دانشنامهراهنمای شرکت هاقوانین کار

نمونه قرارداد مشارکت | نحوه تنظیم قرارداد مشارکت

نمونه قرارداد مشارکت به شما کمک می کند تا بتوانید افق دید بازتری در زمان نوشتن متن قرارداد داشته باشید. قرارداد مشارکت همانطوری که از نامش پیداست، یک قرارداد کاری بین دو نفر در دنیای کسب و کار است. قراردادهای مشارکت سخت و پیچیده نیستند. مثلاً ممکن است شما ایده پرداز یک کسب و کار باشید و طرف مقابل شما سرمایه‌گذاری آن را بر عهده بگیرد، در این صورت رابطه کاری که بین شما پیش می‌آید با کمک قرارداد مشارکت رسمی شده و شکل قانونی به خود می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید

 

 قرارداد مشارکت

قرارداد مشارکت باید رسمی و قانونی باشد. از این رو برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره قراردادها، مفادی را امضا می‌کنند که بعدا برای آن‌ها دردسر ایجاد می‌کند. از این رو قبل از اینکه هر گونه قراردادی را بنویسید و امضا کنید باید نسبت به قرارداد، شریک خود و همچنین شرایط قانونی آن اطلاعات کافی و لازم را جمع آوری کرده و بعد نسبت به عقد قرارداد تصمیم نهایی را بگیرید. توصیه می کنیم برای نوشتن متن قرارداد از مشاوره کسب و کار استفاده کنید که توسط کارشناسانی ارائه می شود که اشراف کامل بر قوانین تجاری دارند.

 

قرارداد مشارکت چیست؟

قرارداد مشارکت، توافق نامه‌ای بین یک یا چند مشاغل یا افراد است. وقتی گروه‌هایی تصمیم بگیرند که یک تجارت مشترک را راه‌اندازی کنند، معمولاً یکی از اعضا کمک‌های اولیه اقتصادی مانند سرمایه، مالکیت معنوی، املاک و مستغلات یا فضای تولید را به تجارت می‌آورد و یک یا چند نفر دیگر مسئول ایده‌پردازی و مدیریت کار می‌شوند. موافقت‌نامه‌های مشارکت، سهم اولیه و سهم‌های آینده را که از طرف شرکا انتظار می‌رود، تعریف می‌کنند. این سند همچنین به نحوه تصمیم گیری در مورد شغل، نحوه تصمیم‌گیری در مورد مشارکت، نحوه مدیریت مشاغل، نحوه انحلال و موارد دیگر مربوط می‌شود.

 

چه اطلاعاتی در یک توافق نامه مشارکت درج شده است؟

ایجاد قرارداد مشارکت با به دست آوردن مقداری اطلاعات و یا با کمک از یک وکیل آسان خواهد بود. از این رو مهم‌ترین اطلاعاتی که شما باید بدانید در مورد موارد زیر است:

نمونه قرارداد مشارکت | اطلاعات تماس

باید اطلاعات تماس طرفینی که قرار است با یکدیگر مشارکت داشته باشند، در قرارداد ذکر شود. در صورتی که اطلاعات تماس متفاوت باشد باید اطلاعات شرکت و کد پستی هم درج شود.

نمونه قرارداد مشارکت | نام مشارکت جدید

در صورت داشتن یک نام، به نام قانونی و همچنین تجارت یا نام تجاری احتیاج دارید که باید نوشته شود.

نمونه قرارداد مشارکت | جزئیات کسب و کار

از شما سؤال می‌شود که کار شما چگونه شروع خواهد شد، تعداد کارمندانی را که انتظار دارید و درآمد تخمین زده شده را نیز باید بنویسید. این فرم همچنین از شما سؤال می‌کند که تجارت شما چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند.

نمونه قرارداد مشارکت | جزئیات مشارکت

علاوه بر اطلاعات تماس شرکا، به درصد مالکیت و نعیین میزان سهم هر یک، نیاز خواهید داشت. بهتر است برای مشخص کردن دقیق جزئیات مشارکت صبور بوده و سریع از آن نگذرید.

نمونه قرارداد مشارکت | مسئولیت مالیاتی

شما می‌توانید در سند مشخص کنید که چه کسی مسئول امور مالیاتی خواهد بود.

نمونه قرارداد مشارکت | حق رای

شما باید تصمیم بگیرید که چگونه حق رأی توزیع خواهد شد. شرکا همچنین باید تصمیم بگیرند که برای تصمیم گیری در مورد مشاغل چقدر آرا لازم است.

نمونه قرارداد مشارکت | تاریخ پایان

مشارکت لازم نیست به طور نامحدود دوام داشته باشد. تا زمانی که تصمیم به انحلال آن گرفتید، می‌توانید یک مشارکت کوتاه مدت با یک تاریخ پایان خاص یا یکی از این کارها تشکیل دهید.

نمونه قرارداد مشارکت | انصراف از مشارکت

شما باید تعریف کنید که چگونه یک شریک می‌تواند شرکت را ترک کند و اگر یک شریک فوت کند چه اتفاقی می‌افتد. این سند همچنین شامل یک بخش غیرقابل رقابت است.

نمونه قرارداد مشارکت | فواید قرارداد

در این بخش می‌توانید تعریف کنید که چه مزایایی را می‌توان از جمله خدمات درمانی یا بیمه عمر ارائه داد.

نمونه قرارداد مشارکت | خدمات حرفه‌ای

از شما خواسته می‌شود خدمات حرفه‌ای را که ممکن است شرکت از جمله حسابداران و وکلا استفاده کند، لیست کنید.

 

انواع قرارداد مشارکت

صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار از جمله انواع قرارداد مشارکت است. اما معروف‌ترین شکل قراردادهای مشارکت مدنی در سه شکل قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت مدنی با بانک و مشارکت مدنی خصوصی شناخته می‌شوند.

قرارداد مشارکت در ساخت

این قرارداد بین یک یا چند مالک و یا یک یا چند سازنده بسته می‌شود. افراد به واسطه این قرارداد برای ساخت یک ساختمان با هم مشارکت می‌کنند. در این قرارداد سرمایه مالک زمین است و سرمایه سازنده هزینه‌هایی است که برای ساخت پرداخت می‌کند. بر اساس قرارداد مشارکت هر یک از طرفین بر اساس توافقی که با هم بسته‌اند سهمی را دریافت می‌کنند.

قرارداد مشارکت بانک

قرارداد مشارکت بانک هنگامی صورت می‌گیرد که فردی می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری کلان انجام دهد و از بانک می‌خواهد که سرمایه را به او بدهد. برای انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک اطلاعات هویتی، موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، حداکثر مدت مشارکت، پیش‌بینی خرید، هزینه و فروش، سهم سود پیشنهادی متقاضی و وثیقه‌هایی که برای ضمانت حسن انجام کار باید به بانک سپرده شود، به بانک ارائه می‌گردد. در این شرایط بانک‌ها یا مؤسسات مالی می‌توانند تا 80 درصد از سرمایه را به فرد بدهند.

قرارداد مشارکت خصوصی

در این قرارداد نیز یک نفر سرمایه‌های مادی خود و طرف دیگر سرمایه‌های معنوی خود را برای مشارکت در میان می‌گذارد. در این قرارداد طرف اول مالک و طرف دوم عامل است. این نوع از قرارداد کاربردهای زیادی دارد و در موضوعات مختلف و گوناگونی به کار گرفته می‌شود.

 

هدف از نوشتن قرارداد مشارکت

تعیین وظایف در برابر کار و میزان سهم هر فرد از جمله اهداف اصلی قرارداد مشارکت در قرارداد مشارکت است که باید به آن پرداخته شود. راه دیگر برای رسیدن به این هدف ثبت شرکت می باشد، برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

 

نکات مهم در نوشتن قرارداد مشارکت

  • در نوشتن قرارداد از جملات ساده و روان استفاده کنید.
  • باید قرارداد تایپ شده باشد.
  • فردی که قرارداد را می‌نویسد باید نسبت به قوانین و شرایط حقوقی آن تسلط داشته باشد.
  • قبل از امضا قرارداد را به صورت کامل مطالعه کنید.
  • بهتر است از شهود قابل دسترس و مطمئن در هنگام عقد قرارداد استفاده شود.

فسخ قرارداد مشارکت

فسخ قرارداد مشارکت با پرداخت جریمه امکانپذیر است. فسخ به صورت یک طرفه تنها در شرایطی است که حق آن برای فرد در قرارداد آمده باشد.

 

روش‌های فسخ قرارداد

توافق طرفین

در هنگام بسته شدن قرارداد هر کدام از طرفین یا شخص ثالث می‌توانند برای فسخ قرارداد زمان معینی تعیین کرده، مدت آن را به صورت دقیق در متن قرارداد ثبت کنند، در این حالت تا زمان مقرر هر کدام از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

حکم مستقیم قانون

قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به طور ناخواسته از قرارداد متوجه یکی از دو طرف معامله است، به طور مستقیم به او حق می‌دهد که بتواند با فسخ قرارداد از ضرر مذکور جلوگیری کند.

با دریافت مشاوره از مرکز کاردوک می توانید قراردادی کامل و با اطمینان امضا نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دریافت نمونه قرارداد مشارکت و نوشتن آن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

 

سؤالات متداول در خصوص قرارداد مشارکت

میزان خسارت در لغو قرارداد به چه شکلی است؟

میزان خسارت بسته به مبلغی است که در قرارداد تعیین شده و فرد باید آن را پرداخت کند.

آیا به قرارداد مشارکت نیاز داریم؟

یک توافق نامه مشارکت تجاری به تشریح شرایط مشارکت تجاری جدید کمک می‌کند. بدون وجود قرارداد مشارکت، شرکاء ممکن است در مورد اداره یک تجارت با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. یک قرارداد مشارکت کتبی که به تشریح شیوه‌های اصلی کسب و کار می‌پردازد، تضادهای آینده را قبل از شروع، کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره