طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | طرح فراوری و بسته‌بندی پودری انواع ادویه و آرد آماده غلات

آیا شما هم نیاز به طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات دارید؟ با افزایش جمعیت کره زمین بخش کشاوررزی روزبه‌روز اهمیت بیشتری جهت تامین غذا پیدا کرده است. براساس ارزیابی‌های «فائو» مجموع تولید غلات ایران در انتهای ۲۰۱۹ به سطح ۶/ ۲۱میلیون تن رسیده و در سال 2018 اندازه بازار ادویه‌های جهانی نیز معادل 15.93 میلیارد دلار بود است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2026 به 22.87 میلیارد دلار برسد. هند با قریب به 1.01 میلیون تن تولید در رتبه اول است و پس از آن بنگلادش ، چین و ترکیه قرار دارند. در طول سال 2018–2019 صادرات ادویه و ادویه‌های فراوری شده 1100250 تن بود و بازارهای عمده این کالاها امریکا، چین، ویتنام، تایلند، بنگلادش، امارات، انگلستان، مالزی، سری‌لانکا و هندوستان هستند. در ادامه خلاصه‌ای از طرح فرآوری و بسته‌بندی ادویه‌جات و آرد آماده غلات آورده شده است. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | معرفی محصول

غلات گیاهان تک لپه خانواده گندمیان هستند و دانه‌های ریز آن‌ها همانند برنج، ذرت، ذرت خوشه‌ای و ارزن مصرف خوراکی دارد. غلات به دلیل داشتن هیدرات کربن، پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین منبع انرژی برای انسان هستند. ادویه‌ها، طعم دهنده‌هایی گیاهی هستند که برای بهبود مزه غذا یا بعضاً مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادویه‌ها در اصل بخشی از یک گیاه همانند زعفران یا درخت همانند دارچین و یا میوه همانند فلفل سیاه و یا به صورت دانه همانند جوزهندی می‌باشد. آن‌ها را می‌‌توان به صورت تازه، خرد یا پودر شده به منظور معطر کردن، بهبود طعم و یا رنگ غذا مورد استفاده قرار داد.

در این طرح آردهای آماده غلات شامل (آرد گندم سبوس دار ،سمولینا،غنی شده ،کامل ،اگرومره،سوخاری)، آرد ذرت و جو و چاودار و برنج و پودر و بسته‌بندی انواع ادویه همانند سماق، پودر سیر و موسیر، زنجبیل، زیره سبز و سیاه، دارچین، پک ادویه مخصوص غذاهای خاص زردچوبه و دارچین، بادیان رومی، فلفل سیاه، قرمز سفید، جوزهندی، بادیان رومی و میخک، هل سیاه، هل سفید و هل سبز، جوزهندی،کاری، پاپریکا، گل محمدی، رازیانه، لیمو عمانی، زعفران، آویشن، نعنا و ریحان و جعفری، رزماری، وانیل، مرزه و گشنیز، شوید، نعناع، شنبلیله، ریحان و جعفری، ترخون، آویشن مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

کدهای آیسیک و تعرفه گمرکی بسته‌بندی غلات و ادویه

تعرفه گمرکی وکدهای آیسیک آماده سازی و بسته‌بندی انواع ادویه و آرد غلات به شرح ذیل می‌باشد.

محصول تعرفه‌گمرکی کد آیسیک
بسته بندی گياهان داروئی 071134000 24231980
خشک كردن وبسته بندی غلات 15311410
درجه بندی وبسته بندی زيره 15492414
درجه بندی وبسته بندی ادويه جات 15492411
پاستوريزه كردن وبسته بندی ادويه جات 15492415
عمل‌اوری و بسته‌بندی داروهای گياهی 24231970

استانداردهای آماده سازی و بسته بندی ادویه و پودر غلات

بسته‌بندی غلات و پودر ادویه‌ها از مرحله آماده سازی، بسته‌بندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 2889  پیروی می‌کند. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندی‌های بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگی‌های آن با استاندارد مرتبط می‌باشد. سایر استاندارهای ملی و فرایند این کسب و کار به شرح ذیل می‌باشد.

استاندارد ملی ایران 1031:  ” ادویه و چاشنی- اندازه‌گیری عصاره اتری غیرفرار”

استاندارد ملی ایران 1032:   “ادویه‌ها و چاشنی‌ها – اندازه‌گیری ناخالصی‌ها و مواد خارجی”

استاندارد ملی ایران 1196   : “ادویه و چاشنی -اندازه‌گیری مقدار رطوبت -روش بیرون راندن”

استاندارد ملی ایران 1197:    “ادویه و چاشنی- اندازه‌گیری خاکستر کل”

استاندارد ملی ایران 12185:   “ادویه و چاشنی -زعفران -اندازه‌گیری عصاره محلول در آب سرد”

استاندارد ملی ایران 12258:   “ادویه و چاشنی- نامگذاری”

استاندارد ملی ایران 1836 :    “واحدهای تولیدکننده مواد غذایی – آیین کار اصول بهداشتی”

استاندراد ملی ایران 2135 : ” ویژگی‌های عمومی برچسب بسته‌بندی مواد غذایی ”

استاندارد ملی ایران 1365:   “ادویه و چاشنی -اندازه گیری آلودگی”

استاندارد ملی ایران 16412:  “پرتودهی انواع ادویه، گیاهان دارویی، سبزی و چاشنی‌های گیاهی خشک به منظور کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و دیگر میکروارگانیسم ها-راهنما”

استاندارد ملی ایران 1727:  ” ادویه و چاشنی -آماده سازی نمونه ساییده شده برای تجزیه”

استاندارد ملی ایران 21112: ” ادویه و چاشنی -پودر موسیر-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون”

استاندارد ملی ایران 4470 : ” برچسب‌گذاری مواد غذایی از پیش بسته بندی شده ”

استاندارد ملی ایران 1-251: ” ادویه و چاشنی -فلفل کامل و ساییده شده ویژگی‌ها و روش‌های آزمون-قسمت اول -فلفل سیاه”

استاندارد ملی ایران 253:  ” روش آزمون ادویه”

استاندارد ملی ایران 2600: ” ادویه و چاشنی -تعیین درجه نرمی ادویه آسیاب شده -الک کردن توسط دست (روش مرجع)”

استاندارد ملی ایران 2889: ” آئین کار آماده سازی و بسته‌بندی ادویه”

ویژگی‌های فنی آماده سازی و بسته‌بندی پودر غلات و ادویه

پودر فله غلات به صورت استاندارد و فرآوری شده از بنگاه‌های دارای مجوز و تعیین صلاحیت شده تامین و جهت بسته‌بندی در گرماژهای مختلف به واحد خط تولید منتقل می‌شود. در خط تولید دوم ادویه‌های تامین شده از زنجیره تامین با توجه به نوع آن بوجاری و به صورت کاملا تمیز آسیاب و بسته‌بندی می‌شود.

کیفیت و سلامتی ادویه‌ها نه تنها به صورت دقیق کنترل می‌گردد؛ بلکه ماشین آلات و فرایند فرآوری در خط تولید هم باید دارای استانداردهای صنایع غذایی باشند. جعبه‌ها، ظروف مورد نیاز بسته‌بندی باید دارای استانداردهای نگهداری مواد غذایی بوده و سلفون و ورق‌های پلیمری بسته‌بندی محصول تولیدی نیز باید دارای نرمش، قابلیت چاپ، قابلیت دوخت حرارتی، قابلیت شکل‌پذیری پنوماتیک، شفافیت، نفوذناپذیری نسبت به بخار آب و گازهای محیطی را داشته باشد. در بسته‌بندی پودر غلات و ادویه باید نشانه‌گذاری‌های محصول شامل مشخصات کالا و تولیدکننده، پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره پروانه بهره‌برداری وزارت صمت نیز قید شود.

موارد کاربرد پودر غلات و ادویه ها

هدف از بسته‌بندی انواع آرد غلات و ادویه‌ها برای به حداقل رساندن فساد محصولات غذایی، استفاده از بسته‌بندی‌های صحيح و متناسب با این محصولات است. ادویه‌ها نه تنها به حفظ بهداشت محصول سالم و ماندگاری بیشتر آن کمک می‌نماید، بلکه در مقیاس صنعتی امکان رعایت الزامات بهداشتی را نیز بیشتر میسر می‌سازد. قرارگیری ادویه و پودر غلات سالم در بسته‌بندی ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، میزان مصرف کنترل شده محصول را نیز بهتر می‌نماید.

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | فواید مصرف پودرادویه وآرد غلات

اَدویه یا چاشنی گیاهی به منظور عطر و طعم‌دهی به مواد غذایی در فرایند تولید انواع غذاها و خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از برخی از آن‌ها برای مقاصد خوراکی یا دارویی نیز استفاده می‌شود. ادویه‌ها همچنین ماده نگهدارنده مفیدی هستند که باکتری‌های مضر را از بین می‌برند یا از رشد آن‌ها ممانعت به عمل می‌آورد. در آشپزخانه، ادویه جات از سبزیجات برگ‌دار برای طعم دهی یا به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. غلات پودر منبع بسیار غنی پروتئین بوده و در تولید انواع نان، غذا، شیرینی و خوراکی‌های انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کالاهای جايگزين غلات و ادویه های بسته بندی شده

پودر غلات آماده وادویه‌های طعم‌دهنده گیاهی که به وفور و با قیمت مناسب به صورت فله‌ای یا بسته‌بندی در بازارهای سنتی و مدرن عرضه می‌شود، در بسیاری از انواع نان، غذا و شیرینی و خوراکی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند و در زمره زنجیره تامین و مواد اولیه بسیاری از کنسروها و غذاهای آماده و نان‌ها و شیرینی‌های مختلف قرار داشته و جایگزینی ندارند.

دانش فنی و فرایند تولید بسته بندی انواع ادویه  وآرد غلات

ماشین آلات بسته‌بندی انواع آرد آماده غلات فرآوری و بسته‌بندی ادویه به آسیاب‌های مختلفی اعم از کراشرهای چکشی، سوزنی و سیستم بسته‌بندی تک محصول، ساشه و ظرفی، کانوایرهای انتقال و در مورد ادویه‌های میکس از دستگاه ریبون بلندر و در انتها از شیرنگ پک و سیستم‌های تهویه ویژه استفاده می‌شود.

در این کسب و کار به دلیل تنوع محصولات حداقل فضای صنعتی مورد نیاز باید بیش از یک‌هزار مترمربع باشد. چون آسیاب کردن خشک ادویه مولد گرد و خاک است، لذا ساختار تهویه کنترل شده‌ای قوی نیاز دارد، طراحی استاندارد انبارها باید به گونه ای باشد که رطوبت را به صفر برساند و امکان خشک نگهداشتن محصولات وجود داشته باشد.

در بخش اول انواع آرد فله غلات توسط کانوایرها به سیستم بسته‌بندی پودری در گرماژهای مختلف منتقل و بسته‌بندی می‌شود. در بخش فراوری ادویه بسته به نوع ادویه در ابتدای فرایند خط آماده‌سازی مواد اولیه پاکسازی کامل و کنترل شده و از طریق فیدر و بالابر به آسیاب‌های محصول و در مورد ادویه‌های ترکیبی پس از انتقال به بلندر میکس و پودر شدن کامل در سایز و دانه‌بندی استاندارد آماده انتقال به دستگاه‌‌های بسته‌بندی تک محصول، ترکیبی و لایه ساشه‌ای و بسته‌بندی ظرفی که همگی دارای کنترلرهای تنظیم وزنی اتوماتیک هستند، منتقل می‌شود. بسته‌ها و ظروف پر شده برای چاپ مشخصات و  بسته‌بندی ثانویه روی نوار نقاله قرار می‌گیرند. طراحی، نصب و چیدمان دستگاه‌ها و تجهیزات بسته‌بندی براساس ظرفیت و تنوع محصول در سالن تولید جانمایی و انجام می‌گیرد.

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | بررسی بازار و رقبا

با توجه به مزیت صنایع تبدیلی کشور تعداد 304  واحد بسته‌بندی انواع پودرهای غذایی در کشور با ظرفیت اسمی57288 تن در کشور وجود دارد و تعداد واحدهای بسته‌بندی انواع ادویه نیز در کشور 291 واحد بوده که ظرفیت فرآوری و بسته‌بندی 55273 تن انواع ادویه را دارند. تعداد طرح‌های در حال احداث بسته‌بندی انواع ادویه در کشور که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد می‌باشند 47 طرح است که پیش‌یبنی ایجاد ظرفیت جدید 28870 تنی را دارند.

تعداد جواز تاسیس تولید پودر غذایی
2840
پروانه تولید پودر خوراکی کشور
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
304 3058350 11129 57288 تن
جواز تاسیس پودر غذایی بالای 60 درصد
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
45 793861 1058 11810 تن
تعداد جواز تاسیس بالا بسته‌بندی ادویه
292
پروانه بهره‌برداری‌های صادر بسته‌بندی ادویه
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
291 2877438 9121 55273 تن
جواز تاسیس بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی بسته بندی ادویه
تعداد سرمایه اشتعال ظرفیت واحد
47 793742 1103 28870 تن

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود 82میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 25درصد بوده و ظرف سه سال و نیم بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی 1200 تن بسته‌بندی انواع آرد آماده و ادویه در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز 1150 متر مربع

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه‌گذاری ثابت 40214
2 سرمایه گذاری در گردش 42408
3 کل سرمایه گذاری 82622

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 25/9
دوره برگشت سرمایه 3/5
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 30/3

طرح توجیهی بسته بندی ادویه جات | مزایای اجرای طرح

  • ماندگاری بیشتر محصولات بسته‌بندی شده
  • نگهداری امن و بهداشتی محصولات
  • رعایت ضوابط استاندارد و بهداشتی آماده‌سازی و بسته‌بندی کالای با کیفیت
  • در نتیجه ایجاد ارزش افروده بیشتر

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بسته‌بندی انواع ادویه و آرد آماده را نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارائه کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره