ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی صنعتیفرصت سرمایه گذاری

طرح تولید آلیاژ پلیمری

آلياژهای پليمری بدست آمده از اختلاط پليمرها سبب دستیابی به طيف وسيعی از خواصی می‌شود كه به تنهايی نمی‌توان آن را از هر جزء پلیمر موجود در آلیاژ به تنهایی کسب نمود. در میان پليمرهای توليدی، پلی‌كربنات‌ها كاربردهای وسيعی در صنايع دارند. قيمت نسبتاً زیاد و محدودهای تكنولوژيکی توليد آن توجه به آلیاژهای پلیمری ارزان‌تر با خواص مطلوب را ضروری ساخته است. در این راستا استفاده از ABS به منظور كاهش قيمت تمام شده در اختلاط با پلی كربنات و همچنين تقويت برخی از خواص آن در محصولات توليدی، يكی از نيازهای اساسی صنایع پليمری محسوب می‌شود. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید آلیاژ‌های پلیمری آورده شده است،

طرح تولید آلیاژ پلیمری | معرفی محصولات

آلياژ به معنی تركيبی از مواد و عناصر مختلف است و در حوزه مهندسی پليمر، اين مفهوم به معنی تركيب پليمرهای مختلف برای رسيدن به خواص مطلوب مورد نیاز است. آلياژهای پليمری به دليل سهولت فرايند تولید، وزن كم، قيمت مناسب و  خواص مناسب از اهميت ويژه‌ای برخوردار هستند. آلياژ دو جز، پلی‌كربنات و پليمر (اكريلو نيتريل- بوتادی ان- استايرن) PC/ABS يكي از مهمترين آلياژهای موجود ساخته شده برای کاربردهای صنعتی است. به دليل داشتن خواص عالی حرارتی، مكانيکی مانند استحكام بالای تحمل ضربه‌ای، جريان‌پذيری مناسب، استحكام جوش خوب نسبت به سایر پلیمرها و خواص حرارتی مناسب حوزه مصرف وسيعی دارند. می‌توانید جهت اطلاع از شرایط نوشتن طرح توجیهی توسط کارشناسان کاردوک کلیک کنید.

کد آیسیک محصولات مرتبط با PC/ABS

در سامانه وزارت صمت به آلیاژ پلیمری PC/ABS به طور مستقیم کد آیسیک  اختصاص داده نشده اما کد آیسیک و تعرفه گمرکی محصولات هم خانواده به شرح ذیل است.

نام کد آیسیک تعرفه گمرکی
پلي كربنات ها 2413412350 3907400039033000
كامپاند پليمري بر پايه ABS 2413412389
كوپليمرهاي اكريلو نيتريل – بوتادين – ABS استايرن 2413412331
ورق  ا- بي  -اس ABS 24131135
كامپاند و گرانول پليمري 2413312388 39074000
پلي استال ها، پلي كربنات، پلي استرها به اشكال ابتدايي 2413312346
كامپاند پليمري بر پايه پلي كربنات 2413412554

طرح تولید آلیاژ پلیمری | ویژگی‌های محصول

خواص مثبت و منفی هر يک از اجزاء آلیاژ پلیمری، با اختلاط و تلفيق بهبود پیدا می‌کند. بررسی خواص اجزا آلیاژ پلیمری PC/ABS نشان می‌‎دهد که پلی‌كربنات (پلی‌استر، كربنيک اسيد خطی) به عنوان یک ترموپلاستيک به لخاظ مقاومت مكانيكی، خواص الكتريكی، پايداری ابعادی، شفافیت، دمای تخريب بالا، دمای چقرمگی پايين وضعیت مناسب داشته،  ولی فرایندپذیری، مقاومت شيميايی، میزان حساسیت به خراش و  ترک خوردگی ناشی از تنش مناسبی ندارد. در صورتی که ABS هم اقتصادی و ارزان‌تر است و هم فرایندپذیری و حساسیت نسبت به خراشیدگی و استحکام ضربه‌ای مناسب‌تری دارد. خصوصيت عالی اختلاط مذاب دو پلیمر این است که ضعف‌های یک جز با ویژگی‌های مثبت جزء دیگر به لحاظ خواص مكانيكی مناسب و مقاومت ضربه‌ای بالای جبران می‌شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی کلیک کنید.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | كاربرد محصول

خواص مطلوب فیزیکی و مکانیکی و قيمت تمام شده مناسب آلياژ PC/ABS و کاربرد گسترده آن در صنايع مختلف علل‌الخصوص صنايع برق و الكترونيک، خودروسازی، پزشکی، ایمنی و نظامی این محصول را تبديل به آلیاژی پرمخاطب کرده است. حوزه‌های عمده كاربرد آلياژ پلیمری PC/ABS جهت ساخت بدنه ماشین‌های اداری و تجهیزات کامپیوتری دیسک‌های فشرده، محافظ بيرونی موبايل (جهت جلوگیری از شکستن در زمان افتادن)، محافظ عابر بانک، تزئینات و پوشش کامپیوترها، جعبه فیوز، قاب بدنه دوربین‌ها، دوشاخه برق، سوکت، قاب بدنه لامپ‌های روشنایی، کانکتورهای الکتریکی و لوازم الکتروتکنیکی. درصنایع خودرو ساخت قطعات پلاستیکی بدنه و سپر خودرو، ضربه گیر، قاپ آیینه، قاپ رادیاتور، قاپ چراغ، کنسول وسط اتومبیل، قاپ‌ها و قطعات پلاستیکی داشبورد، قالپاق‌های خودرو، بدنه باتری، قطعات پلاستیکی تزئینی و شیشه‌های چراغ اتومبیل‌ها مورد استفاده دارد. در صنایع غذایی، دارو و پزشکی ساخت بطری‌های شفاف بسته‌بندی مواد غذایی و داروئی، ساخت عینک طبی و همچنین تهیه لنزهای رنگی، قطعات لوازم و تجهیزات پزشکی همانند دیالیز، آندوسکوپی و انتقال خون و ساخت سرنگ‌های بدون سوزن استفاده می‌شود. در صنایع ایمنی و نظامی جهت ساخت کلاه و عینک‌های ایمنی و صنعتی، ماسک‌های گاز و پوشش‌های محافظ، ساخت شیشه‌های مقاوم در جلوی هواپیما و ساخت شیشه‌های ضد ضریه کاربرد دارد.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | کالای جایگزین و مکمل

آلیاژ PC/ASA  به دلیل مقاومت بیشتر در شرایط محیطی در برخی موارد که مقاومت شکستی ناشی از تنش از درجه اهمیت کمتری برخوردار باشد، می‌تواند جایگزین PC/ABS باشد، اما در حالت کلی با توجه به امکان تنوع در تولید PC/ABS با وارد کردن مواد افزودنی و تقویت‌کننده و جزء سوم پلیمری جهت دستیابی به خواص بهبود یافته‌تر پلیمری به موازات قیمت تمام شده رقابتی رقیب مهمی برای این آلیاژ پلیمری در حال حاضر مطرح نیست. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب  کلیک کنید.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | دانش فنی پروژه و فرایند تولید

در فرایند تولید این آلیاژ پلیمری براساس اختلاط دو پلیمر اصلی با اعمال کنترل‌های ترمودینامیکی بر روی فرایند اختلاط و وارد کردن مولفه‌های دیگری به ترکیب مذاب می‌توان گريدهای مختلف استاندارد و مقاوم در برابر اشتغال و تقويت شده با الياف را نیز تولید نمود. از مزیت‌های دیگر در فرایند اختلاط اين دو پليمر می‌توان به راحتی كار و جریان مذاب در قالب‌گيری و خروج آسان قطعه توسط پران قالب، ميزان كمتر گازهای توليدی حین فرایند، ثبات رنگ و سطح ظاهری بهتر و دوام كيفی محصول اشاره نمود.

تكنولوژی و فرایند تولید آلياژهای پليمری با سه روش مكانيكی لاتكسی و شيميايی انجام می‌گیرد.

  •  در روش مكانيكی از دستگاه‌های مخلوط و آسیاب و اکسترودر برای اختلاط و ترکیب دو یا چند پلیمر و تولید آلیاژ نهایی استفاده می‌شود.
  • در روش لاتكسی پليمرها ابتدا صورت لاتكس در‌آمده و لاتكس‌ها با يكديگر مخلوط می‌شوند و در ادامه با تبخير حلال، ‌آلياژ حاصل از ترکیب  دو پليمر به دست می‌آيد.
  • در روش شيميايی ميان اجزای تشكيل‌دهنده آليـاژ واکنش شیمیایی بـه وقوع می‌پيوند. اين روش بيشتر در شرایطی به کار گرفته می‌شود ‌که به دلیل ناسازگاری اجزای آلياژ امکان اختلاط فيزيكی و بدست آوردن آلیاژی با خواص مطلوب میسر نباشد.

تولید آلیاژ با روش مکانیکی

در این طرح به دلیل انعطاف‌پذيری، هزينه‌ها و زمان کمتر توليد و امکان حصول كيفيت و تنوع محصول از روش مكانيكی مبتنی بر استفاده از كسترودرDC دو ماردون همسوگرد در هم فرو رونده، برای تولید آلیاژ پلیمری استفاده می‌شود. دراین فرایند ابتدا مواد اوليه مورد نياز از قبيل اجزاء پليمری اصلی و مواد افزودنی (نظير بهبود دهنده، فیلر، مستربچ و پايداركننده) را در مخازن مرتبط ذخیره می‌شود. مواد اولیه و مستربچ ذخیره شده پس از آماده‌سازی و پیش اختلاط فیزیکی به وسيله مکنده، با دبی كنترل شده و با توجه به فرمولاسیون ترکیب، به داخل قيف دستگاه اكسترودر که دارای پروفیل دمایی مهندسی شده و گیریکس دور متغیر است، وارد می‌شود. به منظور کنترل فرایند تولید بخشی از مواد اوليه از نقاط ويژه‌ای به داخل اكسترودر وارد می‌‌شوند؛ لذا بايد اكسترودر مورد استفاده مجهز به چند ورودی تغذيه مجزا جهت تولید گريدهای محصول از الياف شيشه و كربن به منظور تقويت پليمر باشد و سیلندر آن نیز مسلح به المنت‌های گرم شونده که در انتهای آن نیز قابلیت گازگيری بخارات و گازهايی تولید شده ناشی از فرایند اختلاط مذاب پلیمری را نیز داشته باشد. جریان خروجی از اكسترودر دو ماردون توسط قالب شکل‌دهنده به صورت مفتول‌های موازی و باریک به سيستم گرانول‌ساز هدایت می‌گردد. پروفيل‌های ميله‌ای خارج شده ابتدا در يک حمام آب خنک می‌شود، سپس توسط كاترهای سيستم گرانول‌ساز خرد و به شکل گرانول درمی‌آيد. گرانول‌های تولیدی خشک شده و در مخازن ذخیره محصول تولیدی قرار گرفته و در نهايت به صورت كيسه‌های 25 يا 50 كيلوگرمی بسته‌بندی می‌شود.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | نوع، ميزان مواد اوليه

دو ماده اصلی در ساخت آلياژهای PC/ABS، یکی پلی‌كربنات با حدود 45 درصد ترکیب و كوپليمر (اكريلونيتريل- بوتادي‌ان- استايرن) تا 33 درصد است. بسته به نوع گريد توليدی از ساير مواد افزودنی پايداركننده، سازگار ساز، فیلرها نظیر Styrene و acrylonitrile و nonylphenyl و phosphite كوپليمر (اتيلن ـ اكريليك اسيد) نيز استفاده ‌می‌شود. ميزان هر يک از اين اجزاء به نوع آلياژ و خواص مورد انتظار در محصول تولیدی بستگی دارد. جهت مشاهده دیگر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | ماشین آلات و تجهیزات خط تولید

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید آلیاژ پلیمریPC/ABS در روش تولید مکانیکی عبارت است از:

مخارن نگهداری مواد اولیه، آسیاب و مخلوط کن و پیش خشک کن مواد اولیه اصلی، فیدر انتقال مواد اولیه، اكسترودرDC دو ماردون دارای چند ورودی، قالب، مخزن خنک کاری، گرانول ساز، مخزن محصول، دستگاه بسته‌بندی و کانوایرهای حمل.

طرح تولید آلیاژ پلیمری | بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 دو واحد تولید پلی‌کرینات با ظرفیت 25300 تن و 4 واحد تولید كوپليمر اكريلونيتريل ـ بوتادی انـ استايرن ABS با ظرفیت تولید 65695 تن در کشور فعال هستند. میزان واردات پلی کربنات در سال 1397 با ارزش دلاری 44میلیون دلار 12673تن و واردات ABS به میزان5481 تن به ارزش 3/1 میلیون دلار بوده است.

واحدهای تولیدکننده پلی كربنات‌ها در کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد کد آیسیک
2 2702879 290 25300 تن 2413412350
واحدهای تولیدکننده كوپليمراكريلونيتريل ـ بوتادی ان ـ استايرن ABS کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد کد آیسیک
4 1091564 1381 65695 تن 2413412331
واردات پلی کربنات
وزن(تن) ارزش ریالی( میلیون ریال) ارزش ارزی (هزار دلار)
12673 1858152 44211
واردات كوپليمراكريلونيتريل ـ بوتادي ان ـ استايرن ABS  کشور
وزن(تن) ارزش ریالی( میلیون ریال) ارزش ارزی (هزار دلار)
5481 546759 13097
پروانه بهره برداری صادره تولید  انواع کامپاند وگرانول پلیمری کشور
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرقیت واحد محصول کدآیسیک
291 32009290 13086 2090940 تن كامپاند و گرانول پليمري 2413312388
جوازهای تاسیس صادره انواع کامپاند وگرانول پلیمری کشور
تعداد سرمایه(م.ر) اشتغال ظرقیت واحد محصول کدآیسیک
250 77104758 6243 2246010 تن كامپاند و گرانول پليمري 2413312388

طرح تولید آلیاژ پلیمری | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید آلیاژ پلیمری و راحتی ظرفیت اقتصادی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه 3000تن حدود84 میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه‌گذاری بیشتر از 18درصد بوده و ظرف 4 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌شود. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است.

محصول ظرفیت سالیانه
آلیاژ  پلیمری  PC/ABS 3000تن

 نحوه مشارکت و تأمین سرمایه طرح (میلیون ریال)

شرح جمع درصد
سهم شركت جمع سهم شركت 67,733 47%
سهم بانك جمع تسهيلات ريالي 76,000 53%
جمع  كل 143,733 100%

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 3000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی 1650 متر مربع
3 ماشین آلات  صنعتی 38540 میلیون ریال

 جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 84029
2 سرمایه گذاری  درگردش 59704
3 کل سرمایه گذاری 143733

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR(درصد) 18/4
دوره بازگشت سرمایه گداری انجام شده(سال) 4/1
درصد فعالیت در نقطه سر به سر 41

طرح تولید آلیاژ پلیمری | مزایای اجرای طرح

بخش زیادی از تولیدات صنایع پلیمری از این نوع آلیاز پلیمری به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.مزایای اجرای طرح به ترتیب عبارت است از:

  • امکان تامین مواد اولیه در داخل کشور
  • امکان صادرات محصول
  • قابلیت رقابت به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده
  • منعطف بودن خط تولید

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هر يک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌های تولید پيش‌بينی و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح که محاسبه گرديده است. بررسی مهم‌ترين شاخص‌های اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید آلیاژ پلیمری را نشان می‌دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده‌سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره