طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی توليد شن و ماسه دانه بندی شده کوهی

در طرح توجیهی توليد شن و ماسه به چه مباحثی اشاره می‎شود؟ خردایش و دانه بندی شن و ماسه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد تقریباً در تمامی کشورها جزء لاینفک مصالح مورد استقاده در اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه راه سازی محسوب می‌شود. از آنجائی که حمل و نقل شن و ماسه از فواصل زیاد پر هزینه و گاهاً غیر عملی است، تولید آن نیاز به تکنولوژی  پیچیده‌ای ندارد. لذا شن و ماسه مورد نیاز هر کشور غالباً در داخل آن کشور تولید می‌شود و در نتیجه میزان تولید در هر کشور تابعی از میزان پروژه‌های اجرایی مناطق مختلف در آن کشور است. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی شن و ماسه آورده شده است. جهت نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | معرفی محصول

شن و ماسه در کاربری‌های مختلف به عنوان یک پرکننده و مستحکم کننده غیر فعال است که به طور معمول واکنشی با سایر ترکیبات مصرفی در اختلاط را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل علاوه بر مصرف شن و ماسه در جاده سازی و در اسکلت و قطعات بتنی مورد مصرف در ساختمان‌ها كه اصلی‌ترين و مهم‌ترين محل مصرف شن و ماسه است، آن را در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. برای مثال در پی سازی ساختمان‌ها از بتون شن و ماسه استفاده می‌شود. همچنين در ساختمان‌های آجری برای چيدن آجر از ملات ماسه سيمان استفاده می‌کنند و در كف سازی فضاهايی كه روی زمين ساخته می‌شود (همكف يا زير زمين)، جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطحی از شن‌ریزی با ابعاد مختلف استفاده می‌گردد و علاوه بر اين‌ها برای محفوظ نگاه داشتن لوله‌های تأسيسات عبوری از  كف ساختمان علاوه بر ضد زنگ، پشم شیشه و نايلون پيچی، روی آن‌ها را با يک لایه ماسه نرم غير آهكی می‌پوشاند. اکنون برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | کدهای آیسیک

کد آیسیک نوعی طبقه بندی استاندارد برای فعاليت‌های توليدی است. هدف اصلی آیسیک فراهم كردن مجموعه‌ای از رده‌های فعاليتی است؛ به طوری كه در آن بتوان شاخص‌های اقتصادی را بر اساس نوع فعاليتی كه انجام می‌گیرد، طبقه بندی كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه بندی آيسيک کدهای مرتبط با شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه کوهی به شرح ذیل ارائه شده است.

نام محصول کد   ISIC
شن و ماسه شستشو و دانه بندی شده 1410512350
شن و ماسه دانه بندی شده 1410512351
دانه بندی مصالح سنگی ساختمانی (شن، ماسه، بالاست) 1410412443
شن و ماسه كوهی 1410512326
شن و ماسه رودخانه‌ای 1410512327

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | ویژگی‌های  محصول

رسوبات آبرفتی جوان مهم‌ترین منابع تامین شن و ماسه ساختمانی هستند. این رسوبات از یک طرف به دلیل رخنمون وسیع شان در سطح و از طرفی به دلیل ناچیز بودن پیوند ذرات شان به یکدیگر به سادگی قابل بهره‌برداری ‌می‌باشند. حدود نیمی از سطح کشور ما را رسوبات جوان پوشانده است. منشا این رسوبات متفاوت است و تنها گروه‌های به خصوصی از آن‌ها می‌توانند منبع تامین شن و ماسه ساختمانی باشند. شن و ماسه دانه بندی شده حاصل از فرآیند شستشو و خردایش و دانه بندی است، به عنوان محصول تعریف شده و مد نظر طرح در سایزهای زیر طبقه بندی می‎شود .

ماسه ها

دانه‎هایی كه قطر آن‎ها بین 0.02 تا 2 ميلی‎متر و شامل تقسيمات زير است.

1- ذرات دارای سایز بين 1 تا 2 ميلی متر را ماسه درشت می‌نامند.

2- ذرات دارای سایز بين 5/0 تا 1 ميلی متر را ماسه متوسط می‌نامند.

3- ذرات دارای سایز بين 2/0 تا 5/0 ميلی متر را ماسه ريز می‌نامند.

4- ذرات دارای سایز مابين 0.02 تا 2/0 ميلی متر را ماسه خيلی ريز می‌نامند.

ماسه برای تهیه انواع ملات‎ها، بتون و آجرهای ماسه-آهکی به کار می‌رود.

شن ها

دانه‌هایی که قطرشان بزرگتر از2 میلی متر باشد را شن می‌نامند و شامل انواع زیر است.

1- شن‌های ریز که شبیه به خرده سنگ هستند.

2- شن‌های گرد و دارای سطوح صاف (شن نخودی و بادامی).

3- شن‌های سوزنی که طول‌شان بیش از سه برابر عرض‌شان است.

4- شن‎های پولکی که عرض‌شان بیش از سه برابر ضخامت‎شان است.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | کالای جایگزین و مکمل محصول

کاربرد شن و ماسه در اکثریت موارد به عنوان فیلر (پرکننده) بوده و در اکثریت موارد مصرف نمی‌توان جایگزین خاصی را برای آن در نظر گرفت و در مواردی چون مصرف در تولید قطعات بتنی جایگزین‌هایی چون مواد پلیمری در  بلوک‎های پلی استایرنی، خاک رس در آجرهای سفالی و… متصور شد.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | موارد کاربرد

بتن: بيش از 75درصد بتن را مصالح خرده سنگی تشكيل می‌دهد. بسته به نوع و محل مصرف بتن ويژگی‎های دانه‎بندی شن و ماسه مناسب تغيير می‌نمايد.

راه‎سازی: مصالح سنگی خردیش شده، دارای مشخصات و عملكرد خاص مطابق استاندارد در قشرهای زير و لايه‌های فوقانی راه‎سازی به كار گرفته می‌شوند.

آسفالت: مشخصات مصالح خردایش شده سنگی (شن و ماسه طبيعی) بسته به نوع آسفالت و محل مصرف آن تغيير می‌كند.

بالاست: این نوع مصالح سنگی بايد بتواند علاوه بر نگهداری ريل‌ها و توزيع بار چرخ‎ها، زه‎كشی زيرسازی راه آهن را نيز انجام دهد.

مصالح نفوذ پذير: این توع مصالح سنگی به عنوان فيلتر و زه‌كش در سازه‌های مختلف از جمله سدهای خاكی به مصرف می‌رسد.

مصالح نفوذ ناپذير: از دانه‎بندی خاص سنگی جهت آب‎بندی ديواره مخازن و كانال‌ها، هسته‌های نفوذناپذير در سدهای خاكی و و سازه‎های مشابه آن به كار گرفته می‌شود.

لايه‌های مقاوم در برابر فرسايش: در بستر رودها، كانال‌ها، سطح خارجی سدهای خاكی و سنگ ريزه‌ای، حوضچه آرامش سدها و موج شكن‌ها ترکیبی سازنده لایه های مقاوم در برابر فرسایش به كار گرفته می‌شود و سازه را در مقابل هوازدگی و فرسايش آب باران، خشک و مرطوب شدن، يخ زدن و ذوب مكرر و اثر امواج محافظت می‌نمايد.

خاكريز: مصالح خردایش شده سنگی در بدنه سدهای خاكی، به عنوان پر كننده پشت كار در معادن و پشت ديواره‌های حايل در راه سازی و همانند آن مورد استفاده قرار می‎دهند.

مصارف صنعتی: انواع شن و ماسه سيليسی خالص در شيشه سازی، ريخته گری، تصفيه آب و غيره نيز مصرف می‌شود.

آجرسازی: از ماسه در تهیه آجرهای ماسه-آهکی استفاده می‎شود. برای تهیه و آشنایی با انواع طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | دانش فنی پروژه و روش تولید

فرآیند تولید و فرآوری شن و ماسه دانه‎بندی شده کوهی در این طرح تولید براساس استفاده از سنگ معدنی انجام می‎پذیرد که شامل دو مرحله استخراج و انتقال آن به کارخانه و فرآوری آن در کارخانه می‌باشد. در ابتدا سنگ حمل شده از معدن توسط فیدر در سنگ شکن فکی خرد شده و از طریق نوارهای نقاله و الواتورها پس از انتفال و خرد شدن مجدد به سایزهای کوچک‌تر در کوبیت، هیدرو کن و ماسه ساز با استفاده از سرندهای چند طبقه و ماسه شور محصولات مختلف مورد نیاز بخش‌های عمرانی همانند ماسه شکسته، شن و ماسه شکسته در سایزهای مختلف تولید و بطور جداگانه در محل‌های مختلف در سایت تولید دپو می‌گردد تا پس از سفارش بر اساس توزین از کارخانه خارچ شود.

خط-تولید-شن-و-ماسه-کوهی-۱

 استخراج

برای استخراج سنگ مورد نیاز شن و ماسه کوهی در معدن از روش‌های نواری، آتشباری حفاری، انفجار یا با استفاده از بلدوزر انجام می‌شود.

خط-تولید-شن-و-ماسه-کوهی-۲

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | ماشین آلات

سنگ شکن فکی که با اندازه دهانه‌های مختلف برای خرد كردن سنگ‎های سخت بکار می روند، دارای بدنه  فولادی است و برای تقویت ضربه پذیری بدنه از تسمه‌های تقويت کننده استفاده شده است. سایز سنگ خروجی از سنگ شكن‌ها حداقل 50 ميلی‌متر و ظرفيت توليد آن‌ها مابین 20 تن تا 250 تن در ساعت متغير است.

سرند

سرندها تفکیک مصالح به طريقی ساخته شده‌اند كه حركت ارتعاشی منظمی را در تمام سطح توری‌های آن ايجاد می‌نمايد. از آن‌ها برای دانه‌بندی انواع شن و ماسه طبيعی و شكسته استفاده می‌شود.

فیدر

فيدرهای مورد استفاده در سه نوع شاطونی، ويبره‌ای، زنجيری ساخته می‌شوند و به تناسب میزان تغذيه مصالح سنگ، كوه، شن و ماسه ساخته می‌شوند. جهت مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی های نوشته شده در کاردوک کلیک کنید.

ماسه شور

دستگاه ماسه شورهای حلزونی از كارآیی ساده و مناسبی برخوردار است و از آن توسط شافت مارپيچ آن برای شستشو و جداسازی ماسه‎های مخلوط  از خاک و ديگر مواد زائد استفاده می‌شود و دارای كفشک‌هایی از جنس لاستيكی و يا چدنی می‌تواند باشد .

كوبيت

کوبیت‌ها در مدل‌های ظرفیتی مختلف از  120 تا 180تن در ساعت طراحی و ساخته می‌شوند و ميزان توليد آن را می‌توان با توجه به المان‌های تنظيمی دستگاه کالیبره نمود.

هيدروكن (شن  و ماسه ساز )

هیدرو کن سنگ شكن مخروطی است و از مزايای اصلی استفاده از اين دستگاه، پائين بودن استهلاک و کارایی بالای آن است. دستگاه‌های سنگ شكن دارای تانک روغن هيدروليک و سیستم خنک كننده بوده و ظرفیت حداكثر توليد مصالح ريز دانه آن قابل توجه است.

الواتورها و نوار نقاله

نوار نقاله و الواتورهای در ابعادهای مختلف (طول – عرض) بر حسب نیاز در خط تولید مابین دستگاه‎های اصلی و برای انتقال مصالح به سطحی بالاتر و یا به بخش‌های دپو شن و ماسه به کار می‎رود و بر اساس برنامه‌ریزی تولید ساماندهی و مستقر می‌گردد.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | بررسی بازار و رقبا

تعداد کل پروانه بهره برداری تولید شن و ماسه صنعتی در کشور 1045 واحد است که با ظرفیت اسمی سالیانه 161میلیون تن در حال فعالیت می‌باشند. تعداد جوازهای تاسیس صادره 401 فقره در استان‌های کشور صادر شده است از آنجا که پیش شرط راه اندازی این طرح دسترسی به معادن شن و ماسه کوهی یا رودخانه‎ای است، لذا باید امکانسنجی راه اندازی طرح شن و ماسه در مناطقی صورت پذیرد که ضمن داشتن تقاضای مازاد بر تولید منطقه‎ای امکان تامین مصالح معدنی در آن موجود باشد.

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس طرح اجرایی انجام شده احداث واحد تولید شن و ماسه کوهی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود  150تن در ساعت 292میلیارد ریال  سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 25 درصد بوده و در کمتر از  چهار سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید.

سرمایه گذاری و مالی

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 269979
2 سرمایه گذاری در گردش 22524
3 کل سرمایه گذاری 292503
4 نرخ بازده داخلی IRR 25/3
5 دوره برگشت سرمایه 3/5

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | مزایای اجرای طرح

با توجه به مصارف متعدد شن و ماسه به عنوان کالایی ضروری در بخش‌های ساختمانی و عمرانی کشور و مزیت داشتن منابع مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا در پروژه‎های زیر ساخت و عمرانی، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل با تکیه بر تولید محصولات استاندارد را دارا می‌باشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است.

  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  • امکان دسترسی به سازندگان داخلی جهت تولید ماشین آلات با کیفیت مطلوب

طرح توجیهی توليد شن و ماسه | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هر يک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌های ثابت و متغير طرح، پيش‌بينی و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است. مهم‌ترين شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید با کیفیت نشان می‍‎دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‎توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره