طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت به منظور تولید دستگاهی نوشته می‌شود که از آن به عنوان کاتر آسفالت و یا کاتر بتن استفاده می کنند. یکی از تجهیزاتی که در زمینه عملیات عمرانی و به منظور برش سطح بتن و آسفالت در کف راه ها، جاده ها، خیابان ها و …  و با هدف کابل گذاری، لوله گذاری، ترمیم آسفالت و … مورد استفاده قرار می گیرد، ماشین آلات برش آسفالت است. ماشین آلات برش آسفالت در دسته ماشین آلات ساختمانی قرار دارند و می توانند آسفالت را بدون آسیب به سطح کناری، به صورت مقطعی برش بدهند. در واقع در صورت عدم وجود این دستگاه، کنده کاری آسفالت ضمن اینکه نیازمند صرف زمان و نیروی بیشتری است، هزینه بیشتری را نیز در پی خواهد داشت. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه تولید ماشین آلات برش آسفالت هستید؛ برای آشنایی با تمامی جوانب این طرح تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای آشنایی با سایر انواع طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

معرفی محصول در طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

با یک نگاه به معابر عمومی شهر، می توان خرابی سطح آسفالت را در نقطه های مختلف خیابان ها و جاده ها مشاهده کرد. همانطور که می دانید این خرابی ها می تواند موجبات ناراحتی و اذیت رانندگان را فراهم کند؛ به همین دلیل معمولا سعی بر این است که در کم ترین زمان به صورت موضعی ترمیم شوند.

یکی از ابزار و یا به عبارت بهتر تجهیزاتی که به منظور ترمیم آسفالت اسفاده می شود، ماشین آلاتی است که به عنوان کاتر آسفالت از آن ها استفاده می شود. ماشین آلات برش آسفالت دستگاه هایی هستند که در زمینه برش سطح بتن و یا آسفالت جاده ها کارایی دارند. البته لازم است اشاره کنیم که این تجهیزات ضمن کاربرد در زمینه ترمیم آسفالت، برای دیگر عملیات های عمرانی شامل کابل گذاری، لوله گذاری و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

آنچه در دستگاه های برش آسفالت بسیار حائز اهمیت است، نوع و کیفیت تیغه آن ها می باشد که لازم است کارایی بالایی داشته باشد. در واقع این تیغه ها باید بتوانند سطح آسفالت را برش بزنند؛ بدون اینکه کم ترین آسیب را به سطوح کناری آن وارد کنند.

برش دقیق، منظم و کاملا صاف و یکدست سطح آسفالت با کاتر برش آسفالت، این امکام را فراهم می کند که بازسازی آسفالت نیز با کم ترین خطا انجام شود.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

ویژگی یک ماشین برش آسفالت خوب چیست ؟

ماشین برش آسفالت که دارای ویژگی های زیر هستند، در دسته ماشین آلات برش آسفالت خوب قرار می گیرند:

  • داشتن موتوری با توان و قدرت بالا
  • برخورداری از قاب محافظ مناسب برای موتور که سبب افزایش استحکام، کاهش لرزش، جلوگیری از ورود گرد و غبار و افزایش طول عمر موتور می گردد.
  • مجهز به مخزن آب قابل شستشو به منظور خنک کاری تیغه ماشین برش آسفالت
  • مجهز به کلید قطع اضطراری به منظور جلوگیری از حوادث ناگهانی
  • برخورداری از دسته های قابل تنظیم و ارگونومیک
  • قابلیت استفاده آسان توسط اپراتور
  • داشتن قاب مناسب در قسمت تیغه به منظور جلوگیری از پاشش گرد و غبار به اطراف

انواع دستگاه برش آسفالت | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

دستگاه های برش آسفالت با توجه به نوع موتوری که دارند در دسته های مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • دستگاه برش آسفالت با موتور بنزینی
  • دستگاه برش آسفالت با موتور دیزلی
  • دستگاه برش آسفالت با موتور برقی
  • دستگاه برش آسفالت تراکتوری

1. دستگاه برش آسفالت با موتور بنزینی

در دستگاه برش آسفالت با موتور بنزینی از موتور بنزینی با قدرت پنج تا شانزده اسب بخار استفاده می شود. این نوع از دستگاه برش آسفالت قادر است یک برش به عمق 15 سانت را در آسفالت ایجاد کند. این نوع از دستگاه ها به دلیل کارایی بالا و قیمت پایین در بیشتر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

2.دستگاه برش آسفالت با موتور دیزل | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

قدرتمندترین مدل دستگاه برش آسفالت، موتور دیزلی است. این نوع از دستگاه های برش آسفالت دارای توان بالایی هستند و در پروژه های بزرگ که نیازمند برش با عمق بیش از 25 سانتی متر است، مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است این نوع از ماشین برش آسفالت، دارای شاسی های بزرگ تری هستند تا بتوانند وزن سنگین موتور را تحمل کنند.

3. دستگاه برش آسفالت برقی | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

در این نوع از دستگاه های برش آسفالت، وظیفه تامین انرژی مورد نیاز بر عهده الکتروموتور است که یا با برق تک فاز و یا برق سه فاز کار می کند. دستگاه برش آسفالت برقی دارای قدرت کم تری نسبت به نوع بنزینی و دیزلی است و به دلیل اینکه دائما باید به برق وصل باشد، ایمنی پایین تری نیز دارد.

4.کاتر آسفالت بر تراکتوری

در این مدل از ماشین برش آسفالت، کاتر به تراکتور وصل می شود. در واقع نیروی لازم به منظور حرکت کاتر و انجام عملیات برش، از طریق خروجی گیربکس ماشین تامین می شود.

این نوع از کاترها تنها قابلیت نصب بر روی تراکتور رومانی را دارند. در پروژه های سنگینی که نیاز است آسفالت به عمق 30 تا 40 سانتی متر برش داده شود؛ از این نوع کاترها استفاده می شود.

کابرد ماشین آلات برش آسفالت

دستگاه های برش آسفالت قابلیت استفاده در پروژه های مختلف عمرانی را دارند و در واقع کاربرد اصلی آن ها برش آسفالت است. اما علاوه بر این تیغه مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت قابلیت استفاده در زمینه های دیگر شامل موارد زیر را نیز دارند:

  • برش آسفالت
  • برش بتن
  • برش سرامیک در مقاطع کوچک
  • لکه گیری و ترمیم آسفالت خیابان ها و جاده ها
  • برش آسفالت به منظور عملیات عمرانی شامل کابل گذاری و …
  • ایجاد شیار و یا حفره هایی در کف سالن ها به منظور عبور راحت‌تر آب
  • لکه گیری و اصلاح آسفالت در سطح معابر
  • حفر کانال های فاضلاب
  • و …

تیغه کاتر بتن بر و آسفالت بر

تیغه ای که در دستگاه برش آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد، دارای انواع مختلفی می باشد که متناسب با نوع آن ها برای برش بتن، گرانیت، مواد سرسخت، سرامیک، سنگ گچ و سنگ مرمر مورد استفاده قرار می گیرند. اما به طور کلی تیغه دستگاه برش آسفالت دارای دو نوع به شرح موارد زیر است:

  • تیغه کاتر آسفالت بر : این تیغه منحصر به فرد و متفاوت با تیغه هایی است که برای برش بتن، گرانیت، سنگ مرمر و … مورد استفاده قرار می گیرد. آسفالت دارای بافنی سخت می باشد و برش آن نیز نیازمند تیغه الماس سختی است که دارای اتصال قوی باشد. این تیغه ها در حین برش توانایی دفع سنگ ریزه ها را نیز دارند. خود تیغه برش آسفالت دارای دو نوع خشک و مرطوب می باشد؛ با این تفاوت که تیغه های مربوط نیازمند خنک کاری با آب و روغن طی عملیات برش هستند. لازم است اشاره کنیم که به هیچ عنوان از این تیغه ها نباید برای برش بتن استفاده شود، چراکه عمر مفید تیغه ها را کاهش می دهد.
  • تیغه کاتر بتن بر : این تیغه ها نسبت به تیغه های برش آسفالت، سختی و مقاومت بیشتری دارند و از آن ها برای برش بتن های بدون آرماتور استفاده می شود. این تیغه ها ضمن داشتن قابلیت برش بتن، می توانند آسفالت را نیز به راحتی برش دهند. قیمت این نوع تیغه از تیغه های برش آسفالت بیشتر می باشد. این تیغه ها نیز دارای دو نوع مسلح و غیر مسلح هستند. نوع اول توانایی بریدن بتن با میلگرد را نیز دارد در حالی که نوع دوم فقط می تواند بتن را سفارش دهد.

سایزهای مختلف تیغه دستگاه برش آسفالت | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

تیغه های برش آسفالت در سایزها و اندازه های مختلفی تولید می‌شود و از آن ها برای ایجاد برش های مختلف در سطح آسفالت استفاده می‌شود.

تولید کنندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که اندازه تیغه ها وابسته به برش و عمقی است که توسط آن ها ایجاد می گردد. در واقع بر اساس استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد، قطر تیغه باید سه برابر عمقی باشد که قابلیت ایجاد آن را دارد. در واقع تیغه ای که قرار است آسفالت را به عمق 15 سانت برش دهد؛ باید دارای قطر 45 سانتی متری باشد.

ساختار دستگاه برش آسفالت

دستگاهی که توانایی برش آسفالت را داشته باشد، طبیعتا خود باید دارای سطح بسیار سخت و همینطور دقت بالایی باشد و بتواند آسفالت را در عمقی که مورد نیاز است، برش دهد.

بنابراین در طراحی دستگاه برش آسفالت آنچه که اهمیت دارد، توجه به دو فاکتور قدرت و امنیت است. دستگاه برش آسفالت یک دیسک گردان است که قابلیت برش بالایی دارد؛ همینطور قابلیت گردش تیغه نیز در این دستگاه وجود دارد.

تیغه این دستگاه که پیش تر اشاره کردیم دارای شکل دیسکی با لبه های برنده است. جنس این تیغه از فولاد است که لبه های آن آلیاژی از کربن را نیز دارند. حرکت تیغه ها با استفاده از قدرتی است که از موتورهای بنزینی و دیزلی دریافت می کنند و می توانند با سرعت بالایی به گردش درآیند.

تمامی اجزای تشکیل دهنده دستگاه برش آسفالت شامل موتور، گیربکس، تیغه گردان و … بر روی یک شاسی تعبیه می گردند. دستگاه برش آسفالت از ماشین الات با قدرت بالای برش است و آنچه که در زمان استفاده از آن ها اهمیت دارد توجه به جزئیات امنیتی است. بنابراین تولید کنندگان باید این دستگاه را با نهایت ایمنی تولید کرده و به دست مصرف کننده برسانند.

اجزای تشکیل دهنده ماشین برش آسفالت | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

در ادامه به اجزای تشکیل دهنده ماشین برش آسفالت اشاره کرده ایم :

  • موتور : قدرت بالا و سرعت گردش تیغه وابسته به قدرت موتور است. در ساختار دستگاه های برش آسفالت از موتورهای بنزینی، دیزلی، برقی و … استفاده می شود. امروزه شرکت های بزرگی همچون هوندا، روبین، کاوازاکی، سوبارو، راتو موتورهای قدرتمندی را برای دستگاه برش آسفالت تولید می کنند. انتخاب نوع موتور وابسته به شرکت مونتاژ کننده و میزان سرمایه تولید کننده است اما بدیهی است که در کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیرگذار است.
  • تیغه دیسکی : تیغه ها دارای جنس های متفاوت و همینطور سایزهای مختلفی هستند تا قابلیت برش آسفالت با درجه سختی متنوع را داشته باشند.
  • شاسی کاتر : این شاسی باید متناسب با وزن موتور باشد و بتواند آن را تحمل کند. شاسی ها نیازمند طراحی های تخصصی هستند که بتوانند تمامی قسمت های متحرک دستگاه و تیغه گردان را در بر بگیرند. معمولا بر روی شاسی ها انواع اهرم های کنترلی برای تنظیم سطوح برش نیز تعبیه شده است. شاسی ها به صورت کارگاهی و شرکتی از برند های ایرانی و خارجی در بازار موجود هستند اما معمولا بهترین آن ها از برندهای هوپت سنگاپور، کوپاژ کره و تایو مالزی هستند.
  • مخزن آب و سیستم خنک کننده : برش سطوح سخت با تیغه های برش آسفالت و بتن، سبب می شود تیغه داغ شود. به منظور خنک کردن تیغه در حین کار، تمیز کردن گرد و خاک حاصل از برش و … وجود مخزن آب و سیستم خنک کننده ضروری است. البته برخی تیغه ها اصطلاحا از نوع خشک هستند و نیازی به پاشش آب ندارند.

میزان لرزش در دستگاه برش آسفالت

یکی از نکاتی که تولید کنندگان باید آن را در نظر داشته باشند، میزان لرزش دستگاه برش آسفالت است. هر چه دستگاه دارای لرزش کم تری باشد، یعنی از طراحی دقیق تری برخوردار است و قطعات باکیفیت تری در آن استفاده شده است.

از سویی دیگر داشتن لرزش کم تر در دستگاه های برش آسفالت، سبب افزایش طول عمر تیغه نیز می گردد و می توان با دقت بالاتری از آن استفاده کرد.

مقدار وزن دستگاه برش آسفالت | طرح توجیهی تولید ماشین آلات برش آسفالت

از دیگر فاکتورهایی که در ساخت دستگاه های برش آسفالت تاثیر بسیار زیادی دارد، وزن دستگاه است که باید توسط مهندسین مورد بررسی قرار بگیرد و باید در طراحی توجه ویژه ای به آن شود.

تیغه دستگاه برش آسفالت در حین کار، تمایل به خروج از مسیر برش دارد. نکته ای که سبب می شود تیغه در جای خود باقی بماند و کار خود را به درستی انجام دهد، وزن دستگاه است. از سویی دیگر وزن مناسب دستگاه سبب می شود که دستگاه با سرعت بالایی حرکت کند و تیغه نیز کارایی خود را از دست ندهد. بنابراین تطابق وزن کلی دستگاه با ظرفیت برش بسیار اهمیت دارد.

در نظر داشته باشید که دستگاه برش آسفالت از ماشین آلات ساختمانی محسوب می‌شود که نیازمند جزئیات فراوانی در ساخت است. این دستگاه قابلیت کار با نهایت قدرت را در عملیات های بسیار سنگین دارد و سخت ترین سطوح را به راحتی برش می دهد. بنابراین فعالیت در زمینه تولید دستگاه برش آسفالت نیازمند دانش و دقت مهندسی است که می توانید برای این منظور از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • انجام ثبت نام و تمام خدمات مربوط به سامانه بهین یاب
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید کاشی سرامیکی مختلف
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه ،لعاب و انگوب
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی تولید کاشی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره