طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در زندگی امروزی و افزایش میزان استفاده از آن، می تواند کسب و کار پرسودی باشد. در دهه های گذشته،  استفاده از دستمال کاغذی چندان رایج نبود و مردم نیز ضرورتی برای استفاده از آن احساس نمی کردند و همواره دستمال های پارچه ای و گلدوزی شده در جیب و یا کیف خود داشتند. اما به تدریج این الگوی مصرف تغییر پیدا کرد، به طوری که امروزه کم تر کسی از دستمال های پارچه ای استفاده می کند. دستمال کاغذی در انواع مختلف جیبی، بسته بندی های بزرگ و کوچک در خانه ها، ادارات و … مورد استفاده قرار می گیرد. دستمال کاغذی دارای نقش موثری در رعایت بهداشت است و منجر به سهولت نظافت فردی می شود. در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی ارائه کرده ایم.

بیشتر بخوایند : نوشتن طرح توجیهی 

معرفی محصول | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

امروزه پیشگیری از بیماری و عدم نیاز به درمان، موضوعی است که همگام با پیشرفت علم ارجحیت پیدا کرده است. به طوری که آمار ارائه شده از سوی پزشکان و کارشناسان در مورد بیماری هایی که به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد می شود، به وضوح بیان کننده اهمیت استفاده از محصولات بهداشتی است.

به خصوص در زمان حال حاضر که بر اثر افزایش جمعیت و همینطور گسترش ویروس های جدید، شاهد سیرصعودی افزایش آلودگی هستیم. به همین دلیل توجه داشتن به بهداشت نشان دهنده پیشرفت و تمدن یک جامعه است که در گرو استفاده از وسایل بهداشتی است.

در دهه های اخیر با استفاده از مواد اولیه ارزان و طبیعی، تغییراتی در بهای تمام شده محصولات بهداشتی ایجاد شده است؛ به همین دلیل شاهد چشمگیر قیمت محصولات بهداشتی و در نتیجه استفاده بیشتر افراد از آن ها هستیم. دستمال کاغذی از لوازم بهداشتی پرمصرف است که فعالیت در زمینه تولید آن، می تواند کسب و کاری پرسود برای افراد را به دنبال داشته باشد.

ويژگی‌های محصول

هر محصولی دارای ویژگی ها و مشخصات خاص خود است که پیش از قدم گذاشتن در مسیر تولید آن، بهتر است به درستی شناسایی شوند.

داشتن شناخت درست از مشخصات و انواع مختلف محصولات بهداشتی، می تواند به تولید کننده کمک کند تا تصمیم گیری های درستی را در انتخاب روش تولید داشته باشد.

محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی، دستمال کاغذی رولی است که در مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به منظور استفاده در مصارف بهداشتی کاربرد دارد و از الیاف سلولزی و خمیر کاغذ تولید می گردد.

نام و كد آيسيک محصول | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با دستمال کاغذی  را در ادامه آورده ایم:

  • کد آیسیک دستمال كاغذی جعبه ای : کد 21091233
  • کد آیسیک دستمال كاغذی جيبی : کد 21091232
  • کد آیسیک دستمال كاغذی توالت : کد 21091231

شرايط واردات دستمال کاغذی

دستمال کاغذی علاوه بر تولید داخلی، به صورت وارداتی نیز در بازار وجود دارد. اما با توجه به اینکه در حال حاضر زمینه مناسبی در کشور برای تولیدات دستمال کاغذی فراهم شده است، شاهد کاهش میزان واردات این محصول به کشور هستیم. به طوری که به تدریج کشور ایران در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده این محصول در جهان است.

شرايط صادرات دستمال کاغذی | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

صادرات یک کالا زمانی امکان پذیر است که وزارت بازرگانی با آن موافقت کند و محصول دارای شرایط لازم در آئین نامه های گمرک باشد. بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات، محدودیتی در زمینه صادرات انواع دستمال کاغذی وجود ندارد.

به همین دلیل هر ساله میزان قابل توجهی از دستمال کاغذی های تولید کشور ایران، به دیگر کشورهای همسایه صادر می شود.

بررسی و ارائه استانداردهای ملی و بین المللی

تولید کنندگان دستمال کاغذی به منظور جلب اعتماد مصرف کنندگان، بایستی که برخی نکات مهم در رابطه با کنترل کیفیت محصول را رعایت کنند و به استاندارد های ملی و بین المللی تولید دستمال کاغذی نیز توجه داشته باشند.

استاندارد های ملی تولید دستمال کاغذی در موسسه استاندارد ها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه می شود و تمامی واحد های تولیدی ملزم به رعایت آن هستند. استاندارد های بین الملیلی نیز در زمینه صادرات محصول اهمیت پیدا می کند و رعایت آن ها برای ورود به بازار جهانی الزامی است.

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمينه قيمت توليد داخلی و جهانی محصول

یکی از پارامترهایی که در طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی مورد بررسی قرار می گیرد، پارامتر قیمت است. در رابطه با قیمت دستمال کاغذی فاکتورهای مختلفی تاثیر گذار هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

  • قيمت مواد اوليه
  • منطقه جغرافيايی واحد تولیدی به دلیل میزان دسترسی به مواد اولیه
  • نوع تكنولوژی مورد استفاده
  • هزينه نيروی انسانی مورد نياز
  • ظرفيت توليد واحد

موارد مصرف و كاربرد محصول | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

در حال حاضر میزان آگاهی عموم مردم رو به افزایش است؛ از همین رو فرهنگ رعایت بهداشت نیز گسترش پیدا کرده است.

از سویی دیگر  افزایش جمعیت و لزوم رعایت بهداشت در پی انتشار ویروس های جدید، منجر به افزایش تقاضا برای محصولات بهداشتی شده است که بدیهی است در موارد ممنوعیت واردات، میزان تولیدات داخلی افزایش پیدا می کند.

استفاده از دستمال کاغذی در زندگی حال حاضر، از ملزومات به شمار می رود، به طوری که کم تر کسی را می توان پیدا کرد که از دستمال کاغذی استفاده نکند. علاوه بر مصارف خانگی، استفاده از دستمال کاغذی در مکان های عمومی شامل رستوران ها، اداره جات و … رایج است. از دستمال کاغذی به عنوان یک کالای بهداشتی در جهت خشک کردن دست و صورت و تمیزکردن استفاده می گردد.

بررسی كالاهای جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

با توجه به نوع دستمال کاغذی از نوع جیبی و یا جعبه های بزرگ تر، می توان از دستمال های پارچه ای و یا حوله نیز به عنوان جایگزینی برای آن ها استفاده کرد.  اما استفاده از دستمال کاغذی به دلیل راحت تر بودن بیشتر رواج دارد و افراد میل کمتری به استفاده از دستمال های پارچه ای دارند.

اهميت استراتژيكی كالا در دنيای امروز | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

جامعه بشری پیشرفت کرده است و حالا عموم افراد از اهمیت بهداشت آگاه هستند. به همین دلیل نیاز مردم به دستمال کاغذی در دنیای امروز بیش از گذشته نمایان شده است و حالا این محصول یک کالای ضروری در زندگی انسان هاست.

تمامی این عوامل نشان دهنده این است که احداث کارخانه جات جدید در جهت بهبود کیفیت این محصول و همینچنین پاسخگویی به نیاز داخلی الزامی است.

كشورهای عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

از بزرگ ترین کشورهای جهان که به عنوان عمده تولید کننده دستمال کاغذی شناخته می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چين
  • تركيه
  • امارات
  • ايتاليا
  • بلغارستان

همینطور در حال حاضر کشور های ارمنستان، افغانستان، عراق، ترکمنستان، رومانی و ازبکستان نیز بیشترین آمار مرتبط با مصرف دستمال کاغذی در جهان را به خود اختصاص داده اند.

شركت های داخلی عمده توليد كننده محصول | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

در کشور ایران واحد های تولیدی مختلفی اقدام به تولید انواع دستمال کاغذی می کنند، اما در این میان کارخانه هيدروفيل ايران بیشترین آمار تولیدات دستمال کاغذی در کشور را به خود اختصاص داده است.

تشريح فرآيند توليد دستمال کاغذی

طراحی طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی، نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی است. در واقع تولید کنندگان باید با مطالعات دقیق از دانش فنی و روش تولید مرسوم و قابل اعتماد استفاده کنند. در ادامه مراحل تولید دستمال کاغذی را در چندین مرحله ارائه کرده ایم:

  • مرحله اول : رول های کاغذ آماده با عرض 88 سانتی متر از انبار مواد اولیه به سالن تولید منتقل می شوند.
  • مرحله دوم : رول های کاغذ بر روی دستگاه برش نصب می شوند در ابعاد 22 سانتی متری برش داده می شوند. همینطور به ابعاد 21 سانی متر پرفراژ شده ( خطی از سوراخ‌های ریز در برگ کاغذ که جدا کردن آن را از قسمت چسبیده به آن آسان می‌کند) و به دور لوله های مقوایی با قطر 10 سانتی متر پیچیده می شوند.
  • مرحله سوم : دستمال کاغذی های پیچیده شده به دور لوله های مقوایی، در کیسه هایی از جنس پلی اتیلن و در بسته های دو تایی و یا چهار تایی بسته بندی می شوند.
  • مرحله چهارم : دستمال کاغذی های بسته بندی شده در کارتن های با ظرفیت 12 جهت رول دستمال کاغذی قرار می گیرند و سپس به انبار منتقل می گردند.

در برخی از کارخانجات، صفر تا صد تولید دستمال کاغذی در واحد تولیدی انجام می شود، به طوری که ابتدا اقدام به تهیه خمیر دستمال کاغذی می کنند و سپس مراحل فوق را طی می کنند.

لازم به ذکر است در سال های گذشته رول های کاغذ آماده از دیگر کشورها وارد ایران می شد، اما در حال حاضر کارخانه هایی در سطح کشور وجود دارند که از ساقه های نیشکر برای تولید کاغذ آماده به منظور تولید دستمال کاغذی استفاده می کنند. لازم به ذکر است تولید صفر تا صد دستمال کاغذی نیازمند سرمایه گذاری بالا است؛ به همین دلیل اکثر واحد های تولیدی با خرید کاغذ تیشو اقدام به تولید دستمال کاغذی های رولی می نمایند.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی توليد دستمال كاغذی

به منظور تولید محصول مورد بررسی در طرح تولید دستمال کاغذی رولی به ماشین آلات زیر نیاز است:

  • دستگاه توليد دستمال رول
  • دستگاه دستمال كاغذی جعبه ای
  • دستگاه توليد دستمال كاغذی جيبی
  • ساير لوازم و متعلقات خط توليد
  • و …

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره