طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید کولر آبی

طرح تولید کولر آبی با توجه به آب و هوای ایران که بیشتر مناطق، گرم و خشک هستند؛ می‌تواند پربازده باشد. کولر آبی از دستگاه‌های خنک کننده تبخیری می‌باشد که اصول کار آن بر مبنای سرمایش تبخیری است؛ به این معنی که از تبخیر هوای محیط به عنوان یک جاذب گرما استفاده می‌کند. هر چه میزان آب گردشی داخل کولر بیشتر باشد، میزان سرمای ایجاد شده توسط کولر‌های آبی نیز بیشتر خواهد بود. اگر علاقه مند به راه اندازی کارخانه و یا کارگاه تولیدی کولر آبی می‌باشید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کامل تری پیرامون طرح توجیهی تولید کولر آبی کسب نمایید. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی خود کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

معرفی محصول کولر آبی | طرح تولید کولر آبی

مبنای کار کولرهای آبی بر پایه سرمایش تبخیری می‌باشد. سیستم این کولر‌ها به این صورت است که معمولا برای خنک کردن محیط اطراف خود از یک سیال که در کولر‌های آبی این سیال آب می‌باشد، استفاده می‌کنند.

استفاده از این نوع سیستم که حالا در کولرهای آبی پیاده سازی شده است، به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد. به طوری که مصریان باستان برای خنک کردن فضای داخل خانه آبشارهای دیواری داشتند. بادگیرهایی که هنوز هم در شهر یزد به چشم می‌خورد دارای اساس کار مشابه با کولرهای آبی هستند. این بادگیرها بر بالای یک آب انبار ساخته می‌شدند تا جریان باد طبیعی به سمت آب حرکت کند و بتواند محیط خانه را خنک نماید.

با پیشرفت فناوری، این سیستم در کولرهای آبی پیاده سازی شد. بدیهی است کولرهای آبی تولید شده نسبت به روش‌های قدیمی سرمای بیشتری را تولید می‌کنند و البته میزان باد خنک تولیدی آن نیز توسط مصرف کننده قابل تنظیم است. برای دریافت طرح تولید کولر آبی می‌توانید با کارشناسان کاردوک در هر جایی که هستید تماس بگیرید.

اجزای کولر آبی

کولر آبی در مجموع و در قالب یک پکیج در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این وسیله برقی است و باید در بیرون از خانه نصب شود و سرمایش تولیدی را توسط کانال‌های تعبیه شده به داخل بفرستد.

کولرهای آبی از اجزای بدنه ثابت و متحرک مختلفی تشکیل شده اند. در اطراف کولر دریچه‌هایی وجود دارد که پوشال‌های کولر آبی داخل آن قرار می‌گیرند. دریچه‌ها به نوعی طراحی شده اند که ضمن اینکه نگهدارنده پوشال‌ها هستند، اجازه ورود هوا را نیز به داخل کولر می‌دهند. برای دریافت طرح تولید کولر آبی می‌توانید با کارشناسان کاردوک در هر جایی که هستید تماس بگیرید.

1.پوشال‌ها

پوشال‌ها رشته‌های نازکی از چوب هستند که در بسته بندی‌های توری به صورت ثابتی قرار گرفته اند. پوشال‌ها با آب مرطوب می‌شوند و می‌توانند تا مدتی رطوبت خود را نیز حفظ کنند. هوای بیرون با عبور از لا به لای پوشال‌های مرطوب خنک شده و وارد کولر می‌شود.

2.اجزای آبرسانی | طرح تولید کولر آبی

اساس کار سرمایش در کولر‌های آبی بر اساس طرح تولید کولر آبی، وجود آب است. همانطور که پیش تر اشاره کردیم در کولرهای آبی آب باید بر روی پوشال‌ها ریخته شود و آن‌ها همواره مرطوب نگه داشته شوند.

برای آبرسانی به پوشال‌ها در کولرهای آبی، پمپ آب و یک شبکه آبرسانی به کار گرفته می‌شود. کولر به لوله کشی آب شهری وصل می‌شود و آبی در کف آن جمع می‌گردد. آب جمع شده در کف کولر به واسطه سیستم آبرسانی در کولر به پوشال‌ها پاشیده می‌شود.  پوشال‌ها میزانی از آب را جذب کرده و مابقی مجدد به کف کولر بازمی‌گردد. برای بازدید از سایر طرح توجیهی صنعتی توسط کاردوک کلیک کنید.

به منظور جمع نشدن بیش از اندازه آب در کف کولرهای آبی، از یک شناور استفاده می‌گردد. شناور زمانی که سطح آب به بیش از اندازه معین برسد، جریان آب را قطع می‌کند. آب اضافی کولر در صورت خرابی شناور به واسطه یک شیر تخلیه از کولر خارج می‌گردد.

3.موتور کولر آبی

موتور کولر در طرح تولید کولر آبی که با نام دینام نیز شناخته می‌شود، جریان الکتریکی را از طریق برق دریافت می‌کند و آن را تبدیل به حرکت دورانی و چرخشی کولر آبی می‌کند. در واقع وظیفه اصلی ایجاد جریان هوا و ورود آن از طریق کانال‌ها به فضای خانه بر عهده موتور کولر آبی است.

4.پروانه و تسمه کولر آبی | طرح تولید کولر آبی

یک پروانه به واسطه تسمه به دینام متصل می‌گردد. زمانی که دینام حرکت دورانی را ایجاد می‌کند، باعث دوران پروانه نیز می‌شود. حرکت پروانه جریان هوای ایجاد شده را به سمت کانال هدایت می‌کند. برای دریافت طرح تولید کولر آبی می‌توانید با کارشناسان کاردوک در هر جایی که هستید تماس بگیرید.

5.جعبه تقسیم

کولر وسیله ای است که در بیرون از خانه نصب می‌شود، اما بسیار مهم است که از طریق خانه قابل کنترل و روشن و خاموش شدن باشد. برای این منظور از جعبه تقسیم استفاده می‌کنند که با داشتن چندین دکمه، می‌تواند جریان الکتریکی لازم برای روشن شدن موتور کولر را قطع و یا وصل کند. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

انواع کولر آبی

کولرهای آبی در طرح تولید کولر آبی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه توضیحاتی پیرامون آن‌ها ارائه کرده ایم :

  • کولر‌های آبی ثابت : کولرهای آبی ثابت، دسته ای از کولرهای آبی هستند که معمولا در پشت بام خانه‌ها نصب می‌شوند و هوای ایجاد شده را از طریق کانال کشی وارد خانه می‌کنند. این کولرهای در ابعاد بزرگ تری تولید می‌شوند و البته سرمایش بیشتری را نیز تولید می‌کنند.
  • کولر‌های آبی قابل حمل : کولرهای آبی قابل حمل، قابلیت استفاده در هر مکانی را دارند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به کانال کشی نمی‌باشد. اتصال آب و برق برای تولید سرمایش در این کولرها کفایت می‌کند، البته این نوع از کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای آبی ثابت ظرفیت کمتری برای تولید باد خنک را دارند.
  • کولر آبی سلولزی : از دیگر مدل‌های کولر آبی که به تازگی به بازار راه پیدا کرده است، کولرهای آبی سلولزی می‌باشد. آنچه که این کولر را از کولر‌های آبی قدیمی متمایز می‌کند، نوع پوشال آن است که به جای استفاده از رشته‌های باریک چوبی از پد‌های سلولزی استفاده می‌گردد. این پد‌ها بهداشتی تر هستند و البته که باعث افزایش بازدهی کولر و سرمایش تولید شده نیز می‌گردند.

طرز کار کولر آبی | طرح تولید کولر آبی

کولرهای آبی به آب شهری متصل هستند. یک الکتروپمپ آب را به از تشتک به ناودان‌های بالای پوشال‌ها هدایت می‌کند. آب بر روی پوشال‌ها می‌ریزد و آن‌ها را همیشه مرطوب نگه می‌دارد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

الکتروفن شروع به کار می‌کند و هوا از روی پوشال‌های خیس و مرطوب عبور می‌کند و در نهایت وارد فضای خانه و یا محل مورد نظر می‌گردد. هوایی که از روی پوشال‌ها عبور می‌کند باعث می‌گردد آب موجود بر روی این پوشال‌ها تبخیر شود. گرمای لازم برای تبخیر شدن هوا از طریق گرمای هوای بیرون و جعبه بیرونی کولرهای آبی تامین می‌شود.

کولرهای آبی که بر مبنای تبخیر آب کار می‌کنند، بیشتر در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند بازدهی دارند. اگر دقت داشته باشید شهرهای شمالی و نقاط مرطوب کشور، از کولرهای آبی استفاده نمی‌کنند. برای دریافت طرح تولید کولر آبی می‌توانید با کارشناسان کاردوک در هر جایی که هستید تماس بگیرید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کولر آبی

مطابق با سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع، کد آیسیک کولر آبی، ” کد 2930512382 ” می‌باشد.

برای شناسایی و تعین جایگاه کالا در زمان ترخیص از گمرک نیز یک کد تعرفه گمرکی تعیین می‌گردد که میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا را تعیین می‌کند. کد تعرفه گمرکی کولر آبی، ” کد 84796010 ” می‌باشد.

اهمیت استراتژیکی تولید محصول | طرح تولید کولر آبی

اگر دقت داشته باشید در بیشتر زمان‌ها، هوا گرم است و در فصل تابستان نیز این گرما به اوج خود می‌رسد. توجه داشتن به این نکته می‌تواند اهمیت استراتژیکی تولید محصول را مشخص کند.

انواع کولرهای گازی و اسپلیت‌ها دارای مصرف برق بالایی هستند و برای اکثر خانواده‌های ایرانی توجیه اقتصادی ندارند؛ از طرفی دیگر بیشتر مناطق ایران دارای اقلیم گرم و خشک است و همین دو عامل سبب استقبال بیشتر افراد از کولرهای آبی شده است.

در حال حاضر نیز با یک نگاه ساده به خانه‌ها و محل کار ایرانیان، می‌توان به تعداد بالا و استفاده بیشتر از کولرهای آبی پی برد.

مواد اولیه تولید کولر گازی

برای تولید کولرهای آبی به برخی مواد اولیه به شرح موارد زیر نیاز می‌باشد :

  • ورق روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • موتور الکتریکی
  • پمپ آب و خازن
  • شیر شناور
  • پیچ و مهره تخلیه
  • یاطاقان
  • پولی سر موتور
  • پولی انتهای محور فن
  • تسمه
  • پوشال
  • لوله آب پلاستیکی
  • لوله بدون درز برای محور فن
  • ترمینال برق
  • کلید برق هوشمند
  • پیچ خودکار
  • پیچ و مهره
  • رنگ
  • مواد چربگیری
  • سیلر
  • ملزومات بسته بندی

فرآیند تولید کولر آبی

در این قسمت قصد داریم به فرآیند تولید کولر آبی با طرح تولید کولر آبی قدیمی بپردازیم. ماده اولیه این دسته از کولر‌های آبی ورق فولای است که در چندین مرحله عملیات مختلفی شامل فرم دهی، پوشش دهی و … بر روی آن انجام می‌شود. به طور کلی فرآیند تولید کولر آبی در چند مرحله خلاصه می‌شود که در ادامه به اختصار به آن‌ها اشاره کرده ایم :

  • مرحله اول : تولید اسكلت و بدنه کولر آبی
  • مرحله دوم : تولید سیستم حلزونی و اجزا داخلی آن
  • مرحله سوم : تولید و تكمیل سیستم برق و آب رسانی
  • مرحله چهارم : مونتاژ نهایی

تمامی این مراحل به ترتیب و البته با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در طرح توجیهی تولید کولر آبی می‌توان متناسب با میزان سرمایه گذاری و ظرفیت تولید از یکی از روش‌ها بهره برد.

برای داشتن یک تولید بهینه و پربازده تولید کننده باید نسبت به روش‌های مختلف شناخت داشته باشد و سعی کند از مناسب ترین آن بهره ببرد. در ادامه سعی کردیم به روش‌های مختلفی که می‌توان در فرآیند تولید کولر آبی استفاده کرد، اشاره داشته باشیم. برای بازدید از سایر طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک کلیک کنید.

روش‌های مختلف برشكاری

اینکه برای تولید کولر آبی از چه جنسی استفاده شود، تعیین کننده روش برشکاری نیز خواهد بود. متداول ترین روش‌هایی که برای برشکاری در تولید کولر آبی استفاده می‌گردد، به شرح موارد زیر است :

  • برشكاری با قیچی‌های دستی : از قدیمی ترین روش‌های برشکاری است که در آن یا از قیچی‌های دستی و یا قیچی‌های برقی استفاده می‌گردد. معمولا سرعت کار در این روش پایین است و در ورق‌هایی با ضخامت بالا نیز جوابگو نیست.
  • برشكاری به كمك قیچی‌های گیوتینی : دارای سرعت و قدرت بالایی هستند و با توجه به کاربردی که دارند، دارای انوع مختلفی نیز می‌باشند.
  • برشكاری توسط قیچی‌های هیدرولیكی : برای برش ورق‌های ضخیم از قیچی‌های هیدرولیکی استفاده می‌گردد. زاویه برش در این قیچی‌ها قابل تنظیم است. این نوع قیچی‌ها دارای سرعت پایینی می‌باشند و تهیه لوازم جانبی آن‌ها نیز سخت تر است.
  • برشكاری به كمک پرس‌های هیدرولیک : از پرس‌های مختلف نیز برای برشکاری استفاده می‌شود. ورق‌ها بر روی قالب‌های از پیش تعیین شده سوار می‌شوند و در نهایت طی فرآیند پرس، برشکاری می‌شوند.

توجه : برای تولید کولرهای آبی از دیگر روش‌های برشکاری شامل برشكاری با سیستم گرمازا، برشكاری مدرن به كمك لیزر، فشار آب و … نیز استفاده می‌گردد. ولی معمولا تکنولوژی این نوع برشکاری‌ها در ایران وجود ندارد و یا روش‌های مقرون به صرفه ای نیستند.

روش‌های مختلف فرم دهی

معمولا در زمان تولید کولر‌های آبی برای فرم دهی از پرس‌ها استفاده می‌شود؛ چراکه خم کن‌‌های دستی و اتوماتیک قابلیت ایجاد انحناهای پیچیده را ندارند. برای فرم دهی در فرآیند تولید کولر‌های آبی از روش‌های زیر استفاده می‌گردد.

  • خم كن‌های دستی
  • ماشین‌های خم كن
  • پرس‌ها

روش‌های مختلف اتصال اجزا | طرح تولید کولر آبی

برای اتصال اجز تولید شده کولر به یکدیگر نیز روش‌های مختلفی به شرح موارد زیر وجود دارد.

  • پیچ و مهره : از اتصالات موقت است که در این روش یا از پیچ‌های خودکار و یا پیچ‌های مهره دار برای اتصال اجزا استفاده می‌کنند. این روش سرعت بالایی در اجرا دارد و بدون نیاز به مهارت خاصی انجام می‌شود اما ممکن است پیچ‌ها به مرور هرز گردند و کارایی خود را از دست بدهند.
  • جوشكاری و چسب كاری: از اتصالات دائم است که برای اتصال قطعات بزرگ تر از قطعات فلزی و برای اتصال قطعات کوچک و فرعی از چسب استفاده می‌شود. سرعت اجرای این کار نیز بالا می‌باشد.
  • پرچ كاری : این روش نیز از اتصالات دائم است و برای اتصال قطعات به یکدیگر از میخ و پرچ و به دو روش سرد و گرم استفاده می‌شود. پرچ کاری توسط دستگاه و به روش‌های پرچكاری ضربه ای به وسیله چكش‌های پرچ دستی، پرچكاری فشاری با ماشین‌های پرچ چهار گوش استفاده می‌شود.
  • درز كاری : در این روش برای اتصال اجزا به یکدیگر لبه‌های قطعه را برگردانده و بر روی یکدیگر سوار می‌کنند. این روش نیازمند کارگر ماهر است و سرعت اجرای آن پایین می‌باشد.

روش‌های مختلف پوشش دهی

برای پوشش دهی بدنه کولر نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم :

  • رنگ كاری : صفحه کار شستشو داده شده و به کمک پاشش رنگ، رنکاری می‌گردد. برای رنگ کاری کولر‌های آبی از دو روش رنگ معمولی و رنگ کوره ای استفاده می‌شود که مقاومت رنگ کوره ای به دلیل حرارت دیدن بیشتر است. این روش از پوشش دهی کولر به صرفه است.
  • لعاب كاری : همانند روش رنگ کاری می‌باشد اما در نهایت پوشش مقاومت تری ایجاد می‌گردد.
  • آب كاری : از روش‌های گران قیمت برای پوشش دهی کولر است.

 مونتاژ نهایی

مونتاژ نهایی در طرح تولید کولر آبی نیز متناسب با سرمایه و همینطور ابعاد محصول تولید شده به صورت دستی و یا مکانیزه انجام می‌گردد. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

در روش مکانیزه، چهار چوب اصلی و بدنه کولر بر روی سیستم‌های انتقال که به صورت اتوماتیک حرکت می‌کنند، قرار می‌گیرد و در مراحل مختلف کارگران اجزای داخلی آن را نصب می‌کنند.

از آنجایی که مونتاژ مکانیزه نیازمند سرمایه بیشتری است، معمولا در واحد‌های تولیدی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل روش دستی مونتاژ قرار دارد که تمامی مراحل مونتاژ کردن شامل نصب و حمل بر عهده کارگران است.

ماشین آلات خط تولید کولر آبی | طرح تولید کولر آبی

برای تولید کولر آبی به برخی ماشین آلات به شرح موارد زیر نیاز می‌باشد :

  • انواع قالب‌های مورد نیاز
  • دستگاه اصلاح لبه تشتک کولر
  • دستگاه پانچ تشتک کولر
  • خط تولید پره پروانه کولر
  • خط تولید رینگ پروانه کولر
  • ماشین فیتیله رینگ به پره
  • دیگر تجهیزات مورد نیاز

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح تولید کولر آبی و طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره