طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح تولید بطری پت از پریفرم – PET

طرح تولید بطری پت از پریفرم برای راه اندازی حط تولید قطعه ای به شکل یک لوله آزمایش شفاف، نوشته می‌شود. این محصول از تبدیل گرانول پلی اتیلن ترفتالات (PET) به قطعاتی شبیه بطری تولید می‌شود. بطری تولید شده به این روش دارای ظاهری شبیه به شیشه است اما همانند شیشه شکستنی نیستند و همین موضوع حمل و جا به جایی آن را راحت تر می‌کند. نوع پریفرم بکار رفته در ساخت تعیین کننده مقاومت و دیگر ویژگی‌های بطری خواهد بود به همین دلیل است که تولید پریفرم مهم ترین مرحله تولید بطری پت است. از مزیت‌های پریفرم این است که باعث کاهش هزینه‌ها شده و خطری برای محیط زیست ندارد و انعطاف پذیری بالایی در تولید دارد. اگر شما نیز علاقه مند به فعالیت در این زمینه و راه اندازی خط تولید بطری پت هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. برای تهیه و نوشتن طرح توجیهی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

معرفی محصول | طرح تولید بطری پت از پریفرم

پلی اتیلن ترفتالات (PET) ماده اولیه در تولید ابن بطری‌ها است. البته این گرانول در موارد دیگری همچون تولید فیلم عکاسی، نوارهای مغناطیسی صوتی و تصویری، دسیکت‌های کامپیوتر، الیاف مصنوعی، پوشاک و … نیز استفاده می‌شود ولی هدف ما در این مقاله این است که به بطری‌های پت بپردازیم. دلیل اصلی استفاده از پلی اتیلن ترفتالات (PET) در تولید بطری‌ها شفافیت بی نظیر این ماده است که علاوه بر آن شکل پذیری بالایی دارد و به هیچ عنوان بر روی طعم و بوی مواد غذایی تاثیر نمی‌گذارد. از طرفی دیگر این ماده بسیار مقرون بصرفه است و برای تولید کننده صرفه اقتصادی دارد، همینطور آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند؛ چراکه قابل بازیافت است. هر چه مواد اولیه بطری‌های پت کیفیت بیشتری داشته باشد در نهایت نیز بطری‌هایی با کیفیت بالاتری تولید خواهد شد. PET در برابر چربی، قلیا و اسید‌های رقیق مقاومت خوبی دارد اما در برابر اسیدها ی قوی ضعیف است. با استفاده از PET می توان بطری‌هایی شبیه به بطری‌های شیشه ای را به صورت بهداشتی، با کیفیت و شفاف تولید کرد که بدون تاثیرگذاری بر روی طعم و بو مواد غذایی از آن‌ها استفاده کرد. معمولا بطری‌های PET با استفاده از قالب گیری تزریفی رزین جامد به شکل بطری پیش فرم، تولید می‌شوند و قابلیت تولید در انواع سایز‌ها و ظاهرهای مختلف را دارند. تنها قسمتی که در قالبگیری بادی تغییر نمی کند، دهانه بطری‌ها است. لازم به ذکر است بطری‌های پت بر اساس دهانه تقسیم بندی می شوند. شما در هر جایی که هستید می توانید برای تهیه طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی با کارشناسان کاردوک تماس بگیرید.

موارد مصرف بطری پت (PET) | طرح تولید بطری پت از پریفرم

بطری‌های پت در قالب بطری‌های نوشیدنی در سایزهای مختلف یک، دو و سه لیتری تولید می‌شوند. همچنین در برخی موارد تولید کنندگان از بطری‌های پت در انواع سایزها و مدل‌های سفارشی برای تولید بطری انواع سس، ترشی، ادویه جات، بطری‌های شوینده‌های مایع، قالب نان و … نیز استفاده می‌کنند. در ادامه به کاربرد و موارد مصرفی بطری پت پرداخته ایم.

1. بطری نوشابه‌های گازدار

از رزین پت در تولید انواع بطری نوشابه‌های گاز دار استفاده می‌شود. دلیل اصلی این موضوع این است که این بطری‌ها مقاوم و سبک هستند و اکسیژن و کربن دی اکسید نیز از آن‌ها عبور نمی‌کند. همین عوامل استفاده از بطری‌های پت برای نگهداری و حمل نوشابه‌های گازدار را نوجیه می‌کند. بطری‌های پت متناسب با بسته بندی نوشابه های گاز دار در 8 سایز تولید می‌شوند. پیش از روی کار آمدن خط تولید بطری‌های پت، معمولا برای نگهداری نوشابه‌ها از قوطی‌های فلزی و یا بطری‌های شیشه ای استفاده است.

2. بطری های آب

از دیگر کاربرد‌های بطری‌های پت استفاده از آن‌ها برای نگهداری آب و آب معدنی است. بطری‌های آب تولید شده از پت در سایزهای مختلفی از جمله سایزهای بزرگ و کوچک تولید می‌شوند که از سایزها بزرگ برای نگهداری آب دستگاه آب سرد کن و از سایزهای کوچک برای بطری‌های کوچک آب معدنی استفاده می‌شود.

3. بطری نوشیدنی‌های الکلی

از آنجایی که بطری‌های تولید شده از پت نفوذ پذیری کمی در برابر اکسیژن و کربن دی اکسید دارند، برای نگهداری از انواع نوشیدنی‌های الکلی چندان مناسب نیستند. معمولا بطری‌های پت تولید شده برای نگهداری نوشیدنی‌های الکلی به صورت سه یا پنج لایه تولید می‌گردند.

4. بطری سایر انواع نوشیدنی‌ها

از بطری‌های پت همچنین برای نگهداری انواع نوشیدنی شامل آبمیوه، شیر، کنسانتره میوه و سبزیجات، چای و قهوه آماده و … استفاده می‌گردد.

البته برای نگهداری نوشیدنی‌های انرژی زا نیز از بطری‌های پت به صورت چند لایه استفاده می‌شود. به اینصورت که لایه ای از نایلون به همراه پت در تولید بطری‌های مخصوص نوشیدنی‌های انرژی زا به کار برده می‌شود.

5. بطری‌ها و ظروف مواد غذایی

بیشترین کاربرد بطری‌های پت در صنعت مواد غذایی جهت نگهداری روغن‌های خوراکی است. البته از این بطری‌ها برای نگهداری انوع سس‌ها، ترشی‌ها، قهوه و ادویه جات و همینطور انواع کره شامل کرده بادام زمینی نیز استفاده می‌گردد.

6. بهداشتی و پزشکی

بطری‌های پت دارای کاربرد‌هایی به جز بسته بندی مواد غذایی همچنون در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی است. از بطری‌های پت برای نگهداری محلول‌های دهان شویه و انواع شربت‌ها و یا ویتامین‌های مایع استفاده می‌گردد. ویتامین‌ها و برخی داروها در برابر نور خورشید و عوامل محیطی حساس هستند و بطری‌های پت دارای کاربرد بسیاری در این زمینه است.

7. مواد آرایشی

در زمینه محصولات آرایشی نیز از بطری‌های پت برای نگهداری انواع محصولات شامل رنگ مو، مواد محافظ و حالت دهنده مو، انواع کرم و لوسیون‌ها، روغن بچه و روغن حمام و شامپو استفاده می‌شود. بطری‌های پت به دلیل مقاومت بالا در برابر شکستن بهتر از بطری‌های شیشه ای در این زمینه عمل می‌کنند. به دلیل صعف بطری‌های پت در برابر نفوذپذیری اکسیژن، برای نگهداری از شامپو‌ها ترجیح بر استفاده از پلی اتیلن سنگین است.

8. ظروف نگهداری مواد شیمیایی خانگی

از بطری‌های پت برای نگهداری انواع پودر و مواد شوینده، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و … استفاده می‌شود. اما در این زمینه نیز در حال حاضر بیشتر از پلی اتیلن استفاده می‌گردد.

بررسی کالاهای جایگزین بطری پت (PET) | طرح تولید بطری پت از پریفرم

بطری‌های پت در زمینه‌های مختلف کالاهای جایگزین متفاوتی دارند. به عنوان مثال در زمینه نگهداری از از نوشابه‌های گازدار، بطری‌های شیشه ای و قوطی‌های آلومینیومی رقیب بطری‌های پت هستند. بطری‌های پت تا حد زیادی توانسته اند جایگزین بطری‌های شیشه ای شوند، ولی در نگهداری نوشابه‌های گازدار، قوطی‌ها هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حوزه نگهداری از روغن‌های خوراکی، رنگ روغن و مواد آرایشی و … نیز بطری‌های تولید شده از PVC جایگزین مناسبی برای بطری‌های پت هستند. البته بطری‌های PVC به دلیل آزاد کردن مواد سمی و سرطان زا به مقدار ناچیز، برای نگهداری مواد غذایی خطرناک هستند و پیش بینی می‌شود که بطری‌های پت بتوانند جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشند. در حوزه نگهداری از نوشیدنی‌ها همچون آبمیوه و شیر نیز معمولا بطری‌های تولید شده از پلی اتیلن به جای بطری‌های پت استفاده می‌شود؛ دلیل آن نیز هزینه کم تر تولید آن است.

اهميت استراتژيكی بطری پت در دنيای امروز

اصلی ترین کاربرد و اهمیت بطری‌های پت، کاربرد گسترده آن در بسته بندی صنایع غذایی است. چراکه هیچ گونه تاثیری بر روی طعم و بوی مواد غذایی نمی‌گذارد. علاوه بر این بطری‌های پت دارای ضریب نفوذ پذیری پایینی نسبت به انواع گازها است و همین می‌تواند آن‌ها را برای بسته بندی مواد غذایی که نیازمند ایزولاسیون کامل است، مناسب جلوه دهد. از سویی دیگر بطری‌های پت قابل بازیافت است و می‌توان آن‌ها را بدون آسیب زدن به محیط زیست مجدد به چرخه تولید بازگرداند.

برای راه اندازی خطر تولید بطری پت، تکنولوژی آن در کشور وجود دارد ؟

در حال حاضر  ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در خط تولید بطری پت  توسط تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود و ماشین آلات لازم در بازار با دو کیفیت وجود دارد. این ماشین آلات یا از قطعات درجه یک اروپایی تولید گردیده است و یا قطعات مورد استفاده در آن از قطعات متوسط چینی است. همینطور واردکنندگان نیز اقدام به واردات ماشین آلات چینی و ماشین آلات خارجی با کیفیت مطلبوب کرده اند. هر کدام از ماشین آلات با کیفیت‌های متنوعی در بازار موجود هستند و سرمایه گذار می‌تواند متناسب با سرمایه گذاری و خط تولیدی که راه اندازی کرده است، تجهیزات مورد نیاز را تهیه نماید.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید بطری PET | طرح تولید بطری پت از پریفرم

مطابق با سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع، کد آیسیک بطری‌های پت، کد 2520412440 است. تعرفه گمرکی بطری‌های پت نیز کد 39269060 است.

فرآیند توليد بطری پت (PET) | طرح تولید بطری پت از پریفرم

فرآیند تولید بطری پت در چندین مرحله انجام می‌شود که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • مرحله اول : رزین جامد پت با به کارگیری روش قالبگیری تزریقی به شکل بطری پیش فرم می‌شود.
  • مرحله دوم : بطری‌های پت با شکل پیش فرم برای رسیدن به دمای قالب گیری ابتدا تا دمای مشخصی گرم می‌شوند و سپس وارد قالب مخصوص می‌شوند.
  • مرحله سوم : در این مرحله هوای فشرده وارد قالب می‌گردد و مواد بطری پیش فرم را به دیوار قالب فشار می‌دهد. از طرفی دیگر نیز به طور همزمان با هوای فشرده، میله‌های مخصوص نیز این بطری‌ها را در دو جهت می‌کشد و به شکل قالب در می‌آورند.
  • مرحله چهارم : پس از اینکه این بطری‌ها سرد شد از قالب حدا می‌شوند. ممکن است در این مرحله برخی قسمت‌های بطری‌های پت نیاز به جدا شدن داشته باشند. بنابراین قسمت‌های اضافی این بطری‌ها به صورت دستی و یا اتوماتیک بریده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با سایر طرح توجیهی صنعتی نگارش شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می‌توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره