طرح توجیهی صنعتیماشین آلات

ماشین آلات فراوری چای اولانگ

فراوری چای

چای اولانگ حدود 2 درصد از چای تولید و مصرف شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد ارزش آن بدلیل وجودخواص مفید آن برای سلامتی  است . چاي اولانگ نوع ديگري از چايهاي نيمه تخمیری است که تخمير ناقص آن در جریان عملیات فراوری و ورز دهی می باشد بدین معنا  اگر  برگ چاي كاملاً تخمير نشود، چاي نيمه تخمير شده بـه اولانـگ معـروف است .  چای اولانگ یک چای سنتی چینی است اين نوع چاي بيشتر در چين، ژاپن و تايوان مصرف مي شود. این چای از برگ های گیاه Camellia sinensis که همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و چای سیاه استفاده می شود، تهیه می شود و تفاوت  آن با دیگر چای های سبز وتیره در نحوه فرآوری  و فرایند اکسیداسیون آن می باشد. چای سبز از برگ های تازه چای تولید می شود که تحت اکسیداسیون قرار نگرفته اند، واکنش شیمیایی چای زمانی شروع می شود که برگ ها   در معرض هوا قرار می گیرند این فرایند عامل تعیین رنگ و طعم انواع مختلف چای است. چای سیاه زمانی ایجاد می شود که برگ ها به طور کامل له می شوند تا میزان  اکسیداسیون افزایش یابد و اولانگ زمانی ایجاد می شود که برگ ها در آفتاب یا در شرایط صنعتی با اکسیداسیون جزیی، کمی کبود می شوند. چای اولانگ علاوه بر کافئین حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های پلی فنل مفید است. محتوای کافئین، آنتی اکسیدان و تیانین چای (از جمله چای اولانگ) ممکن است اثرات مفیدی بر عملکرد بدن داشته باشد.  چای فراوری شده از برگ های چای براساس  سطح اکسیداسیون یا فرآوری، چای به پنج نوع اصلی چای های سیاه، سبز، اولانگ، سفید و Pu-erh.   تقسیم می شود  چای سیاه رایج ترین نوع چای است که 85 درصد کل چای مصرفی کنونی جهان را به خود اختصاص داده است .

در اینجا پنج نوع از معروف ترین چای اولانگ در جهان آورده شده است چای ققنوس (دان کونگ ) چای اولانگ فونیکس که در استان گوانگدونگ در جنوب چین تولید می شود، یکی از پرفروش ترین چای اولانگ است. درست همانطور که از نام آن پیداست، این نوع چای اولانگ از کوه های فونیکس در گوانگدونگ چین عمل می آید. چای اولانگ فونیکس به خاطر طعم و عطر طبیعی غنی معروف است.چای الهه آهنین رحمت (تی گوان یین)  چای اولانگ  Tie Guan Yin  در منطقه کوهستانی در استان فوجیان چین رشد می کند. این چای به دلیل روش پردازش پرزحمت، که شامل تا 60 ساعت برشته سازی  آهسته است، نام آهن را  خود داده است. چای اولانگ تی گوان یین  طعمی گلدار، سبک و مطبوع شبیه به ارکیده  دارد   چای اولانگ وویی (دا هونگ پائو)   چای اولانگ Wuyi  تیره  طعمی تند، دودی و عمیق دارد که به دلیل سطح اکسیداسیون بالا و ترکیبات معدنی آن است. این چای یکی از گران ترین چای های جهان محصوب می شود  چای اولانگ کوهستانی (گاوشان) همانطور که از نام آن پیداست  چای اولانگ  ( High Mountain  )  از یک منطقه کوهستانی بلند  در مرکز تایوان می آید. این نوع چای عموماً به آرامی اکسید می شود که باعث می شود نسبت به چای سیاه به چای سبز متمایل تر باشد. این روش فرآوری طعمی سبک، ترد و گلدار را  برای چای ایجاد می کند. چای اولانگ شیری  (جین ژوان )  نیز   طعمی  خامه ای و شیرین  دارد زیرا در ارتفاعات پایین تری کشت شده  و در بهار برداشت می شود.

دستگاهای فراوی  چای اولانگ

دستگاه خشک کن هوا چای

این دستگاه دارای قفسه هایی است که از آن برای خشک شدن برگ های چای تازه  چیده شده  استفاده کی شود آن را  در معرض آفتاب برای  پژمرده شدن برگها قرار می دهند. فرآیند آرام ، سرد و استاتیک قرا دهی  برگ های تازه بر روی صفحات قفسه خشک کن  باعث نفوذپذیری هوا ی و تبخیر طبیعی  آب و وقوع یک سری تغییرات شیمیایی و تخمیر  آرام برگ ها می شود. در این مرحله بسته به روش هوادهی و   شرایط  آب وهوایی  شکل گیری  عطر  و توزیع آب سلولی برگ های تازه  و میزان  نرمی  و رنگ  زرد برگ های سبز. پژمرده شده در مقابل  نور طبیعی خورشید محیط در  داخلی و خارجی  متفاوت است و بر کیفیت تولید چای تأثیر می گذارد. کنترل میزان کاهش رطوبت برای فرآیندهای بعدی، مانند تثبیت و  نورد  اهمیت دارد

دستگاه روتاری دواربرگ چای اولانگ

برگ های چای در مرحله بعد در دستگاه  روتاری  قرار می گیرد تا با  چرخش  آن  برگ های چای به حرکت درآیند وضمن حرکت و  اصطکاک  تخریب و اکسیواسیون  آنزیمی سلول های حاشیه برگ ها  شروع شود و بمرور  افزایش یابد  این فرایند را می توان  با  تغییر سرعت چرخش استوانه  ماشین و زمان تاب خوردن برگ ها برای دستیابی به  بهبود کیفیت چای تنظیم  نمود.

دستگاه همزن و تثبیت

برگ های تازه تخمیر شده در اثر فعالیت آنزیمی در مرحله قبل لازم است در دستگاه همزن قرار گیرد تا با  افزایش  درجه حرارت  و هوا دهی  جهت  حفظ کیفیت پلی فنل واکسید و تبخیر آب داخلی برگ های تازه، تثبیت  و توزیع عطر و  ایجاد تغییر کیفی بصورت  آرام  و با حرارت و هوا دهی در اثر فعالیت آنزیم ها انجام گیرد.  از این دستگاه عمدتاً برای تولید چای خوب استفاده می شود  این دستگاه دارای عملکرد رفع انسداد، غربال کردن و خشک کردن  توام  با دمیدن هوای گرم  و  چرخش است و در ظرفیت های متفاوت  برای  تثبیت  اتوماتیک  خواص برگ چای  با کنترل دما  و چرخش تولید می شود با این دستگاه می توان برگ های چای را کامل و یکنواخت، بدون ساقه و لکه قرمز، بدون لبه خشک، رنگ سبز و با رایحه قوی و  کیفیت پایدار تولید کرد. درام دستگاه دارای  سیستم  دور متغیر پیوسته  و سیستم حرارتی تا 300 درجه  و هودادهی است که می تواند  چای را در فرایند برشته کردن کنترل و پس از آن در پایان کار  با سرعت و تمیز   تخلیه نماید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

دستگاه ورز سریع  برگه چای

این دستگاه متشکل از دسته انتقال، سیستم کنترل الکتریکی و چهار بخش مرکب از رول عمودی است که با استفاده از فرایند مالش بسته ای سریع  چای در کیسه ها و بسته های محکم  ورز به جای عملیات ورز دادن دستی بصورت  برقی  انجام می دهد. این دستگاه  می تواند کارایی و سرعت  ورز دادن را چندین برابر  بهبود دهد و طی فرایند تولید،  چای را به شکل دانه  گرد یا دانه های نیم  مهره ای شکل با ظاهر زیبا، مقاومت و بادوام در برابر حباب گیری  انجام دهد از  دستگاه نورد برگ چای می توان برای اکثر چای ها دیگر نیز مانند چای سیاه، چای سبز استفاده کرد.

ماشین رول چای 

این دستگاه از طریق نیروی بیرونی دستگاه  با نورد برگ چای  می تواند  آب  آن  را  سرریز  نماید  و  در نتیجه  برگ چای تازه پیچ خورده و به شکل نواری بپیچاند، آب موجود در برگ‌های تازه چای خارج می‌شود  و پس از فراوری هنگام دم کردن، طعم قوی تر، رنگی روشن تر و کیفیت  چای  بهتر می شود برای  انجام این فرایند دستگاه دارای گیربکس پایدار، میل لنگ و قاب پشتیبانی، موتور محرک با توان  ثابتی و عملکرد یکنواخت  ویک بازوی دوطرفه پشتیبان است و درب بشکه آن برای مجکم شدن توسط فنرها تحت فشار قرار می گیرد و می توان آن را چرخاند تا با  ورز دادن چای  بتوان چای با کیفیت  بالاتر را  تولید شود.

دستگاه شکل دهی چای گلوله ای

در  فرآیند چای‌سازی این دستگاه برای  گلوله ای کردن برگها  و غلتاندن  آنها قبل از شکل‌دهی و ورز دادن  چای اولانگ  بکار گرفته می شود و جایگزین مناسبی  برای عملیات ورز دادن بصورت کیسه‌ای و دستی است. فرایند آن  با  سفت کردن کیسه برقی و ورز دادن آن انجام می شود و تفاوت آن در کارایی  چندین برابری  نسبت به روش های دستی است دستگاه  قادر است برگ های چای را به شکل گلابی مانند  یا نیمه گلوله ای درآرود تا  ضمن داشتن ظاهری جذاب ،کیفیت چای را نیز  بهبود  دهد و یکی از ابزارهای مهم برای فراوری  چای اولانگ محسوب می شود این دستگاه از انتقال، صفحه مالشی بالا و پایین، تجهیزات بالابر و قاب تحت فشار تشکیل شده است.

دستگاه غبا گیر بسته چای

برگ های چای پس از مالش ورز و بلوکه شدن  گرم می شوند و آمادگی ترش شدن را پیدا می کنند از این دستگاه برای جلوگیری از ترش و گرم شدن و توزیع و پخش بکنواخت آب در برگ های چای  ورز داده  شده استفاده می کنند. این دستگاه  با دارا بودن درام، انتقال اهرمی قدرت، ترکیب قفسه  بندی داخلی  مخزن  نقش مهمی را در حل شدن  بموقع چای ، خشک و یکنواخت شدن در کیفیت نهایی  چای را بازی می کند.

دستگاه  خشک کن

برگه  چای اولانگ  برای فراوری نیاز به ترکیبی از مالش و خشک  در چندین مرحله را دارد  دستگاه خشک کن  برای  تبخیر آب به جامانده در برگه چای فراوری شده مفید است و طی فرایند خشک کردن چند مرحله ای چای که دارای واکنش حرارتی است نه تنها چای عطر منحصر به فرد خود را حفظ می کند بلکه  شکل و رنگ چای را می توان ثابت نگهدارد  و فقط اندازه دانه ها کاهش پیدا می کند. دستگاه متشکل از درام، اهرم انتقال ، قفسه بندی های مناسب و ساختار حرارتی است .

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره