طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید دستمال مرطوب

طرح تولید دستمال مرطوب برای تولید دستمال های لطیف که حاوی رایحه خاصی هستند، طراحی و نوشته می شود. این دستمال ها دارای لوسیون های مخصوص و مناسب پوست می باشند که می توانند چربی ها و آلودگی ها را از روی آن پاک کنند. انواع دیگر این محصول آغشته به مواد پاک کننده و سیلیکونی است که برای پاک کردن داشبورد اتومبیل، کنسول، قطعات چرمی و … نیز مناسب می باشد. بسته بندی این دسته از دستمال های مرطوب به گونه ای است که به مرور زمان، رطوبت در داخل بسته باقی می ماند و از بین نمی رود. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستید، جهت اطلاع از تمامی جوانب طرح تولید دستمال مرطوب تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی محصول | طرح تولید دستمال مرطوب

دستمال های مرطوب کننده دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربرد های متفاوتی می باشند.

  • دستمال مرطوب پاک کننده دست و صورت : این دستمال معطر، تمیز کننده آلودگی ها و نرم کننده پوست می باشد. استفاده از این دستمال ها حتی در زمان خستگی نیز می تواند باعث ایجاد حس نشاط و شادابی باشد. اندازه کوچک آن ها سبب شده است که حمل و نگهداریشان در جیب و کیف به راحتی انجام شود. لطافت و رایجه خاص این دستمال ها به دلیل داشتن لوسیون مناسب پوست، برای پاک کردن چربی ها و آلودگی ها مناسب می باشد.
  • دستمال مرطوب معطر پاک کننده و براق کننده داخل اتومبیل (داشبورد) : این نوع از دستمال ها حاوی مواد پاک کننده و سیلیکون هستند که برای پاک کردن داشبورد اتومبیل، کنسول و قطعات چرمی مناسب می باشند. ماندگاری بالا بر روی داشبود، ضد گرد و غبار بودن، خوشبو کردن فضای داخل اتومبیل، قابلیت نگهداري در داخل داشبورد، استفاده آسان در مقایسه با اسپری ها و … از مزیت های این محصول می باشد.
  •  دستمال مرطوب براق کننده کفش (واکس کفش) : این دستمال های مرطوب بی رنگ هستند و خاصیت براق کنندگی بالایی دارند. کم حجم می باشند و به آسانی جا به جا می شوند. 
  • پد لاک پاک کن : این دستمال های مرطوب نیز دارای خاصیت پاک کنندگی بالایی هستند و در ترکیبات خود کرم مرطوب کننده و ویتامین E دارند.
  • پد الکلی ضد عفونی کننده : این پد کوچک و بهداشتی، قابل حمل است و ماندگاری طولانی دارد و برای ضدعوفنی کردن پوست، لوازمی همچون موبایل و … مناسب می باشند.
  •  و …

نام و کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با دستمال نمدار، کد 24241423 و کد آیسیک مرتبط با انواع دستمال کد 17211123 می باشد

موارد مصرف و کاربرد محصول

در تولید دستمال مرطوب متناسب با کاربردی که دارد از الیاف پنبه، پلی استر، ویسکوز و یا مخلوطی از این الیاف ها استفاده می شود. از محصول تولید شده که انواع دستمال مرطوب می باشد، در زمینه های مختلفی استفاده می شود که در قسمت معرفی محصول به کاربرد هر یک اشاره کردیم.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

برای تولید دستمال مرطوب در ایران، از فرآیند اسپان لیس استفاده می شود که به عنوان روش جایگزین سوزن زنی معرفی شده است. از معایب روش سوزن زنی این است که در طول فرآیند به الیاف آسیب می رساند.

در مقابل در فرآیند اسپان لیس، از انرژی جنبشی آب استفاده می شود تا الیاف با یکدیگر ترکیب شوند. بنابراین الیاف آسیب کم تری می بیند. از مهم ترین محصولاتی که می توان به عنوان جایگزین دستمال مرطوب معرفی کرد، دستمال های تولید شده از الیاف میکرون است. این الیاف دارای ساختار و سطح مقطع ظرفیتی است که به دلیل خاصیت موئینگی آن، قدرت جذب بالای آب را داراست.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز | طرح تولید دستمال مرطوب

با افزایش جمعیت و همینطور گسترش نیاز انسان ها به پوشاک و دیگر منسوجات، صرفا اکتفا به روش بافندگی تار و پودی و حلقوی کافی نیست و نیاز به تولید منسوجات بی بافت نیز می باشد.

به طوری که امروزه بی بافت ها در گستره وسیعی از منسوجات یکبار مصرف و … مورد استفاده قرار می گیرند. منسوجات بی بافت به علت اینکه به آسانی مورد استفاده قرار می گیرند و با هزینه پایین نیازهای افراد را برطرف می کنند، تقاضای بسیاری نیز دارند.

در حال حاضر نیز دانش فنی و فرآیند تولید این محصول در کشورمان وجود دارد؛ به طوری که با حمایت از تولیدات داخلی، دستمال های مرطوب ایرانی می تواند در بازار جهانی نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دستمال مرطوب

در این قسمت به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دستمال مرطوب اشاره کرده ایم :

  • اسپان باند : اسپان باند همانند پارچه های معمولی است اما به آن ها منسوجات بی بافت گفته می شود؛ چون دارای تار و پود نیست. این نوع از پارچه به صورت الیاف پرس شده است و در ضخامت و رنگ های متنوعی تولید می شود. از اسپان باند در مصارف دیگری نیز همچون تولید چای کیسه ای استفاده می شود. این پارچه ها به شدت آب دوست هستند و آنتی باکتریال می باشند.
  • مواد بسته بندی از جنس PE/PET  و OPP/PET 
  1. PE : PE یا پلی اتیلن، از پرمصرف ترین پلی مرها
  2. PET : پلی اتیلن ترفتالات، ترموپلاستیکی از خانواده پلی استرها جهت تولید الیاف پلی استر
  3. OPP : فیلم های پلی پروپیلنی با قابلیت چاپ

دانش فنی و فرآیند تولید | طرح تولید دستمال مرطوب

رول های پارچه ای اسپان باند در محل مخصوص خود قرار می گیرند و دستگاه مخصوص آن ها را در ابعاد مشخصی برش می زند.

متناسب با کاربردی که از دستمال مرطوب انتظار می رود، از آب و مواد دیگری برای مرطوب کردن دستمال استفاده می شود.  در این مرحله مواد نرم کننده، سیلیکون، لوسیون در انواع رایحه ها و … برای مرطوب کردن دستمال کارایی دارد.

زمانی که دستمال به سمت دستگاه برش حرکت می کند، عملیات مرطوب سازی آن نیز انجام می شود. دستمال های مرطوب شده، برش خورده و تا شده، آماده ارسال به قسمت بسته بندی هستند.

در قسمت بسته بندی تولید دستمال مرطوب، رول های آماده بسته بندی در دو قسمت دستمال یعنی در بالا و پایین آن قرار می گیرند و در نهایت آن را به سمت دستگاه دوخت و پرس هدایت می کنند. بر روی بسته بندی دستمال های مرطوب، قسمتی متناسب با اندازه و ابعاد دستمال در نظر گرفته می شود که می توان از آن برای بازکردن و برداشتن دستمال بدون اینکه رطوبت دستمال های باقی مانده خارج شود، استفاده کرد.

قسمت های اصلی خط تولید و تجهیزات مورد نیاز

در خط تولید انواع دستمال مرطوب به به برخی تجهیزات و ماشین آلات نیاز است که در ادامه آن ها را آورده ایم:

  • چاقوی قوقانی برای برش اسپان باند خشک
  • چاقوی فوقانی برای برش دستمال مرطوب
  • صفحه خوراک فشار
  • کیت ابزار تولید دستمال مرطوب
  • دستگاه بسته بندی دستمال مرطوب با قابلیت تا کردن دستمال در لفافه مخصوص و دارای بخش های میله گرمایش، ترموکوپل، بلوک آلومینیومی گرمایش، دستگاه برش دندانه دار، چنگال فشار و کیت ابزار

در نظر داشته باشید برای تولید دستمال مرطوب می توان از دستگاه تولید دستمال مرطوب چند منظوره تمام اتوماتیک نیز استفاده نمود. این دستگاه تمامی فرآیند باز کردن رول ورودی، برش و تقسیم رول ورودی در دو خط، تا کردن به صورت طولی، مرطوب ساختن به طور اتوماتیک، ، برش دستمال مرطوب شده، تا کردن به صورت عرضی، جمع آوری و جدا ساختن دستمال ها به تعداد مورد نظر و  فرستادن دستمال ها به سمت بخش بسته بندی را به طور کامل انجام می دهد.

دستگاه تولید دستمال مرطوب نیمه اتوماتیک و دستگاه تولید دستمال مرطوب تمام اتوماتیک نیز در این زمینه کاربرد دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند.

بررسی بازار تولید دستمال مرطوب | طرح تولید دستمال مرطوب

در میان منسوجات بی بافت، بیشترین آمار فروش در بازار متعلق به دستمال های مرطوب و پاک کننده می باشد. طی سال های اخیر کاربرد های جدید انواع پاک کننده ها از نوع یکبار مصرف و بی بافت شناسایی و به مردم معرفی شده است و خوشبختانه با استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

فرآورده های جدید دستمال های مرطوب و پاک کننده، به طور پیوسته برای مراقبت های شخصی، بهداشتی و مصارف خانگی تولید و روانه بازار می شوند. در ابتدا مصرف دستمال های مرطوب محدود به کودکان می شد، اما امروز شاهد کاربردهای گوناگون این محصول می باشیم.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره