طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار توسط کارشناسان کاردوک نوشته می شود. هدف از تولید اسانس ها استفاده از آن ها به عنوان طعم دهنده و معطر کننده در سیگار است؛ ضمن اینکه اسانس ها منجر به خنک شدن سیگار نیز می شوند. از مهم ترین اسانس های مورد استفاده در تولید سیگار، مانتول است که در خود توتون، روی کاغذ و فیلتر سیگار استفاده می شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد. برای تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار از روش های مختلفی استفاده می شود. در صورتی که مایل هستید پیرامون طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار اطلاعات بیشتری را کسب کنید، تا انتهای این مقاله از سایت کاردوک همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

معرفی محصول | طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

هر نخ سیگار دارای چهار جزء اصلی شامل توتون، کاغذ و اسانس و مواد نگهداره، چسب و فیلتر می باشد.

اسانس ها یا روغن های فرار که از پمواد موثر گیاهان هستند، در واقع شامل مخلوط پیچیده ای از مواد شیمیایی آلی مثل ترپینوئیدها، آلدئیدها، الکل ها، استرها، ستنها و … هستند. اسانس ها نوعی ترکیبات فرار می باشند که در نتیجه تقطیر مواد فرار موجود در بخش های مختلف گیاهان تازه یا خشک همراه با بخار آب به دست می آیند.

وزن مخصوص اسانس ها غالبا کمتر از آب است؛ ترکیبات اسانس ها به خصوص زمانی که تازه هستند، بیرنگ می باشد اما با گذشت زمان و در اثر ترکیب شدن با اکسیژن موجود در هوا و اصطلاحا اکسید شدن، تغییر رنگ می دهند و تیره تر می شوند.

در حالت کلی اسانس ها به طور کامل در الکل ها حل می شوند؛ این در حالی است که با آب غیر قابل اختلاط هستند. اما زمانی که در مجاورت با آب قرار می گیرند، ممکن است به میزان کمی در آن حل شوند، به همین دلیل آب بوی اسانس ها را به خود می گیرد.

طعم اسانس ها با یکدیگر تفاوت دارد؛ این در حالی است که اسانس ها دارای خصوصیات مشترک بسیاری هستند و عمدتا از نوع ترپینوئیدهایی می باشند که قابل تقطیر هستند. این ماده فرار لکه ثابتی از خود را بر روی کاغذ به جا نمی گذارد و بر خلاف ویژگی روغن های ثابت، با قلیایی ها صابونی نمی گردد.

انواع اسانس ها دارای طعم های گس، ملایم، سوازننده، تلخ و شیرین هستند و در سه دسته طبیعی، مشابه طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند.

  1. اسانس های طبیعی و ترکیبات وابسته به این اسانس ها شامل اولئورزین، گام رزین، اولئوگام رزین و … فرآورده هایی می باشند که از مواد خام گیاهی معطر و به واسطه یکی از روش های تقطیر آب، بخار، آب و بخار و … ایجاد می شوند. اسانس های طبیعی از طریق روش های دیگری شامل فشردن بخش بیرونی مرکبات، استخراج و یا حلال نیز تولید می گردند.
  2. اسانس های مشابه طبیعی، فرآورده هایی هستند که در نتیجه ترکیب مواد اولیه معطر هستند و از نظر بو کاملا بویی مشابه با اسانس های طبیعی دارند.
  3. اسانس های مصنوعی فرآورده هایی هستند از مواد شیمیایی آلی مشابه اسانس های طبیعی تهیه می شوند و از همین رو دارای بویی مشابه با اسانس های طبیعی هستند.

در تولید سیگار های اسانس دار از مانتول که در واقع نوع اسانس نعنا است، استفاده می شود؛ در واقع واحد های تولیدی مختلف به ندرت از اسانس های دیگر به جز مانتول استفاده می کنند.

کد آیسیک محصول | طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار، کدهای زیر می باشد.

  • کد آیسیک مانتول (نوعی اسانس نعنا) : کد 24291413
  • کد آیسیک اسانس مصنوعی : کد 24291412
  • کد آیسیک انواع اسانس های شیمیایی : کد 24291410
  • کد آیسیک اسانس میوه : کد 15491420

شرایط واردات

بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب آمار صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، منعی در جهت واردات محصول مورد بررسی در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار وجود ندارد و افراد می توانند با پرداخت چهار درصد حقوق گمرکی به ازای هر یک کیلوگرم، اقدام به واردات این محصول نمایند.

توضیح موارد مصرف و کاربرد

اسانس ها در واقع به عنوان طعم دهنده و معطر کننده در تولید سیگارها به کار می روند. اسانس های مورد بررسی در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار در زمینه تولید انواع سیگار ها کاربرد دارند و منجر به خنک شدن سیگار و همینطور ایجاد بوی مطبوع در آن می شوند.

نوعی از اسانس های به کار رفته در تولید انواع سیگار، مانتول است که در خود توتون سیگار استفاده می شود؛ جالب است بدانید که به منظور افزایش تاثیر اسانس در سیگار، از آن بر روی کاغذ و فیلتر سیگار نیز استفاده می گردد.

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

اسانس مورد بررسی در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار، اسانس طبیعی است؛ از همین رو می توان از اسانس های شیمیایی به عنوان یک کالای جایگزین برای آن استفاده کرد.

اما نکته ای که وجود دارد، این است که سیگارها به خودی خود برای سلامتی انسان مضر هستند؛ حال استفاده از اسانس های شیمیایی در آن نیز می تواند اثرات نامطلوب تری را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل نمی توان محصولی را به عنوان جایگزین اسانس های طبیعی سیگار معرفی کرد که دارای خواص مشابه باشد. البته لازم به ذکر است که حتی اسانس های طبیهی نیز سیگار را به محصولی زیانبارتر تبدیل می کنند و به مراتب اثرات منفی آن را بیشتر می کنند. به همین دلیل کشیدن سیگارهای طعم دار از سیگارهای معمولی خطرناک تر است. به نظر می رسد سیگارهای مانتول دار خنک تر هستند، اما واقعیت این است که اعتیاد بیشتری را ایجاد می کنند.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

در ابتدا باید اشاره کنیم که کالاهای استراتژیک به کالاهایی گفته می شود که عدم تامین و توزیع آن در کشور، مشکلات سیاسی، اقتصادی و … ایجاد کند و کشور را وارد یک بحران نماید.

از همین رو اگر بخواهیم به اهمیت استراتژیکی محصول مورد بررسی در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار اشاره کنیم، باید بگوییم که عدم تولید اسانس های توتون و تنباکو در داخل کشور، با مشکلات سیاسی و اقتصادی شدیدی همراه نیست به همین دلیل یک کالای استراتژیک محسوب نمی شود.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

از کشورهای عمده تولید کننده اسانس های مورد استفاده در سیگار، می توان به کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، مالزی، هند و چین اشاره کرد.

بازار هدف تولید کنندگان اسانس های مورد استفاده در تولید سیگار، کارخانجات فعال در این زمینه هستند. با توجه به این موضوع مصرف کنندگان عمده این محصول نیز کشورهای آمریکا و کشورهای اروپایی می باشند.

شرایط صادرات | طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

در حال حاضر، انواع اسانس های مورد استفاده در تولید سیگار به صورت وارداتی هستند؛ به همین دلیل الویت اول تولید این محصول برای مصارف داخل کشور است و پس از رفع نیاز داخلی می توان در قدم های بعدی اقدام به صادرات آن نمود.

در حال حاضر صادرات محصول مورد بررسی در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار انجام نمی شود و قوانین حاکم بر صادرات کالا برای صادرات این محصول معتبر است.

مواد اولیه مورد نیاز در طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اسانس های مورد استفاده در تولید سیگار، از طریق منابع داخلی قابل تامین می باشد؛ حتی در غیر اینصورت نیز می توان آن ها را از منابع خارجی و از طریق واردات تامین کرد. چراکه حتی با وجود واردات مواد اولیه نیز، این طرح دارای توجیه اقتصادی است.

دانش فنی و فرآیند تولید

برای استخراج اسانس ها روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • تقطیر با آب (Distillation Water)
  • تقطیر با آب و بخار (Distillation Steam-Water)
  • تقطیر با بخار (Distillation Steam)
  • تقطیر استخراجی (Distillation Extractive)
  • روش فشار سرد (Pressing Cold)
  • استخراج به کمک حلال (Extraction Solvent)
  • استخراج فوق بحرانی (Extraction Supercritical)
  • استخراج با استفاده از غشاء (Membrane)

لازم به ذکر است که در روش هایی که استخراج اسانس ها به وسیله تقطیر انجام می شود، خشک کردن گیاه منجر به بازدهی بالاتری می شود. با اینکه طی فرآیند خشک کردن، مقداری از روغن گیاه از دست می رود، اما بازدهی استخراج افزایش پیدا می کند. خشک کردن گیاه نیز به روش های مختلفی شامل موارد زیر انجام می شود :

  • خشک کردن با جریان هوا (Drying-Air)
  • خشک کردن در زیر نور خورشید (Drying-Sun)
  • خشک کردن در گرم کن (Drying-Oven)

این روش ها دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند، به طوری که خشک کردن در زیر نور خورشید تا 50 درصد از روغن موجود در گیاه را از بین می برد؛ این در حالی است که خشک کردن به دور از نور خورشید این اتلاف را به حداقل می رساند.

محصولاتی که برای گرفتن اسانس های آن ها خشک می شوند، در اولین وقت به واحد تقطیر جهت استخراج روغن منتقل می شوند؛ در صورتی که نیاز باشد محصولات خشک شده مدتی در انبار نگهداری شوند، لازم است به دور از نور خورشید و در جای خشک نگهداری گردند که رطوبت به آن ها راهی نداشته باشد.

پیش از انتقال به واحد تقطیر، می توان این مواد اولیه را خرد کرد که این عمل نیز منجر به اتلاف روغن می شود اما به طور کلی بازدهی اسانس گیری را افزایش می دهد. لازم است در نظر داشته باشید که در فرآیند خشک کردن مواد گیاهی، دمای گیاه نباید خیلی بالا برود، چراکه منجر به تخریب ساختار اسانس می شود؛ از طرفی دیگر نیز نباید دارای رطوبت بیش از اندازه باشد.

در جهت استخراج اسانس از مواد گیاهی، استخراج به روش تقطیر به صورت عمده کاربرد و کارایی دارد و در مرحله اول امکان استخراج به روش تقطیر بررسی می شود و در صورتی که این روش عملی نباشد، از دیگر روش های استخراج استفاده می گردد.

تقطیر به وسیله آب

از ساده ترین و ارزان ترین روش ها برای اسانس گیری، تقطیر به وسیله آب می باشد. در این روش ابتدا مواد را در آب غوطه ور می کنند و سپس آن را می جوشانند. بخار آب همراه با بخار روغن از دیگ خارج می شود و طی فرآیندی که در کندانسور اتفاق می افتد به مایع تبدیل می شود و در نهایت نیز در جداکننده مکانیکی این دو مایع از یکدیگر جدا می شوند.

مواد گیاهی در طول فرآیند استخراج، حتما باید در آب غوطه ور باشند؛ بنابراین لازم است به صورت مداوم آب تبخیر شده جایگزین گردد. به طور کلی از این روش برای استخراج روغن از گل ها و پودرها استفاده می شود.

دمای تقطیر در این روش، 100 درجه سانتی گراد می باشد؛ از معایب این روش این است که مواد گیاهی و اسانس های روغنی ممکن است در طول فرآیند با دیواره دیگ برخورد کنند که دارای دمایی بالاتر از 100 درجه سانتی گراد است. این موضوع منجر به اکسید شدن اسانس ها یا هیدرولیز شدن استرهای همراه اسانس و همینطور تخریب ساختار مولکولی روغن های مجاور دیواره می شود. دمای جوش اسانس های روغنی دمایی بین 150 الی 300 درجه سانتی گراد می باشد.

زمان تقطیر وابسته به مواد حاوی روغن و خواص اسانس استخراج شده است؛ اما معمولا یک بازه زمانی سه ساعته می باشد. در صورتی که این مدت زمان کمی افزایش پیدا کند و طولانی تر شود، درصد تولید کمی افزایش پیدا می کند اما ساختار مولکولی اسانس ها تخریب می شود و اکسید می گردند.

میزان بازدهی این روش وابسته به حلالیت آب می باشد و ممکن است به علت هیدرولیز شدن استرها در مجاورت دیواره، محصول نهایی عاری از هر گونه استر باشد. از دیگر معایب این روش، انحلال اسانس ها در آب می شود که همین موضوع منجر به از بین رفتن مقداری از اسانس ها می شود که فرآیند جداسازی آن ها از آب کمی سخت است. به طور کلی واحد تقطیر دارای سه قسمت به شرح موارد زیر است :

  • تانک یا محفظه : مواد اولیه در داخل تانک قرار داده می شوند و سپس آب داخل تانک به وسیله یک منبع مستقیم گرم می شود تا آب بجوشد. آبی که بخار می شود، لازم است به طور مداوم جایگزین شود تا مواد اولیه برای همیشه در داخل آب غوطه ور باشند. بهتر است که این تانک ها از جنس شیشه و یا آهن زنگ نزن باشند. هر چند می توان از مس قلع اندود نیز استفاده کرد. در بالای این تانک لوله هایی وجود دارد که بخار آب را به سمت کندانسور هدایت می کند.
  • کندانسور : سرعت تولید اسانس ها وابسته به عملکرد کندانسور است. در صورتی که کندانسور مصرفی کوچک باشد، سرعت تولید کم می شود. به طور کلی ساختار کندانسور اینگونه است که دارای لوله هایی است که در محفظه آب سرد قرار دارد و اینگونه جریان آب سرد منجر به خنک شدن بخار دریافتی از مرحله قبل می شود.
  • جدا کننده : وظیفه این بخش جدا کردن آب و روغن می باشد. در صورتی که مخلوط حاصله کمی استراحت کند، دو فاز روغن و آب آن از یکدیگر جدا می شوند و بر روی یکدیگر قرار می گیرند. جدا کننده وظیفه جداسازی این دو فاز از یکدیگر را بر عهده دارد.

تقطیر با بخار و آب

روش تقطیر با بخار و آب نیز همانند تقطیر توسط آب می باشد با این تفاوت که مواد در داخل آب غوطه ور نمی شوند و در بالای آبی که در حال جوشیدن است، قرار می گیرند.

این روش نسبت به روش قبلی گران تر است، چراکه خارج کردن روغن از برگ ها بهتر و به صرفه تر است. در تقطیر با بخار و آب نیازی به خرد کردن مواد نیست و دمای تقطیر در حدود 100 درجه سانتی گراد و فشار اتمسفریک است. طی تقطیر با بخار و آب، روغن ها کمتر تخریب می شوند و اتلاف اسانس با انحلال در آب به حداقل می رسد.

از معایب این روش نیز این است که شرایط عملیاتی محدود است و نمی توان دما و یا فشار را تغییر داد و به دلیل اینکه بخار همیشه اشباع است، دارای قدرت استخراج کمی می باشد.

تقطیر با بخار آب | طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

تقطیر با بخار آب مشابه روش تقطیر با آب و بخار می باشد؛ با این تفاوت که در این روش بخار آب در بویلر های جداگانه ای تهیه می شود و از قسمت پایین وارد تانک می شود. طی این روش دما و فشار بر اساس روغن استخراجی تنظیم می شود.

تقطیر با بخار آب دارای بازدهی بالاتری است اما نسبت به روش های قبلی گران تر می باشد و جهت استخراج روغن هایی با دمای جوش بالا مناسب است.

لازم است اشاره کنیم که تفاوت سه روش گفته شده در چگونگی بخار ورودی و شرایط استخراج می باشد که به منظور بهبود شرایط و بازدهی استخراج، دچار تغییراتی شده است.

استخراجی تقطیر

در روش استخراجی تقطیر، مشابه با تقطیر با بخار آب عمل می شود؛ به طوری که بخار آب از بستر گیاهی عبور می کند و اینگونه اسانس استخراج می گردد و وارد کندانسور می شود.

در نهایت آب و اسانس خروجی از کندانسور وارد ستون تقطیر استخراجی می شود و اینگونه اسانس از آب جدا می گردد. در صورتی که اسانس به دما حساس باشد و نتوان برای استخراج آن از تقطیر استفاده کرد، از روش استخراج به کمک حلال استفاده می گردد.

استخراج به کمک حلال

از دیگر روش های متداول برای استخراج اسانس ها، استخراج به کمک حلال است که بیشتر برای استخراج گیاهان دارویی کارایی دارد.

فیلتر کردن

پس از اینکه به واسطه آب داغ، اسانس استخراج شود، در مرحله بعدی با استفاده از فیلتر کردن مخلوط، می توان روغن جمع آوری شده را جدا کرد. به طوری که از فیلترهایی از جنس کتان استفاده می شود و آب در کتان نفوذ می کند و اینگونه از روغن جدا می شود.

پرس کردن

معمولا برای استخراج اسانس های مرکبات از روش پرس کردن استفاده می شود؛ اینگونه که پوست میوه مرکبات را در میان دو صفحه قرار داده و فشرده می کنند.

بر روی یکی از این دو صفحه، اسفنج و یا ابری نصب شده است که اسانس های خارج شده را جذب می کند که با فشردن آن، اسانس های را جمع آوری می کنند. در این روش اسانس تولید شده از خلوص و کیفیت بالایی برخوردار است.

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح تولید اسانس های مصرفی در تولید سیگار

در خط تولید انواع اسانس ها برای تولید سیگار به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است :

  • سیستم سرمایش
  • سانتریفیوژ سنگین با دور RPM 1200
  • راکتور همزندار برای واکنش
  • خشک کن دارای ترموستات برای کنترل دما
  • فیلتر خلاء
  • مخازن نگهداری موادی شامل آب تصفیه شده، محصول و …
  • تجهیزات واحد یوتیلیتی
  • دستگاه های بسته بندی محصول
  • تجهیزات آزمایشگاهی

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره