طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

طرح توجیهی تولید پاکت سیمان پیش از اجرای پروژه به منظور امکان سنجی طرح، توسط کارشناسان مجرب، طراحی و نوشته می شود. پاکت های سیمان برای بسته بندی محصولات تولید شده توسط کارخانه های سیمان و گچ مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما عمده مصرف این محصول در کارخانجات سیمان است و در کارخانه های تولید گچ، غالبا از گونی های پلاستیکی برای بسته بندی استفاده می کنند. سیمان ها به دو روش فله ای و یا بسته بندی در پاکت های 50 کیلوگرمی، بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند. از آنجایی که کشورمان در زمینه تولید سیمان فعال است، می توان گفت تولید پاکت سیمان برای عرضه مناسب این محصول به مشتریان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با تمامی جوانب طرح توجیهی تولید پاکت سیمان آشنا شویم. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

یکی از فاکتورهای مهمی که در تولید تمامی محصولات مهم است، بسته بندی مناسب برای حمل و نقل، نگهداری و عرضه به مشتریان می باشد. به همین دلیل در زمان تولید یک بسته بندی مناسب، باید شرایط و مشخصات محصول نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کشور ایران دارای معادن عظیم گچ و آهک است که این دو متریال اصلی برای تشکیل سیمان می باشند؛ به همین دلیل کشورمان دارای موقعیت استراتژیکی مناسبی برای تولید سیمان است. از سویی دیگر به منظور توسعه اقتصادی کشور و رسیدن به رشد اقتصادی، به زیربناهای اقتصادی و عمرانی نیاز است که رسیدن به این هدف نیز نیازمند افزایش تولیدات سیمان می باشد.

پس از تولید سیمان، حمل و نقل آن از کارخانه تولید کننده به محل ساخت و ساز، دارای اهمیت بالایی است؛ بنابراین بسته بندی آن باید متناسب با ویژگی های محصول  باشد تا این امر به خوبی انجام شود. معمولا برای بسته بندی سیمان از پاکت های کاغذی استفاده می شود که محصول مورد بررسی در طرح حال حاضر است.

بررسی موارد مصرف و كاربرد پاکت سیمان | طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

همانطور که از نام پاکت سیمان برمی آید، از این محصول برای بسته بندی سیمان و گاها گچ استفاده می شود. عمده مصرف پاکت های سیمان در کارخانجات تولید سیمان است و جهت بسته بندی گچ، بیشتر از گونی های پلاستیکی استفاده می شود.

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم سیمان ها به دو روش فله ای و همینطور بسته بندی در پاکت های 50 کیلوگرمی به بازار عرضه می گردد که وجود پاکت های کاغذی برای بسته بندی آن ها ضروری است.

بررسی كالاهای جايگزين محصول

از گونی ها، پاکت های لمینیت، کیسه های پروپیلن و … می توان به عنوان جایگزین پاکت های سیمان استفاده کرد. اما موضوعی که وجود دارد این است که پاکت های سیمان به مراتب به صرفه تر و اقتصادی تر هستند.

در واقع برای بسته بندی سیمان، به دلیل تولید در حجم بالا به پاکت های کاغذی بسیاری نیاز است که استفاده از آن ها در حجم بالا، نسبت به دیگر نمونه های مشابه بسیار اقتصادی است.

معمولا برای جا به جایی سیمان فله ای از بونکرهای حمل سیمان استفاده می شود؛ به طوری که آن را از محل تولید به محل مصرف منتقل می کنند. اما این نوع از جا به جایی سیمان، بیشتر برای طرح های بزرگ عمرانی کاربرد دارد و غالبا میزان زیادی از سیمان های تولید شده، در بسته بندی های کوچک به مشتریان عرضه می شوند که برای این حالت نیز پاکت های کاغذی بهترین گزینه هستند.

بررسی اهميت استراتژيکی محصول | طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

اقتصاد کشور ما وابسته به نفت است؛ اما نوسانات قیمت نفت و همینطور محدود بودن ذخایر آن سبب شده است که دولت از اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصاد پویا با استفاده از صادرات محصولات متنوع با ارزش افروده بالا حرکت کند.

رسیدن به این هدف، نیازمند گسترش واحد های عمرانی و اقتصادی است؛ رشد عمران کشور نیز تا حد زیادی تحت تاثیر رشد تولیدات سیمان می باشد. با توجه به اینکه کشورمان از منابع غنی و مواد اولیه لازم برای تولید سیمان برخوردار است و ظرفیت بالایی برای تولید این محصول دارد، می توان گفت که تولیدات محصولات جانبی آن از جمله پاکت های کاغذی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین تولید پاکت سیمان به دلیل وابستگی به تولیدات سیمان، از اهمیت بالایی برخوردار است اما دارای اهمیت استراتژیکی نمی باشد.

اما اگر بخواهیم از دید دیگری به پاکت های بسته بندی سیمان نگاه کنیم، از آنجایی که این محصول جهت بسته بندی یک محصول با اهمیت استراتژیکی بالا مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین به صورت غیر مستقیم دارای اهمیت استراتژیکی خواهد بود. هر گونه کمبود پاکت های کاغذی برای بسته بندی سیمان، می تواند تولید و عرضه سیمان را تحت تاثیر قرار دهد.

كشور های عمده تولید كننده و مصرف كننده پاکت سیمان

تولیدات پاکت کاغذی بسته بندی سیمان، در کشورهایی بیشتر است که دارای بیشترین تولیدات در زمینه سیمان می باشند.

با اینکه کشور ایران در زمینه تولید سیمان فعال است، اما پس از کشورهای چین، هند، آمريكا، كره جنوبی، اسپانيا، ايتاليا، روسيه، برزيل و تركيه در رتبه يازدهم قرار دارد اما در خاورمیانه جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. کشورهایی که نام بردیم دارای بیشترین تولیدات پاکت های بسته بندی سیمان نیز می باشند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصول | طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

جهت تولید پاکت کاغذی مناسب برای بسته بندی سیمان، به مواد اولیه ای به شرح موارد زیر نیاز است:

  • كاغذ كرافت : جهت تولید بسته بندی مناسب برای سیمان، از کاغذ کرافت استفاده می شود که معمولا به صورت رول در عرض 101 الی 105 سانتی متر در بازار وجود دارد. این کاغذ ها دارای گراماژ 70 الی 90 هستند. البته بهترین كاغـذ كرافـت بـراي توليـد پاكت سيمان در عرض 102 سانتی متر و گراماژ 75 می باشد.
  • چسب كاغذ : جهت چسباندن کاغذ در مراحل مختلف تولید پاکت های کاغذی مناسب برای بسته بندی سیمان، از چسب کاغذ استفاده می شود.
  • نوار پلاستیکی و پالت چوبی

دانش فنی و فرآیند تولید

شرح فرآیند تولید پاکت های سیمان اینگونه است که ابتدا رول های آماده کاغذ کرافت پس از عواریه گیری و حدف ضایعات، در محل های مخصوص خود در دستگاه تیوبر قرار می گیرند. قرار گیری رول های کاغذ کرافت بر روی تیوبر به گونه ای است که از یکدیگر به اندازه دو سانتی متر فاصله عرضی دارند. فاصله عرضی در نظر گرفته شده برای این است که در هنگام چسب زدن، هر لایه به طرف دیگر خود بچسبد.

باز شدن رول ها با کشش کاغذ به وسیله دستگاه انجام می شود؛ از ویژگی های این دستگاه این است که می توان تعداد لایه های پاکت را در آن تنظیم نمود. لایه ها از یک لایه تا پنج لایه قابل تغییر هستند.

کاغذ زیرین از قسمت پایین دستگاه، بر روی ریل مخصوص خود قرار می گیرد و به پشت دستگاه و به قسمت چاپ هدایت می گردد. در این قسمت طرف بیرونی آن چاپ می خورد.

برای چاپ بر روی پاکت های بسته بندی سیمان، ابتدا کلیشه انتخابی به سلیقه سفارش دهنده، بر روی غلطک چسبانده می شود و سپس بر روی کاغذ غلتیده می شود و چاپ بر روی کاغذ رنگ می شود. دستگاه چاپ به گونه ای تنظیم شده است که اشکال و یا متون چاپی در فاصله های معینی از کاغذ چاپ می شوند تا در زمان برش، در محل درست خود قرار بگیرند.

کاغذ رویی پس از عبور از دستگاه چاپ، مجدد به مسیر خود باز می گردد و در زیر لایه های دیگر قرار می گیرد. دو غلطک که در وسط لایه ها قرار دارند، مایبن دو لایه را چسب می زنند تا دو طرف به یکدیگر بچسبند.  در نهایت محصول تولید شده به دستگاه برش هدایت می شود و به صورت پاکت به دستگاه باتومر منتقل می گردد. دستگاه باتومر دو سر پاکت تولید شده را چسب زده و به یکدیگر متصل می کند، فقط در قسمت بالا و سمت راست پاکت، سوراخی برای ورود سیمان قرار می دهد.

در نهایت نیز پاکت های تولید شده در قسمت بسته بندی در بسته های 50 عددی و به وسیله نوار پلاستیکی بسته بندی می شوند.  معمولا در تمامی کشورهای جهان، از این روش برای تولید پاکت های کاغذی بسته بندی سیمان استفاده می شود.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید پاکت سیمان

در خط تولید پاکت های کاغذی مناسب برای بسته بندی سیمان به ماشین آلات و تجهیزات زیر نیاز است:

  • باتومر
  • تیوبر
  • شکاف دهنده رول
  • جرثقیل زنجیری
  • کمپرسور هوا
  • و …

برخی از این ماشین آلات از طریق واردات و برخی از طریق منابع داخلی قابل تامین هستند؛ برای برآورد هزینه تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید پاکت بسته بندی سیمان با کارشناسان کاردوک در ارتباط باشید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره