ثبت نام سامانه های دولتیخدمات ماسرمایه گذاریفرایند های سرمایه گذاری

جواز تاسیس صنعتی | مراحل و مدارک اخذ جواز تاسیس صنعتی

اشخاص حقیقی یا حقوقی که تمایل به راه اندازی یک فعالیت تولید صنعتی دارند، برای شروع فعالیت نیازمند اخد جواز تاسیس به عنوان یک موافقت نامه اولیه قانونی جهت شروع فعالیت هستند. جواز درقالب یک طرح توجیهی سرمایه گذاری در زمینه انتخاب شده ارائه می شود. دارنده جواز حال باید برای راه اندازی واحد صنعتی اقدامات لازم را انجام دهد. در نهایت فرد برای تولید و گرفتن پروانه بهره برداری باید تلاش کند.

 

برای دریافت مشاوره جهت جواز تأسیس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

جواز تأسیس

جواز را به کسانی می‌دهند که شرایط لازم را داشته باشند. باید کسب و کارشان مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد و قدرت تجاری سازی و رشد را نیز دارا باشد. وقتی توانستید مجوز فعالیتی که می‌خواهید را به دست آورید، باید هر سال برای تمدید آن نیز اقدام کنید. اگر به دنبال تمدید جواز تأسیس خود نروید، باطل خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با جواز تأسیس و نحوه گرفت آن، لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

مزایای اخذ جواز

  • امکان تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز اجرای طرح صنعتی شامل زمین، آب، برق، گاز، جاده های دسترسی، مخابرات و اینترنت
  • امکان خریداری زمین بصورت اقساطی و بخشودگی بخشی از قیمت زمین در صورت راه اندازی سریع
  • امکان عضویت در انجمن های صنایع همگن
  • امکان اخذ مشاور و آموزش عمومی و تخصصی در حوزه های کسب و کار توسط ارگان‌های صادر کننده مجوز و تامین کننده زیر ساخت
  • امکان تامین تسهیلات مالی مورد نیاز راه اندازی طرح با هماهنگی و معرفی ارگان صادر کننده مجوز و متولی کار به بانک‌ها (با ملحوظ داشتن دوره تنفس بازپرداخت در زمان اجرای طرح و بخشودگی بهره بهره مصوب)
  • امکان اخذ کارت بازرگانی جهت ورود ماشین آلات و مواد اولیه و تجهیزات خارجی در صورت نیاز

 

مراجع صادر کننده جواز تاسیس صنعتی و نهاد های دیگر مرتبط

در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی کمیته‌های صنایع روستایی وزارت جهاد کشاورزی و در سایر موارد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت وابسته به وزارت صمت متولیان صدور جواز تاسیس هستند. بسته به نوع محصول یا محصولات صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری نیازمند هماهنگی با ارگان‌های ذیل است.

جهت اخذ جواز تاسیس کالاهای استراتژیک همانند خودروسازی کسب موافقت وزارت صنایع الزامی است. در سایر موارد همانند کالاهای حوزه غذا و دارو و شوینده‌ها هماهنگی لازم با معاونت غذا و دارو علوم پزشکی استان‌ها جهت رعایت مقررات زمان اجرای طرح ضروری است. برای تولید کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، هماهنگی‌های اولیه و نهایی با ادارات استاندارد و تحقیقات صنعتی الزامی است.

سایر ارگان ها

در خصوص رعایت ضوابط زیست محیطی و شرایط استقرار، الزامات فاضلاب‌های صنعتی با ادارات محیط زیست انجام می‌پذیرد. دربخش کانی‌های غیر فلزی به طور مثال تولید آجر و ماسه، آزمایشات استاندارد خاک و معدن مورد نیاز تولید آجر یا اخذ موافقت فاتر فنی استاندارد در تامین محدوده برداشت ماسه رودخانه‌ای لازم است. در زمان نیاز به تامین نیروی انسانی و تامین تسهیلات ادارت کل تعاون، رفاه و تامین اجتماعی و استانداری‌ها، حامی و هماهنگ کننده موضوع خواهند بود. پس دارنده جواز و طرح صنعتی لازم با اخذ مشاوره با ضوابط اجرای پروژه خود از قبل آشنایی کامل داشته باشد. برای دریافت خدمات اخذ جواز می توانید به کارشناسان مرکز کاردوک اعتماد کنید.

مدت زمان اعتبار اخذ جواز تاسیس صنعتی

جواز تاسیس صنعتی پس از صدور توسط مرجع صادر کننده بمدت یکسال معتبر بوده و در صورت نیاز به زمان بیشتر برای راه اندازی طرح با نظر مثبت تیم کارشناسی دستگاه صادره کننده مجوز قابل تمدید می‌باشد.

 

روش اخذ جواز تاسیس

جهت اخذ جواز تاسیس صنعتی از قبل طرح توجیهی فعالیت آماده و با ورود به سامانه بهین یاب پس از دریافت نام کاربری ورمز اختصاصی اطلاعات طرح بشرح ذیل وارد می گردد طرح صنعتی ارجاع شده از طریق سامانه بهین یاب به سازمان متولی استانی  پس از کار کارشناسی و اصلاح اطلاعات و اخذ مدارک با صدور جواز تاسیس صنعتی بنام م تقاضی با امضا رئیس دستگاه اجرایی صادر وثبت می گردد. برای اطلاع از روند کار در سامانه بهین یاب کلیک کنید.

 

گام های اجرایی اخذ جواز تاسیس صنعتی

صدور جواز تاسیس احداث و تاسیس واحدهای صنعتی گام‌های مشروحه ذیل طی می گردد.

متقاضی با ورود نام كاربری و رمز خود می‌تواند به فرم‌ها ثبت موضوع فعالیت صنعتی دسترسی پيدا كند. چنانچه از قبل نام كاربری و رمز دريافت نكرده باشد؛ می‌تواند به لينک موجود توضيحات مندرج در پايين فيلدهای دريافت نام كاربری و رمز مراجعه كرده و روی لينک كليک نماید. پس از تكميل عضويت و اخذ نام کاربری و رمز مجددا به اين صفحه بازگشته و نام كاربری و رمز خود را جهت ورود به سامانه  وارد نماید.

عکس 1

گام 1- در اين گام پس از تكميل اطلاعات اوليه متقاضی می‌بايست موضوع مورد نظر خود را انتخاب نمايد. استان، شهر و نوع طرح نیز باید درج شود.

عکس 2

گام 2- در گام دوم اطلاعات مشخصات عمومی طرحی كه در گام یک ثبت شده است از متقاضی دریافت می‌شود، ممكن است قسمتی از اطلاعاتی كه در گام يک از متقاضی دريافت شده است، در اين گام ثبت شده باشد كه در صورت لزوم متقاضی می‌تواند نسبت به اصلاح آن اقدام كند. 

در این قسمت باید اطلاعات مربوط به میزان انرژی مصرفی، تعداد پرسنل و نیروی کار، مواد اولیه، مساحت مورد نیاز و…. درج شود

عکس 3

گام 3- در اين گام مشخصات مربوط به سرمايه گذاری واحد صنعتی از قبيل ماشين آلات مورد نياز، تعداد، قيمت و… از متقاضی دريافت می‌گردد.

عکس 4

گام 4- در اين گام نحوه تامين مالی طرح توسط متقاضی مشخص می‌گردد. همچنین باید مدت اجرای طرح نیز حتما ذکر شود.

عکس 5

گام 5- در اين گام اطلاعات مربوط محصولات توليدی حوزه صنايع پيشرفته و دانش بنیان جهت استفاده آتی از مزیت‌های این حوزه مشخص می‌گردد.

پس از تكميل فرم‌های هر 5 گام عبارت تاييد نهايی ثبت نام فعال می‌شود که با كليک بر روی آن تاييد می‌­گردد تا اطلاعات تکمیل شده توسط كارشناس مربوطه بررسی شود.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ جواز تاسیس صنعتی

مستندات و مدارک هویتی لازم برای اخذ جواز تاسیس صنعتی شخص حقیقی عبارت است از:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی فرد یا افراد متقاضی
  • کارت یا معافیت ازخدمت فرد یا افراد متقاضی
  • اخذ مجوز در صورت لزوم
  • اخذ مستندات فیش‌های مالی واریزی بابت صدور مجوز
  • خلاصه طرح توجیهی اولیه

ب) مستندات و مدارک هویتی لازم برای اخذ جواز تاسیس صنعتی شخص حقوقی عبارت است از:

۱. کپی شناسنامه وکارت ملی اعضا هیئت مدیره و دارندگان حق امضا

۲. کارت پایان خدمت اعضا هیئت مدیره و دارندگان حق امضا

۳. اخذ مجوزهای لازم به تناسب نوع فعالیت صنعتی مورد نظر

۴. کپی آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت

۵. کپی اسناسنامه و شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت

۶. کپی طرح توجیهی تهیه شده

۷. کپی آگهی روزنامه رسمی تغییرات شرکت

۸.  درخواست در سربرگ وبا مهر شرکت

متقاضیان سرمایه گذاری صنعتی  ضروری است با کسب مشاوره‌های فنی و تخصصی کسب وکار از کارشناسان متخصصین قبل از شروع؛ یعنی در مرحله ایده‌یابی و در طول اجرای طرح تا مرحله بهره‌برداری فعالیت صنعتی توجیهات کافی، فنی و اقتصادی را به استناد شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی اجرای پروژه بررسی نموده و انتخاب درست فعالیت را به شیوه درست اجرا نمایند. برای اطلاع از ماهیت طرح توجیهی و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره جهت جواز تأسیس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در مورد جواز تأسیس

مدت زمان صدور جواز تأسیس چقدر است؟

مدت زمان جواز تأسیس برای اشخاص حقیقی و حقوقی حدود ۱۴ الی ۲۰ روز کاری است؟ البته اگر فرد شرایط ویژه‌ای داشته باشد، جواز کسب در مدت زمان بسیار کوتاهی صادر خواهد شد.

 آیا می‌توان جواز کسب را انتقال داد؟

جواز تأسیس قابل انتقال به افراد دیگر می‌باشد  فرد می‌تواند از دیگران طبق شرایط و قوانینی جواز کسب را خریداری کند.

کسانی که می‌خواهد جواز تأسیس بگیرند و سنشان بالای 50 سال است هم باید کارت پایان خدمت داشته باشند؟

تنها کسانی که بالای ۶۰ سال داشته باشند از داشتن کارت پایان خدمت معاف هستند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. می خواستم ببینم برای گرفتن جواز تولید چقدر زمان لازمه ؟ هزینه خیلی می بره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره