طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید داروهای گیاهی

طرح تولید داروهای گیاهی پیش از اجرای طرح و پروژه نوشته می شود و هدف از آن عملی بودن و با نبودن پروژه و همینطور میزان بازدهی سرمایه می باشد. کشور ایران از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی می باشد به طوری که اغلب گیاهان دارویی شناخته شده در جهان، در این کشور به صورت بومی و سازگار با اقلیم وجود دارند که این موضوع زمینه مناسبی را برای تولید انبوه داروهای گیاهی فراهم کرده است. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، جهت آشنایی با تمامی جوانب طرح تولید داروهای گیاهی تا انتهای این مقاله از سایت کاردوک همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح تولید داروهای گیاهی

گیاهان دارویی، علاوه بر کاربرد غذایی، برای کشاورزان و بازرگان توجیه اقتصادی نیز دارد؛ در کشور ما تنوع و کمیت گیاهان دارویی، به گونه ای است که علاوه بر نیاز داخلی، مورد نیاز کشورهای مختلف در سراسر جهان نیز می باشد.

طی سال های اخیر، مردم کشورمان نیز علاقه بسیاری به استفاده از داروهای گیاهی نشان می دهند و همین موضوع منجر به افتتاح روزافزون عطاری ها شده است.

صنعت فرآورده های گیاهی صنعتی با چندین سیاست در حال فعالیت است که می توان گفت مهم ترین بخش آن کشاورزی است که مواد خام لازم برای صنایع بعدی را فراهم می آورد و رشد و پیشرفت آن نیازمند برنامه ریزی اصولی و توجه به این صنعت است.

در اغلب کشورهای توسعه یافته، طب سنتی در ابعاد مختلفی تحت حمایت دولت قرار دارد و به نوعی، سهم بسیاری در تامین سلامت مردم را در سیستم سلامت کشور بر عهده دارد.

داروی گیاهی، به هر گونه فرآورده دارویی گفته می شود که از نظر اجزای متشکله فعال شامل یک یا چند ماده گیاهی فرآوری شده و یا نشده و یا ترکیبی از هر دو با فرمولاسیون گوناگون باشد. داروهای گیاهی در زمینه تشخیص، پیشگیری و کمک به اعمال فیزیولوژیک، درمان و حفظ بهداشت بدن انسان، حیوانات و … گیاهان کاربرد دارند.

خوشبختانه کشور ایران دارای تنوع بالای گیاهی است و همینطور از سیزده اقلیم شناخته شده در جهان، از یازده اقلیم برخوردار می باشد. بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته شده، تعداد 8425 گونه گیاهی در ایران وجود دارد که بیشتر از 2400 نوع آن دارای خواص دارویی است که در این میان نیز 1728 نوع آن از گیاهان بومی ایران معرفی شده اند.

در حال حاضر 304 واحد در کشورمان در زمینه تولید داروهای گیاهی فعال هستند که در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ به فعالیت خود ادامه می دهند.

از آنجایی که در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و دیگر صنایع، اسانس کاربرد بیشتری دارد، به همین دلیل در طرح تولید داروهای گیاهی سرمایه گذاری در زمینه تولید اسانس و عرقیات دارای الویت بالاتری است.

کاربرد دارو های گیاه

گیاهان دارویی در سلامت و اقتصاد مردم، نقش موثری دارند؛ بیش از دو هزار گیاه دارویی در کشور ایران شناسایی شده است که واجد شرایط دارویی می باشند و در اکثر نقاط ایران کشت می شوند و در زمینه های مختلف شامل داروسازی، عطری، آرایشی و بهداشتی، مکمل غذایی، رنگ دهنده، طعم دهنده، آفت کش، ادویه جات و دیگر صنایع قابل استفاده هستند.

گیاهان دارویی گران قیمت برای طرح تولید داروهای گیاهی

متناسب با نیاز و تقاضای مردم برای گیاهان دارویی در بازار، گیاهانی شامل بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، مریم گلی، آویشن، اسطوخدوس، لگ گاورزبان و … از بیشترین تقاضا برخوردار هستند و همینطور بیشترین درآمد را نیز برای کشاورزان در پی دارند. در ادامه به برخی خواص دارویی و درمانی این گیاهان دارویی اشاره کرده ایم:

  • بابونه : بابونه از گیاهان آرامش بخش می باشد که درمان کننده سر درد، میگرن، دردهای عضلانی و اعصاب است.
  • اسطوخدوس : اسطوخدوس جهت مراقبت، سلامت و زیبایی پوست، کاهش درد، آرامش بخش جسم و روح کارایی دارد. از اسانس موجود در اسطوخدوس در صنعت عطرسازی نیز استفاده می شود.
  • آویشن : آویش از گیاهان ضد باکتری قوی است که در زمینه گلودرد و سرفه بسیار کارایی دارد.
  • بادرنجبویه : بادرنجبویه برای درمان سردرد و دردهای عصبی استفاده می شود و نوعی آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.
  • به لیمو : به لیمو برای درمان سرفه و گلو درد بسیار مناسب است، ضمن اینکه از آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز استفاده می شود.
  • مریم گلی : مریم کلی برای تقویت سیستم ایمنی بد بسیار مناسب است و دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد. همینطور در هضم غذا و بهبود گوارش نیز بسیار تاثیر گذار است.

نکات لازم در بهره برداری گیاهان دارویی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تعداد گیاهانی که امروزه به عنوان گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار زیاد هستند اما تعداد محدودی از آن ها در کتب دارویی به عنوان گیاهانی با اثر درمانی بسیار زیاد و مهم شناخته می شوند و در واقع تولید انبوه آن ها دارای توجیه اقتصادی است.

پرورش گیاهان دارویی بایستی که متناسب با میزان احتیاجات سالانه در یک ناحیه انجام شود چراکه در صورتی که بیش از اندازه مورد نیاز بهره برداری و کشت گردد، به علت عدم مصرف در انبار ها باقی می ماند و به دلیل از دست دادن اسانس، خواص درمانی خود را از دست می دهند که خود منجر به مخارج بیهوده جهت تهیه آن ها می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید داروهای گیاه

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح تولید داروهای گیاهی ، کد های زیر می باشد.

  • کد آیسیک مرتبط با تحقیق و توسعه در ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی : کد 7310512382
  • کد آیسیک مرتبط با انواع ترکیبات تام استحصال شده از گیاهان دارویی و اندام های گیاهی حاوی ماده موثره دارویی : کد 2423516086
  • کد آیسیک مرتبط با ساخت ماده موثره دارویی با منشاء گیاهی : کد 2423413632

مکان یابی اجرای طرح تولید داروهای گیاهی

با توجه به اقلیم سراسر کشور، استان های اردبیل، کهکیلویه و بویر احمد، کردستان، ایلام و خراسان رضوی متناسب با اقلیمی که دارند، از ظرفیت بالایی برای تولید و کاشت گیاهان دارویی برخوردار هستند.

همینطور در استان سیستان و بلوچستان، وابسته به ویژگی های خاص اقلیمی که دارد، انواع و اقسام گیاهان را در خود جای داده است که بیش از 390 نوع از آن ها دارای قابلیت مصرف دارویی می باشند. وسعت و تنوع آب و هوایی در این استان، منجر به غنی شدن آن از نظر پوشش گیاهی شده است. از مهم ترین کانون های رویش گیاهان دارویی در این استان می توان به ارتفاعات تفتان در خاش، ارتفاعات کوه بیرک در سراوان و ارتفاعات بزمان در شهرستان ایرانشهر اشاره کرد.

موقعیت استراتژیک ایران در زمینه کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی

کشور ایران دارای مناطق مستعد جهت پرورش و تولید انواع گیاهان دارویی می باشد. در سال های گذشته از این ظرفیت طبیعی کشور که در واقع دارای کارکردی بهداشتی و درمانی است، بهره برداری چندانی نشده است.

اما طی ده سال گذشته، کشت، پرورش و تولید اقلام دارویی، بهداشتی و آرایشی و همینطور مکمل های دارویی و خوراکی رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته است؛ به طوری که شرکت های داروسازی بسیاری به این سمت گرایش پیدا کرده اند.

بررسی بازار تولید داروهای گیاهی

لازم است بدانید سهم ایران از بازار جهانی 100 میلیارد دلاری داروهای گیاهی، فقط 100 میلیون دلار می باشد و این در حالی است که ایران نسبت به کشورهای اروپایی، از شرایط اقلیمی مناسب تری، برای رشد و پرورش گیاهان دارویی برخوردار می باشد.

از سویی دیگر در داخل کشور ایران نیز آنطور که باید به مصرف داروهای گیاهی توجه نمی شود و بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، مصرف سالانه گیاهان دارویی در ایران، 30 گرم می باشد. اما طی سال های اخیر، میزان استفاده از گیاهان دارویی افزایش پیدا است و استقبال عمومی از این اقلام دارویی و خوراکی رو به افزایش می باشد.

در حال حاضر سطح زیرکشت این گیاهان، حدود 80 هزار هکتار می باشد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته شده، باید به 200 هزار هکتار برسد. بنابراین این آمار نشان از توانمندی و ظرفیت بالای کشور در زمینه طرح تولید داروهای گیاهی دارد اما متاسفانه منفعل مانده است و طی سال های اخیر، اقدامات مناسبی در جهت افزایش آن صورت نگرفته است. به طوری که هم اکنون تعداد واحد های تولیدی در کشور که به صورت اختصاصی به تولید و فرآوری گیاهان دارویی بپردازد، کم می باشد؛ بعضا در برخی واحد های تولید دارو، بخش های مجزایی وجود دارد که به تولید گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

صادرات دارو های گیاهی | طرح تولید داروهای گیاهی

یکی از شاخه های پر سود اقتصاد کشاورزی، صادرات گیاهان دارویی است. دلیل استقبال افراد از داروهای گیاهی این است که بدون عوارض می باشند و یا حداقل عوارض داروهای شیمایی را در پی ندارند.

در حال حاضر حدوده 50 گونه مختلف گیاه دارویی در کشورمان وجود دارد که دارای قابلیت صادرات هستند که از میان آن ها رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز مهم ترین آن ها می باشند. ضمن اینکه کشورهای ایتالیا و آلمان علاقه مند به خرید صمغ های گیاهی و عصاره شیرین بیان از ایران می باشند.

صادرات گیاهان دارویی جهت تولید داروهای گیاهی، ضمن اینکه ارزآوری خوبی را به داخل کشور به همراه دارد؛ منجر به رونق این کسب و کار نیز می شود. با گسترش روزافزون مصرف فرآورده های گیاهی دارویی و تمایل به استفاده از داروها با منشاء گیاهی در تمامی جوامع حتی در کشورهای توسعه یافته در کنار قابلیت هایی که کشورمان دارد، فرصت خوبی را برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران علاقه مند به تولید داروهای گیاهی فراهم کرده است.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره