ایده های سرمایه گذاریسرمایه گذاریطرح توجیهیطرح توجیهی خدماتی

پایانه صادراتی

فرصت سرمایه گذاری پایانه های صادراتی به عنوان یک زیرساخت توسعه‌ای از عوامل ایحاد مزیت رقابتی در تجارت خارجی استان‌ها و کشور است. حضور فعال در بازارهای جهانی نيازمند سرمايه‌گذاری در زيرساخت‌هاس صادراتی و رقابتی نمودن محصولات تولیدی کشور در بازار هدف می‌باشد. توسعه بازرگانی خارجی و حمل و نقل بين‌المللی، به شکل گسترده‌ای از مراکز لجستيک مانند مناطق آزاد، بنادر خشک، پايانه‌های صادراتی و… بهره می‌برد. پايانه صادراتی جديدترين الگوی تخصصی-صادراتی و آخرين حلقه و تکميل کننده فرآيند صادرات متکی بر مزيت رقابتی توليدات داخلی کشور می‌باشد که با تمرکز بخشيدن به فرآيند صادرات موجب تسهيل تجارت خارجی می‌شود. شما می توانید با دریافت مشاوره از متخصصان کاردوک برای شروع و اجرای این طرح اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

تعریف پایانه صادراتی

پايانه های صادراتی به دو دسته کلی تقسيم می شوند:

  • پايانه صادراتی عام
  • پايانه صادراتی تخصصی

پايانه‌های صادراتی تخصصی خدمات مربوط به صادرات يک کالای خاص و يا يک گروه کالای مشخص را ارائه می‌نمايد. در حالی که پايانه‌های صادراتی عام کليه کالاهای صادراتی يک کشور را مورد پوشش قرار می‌دهد.

در راستای  عمل به سياست‌های کلی اصل 44 قانون، اجرای پایانه‌های صادراتی به بخش خصوصی واگذار شده است و هدف آن توسعه و بهبود فرایند صادرات با ايجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بين نظام‌های توليد، توزيع و صادرات است. تمامی تعاملات دولت با بخش خصوصی و متقاضيان ايجاد پايانه صادراتی درقالب دستورالعمل حمايت از ايجاد و توسعه پايانه‌های صادراتی کشور در ابلاغيه شماره 11/ 100/1423 مورخ 18/9 /87 مشخص شده است.

ویژگی‌ها و امکانات پایانه های صادراتی

پایانه صادراتی عامل تحرک، توسعه و تضمین بازار برای ایجاد و توسعه صنایع قابل صادرات در استان‌های کشور می‌باشد. در این برهه از زمان که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش بودجه و اعتبارات در کشور وضعیت تولید در عرصه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی با نقصان مواجه و در واحدهای تولیدی ظرفیت‌های راکد یاخالی موجود است؛ ایجاد پایانه صادراتی می‌تواند با توسعه بازار خارجی و استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در واحدهای تجاری صادراتی در آن نقش اساسی را در به ظرفیت رسانی واحدهای تولیدی و توسعه واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید ایفا نماید.

پايانه صادراتی با دارا بودن زيرساخت‌های تخصصی ارایه خدمات صادراتی نظير حمل و نقل، گمرک، بيمه و استاندارد موجب کاهش هزينه‌های پنهان و فرآيند صادرات بوده و قادر است خدمات عمومی به شرح ذیل را ارایه نماید.

  • تامین امکانات مناسب جهت استقرار دفاتر سازمان‌های مرتبط دولتی و تشکل‌های مرتبط از قبيل: گمرک، بانک، استاندارد، قرنطينه، شرکت‌های حمل و نقل، اتاق بازرگانی، شرکت‌های بيمه و شرکت‌های بازرسی کننده
  • تامین زیرساخت تجارت بین‌المللی با استقرار دفتر صادرکنندگان داخلی و خریداران خارجی
  • تامین زیرساخت‌ها وتجهیزات تخليه، بارگيری و حمل و نقل و خدمات مورد نیاز صادرات کالا
  • ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی، اداری و مالی
  • وجود سالن‌های برگزاری گردهمایی و نمایشگاه جهت نمايش، تبلیغ و عرضه محصولات
  • وجود امکانات جهت بسته بندی کالاهای صادراتی
  • وجود امکانات نگهداری کالاهای فاسد شدنی
  • تامین امکانات واردات و ترخیص کالا جهت تامین نیاز تولیدکنندگان و کارخانه‌های داخلی به مواد اولیه و ماشین آلات

مزایای ایجاد خدمات پایانه های صادراتی

  • امکان دسترسی يکسان توليدکنندگان به خدمات با هزينه مناسب، کنترل و حفظ کيفيت مطلوب در محصولات جهت رعايت استانداردهای بازارهاي صادراتی
  • بهره‌گيری از خدمات مشاوره تحقيق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازارهای جهانی
  • کارآمدی زيرساخت‌های لجستيکی پشتيبانی کننده برای پايانه‌های صادراتی

خدمات جايگزين پایانه های صادراتی

پارک‌های توسعه صادرات، مناطق آزاد تجاری-صنعتی، شرکتهای مديريت صادرات واحدهای صادراتی، مناطق پردازش صادرات، خوشه‌های صادراتی، بنادر خشک و ساير مدل‌های مشابه، با هدف توسعه صادرات و بهبود فرآيند صادرات که مورد توجه قرار گرفته‌اند و به نوعی قادر به تمام يا بخشی از خدمات پيش‌بينی شده در پايانه‌های صادراتی می‌باشند. اما پايانه صادراتی جديدترين مدل ارائه شده جهت توسعه صادرات در کشور می‌باشد که مورد حمايت دولت نيز است.

اهمیت استراتژیک پایانه صادراتی در کشور

طبق تعريف سازمان توسعه تجارت ايران، پايانه‌های صادراتی با متمرکز نمودن خدمات صادراتی (نظير حمل و نقل، گمرک، بيمه، استاندارد و غيره)، کاهش هزينه‌های پنهان فرآيند صادرات و با هدف ايجاد مزيت رقابتی برای توليدات داخلی ايجاد می‌گردند.

با توجه به اينکه برخی از گروه‌های کالایی نيازمندی‌های خاصی در خصوص تجهيزات و خدمات صادراتی را دارا هستند؛ ايجاد پايانه‌های تخصصی و پايانه‌های عام هر دو در دستور کار دولت قرار گرفته‌اند. کالاهای گروه پتروشيمی، کشاورزی، فلزات، سيمان، انواع کانی‌های غيرفلزی و البته منسوجات در زمره اقلام عمده صادرات غيرنفتی کشور قرار دارند.

ايجاد پايانه‌های عام به طور کلی و پايانه‌های تخصصی برای محصولاتی چون گل و گياه، محصولات ساختمانی، محصولات کشاورزی و سنگ‌های تزئينی از جمله اقداماتی است که در راستای بهره‌گيری هر چه بيشتر از مزيت‌های صادراتی با همکاری بخش خصوصی در اين زمينه صورت گرفته است. ايجاد اين پايانه‌های صادراتی در کشور قطعاً گام مثبتی در تسهيل صادرات غيرنفتی می‌باشد.

ویژگی های محل استقرار پایانه های صادراتی

پايانه هاي صادراتی عام به طور ويژه پتانسيل تبديل شدن به هاب‌های لجستيکی با رويکرد صادرات، واردات، ترانزيت و ترانشيپ در استان‌های مرزی و با رويکرد تامين و توزيع کالا در سطح ملی برای ساير استان‌ها را دارا هستند.

با اين رويکرد و توجه به نقش اساسی عوامل فيزيکی در کارايی پايانه‌های صادراتی و مفاد بند 1-4 -ذيل ماده 4 دستورالعمل حمايت از ايجاد و توسعه پايانه‌های صادراتی در کشور که “مکان‌يابی صحيح و استقرار در نقاط جغرافيايی مناسب از نظر دسترسی به زيرساخت‌های حمل و نقل (نظير جاده‌های ترانزيتی، فرودگاه، بندر و خطوط راه آهن و نزديکی با مراکز اصلی توليد کالاهای صادرات محور، همسویی با عوامل فيزيکی تاثيرگذار) از عوامل اصلی موثر در مکان‌یابی پایانه‌های صادراتی هستند.

دانش فنی احداث پایانه صادراتی

مهم‌ترین عوامل فنی دخیل در طراحی سامانه به گونه‌ای است که استانداردهای تکنیکال در طراحی سایت پلان و پیاده‌سازی آن با ملحوظ داشتن محاسبات و معماری تمامی نیازهای سامانه‌های دستگاه مستقر دولتی و نظارتی مستقر و مرتبط با صادرات پایانه و زیرساخت‌های مورد نیاز ارایه خدمات صادرات کالا به شرح ذیل در آن رعایت شده باشد.

  • خدمات حمل ونقل و ذخیره‌گذاری کالا
  • زیرساخت‌های اقامتی، تامین سوخت و تجهیز تعمیرگاه‌ها و مراکز ورزشی و تفریحی
  • زیرساخت دفاتر مجتمع و شرکت‌های صادراتی
  • زیرساخت‌های سخت‌افرای و نرم‌افزاری سامانه‌های فناوری اطلاعات رهگیری کالا و وسایل حمل نقل به صورت و در حوزه اداری مالی و فنی پایانه

بررسی بازار

در بررسی نیازسنجی بازار طرح با استفاده از تحلیل موازنه عرضه و تقاضا ناشی از کانون‌های ایجاد تقاضا براساس شاخص‌های موثر برای خدمات پایانه‌های صادراتی (تقاضا) در طول پنج برنامه توسعه یعنی صادرات غیرنفتی، ترانزیت کالا و توان تولید بنگاه‌های صنعتی کشور و بررسی آمار طرح‌های صنعتی در حال احداث و تطابق آن با توانمندی‌های ذکر شده پایانه در تامین و ارایه خدمات مورد نیاز صادرات‌کنندگان و وارد کنندگان، احداث پایانه‌های عام صادراتی داستان‌های کشور جهت افزایش سهم صادرات استان‌ها و ترانزیت استان‌های کشور با اولویت به کشورهای همسایه و سایر کشورهای طرف معامله به عنوان یک ضرورت بوده و حتی منجر به ظرفیت‌سازی در کلیه بخش‌های اقتصادی خواهد شد.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای پایانه های صادراتی

بر اساس مطالعات انجام شده احداث پایانه صادراتی عام در سال جاری با ظرفیت اقتصادی ارایه تمامی خدمات زیرساختی، اداری و رفاهی مورد نیاز صادرات و ترانزیت کالا1012 میلیارد ریال، سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی  سرمایه‌گذاری بیشتر از ۳۵ درصد بوده و طی 5 سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و شرایط اقتصادی باید مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود.

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین 150000 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) 8000 متر مربع
3 ماشين‌آلات،رتجهيزات وتاسیسات 243581 میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 1002720
2 سرمایه گذاری  درگردش 9942906
3 کل سرمایه گذاری 1012663
4 هزینه های سالانه  ارایه خدمات پایانه 111557

شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR 4/25  درصد
دوره برگشت سرمایه 11/5
نسبت فروش در نقطه سر به سردر سال مرجعبا احتساب هزینه های مالی 2/36

نتایج  مطالعات فنی ، اقتصادی و مالی

احداث پايانه صادراتی در وضعيت موجود همسو با فعاليت بازارچه‌های مرزی استان‌ها فعاليت‌های صادراتی حوزه گمرکات کشور نقش تحرک‌بخش و تسهيل‌گر و کاهنده در زمان و هزينه‌های مترصد بر امر صادرات را خواهد داشت. اين بدين معنی است که با برآورد نمودن خواسته و نياز مشتريان (اعم از تجار، صادر کننده، توليدکننده و…) از نظر کيفی و کمی سطح انجام معاملات و ترانزيت را از طريق پایانه از کشور را افزايش خواهد داد.

توليد تشنه بازار نيز وجود چنين پايانه صادراتی را که بتواند از ظرفيت‌های تجاری و تعاملات موجود در آن به نحو مطلوب در بازاريابی و معرفی محصول بهره برداری نمايد. این فرصتی مغتنم براي خروج از رکود، توسعه و به ظرفيت‌رسانی بخش‌های اقتصادی با محوريت توليد و فعاليت‌های صادرات‌گرا مي‌داند.

نتيجه قابل حصول در بخش مطالعات بازار اين‌گونه به نظر مي‌رسد که وضعيت موجود استان‌های کشور در عرضه خدمات با ايجاد اين پايانه صادراتی جواب‌گوی بخشی از نياز تجار، صادرکننده، توليدکننده، واردکنندگان کشور خواهد بود. اين آمار در بازاريابی‌های ميدانی که در حوزه‌هاي داخلی و خارجی کاملاً مشهود است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره