طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی برای تولید طیف گسترده ای از لوازم چرمی شامل کیف، کت، کاپشن، دستکش و … طراحی و نوشته می شود تا میزان عملی بودن و همینطور بازدهی سرمایه در این طرح مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که مایل به فعالیت در این زمینه هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

چرم طبیعی حاصل دباغی پوست خام حیواناتی شامل گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و … می باشد. در واقع به فرآیندی که طی آن پوست حیوانات که خود فساد پذیر است، به پوستی قابل استفاده برای مدت زمان طولانی تبدیل می شود، دباغی گفته می شود.

برای تولید پوست طبیعی، آن ها را در مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی می خیسانند تا به دوام و ماندگاری لازم برسند. نتیجه فرآیند هایی که بر روی پوست طبیعی حیوانات انجام می شود، یک ماده طبیعی، پایدار، دائمی و انعطاف پذیر است که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد.

انواع مصنوعات چرمی | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

از پوست طبیعی در زمینه های مختلفی شامل پوستین دوزی، زین سازی، کفاشی، چاروق دوزی، دلوسازی، جلد سازی، سوخت چرم، نقاشی روی چرم و …. مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیحات مختصری پیرامون محصولات مورد بررسی در طرح طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی را ارائه کرده ایم:

  • پوستین : پوستین به لباس های گرمی گفته می شود که از پوست گوسفند تهیه می شود. در سال های گذشته این لباس را اغلب چوپانان به تن می کردند. شهر مشهد بیشترین میزان تولید و استفاده از پوستین را دارد.
  • چاروق : چاروق به نوعی پاپوش کاربردی گفته می شود که در گذشته کاربرد بسیاری داشته است و در حال حاضر به عنوان وسیله ای تزئینی به کار می رود. چاروق ها یا به صورت تمام چرم تولید می شوند و یا رویه آن ها با استفاده از نخ های رنگی به صورت توری بافته می شود. از مهم ترین مراکز تولید چاروق در ایران، استان زنجان می باشد.
  • زین سازی : زین سازی نیز از صنایع وابسته به چرم می باشد که در حال حاضر فقط یک مرکز با این هدف در استان زنجان فعال است.
  • کفاشی : در گذشته تمامی قسمت های کفش شامل رویه و زیره چرمی بود، اما هم اکنون غالبا برای رویه کفش ها از چرم استفاده می شود و زیره آن ها تولید شده از مواد پلاستیکی می باشد.
  • سوخت روی چرم : از یک قالب فلزی برای ایجاد طرح و نقوش بر روی چرم استفاده می شود، به طوری که قالب را حرارت می دهند و پس از رسیدن به حرارت معین، آن را بر روی چرم می گذارند و با استفاده از فشار و ضربات چکش، طرح را بر روی چرم منتقل می کنند. محل نقش بسته بر روی چرم به رنگ قهوه ای تیره می شود که در برخی موارد برای زیبایی بیشتر آن را با طلای مایع زراندود می کنند.
  • جلدسازی : نگهداری از برخی کتب دستنویس علما و دانشمندان و همینطور کتاب های ارزشمند همچون قرآن بسیار مهم است و همین موضوع موجب به وجود آمدن هنر جلد سازی با استفاده از چرم شده است. برای تزئین جلد های چرمی از سوخت چرم، طلا کوبی، نقاشی روی چرم و … نیز استفاده می شود.

انواع چرم طبیعی | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

به طور کلی چرم در دو دسته چرم طبیعی و چرم مصنوعی قرار می گیرد. محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی، مصنوعات چرمی تولید شده از چرم طبیعی می باشد. در ادامه به انواع چرم طبیعی و متناسب با منشاء آن اشاره کرده ایم:

  • چرم حیوانی : چرم به دست آمده از پوست حیوانات شامل گوسفند، گاو، بز، شترمرغ و …
  • چرم انسانی : مخصوص اعضای طلایی
  • چرم گیاهی : چرم گیاهی با استفاده از تانن و دیگر عناصر موجود در پوست تنه و میوه برخی از درختان همانند مازو، به دست می آید. این نوع از چرم به رنگ قهوه ای می باشد و انعطاف پذیری بالایی دارد. اما این چرم در داخل آب پایدار نیست و بی رنگ می شود. به طوری که اگر پس از خیس شدن اقدام به خشک کردن آن کنید، چروک می گردد و همانند قبل نرم و انعطاف پذیر نخواهد بود و یا بسیار سفت و شکننده می گردد. از این چرم ها در انواع زره ها و اتصال کتاب ها استفاده می شود.

کاربرد چرم طبیعی

چرم دارای کاربرد های مختلفی می باشد و از آن در ساخت کاپشن، کیف و کفش و … استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از کاربردهای اصلی چرم طبیعی استفاده کرد:

  • شلوار
  • کراوات
  • دستکش
  • کت
  • کاپشن و کفش
  • کمربند
  • کیف
  • جاکلیدی
  •  و …

انواع چرم طبیعی در صنعت چرم سازی | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

در صنعت چرم سازی، انواع چرم طبیعی به سه نوع چرم سبک، چرم نیمه سبک و چرم سنگین تقسیم می شوند که در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون آن را ارائه کرده ایم :

  • چرم سبک : این نوع از چرم طبیعی از پوست حیواناتی همچون گوسفند، بز، بزغاله و … به دست می آید و بسیار ظریف و نازک می باشد و از آن غالبا در تولید لباس چرم، کاپشن، دستکش و … استفاده می شود. چرم های سبک در کیفیت پایین تر برای استفاده در آستری کفش و لباس کاربرد دارند.
  • چرم نیمه سنگین : چرم نیمه سنگین به چرم هایی گفته می شود که از حیواناتی همچون کروکودیل و یا شترمرغ به دست می آید. این نوع چرم کمیاب و ارزشمند است، به همین دلیل جزو چرم های گران قیمت و لوکس محسوب می شود.
  • چرم سنگین : چرم سنگین از حیواناتی همچون گاو، گاومیش، گوساله، شتر و … به دست می آید و جزو بهترین چرم ها محسوب می شود و دلیل این موضوع مقاومت بالا و زیبایی آن است و در ساخت کفش، کیف های دستی، تسمه ماشین آلات صنعتی و … کاربرد دارد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید مصنوعات از چرم طبیعی

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی شامل موارد زیر می باشد:

  • کد آیسیک انواع چرم طبیعی : کد 1911312316
  • کد آیسیک انواع کیف و ساک دستی از چرم طبیعی : کد 1912512304
  • کد آیسیک انواع چمدان از چرم طبیعی : کد 1912512309
  • کد آیسیک انواع کیف پول و مدارک و لوازم کوچک دیگر از چرم طبیعی : کد 1912512314
  • کد آیسیک انواع کیف و کاور دوخته شده مخصوص وسایل و تجهیزات و دستگاه ها از جنس چرم طبیعی : کد 1912512339

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید مصنوعات از چرم طبیعی

از کد تعرفه گمرکی برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در زمان ترخیص آن از گمرک استفاده می شود. در ادامه به کد های تعرفه گمرکی مرتبط با طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی اشاره کرده ایم :

  • انواع چرم طبیعی : کد 4113 | 411120000
  • انواع کیف و ساک دستی از چرم طبیعی : کد 42021100
  • انواع چمدان از چرم طبیعی : کد 42021100
  • انواع کیف پول و مدارک و لوازم کوچک دیگر از چرم طبیعی : کد  42022100

دانش فنی و فرآیند تولید مصنوعات چرمی | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

تولید چرم طبیعی برای استفاده در کاربردهای مختلفی که پیش تر به آن اشاره کردیم، در چندین مرحله انجام می شود که در ادامه پیرامون هر یک از مراحل اطلاعات مختصری را آورده ایم:

1.آماده سازی پوست (چرم)

قبل از شروع مراحل دباغی، مراحل آماده سازی پوست انجام می شود و طی آن باید اضافات باقی مانده بر روی پوست شامل چربی های اضافه، پشم و … از روی آن پاک شود که طی چندین مرحله انجام می شود.

2.حذف اضافات

قسمت های اضافی بر روی پوست شامل گوش، دم، سم، گوشت های اضافی و دیگر موارد که از نظر چرم سازی ارزشی ندارد، طی این مرحله از پوست جدا می گردد.

پس از این برای اینکه مواد حل شدنی در آب موجود بر روی پوست از بین برود، آن را در داخل آب می خیسانند تا ضمن از بین رفتن مواد زاید در آب، الیاف پوست نیز با جذب آب به شکل طبیعی خود درآید.

4.لش زدایی

معمولا در هنگام جدا کردن پوست از روی بدن حیوانات، مقداری چربی و یا گوشت های اضافی بر روی آن باقی می ماند که لازم است حذف شوند. بنابراین با قرار دادن پوست در ماشین لش زدایی و با استفاده از دو غلتک که یکی فلزی و شیاردار و دیگری پلاستیکی است، لش زدایی پوست را انجام می دهند.

5.مو زدایی و آهک زنی چرم

پس از لش زدایی چرم، لازم است پشم، مو و دیگر پروتئین های غیرالیافی از سطح پوست زدوده گردد. در همین جهت پوست را در محلول آب آهک قرار می دهند و به آن سولفید سدیم نیز اضافه می کنند.

هر کدام از مولکول های سولفید سدیم به وسیله یک مولکول آب هیدرولیز می شود. مولکول های هیدروژن سدیمی که طی این فرآیند به وجود می آید، سبب می شود که کندن پشم و مو از روی پوست با سرعت بالاتری انجام شود.

6.حذف سایر زواید

در این مرحله نیز غده های پوستی، بافت های رنگی مو و دیگر مواد آهکی باقی مانده بر روی پوست، توسط ماشین های مخصوصی از بین می روند.

7.حذف آهک

آهکی که به پوست اضافه شده بود، لازم است به طور کامل از بین برود. باقی ماندن آهک بر روی پوست می تواند منجر به شکننده شدن پوست و ایجاد ترک هایی بر روی آن شود و همینطور مانع از رنگ آمیزی پوست گردد.

برای حذف آهک از روی پوست از مواد شیمیایی شامل نمک های آمونیم، بیسولفیت سدیم،اسید سولفوریک و … استفاده می شود.

8.قلیایی کردن با استفاده از خیساندن در مواد شیمیایی

پس از اتمام مراحل آهک گیری، پوست در یک حمام قلیایی که حاوی نمک های آمونیوم است، قرار داده می شود تا علاوه بر حذف کامل آهک، پوست خواص مطلوبی همچون لطافت، انعطاف پذیری و صافی را نیز به دست آورد.

9.گرفتن چربی پوست | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

پوست برخی حیوانات همچون گوسفند، خوک، سگ و … دارای چربی می باشد، به همین دلیل نیاز است قبل از عملیات دباغی، چربی های اضافه بر روی آن حذف گردد.

برای گرفتن چربی پوست حیوانات، طی این مرحله به آن هیدروکسید سدیم اضافه می کنند و پس از اینکه تبدیل به نوعی صابون شد، آن را با آب می شویند.

10.اسیدی کردن پوست

طی این مرحله از دباغی پوست، آن را در محلول اسیدی که حاوی نمک می باشد، قرار می دهند. نمک دارای خاصیت تراوش کنندگی است و همین موضوع مانع از تورم الیاف می شود.

چنانچه محلول اسید در الیاف پوست تا به اندازه اشباع نفوذ کند، می توان گفت الیاف پوست صاف می شوند و پوست به مرحله نیم دباغی می رسد.

11.برش زدن و تراش دادن چرم

پس از مرحله آب گیری از چرم دباغی شده، به کمک ماشین های مخصوصی، چرم را برش می دهند و در ضخامت های مورد نظر آن را دسته بندی می کنند. برای اینکه چرم های طبیعی را در ضخامت های مختلفی تولید کنند، از ماشین های غلطکی برای ترشیدن گوشت در ضخامت های مورد نیاز استفاده می کنند.

12.رنگ آمیزی چرم | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

در نهایت نوبت به مرحله رنگ آمیزی چرم می رسد که برای اینکار از دو دسته رنگ استفاده می شود.

• مواد رنگی معدنی غیر محلول در آب شامل اکسید روی، کرومات سرب و … . این رنگ ها دارای پوشش و رنگ دهی بالایی می باشند.
• مواد رنگی آلی محلول در آب شامل رنگ های آنیلی، آنیونی و مواد رنگی نیتروژن دار، دیفنیل آهن و … .

در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از سفت شدن چرم ها پس از رنگ آمیزی به آن ها روغن می زنند تا خواص مطلوب شامل نرمی، انعطاف پذیری، کاهش میزان نفوذ گرما، مقاومت در برابر آب و … در آن ها افزایش پیدا کند.

صادرات چرم و مصنوعات چرمی

از گذشته های دور، ایران در زمینه چرم و مصنوعات چرمی در بازار جهانی حضور دارد، به طوری که چرم های تولید شده در کشور ایران به دیگر کشورها صادر می شود.

بر اساس آماری که در اختیار داریم، سالانه در حدود 26 میلیون جلد پوست در ایران تولید می شود. تقریبا 15 درصد از این میزان در داخل ایران مورد استفاده قرار می گیرد و 85 درصد از آن به دیگر کشور ها به صورت چرم سالامبور و یا چرم فرآوری شده در قالب مصنوعات چرمی صادر می گردد.

مشتریان اصلی چرم ایرانی، کشورهای ایتالیا، چین، ترکیه و … می باشند که غالبا مایل هستند چرم خام را از ایران خریداری کنند و خود فرآوری آن را انجام دهند که همین موضوع سبب شده است که کشور ما نیز اقدام به خام فروشی چرم نماید. در حالی که بدیهی است در صورتی که از تولید کنندگان داخلی چرم و مصنوعات چرمی حمایت شود، ارزش افزوده خوبی برای تولید کنندگان چرم ایران در پی خواهد داشت. البته طی سال های اخیر شاهد ثبت برندهای جدید و با قدرت همچون چرم مشهد، نوین چرم، چرم مغان؛ مارال چرم، چرم درسا و … می باشیم که نشان دهنده رشد این صنعت است.

بازار جهانی محصولات چرمی | طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی

تجارت جهانی مصنوعات چرمی، در بردارنده طیف وسیعی از کالاها است که می توان گفت از بازار های جهانی مهمی نیز محسوب می شود؛ چراکه امروزه افراد تمایل بسیاری به استفاده از محصولات چرمی نیز دارند که این موضوع هم شامل چرم های طبیعی و هم چرم های مصنوعی می شود.

همسو با گسترش دنیای مد، محصولات چرمی در طرح ها و اشکال جدید راهی بازار می شوند و به همین اندازه و با توجه به استقبال افراد، روند تولید چرم در جهان و میزان مصرف آن نیز افزایش پیدا کرده است.

این صنعت از قدیمی ترین حرفه ها در جهان است که امروزه به یکی از صنایع مهم در اقتصاد بین الملل تبدیل شده است و در بر دارنده طیف وسیعی از کالا ها می باشد. کارشناسان این بخش پیش بینی کرده اند که طی سال های اخیر، میزان تقاضا برای چرم بسیار افزایش خواهد داشت و به نرخ رشد سالانه 3.4 درصد خواهد رسید.

ماشین آلات و تجهیزات طرح توجیهی مصنوعات چرم طبیعی

برای تولید کت و کاپشن، پالتو، کلاه، دستکش و کمربند چرمی و … به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است:

  • دستگاه برش لیزر چرم
  • چرخ خیاطی صنعتی
  • دستگاه لویس
  • دستگاه اشبالت
  •  و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره