طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید تیرچه فلزی | طرح توجیهی تولید اتوماتیک تیرچه فلزی صنعتی

طرح توجیهی تولید تیرچه فلزی چرا در ایران اهمیت دارد؟ در صنعت ساختمان کشور نزديک به 80درصد از سقف‌ و كف‌های ساختمان‌ها  از خرپا تیرچه ساخته شده است. ویژگی‌های بارز این محصول داشتن سرعت بالا در ساخت، هزينه كم و به صرفه بودن آن در صنعت ساختمان سازی است. الزامات رشد و توسعه صنعت ساختمان‌سازی در كشور، نياز به توليد انبوه خرپاهایی با كيفيت بالا و دارای استانداردهای مورد نیاز و قابل اعتماد را بیشتر نموده است. بنابراين ساخت تیرچه‌های بتونی به شیوه سنتی در محل ساختمان‌سازی به صورت دستی نه تنها نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای تقاضا باشد، بلكه از نظر اقتصادی و قابليت اعتماد و استاندارد محصول توجيه ندارد. راه‌كار مناسب برای دستيابی به شرایط مطلوب، توليد انبوه خرپاهای پيش‌ساخته، تولید در كارخانه‌های مجهز و تخصصی خارج از محل سازه و به صورت کاملاً مكانيزه می‌باشد. در حال حاضر در بسياری از كشورها بنگاه‌های صنعتی متعددی در زمینه تولید سازه‌های فولادی به ويژه خرپاهای پيش‌ساخته فولادی فعالیت دارند و افزایش نياز عمرانی بویژه در احداث ساختمان‌ها و بناهای بزرگ نظير ورزشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، پیمانکاران و سازندگان ساختمان‌ها به ويژه انبوه‌سازان را به خريد خرپاهای آماده از سازندگان معتبر كه محصولات آن‌ها از سطح كيفيتی بالا و يكنواختی برخوردارند، متمایل کرده است. خرید محصولاتی با هزينه كمتر، سرعت توليد بالاتر و قابل اعتماد، مزيت‌های بيشتری را در بازار ساخت وسازهای عمران و مسکن ایجاد کرده است.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح تولید تیرچه فلزی | معرفی تیرچه فلزی 

طرح تولید تیرچه فلزی | معرفی تیرچه فلزی 

تیرچه بتونی پيش ساخته فولادی عبارت است از شبکه پيش ساخته‌ای از آرماتورهای کششی و عرضی و ميلگرد اتصال بالایی که به شکل خرپا به همديگر جوش شده و ايستایی و مقاومت لازم را برای حمل و اجرا در سازه را تامين می‌کند. از اين محصول برای ايجاد سقف، راهرو، كف سالن‌ها و حتی سطوح شيب‌دار در ساختمان‌ها می‌توان استفاده نمود. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح تولید تیرچه فلزی | ویژگی‌های تیرچه فلزی

مهمترين مزيت‌ محصولات ساخته شده از تیرچه های فلزی، قابلیت تولید آنها در اندازه و شکل های متفاوت متناسب با نیاز ،نقشه و پلان ارایه شده سازندگان ساختمان، به صورت انبوه و متناسب با ویژگی‌های کیفی و کمی یکسان و استاندارد است.

ویژگی‌ها و مزایای انواع تیرچه فلزی به شرح زیر است:

  • نداشتن نیاز به جک و شمع بندی زیر سقف
  • امکان همزمانی بتن ریزی در چند سقف ساختمان
  • سرعت بالای اجرای سقف
  • سهولت نصب و اجرای داکت‌های تاسیساتی   
  • صرفه جوی و کاهش مصرف بتن در سازه
  • کمک به سبک سازی سقف با توجه به استفاده از بلوک‌‏های توخالی با یونولیت               
  • عایق سازی سقف در برابر انتقال صدا و حرارت
  • ایجاد صرفه جویی در مصرف مقاطع آهنی در سازه
  • حذف فرایند طولانی ساخت خرپا غیر استاندارد سنتی

طرح تولید تیرچه فلزی | ویژگی‌های تیرچه فلزی

معرفی کد های آیسیک تیرچه پیش ساخه مسلح

بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيک کد‌‌‌‌ محصولات طرح جاری به شرح جدول ذیل می‌باشد.

جدول کد آیسیک محصولات مورد نظر

2695612319

تيرچه بتنی مسلح پيش ساخته

2929412529

توليد سازه تيرچه دستگاه اتوماتيك

2695512319

تيرچه بتنی

2811512324

تيرچه فولادی

2695612376

تيرچه بتنی مسلح پيش تنيده

طرح تولید تیرچه فلزی | مواد اولیه تولید و آماده سازی تیرچه های فلزی 

مواد اوليه اصلی تولید تیرچه فلزی را انواع میلگرد و ورق آهنی تشكيل می‌دهد. میلگرد هم بصورت کلاف و هم بصورت شاخه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، اغلب واحدها برای دستیابی به سایز مناسب و عاج دارد نمودن میلگرد کلاف از سیستم کشش و آنیلینگ آن استفاده می‌کنند.

برای ساخت خرپا می‌توان از انواع فولادهای ساختمانی در دو حالت نورد گرم شده (فولادی که در دمای بالا شکل دهی می شود) و فولاد اصلاح شده (فولاد نورد گرم خنک شده است که با غلطک‌های نورد اضافی شکل داده می‌شوند تا به ابعاد دقیق‌تر و کیفیت سطحی بهتر برسند) استفاده نمود. مهم‌ترين نوع فولادی كه در كشور رايج است، فولادهای ساختمانی كربنی ساده است. در حالی كه در كشورهای صنعتی فولادهای فوق مستحكم كم آلياژ و ميكروآلياژ با تركيبات مختلف رايج است كه دارای استحكام بالاتری است و از همه مهم‌تر دارای نسبت استحكام به وزن بالاتر نسبت به فولادهای كربني ساده هستند. اين دسته از فولادها جوش‌پذيری بالایی نيز دارند.

طرح تولید تیرچه فلزی | مواد اولیه تولید و آماده سازی تیرچه های فلزی  

طرح تولید تیرچه فلزی | مواردکاربرد تیرچه فلزی

انواع تیرچه فلزی به عنوان كالای مصرفی در صنعت ساختمان شناخته می‌شوند. و می‌تواند به عنوان محصول طرح جاری به مصرف انواع پروژه‌های عمرانی برسد و درساخت تیرچه برای سقف‌های تیرچه-بلوک در پروژه‌های مختلف نیز از این محصول استفاده گيردد.

طرح تولید تیرچه فلزی | تکنولوژی و فرایند تولید تیرچه فلزی

خط تولید این محصول پس از کشش و عاج دار کردن مفتول خاموت و آنیل کردن آن در کوره و آماده بودن میلگردهای طولی از دستگاه اتوماتیک برای انجام عملیات‌های تولید استفاده می‌شود و در نهایت کلاف آماده با استفاده از شرایط ویژه در مجاورت بخار با بتن مسلح می شود. در دستگاه توليد اتوماتيك تيرچه، ابتدا ميلگردهای اصلی را به صورت شاخه‌ای درون ريل‌هایی كه در دستگاه تعبيه شده است، جاگذاری می‌گردد و ميلگردهایی كه زيگزاگ خواهند شد، به صورت رول در محل تعبيه شده قرار خواهند گرفت و كار جاگذاری سر ميلگرد در استريتر و خم كن با کمک بازوهای هیدرولیکی انجام می‌شود.

وظیفه و نحوه انجام کار تابلو برق

تابلو برق این دستگاه توانايي كنترل جريان ترانس ها، زمان گذر جريان و نحوه جوش دادن برنامه ریزی شده ، اعم از جوش هارمونی يا تحريك يكباره همه ترانسها را دارد. تابلو وظيفه كنترل جك ها و سنسورها و فرمان دادن به شير برقی‌ها را نيز به عهده دارد و وظيفه اپراتورها تنها نظارت بر صحت عملكرد دستگاه و بارگذاری‌های اوليه خواهد بود. شما در هر جایی که هستید می توانید برای تهیه طرح توجیهی تولید بتن الیافی یا طرح توجیهی صنایع ساختمانی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

حرکت برای نقاط جوش جدید

سيستم كشنده با حركت خود، قسمتی از تيرچه بلوك كه عمليات جوشكاری آن تمام شده را حركت می‌دهد تا نقاط جديد مورد نظر برای جوشكاری در مقابل نازل‌های جوش کاری قرار بگيرند. ميلگردهای اصلی و زيگزاكی شامل قیدها (ريل ها) و هدایت کنندها می‌باشد تا حركت ميلگردها در درون اين راهنماها انجام شود. سيستم دارای كلمپ جانبی است كه در هر دو طرف نصب شده‌اند و دو نقطه متوالی از محل اتصال ميلگردهای پايينی به ميلگردهای زيگزاکی را محکم كند.با انجام اين عمل، ميلگردها كاملا در جای خود بند و محکم شده اند و آماده جوشكاری می‌باشد.

ترتیب جوش میلگردها

در ابتدا دو الکترود كه در بالا قرار دارند، ميلگرد اصلی بالایی را به ميلگردهای زيگزاكی در دو  رأس ميلگردهای زيگزاكی جوش می‌دهد. بدين معنا كه در يك زمان، دو رأس ميلگردهای زيگزاكی چپ و راست به ميلگرد اصلی بالا جوش داده می‌شود. پس از اتمام جوشكاری، سيستم جلوبرنده، مجددا سيستم را به جلو هدایت می‌کند تا نقاط جديد مورد نظر جوشكاری در مقابل اتوگان‌های بالا قرار گيرد. با اين حركت  نقاط جوشكاری جانبی در مقابل اتوگان‌های دوبل كه در جوانب تيرچه بلوك هستند، قرار می‌گيرد.

عملیات جوشکاری نقاط جانبی

در این مرحله عمليات جوشكاری نقاط جانبی تيرچه بلوك (جوش ميلگردهای زيگزاكی به ميلگردهای جانبی) انجام می‌شود. البته قبل از اين كار جكی كه در بالا قرار دارد (سيستم نگهدارنده بالا) با حركت به سمت پايين، روی ميلگرد اصلی بالا فشار اعمال می‌كند تا ميلگردهای اصلی پايينی كه در كنار ميلگردهای زيگزاكی در ريل مخصوص قرار دارند، در كنار يكديگر مقيد شوند. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

در مجموع يك اتوگان دوبل در سمت راست و يك اتوگان در سمت چپ قرار دارد كه هر اتوگان دوبل، دو نقطه را جوشكاری می‌كند؛ يعنی در يك زمان دو نقطه در سمت راست و دو نقطه در سمت چپ جوشكاری می‌شود. برای برش تيرچه بلوک‌ها از يك دستگاه قيچی هيدروليكی استفاده شده است. پس از برش تيرچه بوسيله جك پرانی كه بر روی ميز محصول در نظر گرفته شده است، تيرچه را به پالت مخصوص هدایت می‌کند. این فرایند قادر است محصولات را در طول‌های 6متری الی 12متری تولید نماید، ولی با توجه به نیاز مشتریان طول برش‌های مختلف نیز می‌تواند تولید شود.

عملیات جوشکاری نقاط جانبی

بررسی بازار و رقبا در طرح تولید تیرچه فلزی

انواع تیرچه صنعتی ساخته شده سازه‌های مسلح ترکیبی از میلگرد و بتن عمدتاً در ساختمان و پروژه های عمرانی مرتبط  مورد مصرف قرار می‌گیرد. این محصول به‌دلیل اقتصادی بودن و کیفیت قابل رقابت با کالاهای جایگزین هم در بازار و در پروژهای بزرگ و کوچک سازه‌ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد. کل پروانه‌های بهره برداری صنعتی تولید انواع تیرچه مسلح کشور تا پایان سال 1399تعداد 1225 واحد است که با ظرفیت‌های متفاوت به شرح جدول ذیل در کشور در حال فعالیت می‌باشند. 

پروانه بهره‌برداری تولید انواع تیرچه صنعتی در کشور

تعداد

سرمایه

اشتغال

ظرفیت

واحد

1

600

5

60000

مترمكعب

86

39815

826

3217530

متر مربع

38

38970

281

972

هزار متر

1014

70306176

10622

70306176

متر

11

16462

83

10853640

عدد

75

757201

906

784627

تن

1225

71159224

12723

 

سرمایه گذاری مورد نیاز

مشخصات عمومی طرح

ردیف

موضوع

برآرود

واحد

1

زمین 

3500

متر مربع

2

 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی  

800

متر مربع

3

دستگاههای  خرید  داخلی  

50000

میلیون ریال

مزایای اجرای طرح تولید تیرچه فلزی

  • تنوع بسیاری از محصولات در یک خط تولید با تغییر قالب
  • قیمت قابل رقابت با انواع محصولات رقیب
  • در دسترس بودن تکنولوژی ساخت ماشین آلات بطور اتوماتیک در داخل کشور
  • امکان پذیری تولید در تمامی مناطق کشور
  • امکان راه اندازی واحد در ظرفیت اقتصادی با سرمایه گذاری نه چندان بالا
  •  قابلیت تولید محصول صادراتی
  • وجود ظرفیت خالی در کشور برای راه اندازی واحدهای جدید

نتایج  مطالعات فنی ، اقتصادی و مالی

به استناد مطالعات انجام شده، تکنولوژی تولید تیرچه مسلح اتوماتیک در سطح جهان و در ایران سابقه زیادی ندارد. به همین دلیل تعداد واحدهایی که در کشور موجود است به نسبت تقاضای بازار تعداد زیادی نیستند. نظر به اینکه تکنولوژی تولید به نسبت محصولات رقیب بسیار ساده‌تر و در نتیجه قیمت تمام شده پایین تری دارد و همچنین در کشور برای تولید این محصول ظرفیت خالی وجود دارد؛ امکان احداث واحدهای جدید با ظرفیت اقتصادی می‌تواند مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. لذا جهت مشاوره اقتصادی و فنی راه اندازی طرح یا ایجاد طرح توسعه می‌توانید با مشاورین کسب و کار کاردوک تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی های نوشته شده توسط تیم کاروک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره