طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی شستشو،سورت ،بسته بندی و سردخانه میوه و سبزیجات

با افزايش مداوم جمعيت به موازات تغییر فرهنگ کار و تغذیه نياز به مواد غذایی با سرعت زیادی افزايش می‌يابد. سازمان خواروبار جهانی جمعيت جهان برای تامین مواد غذایی جمعیت تا سال2030 نیازمند توسعه كشاورزی و خدمات پشتیبانی است. براساس برآوردهای موجود تا سال2030 تامین موادغذایی تا 70درصد ازتولید فعلی افزایش می‌دهند که نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند؛ لذا همزمان با توسعه تولید باید زیرساخت‌های آماده سازی، انبارداری، بسته‌بندی و نگهداری سردخانه‌ای جهت غلبه بر کمبودها و متعادل سازی قیمت‌ها توسعه یابد. زیرساخت‌های انبارهای سردحانه‌ای نه تنها جهت نگهداری مواد اولیه و محصولات کارخانجات تولید و فراوری بلکه از نظر تأمین و نگهداری ذخایره کالای استراتژیک کشور نیز الزامی هستند. در ادامه خلاصه طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات را آورده‌ایم. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

ضرورت احداث انبارهای سردخانه

انبارهای سردخانه‌ای مکانی برای حفظ و نگهداری مواد و محصولات فسادپذیر است. درصنایع غذایی جهت نگهداری مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخته و محصولات تولیدی فروآری شده خود نیازمند تاسیسات و زیرساخت‌های سردخانه‌ای هستند، از آنجا که مواد اولیه غذایی را نمی‌توان در تمام سال برای مصرف تازه خوری و یا برای واحدهای صنعتی غذایی مهیا نمود و یا در مناطقی بنا به شرایط اقلیمی و جغرافیایی تولید ماده غذایی خاصی وجود ندارد و یا تولید در زمان برداشت محصولات کشاورزی بیشتر از مصرف است؛ ناگزیر این اقلام و محصولات غذایی را جهت جلوگیری از فساد و محافظت از دسترسی جانوران موذی و عرضه آن‌ها در  تمامی ایام سال هم برای مصرف مستقیم و هم برای فرآوری کردن در انبارهای سردخانه نگهداری می‌نمایند. برای اشنایی با سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | معرفی محصولات

شستشو، سورت، بسته بندی و نگهداری محصولات کشاورزی عبارت است از پاکیزه نمودن، جداسازی براساس کیفیت و بسته بندی نمودن آن‌ها با پوشش مناسب و نگهداری محصولات به منظور جلوگيری از فساد و اسراف مواد غذایی. این فرایند سیستم پیوسته‌ای است که از تامین مواد اولیه، آماده سازی كالا، سورت و بسته بندی، نگهداری با قابلیت مدیریت دمای سرد و رطوبت، حمل و توزیع و فروش و مصرف نهایی را در برمی‌گیرد. در این طرح موضوع شستشو و سوریتینگ انواع میوه همانند سیب، مرکبات، سیب زمینی و سبزیجات به همراه نگهداری آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصول مورد بررسی

ISIC نوعی طبقه بندی استاندارد برای فعاليت‌های اقتصادی توليدی است. هدف اصلی ISIC فراهم كردن مجموعه‌ای از رده‌های فعاليتی است. بطوری كه در آن بتوان بنگاه‌های صنعتی را بر اساس نوع فعاليتی كه انجام می‌دهند طبقه بندی نمود. وزارت صنعت معدن و تجارت از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های تولیدی استفاده می‌نمايد. بر اساس این سيستم طبقه بندی کد آيسيك محصولات پیش بینی شده در طرح به شرح ذیل می‌باشد.

محصول

کد آیسیک

سورت و بسته بندی ونگهداری سيب زمينی

15132123

سورت وبسته بندی و نگهداری ميوه سيب و مركبات

15132111

بسته بندی و نگهداری سبزيجات

15131112

بسته بندی محصولات زراعی و كشاورزی

7495312441

ذخيره سازی و نگهداری كالا در سردخانه

6302312301

ذخيره سازی و نگهداری مواد غذایی در سردخانه در دمای بالای صفر درجه سانتی‌گراد

6302612306

ویژگی ها و  مشخصات فنی بسته بندی

بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی شناخته می‌شود. از بسته‌بندی ضمن محافظت از کالا سهولت جابجایی، جذابیت در طراحی و درج اطلاعات باید برای مشتری اقتصادی و برای بنگاه ایجاد ارزش افزوده بیشتر نماید. کالا نوع و جنس مواد اولیه آن از نظر بهداشتی و کیفیت مناسب انتخاب شود تا سلامتی محصول را با قیمت و طراحی مناسب تضمین کند. بسته بندی با رعایت اوزان بازار انتخاب می‌شود و باید با فرهنگ، سلیقه، عادات و ساختاربازار خرده فروشی و قدرت خرید مشتریان سازگاری داشته باشد.

ویژگی‌های سردخانه از نظر تنوع مبرد

سردخانه ها و سیستم‌های سرمایش صنعتی با توجه به استانداردهای نگهداری محصول به سردخانه بالای صفر (برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی شامل سبزیجات تازه و میوه‌ها و برخی از محصولات لبنی) بکار گرفته می‌شود و سردخانه زیر صفر دارای تونل انجماد با قابلیت تامین دما تا 40 -درجه سانتی‌گراد که برای نگهداری محصولات پروتئینی از قبیل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و سایر فرآورده‌های پروتئینی و بعضی از فرآورده‌های لبنی بکار گرفته می‌شود، طبقه بندی می‌کنند. 

 طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | کالاهای جايگزين و رقیب

محصولات و خدمات قابل ارایه در این طرح امکان جایگزینی ندارد و شامل روش‌هایی برای جلوگیری از فساد مواد و محصولات غذایی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر کالاهای غذایی بسته بندی شده است.

دانش فنی پروژه و روش بسته بندی میوه و سبزیجات

عمدتا سیستم‌های برودتی سردخانه‌ها برای نگهداری فراوده‌های صنایع و بسته بندی مواد غذایی خصوصاً محصولات مرتبط با مواد پروتئینی، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات بکار گرفته می‌شود و فرایند طراحی، ساخت بخش عمده تجهیزات و پیاده سازی آن در کشور در دسترس می‌باشد. 

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | تجهیزات سورت و بسته بندی

در بخش سورت و بسته بندی ماشين آلات به شرح ذيل كه توالی انجام عمليات در فرآيند نيز براساس آن استوار است، عبارتند از:

استخر تخلیه، آسانسور مخصوص، تونل شستشو، برس شستشوی، تونل خشک کن، کانوایر، آسانسور نقاله‌ای دوردیفه، بازبینی رولیکی سه ردیفه، نوار انتقال، سیستم سورت حجمی با سیستم جعبه پرکن، سیستم  بسته بندی.  

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | تجهیزات سردخانه ای

کندانسور

کندانسور به عنوان یک مبدل و خنک کننده وظیفه جذب حرارت محیط نگهداری مواد و محصولات غذایی داخل اتاقک‌های سردخانه و انتقال آن به عامل  سرمازا را دارند. کندانسور با گرفتن گرمای و انتقال آن به خارج سیستم، باعث تغییر شکل ماده تبریدی از حالت بخار به مایع می‌گردند. هوای موجود در محیط سرخانه‌ای  به کمک فن‌ها امکان یکنواخت کردن شرایط محیط و  افزایش سرعت انتقال حرارت را دارد.

دو عامل اساسی و مهم در کارآیی کندانسورهای خنک کننده سطح خنک کننده‌ها در تماس با محیط  سردخانه و حجم هوای دور کننده گرما که در و واحد زمان می‌باشد. به همین دلیل لوله‌های اواپراتور برای افزایش سطح تماس انتقال حرارت، در شبکه‌ای از فلزات نازک با قابلیت هدایت حرارتی بالا قرار می‌گیرند. تا از ایجاد اختلاف درجه حرارت زیاد بین دستگاه تبخیر کننده و محیط سردخانه جلوگیری نماید و هوا هنگام برگشت مجدد به محیط سردخانه رطوبتش را از دست بدهد و با ادامه  این فرایند خشک شدن سطح محصول امکان پذیر می‌گردد.

کمپرسور

کمپرسورهای سردخانه‌ای به مثابه قلب سیستم عمل می‌نمایند.  عملیات تراکم و انتقال ماده سرمازا را در سیستم تبرید برعهده دارند.  گاز دریافتی از تبخیر کننده دریافت توسط  کمپرسور با فشار از بخش رانش آن خارج می‌شود. کمپرسورها به لحاظ فنی می‌توانند از نوع پیستون‌های متقارن رفت و برگشتی، دورانی، حلزونی با گریز از مرکز باشند.

اواپراتور 

اواپراتور در دورن اتاقک سردخانه نصب می‌شود و  وظیفه گردش هوای داخل اتاقک‌ها و  انتقال برودت را دارد. بستگی به ظرفیت سردخانه‌ای اتاقک اپراتورها به لحاظ تعداد، توان، فن و تراکم فن‌ها با هم متفاوت هستند.

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | بررسی های مالی و اقتصادی طرح

مشخصات عمومی طرح

ردیف

موضوع

برآرود

واحد

1

زمین  

10000

متر مربع

2

زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز

3100

متر مربع

 جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف

موضوع

هزینه ها  (میلیون ریال )

1

سرمایه گذاری ثابت

224,520

2

سرمایه گذاری در گردش

97,786

3

کل سرمایه گذاری

322,305 

4

هزینه تولید سالیانه

513,192

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هريک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌های ثابت و متغير طرح، پيش‌بينی و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح که محاسبه گرديده است. مهم‌ترين شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعيت قابل قبولی را بلحاظ مالی برای محصولات با کیفبت نشان می‌دهد و بدلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول زمينه بسيار مساعدی برای ایجاد اين واحد در منطقه مورد بررسی فراهم است.

نسبت‌های سودآوری

سود خالص به فروش

35/06

نسبت سود خالص به حقوق صاحبان سهام

208/99

نسبت سود خالص به ثروت خالص

25/81

نسبت سود خالص و بهره به سرمايه‌گذاري

44/43

    نسبت حاشيه سود

47/34

شاخص‌های ارزیابی و تجزیه و تحلیل حساسیت با محاسبات نرم افزار کامفار نقطه سربه سر برای مدت10سال محاسبه گردیده و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تامین مالی معادل 3/18 درصد و در سال مبنا معادل1/20 درصد از کل تولید می‌باشد.

طرح توجیهی بسته بندی میوه و سبزیجات | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

نرخ داخلی بازگشت سرمايه (IRR) 

اين نسبت نشان‌دهنده قدرت مالی طرح در بازگشت سرمايه است و ميزان سودآوری طرح را نشان می‌دهد. IRR برای اين طرح 41/01درصد بدست آمده است. تحلیل حساسیت نسبت به هزینه‌های تولید:

  • با افزایش 5درصد در هزینه‌های تولید IRR به 91/37 درصد کاهش می‌یابد.
  • با افزایش 10درصد در هزینه‌های تولید IRR به  39/31 درصد کاهش می‌یابد.
  • با افزایش 15درصد در هزینه‌های تولید IRR به  52/20 درصد کاهش می یابد.

تحلیل حساسیت نسبت به قیمت فروش

باکاهش 5 درصد در قیمت فروش IRR به  36/31درصدکاهش می یابد.

باکاهش 10 درصد در قیمت فروش IRR به  26/20درصدکاهش می یابد.

باکاهش 15درصد در قیمت فروش IRR به  12/14 درصد کاهش می یابد.

نتایج تحلیل فوق بیانگر انعطاف پذیری بالای طرح نسبت به نوسانات بازار در بخش قیمت‌های فروش و هزینه‌های تولید است.

دوره بازگشت سرمایه

دوره بازگشت عادی سرمایه چنانچه در شش ماهه دوم سال مبنا تسهیلات تامین شود، 3/74سال و دوره بازگشت متحرک سرمایه با شرایط فوق 3/8 سال خواهد بود.

دوره بازگشت سرمایه

 

خدمات قابل ارایه کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای صنعتی 

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • ارائه خدمات مدیریت پیمان راه اندازی طرح  
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه
  • اخذ مجوزهای راه اندازی پروژه

 برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره