طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم به منظور امکان سنجی تولید محصول در زمینه های مختلف اقتصادی و مالی، بازار، فنی و … نوشته می شود. استئارات کلسیم پودری سفید رنگ و پفکی می باشد که در صنایع مختلف به عنوان افزودنی و یا روان کننده، کاربرد بسیاری دارد. استئارات کلسیم حاصل واکنش اسید استئاریک با آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) در دمای بالا می باشد که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

استئارات کلسیم، پودری به رنگ سفید و با بافت پفکی است و در تقسیم بندی، در صنایع شیمیایی جای می گیرد. از استئارات کلسیم به عنوان موا

خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک

کارشناسان کاردوک با بررسی همه جانبه و تجربه چندین ساله به شما در زمینه‌های مطالعه بازار، ایده‌های سرمایه گذاری، نوشتن طرح توجیهی

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • اخذ مجوزهای لازم، خرید ماشین آلات، عارضه یابی و غیره خدمات ارائه می‌دهند. در صورتی که سفارش طرح و یا انجام پروژه خود را به کاردوک بسپارید، مشاوره رایگان خواهد بود.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

د حد واسط شیمیایی نیز یاد می شود.

این ماده به دلیل داشتن ماهیت فیزیکی پودری جامد، بسته بندی و حمل آسانی دارد؛ به طوری که استئارات کلسیم ابتدا در کیسه های پلی اتیلنی و سپس در پاکت های 50 کیلویی بسته بندی می گردند.

بیشتر بخوایند : نوشتن طرح توجیهی 

کد آیسیک استئارات کلسیم

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با استئارات کلسیم، کد  24112212 می باشد.

شرایط واردات | طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

برای واردات استئارات کلسیم محدودیتی وجود ندارد اما حقوق ورودی آن 15 درصد تعیین شده است. در ادامه به کدهای تعرفه گمرکی مرتبط با واردات کلسیم استئارات اشاره کرده ایم:

  • کد تعرفه گمرکی استئارات های فلزی : کد 2915/70/10
  • کد تعرفه گمرکی استئارات منیزیم : کد 2915/70/11
  • کد تعرفه گمرکی سایر استئارات ها : 2915/70/90

موارد کاربرد محصول

استئارات کلسیم در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و موارد کاربرد متنوعی دارد. در ادامه به کاربردهای این محصول اشاره کرده ایم:

1.استفاده به عنوان روان ساز

از مهم ترین کاربرد های استئارات کلسیم، استفاده به عنوان روان ساز می باشد. دلیل این موضوع ویژگی مناسب مولکول های استئارات کلسیم در برقراری پیوندهای شیماییی با مولکول های ماتریس اولیه است.

استئارات کلسیم خصوصیات جریان مذاب ترموپلاستی را افزایش می دهد و آن را برای قالبگیری های تزریقی مناسب می کند. همینطور از این محصول در ساخت برخی مواد غذایی و پلی الفین ها و صنایع دارویی نیز استفاده می شود. به طور کلی 5 درصد مصرف استئارات کلسیم در جهان به این کاربرد اختصاص دارد.

2.عامل جلوگیری کننده انعقاد

استئارات کلسیم به عنوان عامل جلوگیری کننده از انعقاد نیز استفاده می شود و با توجه به ترکیباتی که دارد از ایجاد چسبندگی و انعقاد در محصول مورد نظر جلوگیری می کند.

در واقع ذرات استئارات کلسیم، ذرات مواد مورد نظر را با یک لایه نازک می پوشانند و با احاطه کردن آن ها مانع از ایجاد چسبندگی میانشان می شوند. از این ویژگی در صنایع غذایی و برای تولید نمک ها، ادویه جات، سوپ، سس و …. استفاده می شود. 5 درصد از میزان مصرف استئارات کلسیم نیز به این کاربرد اختصاص دارد.

3.پایدار کننده

مهم ترین کاربرد استئارات کلسیم، استفاده از آن به عنوان پایدار کننده است. استفاده از استئارات کلسیم به عنوان پایدار کننده بر خلاف دیگر ترکیبات مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی کند به همین دلیل 5 درصد از مصرف جهانی استئارات کلسیم نیز برای این کاربرد در نظر گرفته می شود.

4.پذیرنده اسید یا خنثی کننده اثر کاتالیزور زیگلر- ناتا

از دیگر کاربرد های استئارات کلسیم استفاده از آن به عنوان پذیرنده اسید و یا خنثی کننده اثر کاتالیزور زیگلر- ناتا است. در تولید برخی پلی الفین ها شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و … به این خاصیت از استئارات کلسیم نیاز است تا به خلوص نهایی محصول کمک کند. 69 درصد از مصرف جهانی استئارات کلسیم به این کاربرد اختصاص دارد به همین دلیل می توان گفت مهم ترین کاربرد محصول، این مورد می باشد.

5.عامل رها کننده

استفاده از استئارات کلسیم به عنوان عامل رها کننده، اغلب در صنایع غذایی و تولید پلاستیک ها به کار می رود. در واقع با اضافه کردن این ماده، ترکیبات به قالب ها و یا جدارهای دستگاه نمی چسبد و راحت تر می توان آن ها را جدا کرد.

 6. استفاده در صنایع لاستیک سازی

در جهت جلوگیری از تراکم بیش از اندازه دوغاب پلیمر از استئارات کلسیم در صنایع لاستیک سازی و تولید لاستیک ایزوبوتیل – ایزوپرن
تیوب استفاده می شود. سهم این کاربرد در مصرف جهانی استئارات کلسیم نیز 5 درصد می باشد.

7.سایر کاربردهای استئارات کلسیم

  • تولید چسب
  • تولید رنگ
  • تولید انواع رنگدانه های پلیمری (مستربچ)
  • تولید برخی رزین هاي ترموست
  • استفاده در صنایع کاغذ
  • تولید کودهاي شیمیایی
  • تهیه واکس و پولیش
  • صنایع داروسازی (بعنوان روان ساز در تهیه قرص )
  • و …

لازم به ذکر است که در حدود 10 درصد از مصرف جهانی استئارات کلسیم نیز به این کاربرد اختصاص دارد.

کالاهای جایگزین محصول

خانواده نمک های فلزی اسید استئاریک قابلیت جایگزینی با یکدیگر را دارند، ولی استئارات روی و استئارات منیزیم می توانند در صنایع دارویی به عنوان پایدار کننده جایگزین استئارات کلسیم باشند.

اهمیت استراتژیکی محصول

استئارات کلسیم در تولید انواع رنگ و رزین و همینطور محصولات مختلف پلاستیکی و لاستیکی و … کاربرد دارد و زمینه مورد استفاده آن در یک مورد خلاصه نمی شود.

در برخی موارد می توان از استئارات روی و منیزیم به جای استئارات کلسیم استفاده کرد اما به طور کلی نمی توان جایگزینی را برای این محصول که در تمامی زمینه ها کاربرد داشته باشد را معرفی کرد. بنابراین با توجه به وابسته بودن صنایع مختلف به استئارات کلسیم، می توان گفت این محصول از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول | طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

استئارات کلسیم در اغلب کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه تولید می شود. اما در این میان کشورهای آمریکا، کانادا و همینطور کشور های اروپای غربی بیشترین تولید استئارات کلسیم را در جهان دارند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید استئارات کلسیم

در این بخش سعی کرده ایم به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید استئارات کلسیم اشاره کنیم:

  • اسید استئاریک : این اسید در گروه اسید های چرب اشباع قرار دارد و در طبیعت موجود می باشد. اسید استئاریک در مناطقی که دارای گیاهان روغنی هستند، به وفور یافت می شوند و کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، ساحل عاج، گینه نو، نیجریه و آمریکای جنوبی بهترین تامین کنندگان این اسید هستند. بنابراین برای تامین اسید استئاریک در داخل ایران و با در نظر گرفتن مسافت و همینطور کیفیت می توان کشورهای مالزی و اندونزی را مناسب دید. در حال حاضر نیز واردات اسید استئاریک از این دو کشور به ایران انجام می شود.
  • آهک هیدارته (هیدروکسید کلسیم و یا آب آهک) : از دیگر مواد اولیه مورد نیاز در تولید استئارات کلسیم، آهک هیدراته است. آهک هیدراته در خلوص نسبتا پایین و به وفور در داخل کشور وجود دارد.  برای استفاده از آهک هیدراته داخل کشور نیاز به آماده سازی و برطرف کردن ناخالصی های فلزات سنگین این ماده می باشد.

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

به طور کلی فرآیند تولید صابون های فلزی در حرارت دادن اسید چرب در مجاورت با یک اکسید و یا کربنات فلزی خلاصه می شود. بر اساس تحقیقاتی که در زمینه تولید استئارات کلسیم انجام شده است، برای تولید این محصول تنها یک روش وجود دارد و باید اسید استئاریک و اکسید کلسیم در مجاورت حرارت باشند. در ادامه فرآیند تولید استئارات کلسیم را برایتان شرح داده ایم:

استئارات کلیسیم در اثر واکنش میان اسید استئاریک و آهک هیدراته در دمای 200 درجه سانتی گراد تولید می شود. این واکنش زمانی انجام می شود که اسید استئاریک یک H+ را از دست بدهد.

اسید استئاریک تمایلی به شرکت در واکنش و از دست دادن H+ خود ندارد و چالش فرآیند تولید نیز همین است. برای اینکه اسید استئاریک یک یون هیدروژن مثبت خود را از دست بدهد، واکنش شیمایی میان اسید استئاریک و آهک هیدراته باید در درجه حرارات بالا و به آرامی انجام شود.

بنابراین اسید استئاریک ابتدا توزین شده و سپس در راکتور قرار می گیرد و تا رسیدن به دمای 200 درجه سانتی گراد حرارت دیده و ذوب می شود. پس از ذوب شدن اسید استئاریک، به آرامی آهک هیدراته توزین شده نیز به آن اضافه می گردد. این عمل تا زمانی که آهک هیدراته توزین شده مصرف شود و نقطه ذوب مخلوط به 150 الی 160 درجه سانتی گراد برسد، ادامه پیدا می کند.

در مراحل بعدی بخارات آب تولید شده از بالای راکتور خارج شده و از ماده مذاب جدا می شود و بعد از عبور از کندانسور (خنک کننده) به مایع تبدیل شده و سپس از خط تولید خارج می گردد.

ماده مذاب داخل راکتور نیز در ناوه های مخصوصی برای انجماد ریخته می شود. پس از انجماد کامل مواد مذاب، آن ها را به آسیاب منتقل می کنند تا ماده پودری شکلی ایحاد شود. ماده سفید پودری و پفکی شکل استئارات کلسیم است که پس از بسته بندی در پاکت های 50 کیلیویی به انبار منتقل می گردد.

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید استئارات کلسیم

فرآیند تولید استئارات کلسیم در چندین مرحله شامل توزین مواد اولیه، اختلاط و واکنش آن ها در راکتور و خالص سازی خلاصه می شود.

به دلیل عدم پیچیدگی فرآیند تولید استئارات کلسیم، امکان تهیه تجهیزات مورد نیاز آن در داخل کشور فراهم می باشد.

خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک

کارشناسان کاردوک با بررسی همه جانبه و تجربه چندین ساله به شما در زمینه‌های مطالعه بازار، ایده‌های سرمایه گذاری، نوشتن طرح توجیهی آماده خدمت رسانی هستند.

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
  • اخذ مجوزهای لازم، خرید ماشین آلات، عارضه یابی و غیره خدمات ارائه می‌دهند. در صورتی که سفارش طرح و یا انجام پروژه خود را به کاردوک بسپارید، مشاوره رایگان خواهد بود.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره