دستگاه ویبره و تمیز کننده، دستگاه مالش ، دستگاه نورد، خردکن تریپلکس، دستگاه تخمیر پیوسته تهویه، دستگاه خشک کن بستر سیال  مجهز به سیستم جریان هوا، مجموعه کامل دستگاه های سایشی و ساقه زنی الکترواستاتیک می باشد.  این خط تولید می تواند 1000 کیلوگرم تا 1200 کیلوگرم برگ چای تازه را در یک ساعت با  فراوری به  300 کیلوگرم چای سیاه خشک  با رطوبت زیر  6  درصد  تبدیل کند.

در این روش محدودیتی در تنوع و درجه بندی برگ چای برای تولید چای  سیاه سی تی سی  وجود ندارد. با این حال، برگ‌های تازه چای  باید با پخش کردن و خنک‌ سازی  روی بستر طبق های پژمرد سازی  با امکان تهویه  خشک شوند تا از گرم و خراب شدن  برگ های چای جلوگیری شود و دراین مرحله  رطوبت چای فرآوری شده به  کمتر از 85 درصد برسد. برگ های تازه چای پس از پژمرده شدن  را نمی توان  مستقیماً برای فراوری  وارد دستگاه سی تی سی کرد  ولازم است  در  ابتدا آنها را  توسط دستگاه  ویبره  برای  جداسازی خاک ، سنگ‌های کوچک ، ساقه‌های درخت چای  و اقلام فلزی مخلوط شده درهنگام برداشت و برخی از برگ‌های کوچک غیریکنواخت و دارای مواد مغذی ضعیف  آماده نمود . در ادامه  برگ های تازه چای پس از تمیز  و بوجاری شدن  توسط دستگاه نورد ،  خرد کن  دارای دو   رولینگ  برش متحرک و استاتیک به قطعات شکسته و خرد شده تبدیل کرد در ادامه   برکها وارد دستگاه نورد و خردکن تریپلکس مجهز به سه گروه رولینگ  دندانه دار پشت سر هم می شود   که مب تواند چای را به صورت  دانه ای وگرد  تبدیل نماید  این مهم ترین مرحله تأثیرگذار بر کیفیت چای و تشکیل چای گلوله ای وگرد است. هر گروه از رول های دندانه دار از غلتک های دندانه دار سریع و آهسته تشکیل شده است که در آن برگه چای در حین غلتاندن و خرد کردن،  ساییده شده و به صورت دانه ای و پلت حلقه می شوند. پس از این فرآیند، چای بر روی دو نوار  نقاله تخمیر می شود که دارای سیستم  تهویه   اکسیژن رسانی به چای از طریق دمنده باد گرم  و هوای سرد است . زمان بندی معین  تنظبم دما و رطوبت  به همراه حرکت مکانیکی بگونه ای است که چای  را به  تدریج به رنگ  قرمز و قهوه ای در می آورد. پس از تخمیر، چای وارد دستگاه خشک‌کن بستر سیال دارای جریان هوا می‌شود، جایی که با  اعمال  هوای داغ، چای روی سطح بستر دستگاه خشک می‌شود و به سمت خروجی حرکت می‌کند. در طی این فرآیند، چای رطوبت خود را از دست داده  و خشک می شود، در حالی که ترکیب چای دیگر تغییر نمی کند. چای خشک شده  در این مرحله دارای شکل مناسبی نیست و  دندانه های زیاد و ساقه های  نازک دارد  که باید از طریق دستگاه ساقه زنی جدا شوند.این عمل از طریق اصطکاک بین یک نمد پشمی و یک استوانه پی وی سی ساقه گیر چای  انجام  و درنهایت  چای درجه  بندی می شود .

مشخصات اصلی واحد

ظرفیت تولید سالانه  خط تولید  500 تن  الی  750 تن است و ماشین آلات  می تواند در ساعت  1200 کیلوگرم  برگه چای  را به   300  کیلوگرم چای سیاه خشک دارای  4 الی 6 درصد رطوبت فراوری نماید.

توان مصرف برق ماشین آلات :  . 150 کیلو وات

کل مساحت اشغال شده توسط تجهیزات خط تولید : 1350  مترمربع

تعداد کارکنان : 15 نفر در هر شیفت می باشذ

جزئیات تجهیزات خط تولید چای سی تی سی

مشحصات فنی خط فراوری بشرح ذیل می باشد:

  • نوار نقاله ویبره و تمیز کننده با ظرفیت انتقال 1200 کیلوگرم در ساعت و قطر الک تمیز کننده   10 میلی متر است
  • روتووان از مواد فولادی ضد زنگ برای سطح تماس بین کاتر متحرک و کاتر استاتیک و همچنین بین دیواره داخلی سیلندر و چای استفاده می شود. قطر داخلی سیلندر 380 میلی متر است.
  • دستگاه سی تی سی ( نورد و مالش وپیچش تریپلکس)   عرض سطح دندان کار 914 میلی متر است.   سرعت چرخش رول سریع 720 دور در دقیقه و سرعت رول آهسته 72 دور در دقیقه است. قطر حلقه دندانه دار بین 162 میلی متر تا 210 میلی متر است   برش و نورد و اندازه پلت  برگ ها  را  برای رسیدن به مشخصات مطلوب  چای  را  می توان با تنظیم فاصله بین دنده های هرجفت غلتک کنترل کرد عرض غلتک چرخ دنده کار: 914 میلی متر و  قطر غلتک دنده کار: 210 میلی متر  ،سرعت چرخش غلتکی سریع : 720 دور در دقیقه  .سرعت چرخش غلتک آهسته: 72 دور در دقیفه میباشد توان برق  مصرفی سی تی سی در   مجموعه اول 22 کیلو وات، مجموعه دوم 18  کیلو وات و در مجموعه سوم 18 کیلووات  . ابعاد دستگاه   :  12 *2/2 * 2    متر است
  • دستگاه تخمیر پیوسته دارای نوار  نقاله   لاستیکی درکلاس مواد غذایی است و سطح بستر دمنده و جنس سطوح در تماس با چای از مواد فولادی ضد زنگ
  • دستگاه خشک کن  بستر سیال استاتیک از فولاد ضد زنگ کلاس غذایی با مساحت 8.6 متر مربع  است
  • دستگاه مالش و ساقه زنی الکترواستاتیک مدل  135   با طول سیلندر اصطکاکی 1350 میلی متر و . قطر سیلندر اصطکاکی 135 میلی متر است. دو خروجی برای خروجی چای ارائه شده است.
  • دستگاه مالش و ساقه زنی الکترواستاتیک مدل 99     طول سیلندر اصطکاکی 990 میلی متر است. قطر سیلندر اصطکاکی 135 میلی متر است. هفت خروجی برای خروجی چای ارائه شده است.
  • دیگ بخار 4 تن در ساعت پایه گاز سوز ،مبدل حرارتی  صنعتی 8 دستگاه و  ونتیلاتورهای  تهویه پژمرده سازی برگ ها 25 دستگاه نی باشد   نوار نقاله عرض 60 سانت 4 دستگاه ، دستگاه تعمیر و پولیش رول های  دندانه دار ،مجموعه کامل ابزار تعمیر غلتک های یدکی  دندانه دار 6 عدد  و تابلو  کنترل برق  اصلی یک دستگاه می باشد

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

ساختار اصلی دستگاه  سی تی سی

دستگاه برش نورد فرمینگ  CTC   عمدتا از سه مجموعه برش نورد وپلت سازی  تشکیل شده است. این سه مجموعه کاتر ، نورد به صورت یک ترکیب با نوار نقاله به هم متصل می‌شوند و می‌توانند برگ چای تازه را پس از نورد ،  برش  بصورت  گلوله کردن درآورد تا   مشخصات چای سیاه پلت شده را در ادامه تولید شود . هر مجموعه ای از دستگاه های برش نورد نسبتاً مستقل است و از ساختار یکسانی برخوردار است. مجموعه واحد دستگاه برش- نورد عمدتاً از یک جفت غلتک دنده فولاد ضد زنگ، فریم دستگاه ، قطعات انتقال نیرو و موتور الکتریکی، قطعات نوار نقاله  و فیدر تغذیه و کابین  کنترل الکتریکی تشکیل شده است. مجموعه اول دستگاه باید ترکیبی از دستگاه برش نورد خشن باشد، مجموعه دوم و سوم ماشین آلات باید ترکیب دستگاه برش نورد فراوری نرم تر نهایی باشد. در هر جفت غلتک دنده غلتک سریع و غلتک آهسته وجود دارد. و  برگ چای را بصورت  خمیر مانند  تبدیل نماید ودر ادامه   غلطک های چرخ دنده  دار برش نورد، گلوله کردن برگ ها را برعهده دارند  و با تنظیم فاصله بین دو غلتک می توان اندازه برش نورد و پلت را کنترل کرد.

 ترکیب ماشین برش نورد سه گانه CTC شامل بخش های زیر است: 

  • قطعات نقاله تغذیه،
  • قطعات غلتک دنده و قاب،
  • قطعات انتقال موتور کاهنده
  • نصب، تنظیم، راه اندازی و بهره برداری

 نصب، تنظیم و راه اندازی

این خط تولید با توجه به ترکیب ماشین آلات و تجهیزات شامل قطعات غلتکی دنده فولادی و یدنه ، قطعات انتقال موتور الکتریکی کاهنده و قطعات نوار نقاله  لازم است بصورت مهندسی طراحی و نصی شود

پیچ های فونداسیون باید در محلی که دستگاه باید طبق مشخصات فنی ارائه شده با دستگاه نصب شود و ثابت شود.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید قوطی های فلزی و سایر طرح توجیهی ها در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره