دانشنامهطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

انواع ال ای دی | آشنایی با انواع LED مورد استفاده در لامپ های روشنایی

چراغ‌های ال ای دی (LED) با مصرف انرژی بسیار کمتری، قادرند روشنایی مطلوبی را تامین نمایند. جدیدترین فناوری‌های روشنایی ناشی از ادغام تکنولوژی ساخت لامپ‌های LED با تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، کاربردهای وسیعی در تامین روشنایی خانه‌ها، محوطه‌های باز، وسایل نقلیه، تجهیزات الکتریکی، چراغ‌های راهنمایی رانندگی، نمایشگرهای خیابانی، تابلوهای تبلیغاتی و ساعت‌های دیجیتالی پیدا کرده است. سیستم‌های روشنایی LED مسکونی در جایگزینی با لامپ‌های رشته‌ای بیش از 75درصد در کاهش مصرف انرژی موثرند. با گذشت زمان اگر همه خانه‌های جهان از روشنایی LED استفاده نمایند صرفه‌جویی در مصرف انرژی نجومی خواهد بود. این مطلوبیت روشنایی LED و صرفه اقتصادی سبب رشد تکنولوزی‌های تولید انواع ال ای دی ، چراغ و لامپ‌های روشنایی شده است.

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز کاردوک جهت شروع کار و تولید انواع مدل‌های لامپ می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

انواع مختلف لامپ های ال ای دی  (LED)

LEDهای معمولی دارای لنزهای پلاستیکی، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. رنگ لنزها اغلب با رنگ واقعی نور ساطع شده هماهنگ است؛ برای مثال پلاستیک بنفش اغلب برای LEDهای مادون قرمز استفاده می‌شود و در بیشتر مواقع LEDهای آبی دارای محفظه‌های بی‌رنگ هستند. ولی در نسل‌های جدید و کارآمدتر LEDهای مدرن با قدرت بالا مانند آن‌هایی که برای نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً به صورت پکیج‌های دارای فناوری سطحی بدون پایه (SMT) تولید می‌شوند. در ادامه به انواع مدل های ال ای دی اشاره کرده ایم، جهت تولید و کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی را مطالعه نمایید.

LED های دوپایه سوراخ دار

در ساخت برد لامپ روشنایی LED از قطعاتی با تکنولوژی ساخت متفاوت استفاده شده؛ یکی از آن‌ها استفاده از دیود ساطع کننده نور سوراخ‌دار 3،5 یا 8 میلمتری دارای پایه در رنگ‌های قرمز، زرد، سبز، سفید و آبی می‌باشد.

LED  های دو رنگ

نوع دیگر لامپ‌های ساخته شده از LED دو رنگ است که در برد این لامپ‌ها از LED دو رنگ که قادرند در اثر جریان الکتریسته دو رنگ متفاوت را ساطع کنند؛ استفاده شده است. در ساختار دیودهای این لامپ‌ها سه پایه شامل دو آند و یک کاتد معمولی وجود دارد. بسته به نوع پیکربندی، این لامپ‌ها رنگ‌های متفاوتی را می‌توانند تولید نمایند.

انواع ال ای دی | LED های RGB رنگی (قرمز – آبی – سبز)

این لامپ‌های LED بسیار مورد پسند طراحان صنعتی حوزه الکترونیک  هستند. به گونه‌ای که در  ساخت رایانه از LEDهای RGB در کیس‌های کامپیوتری و در مادربردها و رم‌ها نیز استفاده می‌شود. این لامپ‌ها بر روی یک تراشه الکتریک قرار داشته و با استفاده از تکنیکی به نام PWM مدولاسیون کنترل پهنای پالس می‌توانیم خروجی آن را در دستیابی به طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تنظیم کنیم.

LED های   SMD

پیدایش تکنولوژی SMD که در پی تمایل نیاز بسیار زیاد بازار و مصرف‌کنندگان  به داشتن محصولی کم حجم‌تر و با کیفیت‌تر به وجود آمد. به طور معمول SMDها برای مکان‌هایی که نیاز به پخش نور گسترده با حداقل سایه را دارند به کار می‌رود. SMDها نوع دیگر لامپ‌های LED نوری هستند که در ساخت آن‌ها از دیودهای ساطع کننده نور سطحی بدون پایه در پکیچ‌های ویژه‌ استفاده شده و به راحتی می‌شود آن‌ها را روی سطح PCB نصب کرد.

LEDهای SMD با توجه به ابعادشان از هم متمایز می‌شوند و در تکنولوژی ساخت SMD اجزای مختلف از پیش ساخته شده بر روی مدار چاپی لحیم می‌شوند. طراحی برد آن‌ها دارای ضخامت بسیار کمی است، در نتیجه  امکان استفاده از دو طرف PCBها را فراهم نموده است.

تعداد دفعات روشن یا خاموش شدن لامپ SMD منجر به کاهش طول عمر و خرابی لامپ نشده و تنظیم شدت روشنایی و رنگ نور با استفاده از تکنیک  PWM جهت تغییر پهنای پالس در نتیجه کنترل سطح ولتاژ هر تراشه در آن‌ها امکان‌پذیر است. سرعت روشن شدن و رسیدن به نقطه اوج روشنایی این لامپ‌ها کمتر از ۲۰میکرو ثانیه بوده و نور آن‌ها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفش است.

معنای اصطلاحات تخصصی

در فرایند ساخت و مونتاژ برد لامپ‌های LED با تکتولوژی مونتاژ سطحی SMD، اصطلاحات تخصصی مختلف مرتبط با مؤلفه‌ها، تکنیک و ماشین آلات به شرح جدول مورد استفاده  قرار می گیرد که لاکز توضیح داده شود .

اصطلاح معنی
SMD ابزار نصب سطحی (اجزای اکتیو، پسیو و الکترومکانیکی)
SMT تکنولوژی اتصال و نصب بر روی سطح (تکنولوژی مونتاژ و نصب)
SMA مونتاژ سطحی (مونتاژ ماژول ها با تکنولوژی SMT)
SMC  مولفه‌های نصب سطحی (قطعات برای SMT)
SMP پکیج‌های نصب سطحی (فرم‌های مختلف بردهای SMD)
SME تجهیزات نصب سطحی (دستگاه های مونتاژ SMT)

انواع ال ای دی | LED های  COB

COB مخفف Chip on Board و نسل جدید دیگری از فناوری تولید لامپ‌های LED است که در مقایسه با SMD می‌تواند نوری عالی و متراکم‌تری را ایجاد نماید. به همین دلیل از آن می‌توان یک پرتوی نور ثابت و کنترل شده‌ای را دریافت کرد.

مقدار شار نوری دریافتی به نسبت مقدار وات دریافتی بر حسب یکای لومن بهتر است. این موضوع به معنی کارآمدی بهتر لامپ COB  است. تکنولوژی ساخت نوینی برای تجمیع LEDهای COB در یک پکیج منبع نوری در قالب چیپ بر روی یک بورد و ماژول به کار گرفته شده است، به گونه‌ای که هنگام  روشن شدن به صورت یک پنل روشن با پراکندگی نور زیاد مشاهده می‌شوند.

این ویژگی ضعف لامپ‌های LED در اندازه کوچک و نور بسیار زیاد با درخشندگی بالا را از خود ساطع می‌کنند و سبب آزار بصری فرد می‌شود. یکی از راه‌های رفع مشکل درخشندگی تابش مستقیم لامپ‌های LED، قرار دادن یک پوشش پخش کننده نور است؛ اما این پوشش خود  اتلاف نور را به همراه دارد. در لامپ‌های COB این مشکل با تکنیک گستردگی سطح مقطع ناحیه نور دهی حل شده است. خیرگی کمتری نسبت به منابع LED دیگر دارد؛ در نتیجه نیازی به پوشش خارجی و اتلاف انرژی نیست.

معرفی خدمات کاردوک

بسیاری از سرمایه‌گذاران و یا علاقه‌مندان به کارآفرینی به دلیل نداشتن اطلاعات لازم از نحوه شروع کار و راه اندازی تولید؛ قادر به اجرای پروژه‌ای با حداقل سرمایه و بیشترین بازدهی نیستند. در این میان افراد ماهر و با تجربه‌ای وجود دارند. که دانش خود به تولید ملی و ایجاد شغل یاری برسانند. از این رو شرکت کاردوک به شما خدمات زیر را ارائه می دهد.

  • بررسی شرایط مورد نیاز برای شروع کار
  • دریافت مجوزهای لازم
  • معرفی سرمایه گذار، فروشنده و خریدار
  • طراحی محل جهت اجرای پروژه
  • خریداری تجهیزات و ملزومات مورد نیاز
  • تامین مواد اولیه
  • مشاوره در زمینه فروش و بازاریابی داخلی و خارجی

برای مشاهده انواع طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از کارشناسان مرکز کاردوک جهت شروع کار و تولید انواع مدل‌های لامپ می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره