طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی بازیافت کاغذ

طرح توجیهی بازیافت کاغذ باطله، می‌تواند با توجه به الگوی مصرف زندگی جوامع و تولید زباله های بسیار مخصوصا کاغذ، از آسیب زدن به محیط زیست جلوگیری کند و همینطور باعث حفظ و تامین مواد اولیه است. طبق آخرین اطلاعاتی که در اختیار داریم تقریبا ده درصد از زباله‌های تولیدی در کشورمان زباله‌های کاغدی هستند.  یکی از راه‌های حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به آن بازیافت است. بازیافت کاغذهای باطله و استفاده مجدد از آن‌ها می‌تواند در تولید مجدد دیگر محصولات همچون روزنامه، مقوا و … کاربرد داشته باشد، تا هر روزه درختان جدید برای تولید کاغذ قطع نگردد و یا حداقل تعداد آن‌ها کاهش یابد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری پیرامون طرح توجیهی کاغذ باطله ارائه کرده ایم.  برای تهیه طرح توجیهی صنایع چوبی و سلولزی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی بازیافت کاغذ | معرفی محصول

با اینکه چوب ماده اصلی تولید کاغذ است، اما از مواد دیگری همچون پنبه (کتان) و نیشکر (باگاس) و ضایعات کشاورزی نیز کاغذ تولید می‌گردد. روش دیگر تولید کاغذ استفاده از ضایعات کاغذ باطله می‌باشد. در صنایع مختلف وقتی تولیدکننده شروع به یک کار می‌کند، در ابتدا بایستی یک برآورد قیمتی و هزینه داشته باشد تا در نهایت محصول تولیدی برای او به صرفه باشد. در طرح توجیهی تولید کاغذ باطله، به دلیل اینکه مواد اولیه، ضایعات کاغذی است و در واقع ارزان محسوب می‌شود، پس می‌تواند برای تولید کننده سود آور باشد. در طرح توجیهی کاغذ باطله، هدف جمع آوری کاغذهای باطله و در واقع زباله‌های کاغذی شامل کتاب قدیمی، کاغذ اداره‌ها، ورق باطله، روزنامه باطله و … می‌باشد که پس از بازیافت آن‌ها برای تولید مواردی همچون روزنامه و مقواهای پشت طوسی استفاده گردد. با توجه به میزان فروش روزنامه و البته همینطور کاربرد این مقواها در تولید جعبه‌های پیتزا، بسته بندی لوازم آرایشی، بسته بندی مواد شوینده، بسته بندی غذاهای نیمه آماده و … می‌توان گفت طرح توجیهی تولید کاغذ باطله توجیه اقتصادی دارد. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی واحد خودتان کلیک کنید.

طرح توجیهی بازیافت کاغذ | مزایای بازیافت کاغذ باطله

در بخش قبل به طور خلاصه به مزایای بازیافت کاغذ باطله اشاره کردیم، اما به طور کلی تولید کاغذ از ضایعات کاغذی با مزایای بسیاری همراه است که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم:

  • اینکه در تولید کاغذ از ضایعات کاغذی استفاده شود، در واقع بدین معنی است که تولید کننده مواد اولیه خود را 50 تا 80 درصد ارزان‌تر از دیگر کارخانه‌ها خریداری می‌کند و این بدین معنی است که صنعت بازیافت سودآور است.
  • هر تن کاغذی که بازیافت شود، بدین معنی است که از قطع 17 درخت صرف نظر می‌شود و همین عامل باعث حفظ جنگل‌ها است.
  • کارخانه‌های تولید کننده کاغذ، از کاغذهای بازیافتی نسبت به کارخانه‌های تولید کننده کاغذ از چوب، 40درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • تولید کاغذ از زباله‌های کاغذی باعث جلوگیری از سوختن و یا دفن آن‌ها می‌شود و در نهایت باعث آلودگی کمتر محیط زیست خواهد شد.
  • در تولید کاغذ به روش بازیافت آب کمتری مصرف می‌شود و در واقع مصرف آب کاهش می‌یابد.

مزایای طرح توجیهی تولید کاغذ باطله

علاوه بر مواردی که تولید کاغذ از کاغذهای بازیافتی در جهت حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی و آلودگی دارد، در طرح توجیهی تولید کاغذ باطله بخش بزرگی از نیاز کشور به کاغذ برای تولید روزنامه، مقوا و … از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود. همینطور با توجه به اینکه محصول تولیدی نهایی دارای کاربردهای گسترده‌ای است و امکان صادرات آن وجود دارد، می‌تواند ضمن نرخ بازدهی داخلی، باعث بازگشت سرمایه به داخل کشور نیز باشد.

طرح توجیهی بازیافت کاغذ | کد آیسیک isic

طبق ​کدبندی  آیسیک (isic) کاغذ های تولیدی از کاغذ باطله با کد 21011254 و 2101512312 مشخص می‌شود. همینطور این محصول دارای ​کد تعرفه گمرکی محصول​ ​47073000 نیز هست.

طرح توجیهی بازیافت کاغذ | فرآیند تولید و دانش فنی

فرآیند تولید کاغذ باطله به طور کلی در چندین مرحله انجام می‌شود که در ادامه این مراحل را به طور کامل ارائه کرده‌ایم:

جمع‌ آوری کاغذ باطله

اولین موردی که در طرح توجیهی کاغذ باطله حائز اهمیت است، جمع آوری زباله‌های کاغذی است. جمع آوری این کاغذهای باطله از مکان‌هایی همچون سطل زباله، فروشگاه‌های کاغذ، کارخانه‌های ضایعات کاغذ و کاغذهای تبلیغاتی که ضایعات کاغذ تولید می‌کنند، کتابخانه‌های مختلف و … توسط بازیافت‌کنندگان و تاجران کاغذ جمع آوری می‌شود. کاغذهای باطله جمع آوری شده حال بایستی از نظر موارد مختلفی همچون درجه کیفی دسته بندی شود. به همین دلیل در انبارهای جمع آوری کاغذ باطله این کاغذهای بازیافتی را جمع آوری می‌کنند و پس از دسته بندی آن‌ها از نظر درجه کیفی، اندازه گیری کرده و برای  کارخانه‌های بازیافت کاغذی ارسال کنند. حال کاغذهای باطله منظم و مرتب شده بر اساس انواع و درجه کیفی به کارخانه‌های بازیافت منتقل شده است. در این کارخانه‌ها نیز مجدد کاغذهای باطله از نظر موارد دیگری همچون تمیزی و نوع کاغذ بررسی می‌شوند، چراکه پس از تولید محصول نهایی تمامی این موارد بررسی شده و قیمت نهایی تعیین می‌گردد. اینکه در طرح توجیهی تولید کاغذ باطله از چه نوع ضایعاتی از کاغذ استفاده شود، بستگی به کارخانه بازیافت کننده دارد، برخی از کارخانه‌ها فقط ضایعات کاغذ با کیفیت بالا را می‌پذیرند، در حالی که برخی دیگر انواع ضایعات کاغذ در درجه بندی و کیفیت و پاکیزگی مختلف را قبول دارند.

مرتب‌ سازی

پس از اینکه مراکز و یا کارخانه‌های بازیافت کاغذ باطله را خریداری می‌کنند، همانطور که اشاره کردیم یک بار دیگر بر اساس حجم و ارزش کاغذ آن‌ها را مرتب می‌کنند. مرحله مرتب سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و کارکنان این قسمت معمولا ضایعات کاغذی را بر اساس ساختار آن‌ها مرتب می‌کنند. به عنوان مثال ضایعات روزنامه‌ای به صورت جدا از ضایعات مقواها دسته بندی می‌شود و از هر کدام برای بازیافت نوع کاغد متفاوتی استفاده می‌گردد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و آشنایی با آن کلیک کنید.

بریدن و خمیر کردن کاغذ باطله

پس از اتمام مراحل مرتب و جداسازی ضایعات کاغذ، بایستی آن‌ها به صورت جداگانه تکه تکه شده و به قطعات کوچک‌تری تبدیل شود. پس از پایان تکه تکه کردن آن‌ها، به کمک آب و برخی مواد شیمیایی تبدیل به خمیر کاغذ باطله می‌شوند. نحوه عملکرد مواد شیمیایی در این مرحله بدین صورت است که مواد شیمیایی فیبر کاغذ را تجزیه می‌کنند و طی این فرآیند کاغدهای باطله تبدیل به خمیر می‌شود. پس از اتمام فرآیند خمیر کردن کاغذهای باطله، از خمیر به کمک یک سری صفحات بزرگ قطعات بزرگ از آلاینده‌ها مثل جوهر، گیره کاغذ، فیلم‌های پلاستیکی و چسب جداسازی می‌شود. پس از جداسازی آلاینده‌ها، حال این خمیر را با خمیر جدیدی مخلوط می‌کنند تا خمیر اولیه تقویت شود. در این مرحله نیز مجدد برای داشتن یک محصول نهایی پایدار خمیر ایجاد شده در دستگاهی قرار می‌گیرد تا به واسطه نیروی گریز از مرکز خرده‌های بیشتری از خمیر جدا شود.

فیلتر کردن، حذف خرده‌ها و جداسازی مرکب

در این مرحله فرآیند جامع فیلترسازی انجام می‌شود و دیگر ناخالصی‌ها همچون نوار چسب و یا رشته‌ها از آن جدا می‌شود. در نهایت خمیر را جهت فرآیند سانتریفیوژ وارد محفظه‌ای می‌کنند تا نسبت به حذف گیره‌های پلاستیکی و فلزات اطمینان حاصل کنند. در این مرحله اگر خمیر آلاینده داشته باشد، اگر از جنس پلاستیکی باشد بر روی صفحه شناور شده و اگر فلزی باشد به پایین می‌افتد و در نهایت تمامی آلاینده‌ها از خمیر پاک سازی می‌شود.

جداسازی جوهر | مرحله تمیز کردن

برای از بین بردن هر گونه جوهر و یا رنگ از خمیر ایجاد شده، از مواد شیمیایی و حباب‌های هوا استفاده می‌شود و در نهایت یک خمیر سفید ایجاد می‌گردد. معمولا برای سفید کردن خمیر از یک مواد شیمیایی با عنوان پر اکسید هیدروژن استفاده می‌شود. این مرحله تمیز کردن نام دارد و تا وقتی که خمیر به طور کامل برای رفتن به مرحله نهایی تمیز و سفید نشود، ادامه خواهد داشت.

پایان بازیافت کاغذ باطله

پس از اتمام مرحله سفید کردن کاغذ، حال خمیر کاغذ آماده است. این خمیر تمیز در این مرحله با مواد تولیدی جدیدی ترکیب شده و بر روی یک نقاله تسمه‌ای مسطح و سطوح استوانه‌ای گرم خشک می‌شوند. فرآیند خشک سازی خمیر بدین صورت است که از دستگاه‌های اتوماتیکی جهت خارج کردن آب اضافی موجود در خمیر با استفاده از فشار مضاعف استفاده می‌کنند. پس از خارج شدن آب خمیر و به عبارتی تبدیل خمیر به یک جسم جامد، وارد سیلندرهای بخار شده و در نهایت به رول‌های طولانی تبدیل می‌شود. در نهایت نیز این رول‌ها را در اندازه‌های دلخواه برش می‌زنند و برای تولید کنندگان ارسال می‌کنند تا در زمینه‌های مختلف جهت تولید روزنامه و یا مقواهای مختلف استفاده شود.

برای مشاهده سایر طرح ها و پروژه ها به طرح توجیهی صنعتی نوشته در کاردوک مراجعه نمایید.

طرح توجیهی بازیافت کاغذ | ماشین آلات مورد نیاز

در طرح توجیهی بازیافت کاغذ باطله برخی ماشین آلات مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:ماشین آلات خط تولید مقوای دوبلکس از ضایعات کاغذی به شرح زیر است :

  • واحد تولید پالپ یا خمیر کاغذ
  • واحد تولید لایه محافظ ورق پشت طوسی
  • واحد تولید لایه زیری ورق پشت طوسی
  • واحد تولید بخش پر کننده
  • دستگاه پرس ورق
  • پمپ آب و پالپ
  • پمپ وکیوم و کمپرسور
  • جرثقیل دروازه ای
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره