طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی تولید عرقیات و اسانس گیاهان دارویی

تهیه طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی و عرقیات گیاهان دارویی برای آگاهی از روند انجام کار، دریافت مجوزها و شروع کار لازم و ضروری است. در بسیاری از كشورها برای تولید عرقیات گیاهی از استحصال بخار سرد شده آن‌ها برای تولید مایعات مقوی و شفابخش استفاده می‌کنند که در یكی از اولین روش‌های تولید عرقیات گیاهی همانند گلاب‌گیری امروز نیز در اقصی نقاط كشور به صورت سـنتی صورت می‌گیرد. اما با پیشرفت فناوری‌های فرآوری گیاهان دارویی، تولید عرقیات و مواد موثره به شیوه صنعتی و مكانیزه با کیفیت بالا و سریع قابل انجام است. در ادامه خلاصه طرح توجیهی این محصول آورده شده است، برای سفارش نوشتن طرح توجیهی به روز کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | تعریف محصولات | عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی، فراورده‌هایی بر پایه گیاهان هستند که از جوشانیدن یا تقطیر یک گیاه و یا مخلوطی از گیاهان مختلف با بخار آب و سرد کردن آن به دست می‌آیند. به عبارت دیگر عرقیات گیاهی به فراورده‌هایی گفته می‌شود که از تقطیر مواد فرار موجود در اندام‌های مختلف گیاهان همراه با بخار آب یا حلال‌های مناسب دیگر به دست می‌آیند.

اندام‌های گیاهان معمولا به شکل تازه نظیر بیدمشک، نسترن و گل محمدی، كاسنی، نعناع، خارشتر، شوید، بهار نارنج، بیـد، زیـره سـبز، زیره سیاه، رازیانه، آویشن شیرازی، زنیان، شنبلیله، گزنه و كلپـوره و یا خشک نظیر نعناع، آویشن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول به عنوان طعم‌دهنده به مواد غذائی، دارو و نوشیدنی مورد مصرف قرار گرفته و در پاره‌ای از موارد اسانس آن پس از تخلیص در ساخت محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی به کار برده می‌شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی و آشامیدنی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید عرقیات و اسانس گیاهان دارویی

انواع عرقیات

عرقیات گیاهان جوشیده براساس طب سنتی شناخته شده، اثرات مثبت درمانی داشته و استفاده از گیاهان در تولید موادغذائی موجب شناخت کاربردی بهتر و بیشتر عرقیات و اسانس آن‌ها شده است. آمار مجوزهای تولید کشور و محصولاتی که به تایید معاونت‌های غذا و دارو کشور رسیده، موید این توسعه است. تعدادی از عرقیات تولید در کشور بر اساس طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی عبارتند از:

  • عرق گل گلاب یا محمدی -عرق بید مشک-عرق بهار نارنج -عرق آویشن- عرق خارشتر
  • عرق شاتره- عرق کاسنی-عرق گاو زبان- عرق زالزالک- عرق طارونه

بخش‌هایی مناسب گیاهان برای عرق‌گیری | طرح توجیهی تولید اسانس گیاهان دارویی

نام گیاه اندام مورد استفاده عرق‌گیری نام گیاه اندام مورد استفاده عرق‌گیری
نعناع اندام‌های هوایی زیره سبز میوه (بذر)
خارشتر اندام های هوایی زیره سیاه میوه (بذر)
شوید  میوه ( بذر ) و یا هر دو كاسنی اندام های هوایی
بهار نارنج شكوفه و گل رازیانه میوه (بذر)
بید پوست آویشن اندام‌های هوایی
شنبلیله اندام‌های هوایی یا میوه زنیان میوه (بذر)
گزنه اندام های هوایی كلپوره اندام های هوایی

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | ویژگی‌ها و استانداردها

بخش‌های گیاهی مورد استفاده در تولید عرقیات اعم از شاخه و برگ و گل باید سالم و عاری از آفت زدگی و علائم بیماری‌های گیاهی بذرها و مواد خارجی باشد. باقیمانده سموم آفت كش باید کمتر ازحد مجاز اعلام شده مراجع ذی‌صلاح و قانونی باشد. كیفیت عرقیات گیاهی، به واریته و تازگی گیاه مورد اسـتفاده، كیفیـت و مقـدار آب مصـرفی (در تقطیـر بـا آب)، شدت و سرعت بخار ورودی به مخـازن تقطیـر، مـدت زمـان تقطیـر، حجـم عرقیـات گیـاهی بـه دسـت آمـده و عملكرد مبردها بستگی دارد كه مجموعه این عوامل بـر روی ویژگـی‌هـا و استانداردهای شـیمیایی عرقیـات حاصـل از جملـه مقدار اسانس، اسیدیته محصول تاثیر می‌گذارد. جهت ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف کلیک کنید.

شاخص‌های بررسی کیفیت در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی مطابق استاندارد شامل ویژگی‌های حسی (طعم و بوی زیره سبز، بیرنگ تا كمی كدر)، میزان اسانس، عدد اسیدی،  عدد استری، عدد یدی، عدد اكسیداسیون و میزان PH محلول می‌باشد.

اسانس گیاهی یا روغن‌های فرار و معطرگیاه | طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی

اسانس گیاهـان مورد بحث در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی موادی فرار هستند که بر اثر حرارت به راحتی تبخیر می‌شوند. آن‌ها ترکیبی از عناصر مختلف هستند که این عناصر کیفیت و چگونگی تاثیرات آن‌ها را سبب می‌شوند. این مواد مخلـوط پیچیـده‌ای از مـواد شیمیایی آلی مانند ترپنوئیدها، استرها، آلدئیدها، الكل‌ها، فنل‌ها، كتون‌ها را تشکیل می‌دهند. اسانس گیاهان منشا رایحه و طعم خاص آن‌ها می‌باشند که از بخش‌های مختلف گیاهان استخراج می‌شوند. امروزه بیش از دویست نوع اسانس طبیعی از گیاهان به دست می‌آید. در بعضی از گیاهان اسانس  به میزان بسیار اندک و میکروسکوپی و در برخی دیگر به میزان فراوان وجود دارند.

طرح توجیهی تولید عرقیات و اسانس گیاهان دارویی

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | معرفی کدهای ISIC

وزارت صنعت ،معدن و تجارت از این طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌نماید. بر اساس سیستم طبقه‌بندی و طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی، گیاهان دارویی دارای و فراوره‌ای مرتبط کدهای آیسیکی به شرح ذیل دارد.

کدهای آیسیک عرقیات و اسانس‌های گیاهان دارویی به شرح ذیل است.

نام محصول کد   ISIC
عرقیات گیاهی 24231913
انواع عرقیات گیاهی (به استثناء گلاب) 1549412573
انواع اسانس طبیعی بجز مصارف صنایع غذایی 2429312622
اسانس طبیعی (مورد مصرف در صنایع غذایی) 1549612346
اسانس پونه غیر خوراكی 2429412627

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | موارد مصرف و کاربرد عرقیات گیاهان دارویی

عرقیات معطر در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی بیشتر برای مصارف داروئی، نوشیدنی و در خوراکی‌ها به کار برده شوند که در زیر به طور خلاصه مورد اشاره قرار می‌گیرد. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

خواص گیاهان دارویی

گلاب برای تقویت اعصاب، پوست و در تعدادی از غذا‌ها به طور مستقیم استفاده می‌شود. از بیدمشک به عنوان تقویت کننده قلب، ملین و آرامبخش دارای تسکین و ضدسردرد و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. عرق نعنا به عنوان گرمی و مایع رفع اسهال و استفراغ معده، باد شکم و پیچ شکم مورد استفاده است. عرق شوید به هضم غذا و چربی‌ها کمک می‌کند. عرق کاسنی تب بر بوده در کاهش بیماری‌های کبدی و کلیوی، سردی موثر است.

از عرق شاتره در طب سنتی برای رفع سردی، تقویت پوست و به عنوان آرامبخش، ضدخارش، اشتهاآور، استفاده می‌نمایند. عرق بید تب بر آرام، خواب آور، آرامش بخش و ضدیرقان است. از عرق آویشن در هضم غذا، محرک و تقویت کننده، ضددرد و آرام کننده تنفسی استفاده می‌شود. عرق  بابونه دارای خواص صفرا بر، بادشکن، اشتهاآور می‌باشد و از عرق پونه به عنوان مقابله با سرماخوردگی، سرفه، عفونت استفاده می‌نمایند.

عرق خارشتر در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی در کمک به تصفیه خون و کبد رفع سنگ کلیه، مثانه و سیاه سرفه استفاده می‌نمایند. عرق بو مادران در درمان بواسیر، ضدعفونت، سرماخوردگی درد شکم بکارگرفته می‌شود. عرق گل‌گاوزبان در تمدید، اعصاب و روان تنگی نفس، نشاط‌آور، کلیه و مثانه، مقوی، نیکوی رخسار موثر است و عرق گزنه به عنوان کاهنده چربی خون و کلسترول ضدقند، درمان بالا رفتن فشار به کار می‌گیرند. از عرق بهار نارنج به عنوان آرام‌بخش، معطر، مقوی اعصاب و قلب استفاده می‌شود و عرق مرزه را در درمان نقرس، اسهال، قلنج، مقوی نیروی هاضمه، نرمی استخوان بکار می‌گیرند. بدیهی است تمامی موارد پزشکی کاربرد عرقیات باید زیر نظر متخصصین دارای صلاحیت طبابت انجام پذیرد.

خواص گیاهان دارویی

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | خواص اسانس‌ها و عرقیات گیاهان دارویی

روغن‌های پایه بر دو بخش جداگانه ذهن و جسم انسان‌ها می‌توانند تاثیر بگذارند و فضای روانی و ذهنی مثبتی را ایجاد نمایند. اسانس‌ها به سه شیوه وارد بدن انسان می‌شوند، راه اول تنفسی و استنشاقی است که در آن مولکول‌های روغن از راه‌اندام‌های تنفسی وارد بدن می‌شوند. راه دوم جذب آن‌ها از طریق پوست بدن شوند. مالیدن و ماساژ محلول‌های موضعی همراه با روغن و کمپرس است. راه آخر خوردن روغن‌های پایه است که تنها در موارد خاص به دلیل ایجاد مسمومیت ممکن است ویژگی مشترک تمامی همه روغن‌های پایه، تحریک سیستم دفاعی بدن برای تسریع در بهبود بیماری است. برای ثبت نام وام در بهین یاب کلیک کنید.

روغن‌های پایه در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی به دلیل داشتن رایحه خوب بر ذهن تاثیر دارند و پس از استنشاق رایحه می‌تواند در درمان مشکلات روحی و ذهنی مانند پریشانی و افسردگی مؤثر باشد. اسانس‌ها حاوی مقدار زیادی الکل هستند که این امر خاصیت گندزدایی را نیز به آن‌ها می‌دهد. واسترها ترکیباتی از واکنش الكل با اسید آلی با حذف مولکول آب حاصل می‌شوند، گروه دیگری از مواد هستند که خاصیت مسکن و آرام‌بخش به روغن‌های پایه خود می‌دهند. انواع دیگر از اسانس‌های گیاهی اثر تحریک‌کننده داشته و انرژی جسمی و انگیزه و قدرت تمرکز انسان را بالا می‌برند. بعضی از روغن‌های پایه نیز محرک جنسی هستند و در درمان بی میلی و یا کم‌توانی جنسی به کار می‌روند. روغن‌هایی که مقادیر زیادی فنول دارند نیز دارای اثر ضدباکتری، خاصیت ضدعفونی کننده، ضد ویروس و ضد قارچ نیز در تعدادی از گیاهان وجود دارد.

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | بررسی کالاهای جایگزین

بسته به نوع کاربردی غالباً برای این محصولات امکان جایگزینی کالایی شیمیایی وجود دارد. وجود مرغوبیت و طبیعی بودن ساختار فراورده‌های ارگانیک با مشتقات مشابهی که از فرایندهای شیمیایی به دست می‌آید، روز به روز تمایل به استفاده از این محصولات را براساس نتایج قابل دفاع حوزه‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های دارای استانداردهای تایید شده  سلامت محصولات فراهم نموده است.

عرقیات از جمله گلاب خواص ویژه‌ای دارند که جایگزین آن‌ها را مشکل می‌کند. لیکن در پاره‌ای از موارد خود عرقیات جایگزین یکدیگر می‌شوند.

طرح توجیهی تولید اسانس از گیاهان دارویی | روش های استخراج  عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی

تمامی روغن‌های پایه در آب به صورت حل نشده باقی می‌مانند. فرار بودن و تبخیر شدن سریع در مجاورت گرما از خواص اسانس‌ها هستند که در استخراج آن‌ها از این ویژگی استفاده می‌شود. اسانس‌ها بسیار غلیظ هستند و روغن‌های پایه می‌تواند از مواد گیاهی از طریق روش‌های حذف مناسب زواید یا استخراج مواد موثره از قسمت خاصی از گیاه که حاوی این روغن‌ها بدست آورد.

بر اساس طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی فناوری‌های نوین مختلفی برای انجام این کار بکار می‌روند. اسانس تعدادی از گیاهان را با در معرض قراردادن با حلال‌های مناسب می‌توان از گیاهان جدا نمود. در روش فرایندهای استحصال روغن‌های گیاهان شرایط و میزان فشار و دماهای اعمال شده بر کیفیت روغن اساسی تأثیر می‌گذارد. روش‌های کاربردی و نوین استخراج عبارتند از؛ تقطیر بخار، استخراج با حلال، انفلوراژ، استخراج سرد و تقطیر آب، استخراج عصاره گیاهان با فراصوت، استخراج با مایع تحت فشار، استخراج با آب داغ تحت فشار، استخراج با حلال، استخراج با امواج مایکروویو و استخراج به همراه مایع فوق بحرانی اشباع CO2 اشاره کرد. برای آشنایی با انواع روش های تولید عرقیات گیاهی کلیک کنید.

روش های استخراج  عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی

روش های استخراج  عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی

روش های استخراج  عرقیات و اسانس گیری گیاهان دارویی

طرح توجیهی عرقیات و اسانس  گیاهان دارویی | بررسی بازار و رقبا

مرغوب‌ترین کالاهای داروئی، غذائی و آرایشی جهان بیس ارگانیک دارند و به لحاظ کیفیت از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند. طبق آمار موجود در طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی در ایران تعداد 132 بنگاه صنعتی جهت تولید عرقیات انواع گیاهان دارویی و 48واحد در زمبنه تولید انواع اسانس‌های طبیعی گیاهان در حال فعالیت می‌باشند.

تعداد پروانه بهره‌برداری صادره عرقیات گیاهان دارویی کشور تا شهریور سال1399
واحد سنجش ظرفیت اشتغال سرمایه تعداد
تن 734763 4602 2484737 132
تعداد پروانه بهره‌برداری صادره اسانس گیاهان دارویی کشور تا شهریور سال1399
واحد سنجش ظرفیت اشتغال سرمایه تعداد
تن 155115 2275 737667 48
جواز تاسیس‌های صادره عرقیات گیاهان دارویی کشور تا شهریور سال1399
واحد سنجش ظرفیت اشتغال سرمایه تعداد
تن 16847480 12448 12567312 511
جواز تاسیس‌های صادره اسانس گیاهان دارویی کشور تا شهریور سال 1399
واحد سنجش ظرفیت اشتغال سرمایه تعداد
تن 1040538 10715 6955595 289

طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده و اطلاعات طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی، احداث طرح تولید انواع عرقیات و اسانس در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 300 تن و اطلاع از مشخصات عمومی طرح انواع عرقیات و اسانس در سال می‌توانید از مشاوه کارشناسان کاردوک استفاده نمایید.

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی تولید اسانس گیاهی طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره