طرح توجیهی صنعتی

طرح تولید انواع طلق چراغ خودرو

بررسی اجمالی داده های تجارت جهانی اتومبیل، تراکتور، کامیون و قطعات آن  نشان میدهد. در سال 2022 حجم معاملات انواع  اتومبیل، تراکتور، کامیون و قطعات آن.  1.6 تریلیون دلار  بوده است و این محصولات  چهارمین کالاهای  پرمعامله جهان بودند. بین سالهای 2021 تا 2022 صادرات  انواع خودرو، تراکتور، کامیون و قطعات خودرو . رشد 6.33 درصدی از 1.5 تریلیون دلار به 1.6 تریلیون دلار داشت. تجارت خودرو، تراکتور، کامیون و قطعات آن. 6.75 درصد از کل جچم  تجارت جهانی را تشکیل می دهد.  که بخش از این محصولات را چراغ های خودرو تشکیل میدهد که در آن یکی از قطعات اصلی لنز و طلق پوشش چراغ های آن می باشد.

رتبه بندی اتومبیل ها، تراکتورها، کامیون ها ،حودروهای ویژه و قطعات آنها براساس شاخص پیچیدگی محصول (PCI). رتبه دوازدهم  را به خود اختصاص داده است.

در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی  تولید طلق پوشش خودرو را شرح داده‌ایم.

 معرفی محصولات

چراغ‌های جلو و عقب و مه شکن جزء ضروری وسایل نقلیه هستند که نقش مهمی در روشنایی، سیگنال‌دهی و زیبایی‌ خودرو را  دارند. در طول سال ها با رشد تکنولوژی خودرو سازی  تولید چراغ های جلو تکامل یافته است، وظیفه اصلی چراغ های خودرو  تامین روشنایی وسیله نقلیه است که در زمان تاریک بودن ، وظیفه تامین روشنایی  را برای رانندگی در حاده و محل عبور خودرو و شناسایی خودو را برای عابران و سایر  خودروها را بر عهده  دارد لذا  تمامی خودرهای تولیدی چراغ های عقب ،جلو ومه شکن را لازم است استفاده کند و در ساخت چراغ خودرو نیر طلق ولنز پوششی نیز بعنوان یکی از اجزا ساختاری وجود دارد و این محصول   جز قطعاتی است که در هنگام تولید حودروی تو یا در  تصادف و طول عمر بالا نیازمند تعویض است

ساختار طلق چراغ خودرو 

طلق یا لنز چراغ یکی از  از اجزای مهم  چراغ های خودرو را تشکیل می دهد که لامپ ها و قاب چراغ  را می پوشاند و بگونه طراحی و ساخته می شود  تا به طور موثر بتواند  نور را بطور درست پخش و هدایت نماید.طراحی لنز چراغ های خودرو بر اساس پلتفرم هر خودرو بطور دقیق انجام می گیرند و غالباً شکل  لنز چراغ های عقب و جلو و مه شکن های خودرهای مختلف با هم متفاوت است  چراغ های جلوی لازم است دارای  شفافیت و  مقاومت حرارتی  و ضربه ای استاندارد باشند تا پرتوهای نور تولید شده توسط منبع نور را بر روی جاده متمرکز کنند. در ساختار تولید طلق پوششی چراغ‌ های جلو  وعقب غیر از  طراحی و زیبایی، جنبه ها و  اصول فنی و قواعد اپتیکی روشنایی مطابق با الزامات خودرو سازی  لازم است رعایت شود بدلیل حساست بالای  تامین روشنایی در خودرو  لازم است هنگام خرید خودروی جدید به  طراحی و کیفیت چراغ‌های جلو وعقب  بمنظور ایمنی راننده و سرنشینان  توجه شود چرا که وقتی هوا تاریک است یا هوا بد است، دیدن و دیده شدن  نقش بسیار مهمی را در دوری از مخاطرات دارد  برای چندین دهه، اکثریت قریب به اتفاق خودروها به چراغ های جلو هالوژن مجهز بودند اما در ادامه خودروسازان معمولاً برای دستیابی به کاهش مصرف انرژی، خودروهای جدید خود را با چراغ‌های تخلیه شدت بالا (HID)  و  چراغ ‌های جلوی زنون یا  چراغ‌های جلو LED مجهز کردند و در ساخت  انواع مختلف چراغ‌های خودرو، ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند طراحی محدب چراغ‌های جلوی و  تطبیق‌پذیری با تامین  نور بالا و پایین نیز ملحوظ شده است. ماژول های  اصلی چراغ خودرو شامل چراغ پارک، نور پایین و نور بالا است و غالباً چراغ راهنما نیز  در همین مجموعه  قرار می گیرد.

مواد اولیه  طلق چراغ خودرو 

قبلا طلق های چراغ را از شیشه می ساختند اما امروزه  لنزهای پوششی چراغ های خودرو به طور فزاینده ای از مواد پلاستیکی  همانند  پلی کربنات  PC    با کیفیت مناسب ساخته می شوند.  طلق ها  پلاستیکی چراغ حودرو  در مقایسه با شیشه ، مزایای بشرح ذیل را دارند:

  • در برابر ضربه بسیار مقاوم تر هستند
  • از شیشه خیلی سبک تر می باشند
  • امکان تولید در مقیاس کوچک و کم هزینه تری را دارند
  • امکان طراحی و ساخت ساده تر برای دستیابی به  شکل های پیچیده و آیرودینامیک را  دارا می باشند.

به همین دلیل  امروزه بیشتر لنزهای چراغ جلو از پلیمر های همانند  پلی کربنات ساخته می شوند مواد اولیه اصلی ساخت چراغ های خودرو عبارتند از:       PC، PP، ABS، PC/ABS، PMMA، PBT، PET، PA، BMC   این  پلاستیک ها چندین مزیت از جمله سبکی وزن، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه خوب، شفافیت بالا، عایق عالی، هدایت حرارتی کم، خواص مکانیکی قوی و سهولت قالب گیری را نسبت به شیشه ارایه میدهند  پلی کربنات در حال حاضر بیشترین میزان استفاده را در تولید طلق چراغ خودرو را دارد. پلی کربنات یک پلیمر ترموپلاستیک است  که دارای  مقاومت مناسب در برابر  گرمای ناشی از منبع روشنایی و لامپ های چراغ  را دارد . پلی کربنات همچنین  دارای  شفافیت شیشه ای و  استحکام بالا است و در در برابر ضربه و شکست همزمان مقاومت مناسبی را دارد استفاده از آن  در ساخت لنز چراغ خودرو  بدلیل راحتی در شکل پذیری  پیچیده  مطلوب می باشد علاوه بر آن پلی کربنات با وزن نصف 250 برابر قوی تر از شیشه های معمولی  عمل می نماید و از مزیت  زیبایی نیز برخوردار است این مزیت ها زمینه تحقیق و توسعه بیشتر را بر روی مواد اولیه پلیمری  برای کاربرد در  چراغ‌های خودرو با  پوشش کاملی از پلی کربنات و آلیاژ های آن با  وزن کمتر ، مقاومت حرارتی و ضربه ای مناسب تر را در مقایسه با چراغ‌های معمولی کنونی بر اساس نوآورانه فراهم نموده است.

اجزای چراغ های جلو خودرو

اجزای اصلی چراغ های جلوی خودرو شامل بازتابنده ها، لنزها، پوشش ها، منابع نور، مدارهای الکترونیکی و لوازم جانبی نصب شده بر روی آن است محفظه چراغ جلو  وکارکرد  بخش هایی مختلف آن به شرح  زیر است:

  • بدنه چراغ کلیه اجزای چراغ جلو (کابل ، رفلکتور و …)را در برمی گبرد.
  • چراغ برای وصل شدن  بر روی بدنه خودرو دارای  تثبیت کننده است
  • طلق پوششی چراغ  وظیفه محافظت المان های داخلی چراغ را در برابر عوامل خارجی همانند رطوبت، گرما را برعهده  دارد و چنس آن از ترموپلاستیک های شفاف برای عملکرد عبور دهی تنظیم شده نور است .

 رفلکتور (بازتابنده نور)

هدف عملکرد اصلی بازتابنده این است که بیشترین سهم ممکن از شار نوری تابش شده توسط لامپ را جذب کند و آن را به سمت جاده هدایت نماید. سیستم‌های بازتابنده مختلفی برای کاربرد در چراغ های خودرو  وجود دارد که طراحان چراغ ‌های جلو را قادر می‌سازند تا از آنها در  ساخت بازتابنده متناسب با طراحی خودرو استفاده نمایند.

در سنوات قبل بازتابنده‌ها را  از جنس ورق فولادی می ساختد  اما  امروزه  با توجه به ویژگیهای  اپتیکی مورد نیاز نوری چراغ‌ های جلو همانند  قابلیت و سادگی فرایند تولید محصولات با فرم پیچیده ، کیفیت سطح بالا، وزن پایین و کیفیت بازتابش نور منجر به استفاده از پلاستیک (ترموپلاستیک‌ها ی مختلف) در ساخت  رفلکتورها شده است. نسل جدید رفلکنورهای پلاستیکی دارای دقت بالای ساخت و با قابلیت  تکرارپذیری درفرایند  قالب گیری دقیق  می باشند و این  فرایند اجازه می دهد تا چراغ های خودرو  از سیستم های لایه  بندی شده و چند محفظه ای برخوردار باشند و برای دستیابی به کیفیت بالای بازتابش سطح  آنها را آبکاری می نمایند. در سیستم های چراغ های جلو  بدلیل وجود  تنش حرارتی بالا، بازتابنده ها گاهاً از آلومینیوم یا منیزیم  پوشش داده شده با  لایه محافظ سیلیکونی و سطح بازتابنده آبکاری شده ساخته می شوند.

ماژول های پروجکشن

با توجه به ضرورت تنظیم مسیر شار و  پرتوهای  نور، در چراغ خوردو از ماژول های هدایت گر مسیر نور در چراغ های جلوی حودروهای  مدرن استفاده می شود که براسای قطر لنزهای مختلف، میزان بازدهی  روشنایی و امکانات نصب، این ماژول ها می توانند برای طیف گسترده ای از  لامپ ها و منابع  تولید نور  جداگانه در  چراغ های جلو استفاده شوند.

لنزهای پوششی دارای خواص اپتیکی

لنزهای پوششی با  ویژگی تطابق اپتیکی  جهت پراکنش نور  وظیفه انحراف ، پراکندگی یا تمرکز شار نوری متمرکز  شده توسط بازتابنده را دارند به گونه ای که توزیع شار نور مورد نیاز و لزوم ایجاد انجراف را با شفافیت تامین می کنند  این مفهوم استاندارد به طور کامل مطابق  سیستم های طراحی و تولید پلتفرم خودرو صورت میگیرد.

طلق یا لنز  پوشش بیرونی بدون اپتیک پراکنش

این نوع پوشش تحت عنوان  “لنزهای پوششی شفاف” هیچ عنصر یا پرنو نوری را  منحرف نمیکنند و از  آنها فقط برای محافظت چراغ خودرو و قطعات داخلی آن  از عوامل بیرونی همانند  گرد و خاک ، آب  با دارا  بودن شفافیت در  انتقال نور به محیط خارج  و بعنوان طلق پوشش دهنده انواع چراغ های مختلف خودرو  استفاده می شود.

  معرفي کدهاي ISIC

ISIC نوعي طبقه‌بندی استاندارد براي فعالیت‌های اقتصادي توليدي است. هدف اصلي کدیشن ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوری‌که در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندی كرد. وزارت صمت  از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندی آيسيك، کد آیسیک (25  ) ساخت مواد و محصولات از لاستیک و پلاستیک و کدهای 31  در برگیرنده کد آیسیک چراغ های انواع خودرو به شرح ذیل ارائه گردیده است.

طلق پلاستيكي چراغ خودرو            کد آیسیک            2520412560

چراغ مه شكن خودرو                     کد آیسیک            3190512351

چراغ جلوي موتورسيكلت               کد آیسیک             3190512352

چراغ جلوي خودرو سنگين               کد آیسیک             3190512350

چراغ جلوي دوچرخه                      کد آیسیک          3190512353

 ویژگی‌های فنی  و استاندارد

استاندارد ملی مورد استفاده در صنعت  خودرو سازی و قطعات آن  بدلیل حساسیت بالا  دارای الزامات اجباری  مصوب می باشند که رعایت آنها  در فرایند تولید و کیفیت محصولات الزامی است در تولید  قطعات خودرو نه تنها لازم است استاندارها و گرید های ارزیابی خودرو سازان بر اساس پلتفرم خودرو رعایت شود بلکه لازم است الزامات استانداردها خاص محصول و فرایند های تولید  نیز تبعیت شود سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در این رابطه استاندارهای بشرح زیر را  تدوین و مصوب نموده است

  • استاندارد شماره  10458   با موضوع      ” خودرو -چراغهاي جلو مجهز شده به لامپ رشته اي براي انتشار پرتوهاي نا متقارن نور پايين يا نور بالا يا “
  • استاندارد شماره   10474   با موضوع      ” خودرو – ويژگيها ی چراغ هاي جلو مجهز شده به لامپ تخليه گازي و مورد استفاده در وسايل نقليه موتوري “
  • استاندارد شماره 10475   با موضوع      ” خودرو -چراغ هاي جلو آب بندي شده هالوژني براي انتشار پرتوهاي نامتقارن نور پايين يا نور بالا يا هر دو “
  • استاندارد شماره   20174   با موضوع      ” خودرو – چراغ¬ هاي مه شكن جلو – وي‍‍ژگي ¬ها و روش¬ هاي آزمون ‏”
  • استاندارد شماره 6672  با موضوع   ”  چراغ هاي جلو داراي نور پايين و يا نور بالا و لامپ هاي رشته اي و ديگر منابع نوري مورد استفاده در چراغ هاي تاييد شده مربوط به وسايل نقليه موتوري -الزامات عمومي”

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم   کاردوک  کلیک کنید.

دانش فنی و فرایند  

طلق های چراغ های مختلف خودرو را می توان به روش قالبگیري مستقیم با دستگاههای تزریق تولید کرد استفاده از  دستگاه تزریق دارای یک سیلندر ماردون در حقیقت ساده ترین نوع فرآیند تولید طلق پوشش خودرو به  طریق ترموفورمینگ می باشد. در این روش توجه به تناسب و کیفیت مواد اولیه قالب ریزی  و سطح دقت قالب و دستگاه تزریق اهمیت بسزایی را دارد هر کدام از محصولات نیازمند قالب اختصاصی مخصوص به خود است و شرایط ترمودینامیکی تولید متناسب با نوع محصول بر روی دستگاه تنظیم می شود در برنامه ریزی تولید تعداد ، ظرفیت و تنوع محصولات به تناسب نیاز بازار و امکان  تامین مالی طرح در نظر گرفته می شود در این طرح طلق پوشش سه نوع خودرو داخلی براساس طراحی و وزن و ظرفیت دستگاهها در نظر گرفته شده است.

و هر سیستم تولید برای هر محصول بخش های به شرح زیر را در بر می گیرد:

  • واحدهای آماده سازی مواد و فیدرینگ
  • واحد تزریق و فرمینگ  و تزریق  و تخلیه  محصول از قالب
  • واحد برچسب‌زن
  • واحد مانیتورینگ و کنترل
  • واحد خروج ضایعات و محفظه فلش بک
  • ناسیسات عمومی مورد نیاز
  • واحد بسته‌بندی نهایی

در فرایند تولید  طلق چراغ خودرو بسته به نوع آن ابتدا مواد اولیه محصول شامل گرانول‌های اصلی به همراه رنگ‌دانه یا مستربچ (برای پوشش راهنما و چراغ های عقب )  پس از گاز گیری به داخل هاپر دستگاه‌های تزریق تغذیه می‌شود و فرایند پلیمریزه شدن و شکل‌گیری محصول براثر فشار و حرارت در سیلندر ماردون و قالب دستگاه انجام می‌شود محصولات پس ازفرم گیری نهایی و  باز شدن قالب توسط سیستم پران قالب از دستگاه خارج و پس از پلیسه‌گیری آماده ورود به خط درج لیبل  ومشخصات وبسته بندی  می‌گردد.

بررسی کالاي جایگزین و تجزیه‌ وتحلیل اثرات آن بر مصرف محصولات

طلق خورو از پلی کربنات در جایگزینی پوشش های شیشه ای چراغ خودرو  به لحاظ  کاربردی تولید می شود و با پیشرفت تکنولوزی می تواند با سایر پلیمرها یا آلیاژهای پلیمری جایگزین گردد اما شیوه تولید می تواند به روش معمول تزریقی باشد و یا از سیستم های دارای چند ماردون و هاپرهای متعدد برای تزریق همزمان بخشهای مختلف تغذیه با رنگهای متفاوت برای تولید لنز پوشش چراغ های عقب خودرو استفاده نماید.

طرح توجیهی تولید   | بررسی آمار

برای بررسی وضعیت بازار تولید با کاربردهای و کدیشن های آیسیک مرتبط  با قطعات خودرو  در سطح ملی و بین المللی و بررسی  میزان عرضه و تقاضای و روند جهانی حجم بازار  می توانید با کارشناسان کاردوک هماهنگ فرمایید

برای ارائه سفارش جهت نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید طلق خودرو| مشخصات عمومی  ظرفیت و سرمایه گذاری

ظرفیت درخواستی که بر اساس مطالعات و پیشینه سوابق و تجربیات متقاضی  و اخذ نظرات مشاورین تعیین گردیده است و متناسب با آن تاسیسات عمومی  و ماشین‌آلات با ظرفیت اسمی  سالانه  250 تن انواع طلق پوشش سه نوع خودروی داخلی در بشرح ذیل   پیش بینی شده است

تعداد ساعت کاری در شیفت:    8 ساعت

تعداد شیفت کاری:                 1  شیفت

تعداد روز کاری:                      300  روز

راندمان کار عملی خط تولید:       8/0

با احتساب مفروضات فوق استقرار چنین خطوط تولیدی توان عملی تولید بر اساسمطالعات  انجام شده احداث یک واحد صنعتی با ظرفیت  اعلام شده امکان استفاده از ماشین آلات و قالب های ساخت داخل را دارد  و نرخ بازدهی سرمایه گذاری  با نرخ تنزیل 25  درصد  42  درصد  خواهد بود و با احتساب 300 روز فعالیت سالانه دوره برگشت سرمایه حدود سه ونیم  سال  برآورد شده است. بدیهی با گذشت زمان و تغییر مکان و شرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود

برای دریافت مشاوره در زمینه اطلاع از طرح توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

نتایج مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

تحقیقات بازار و برآورهای مالی فنی واقتصادی تهیه شده طرح و  تحلیل شاخص‌هاي اقتصادي طرح و محاسبات مالي با نرم افزار کامفار وضعيت قابل قبولي را برای تولید محصولات در مقایسه با بازدهی بازار سرمایه را نشان می دهد. جهت  اخذ مجوز های تولید این محصول  وتامین زیر ساخت براساس پلان های مهندسی  تولید استاندارد می توانید در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی  ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خیره وباتجربه کاردوک کمک بگیرید. این طرح به عنوان فاز اول درطلق و در فازهای توسعه ای تولید چراغ خودرو را  در دستور کار قرار داده است.  حهت  اخذ مشاوره واخذ اطلاعات در تمامی مراحل انجام کار  از زمان بررسی اولیه طرح تا پیاده سازی و به بهره‌برداری رساندن آن از کارشناسان خیره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

 خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی تولید خودرو و قطعات مختلف آن  می‌توانید با کارشناسان ما  تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • شبیه سازی نرم افزاری  محیط بنگاه
  • انجام مطالعات تحقیقات بازار بنگاهها و پروژه ها
  • استفاده از نرم افزار کامفارتوسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارایه خدمات در انتخاب ماشین آلات ، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و. راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی ،نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت  استاندارد به کشورهای دیگر
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره