طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو

صیادی و پرورش میگو کار مستمر و منبع درآمد بنگاه‌ها و فعالین زیادی در سطح جهان می‌باشد. صید، پرورش و فرآوری میگو و آبزیان فعالیت‌های مختلف و متعددی را در سطح بین‌المللی درگیر نموده است؛ به گونه‌ای که اندازه بازار میگو در سال 2019 معادل 31.6میلیارد دلار ارزیابی شده است و تخمین زده می‌شود تا سال 2027 با رشدی معادل 9.2درصدی طی سال‌های 2021 تا 2027 به 54.6میلیارد دلار برسد. مزیت استان‌های شمالی و جنوبی و استان‌های پرآب کشور می‌طلبد تا راهبردهای مناسب با نگرش به ارتقا فرهنگ و توان مصرف داخل و توسعه صادرات اتخاذ گردد. برای بررسی منطقه و اجرا نیاز به نظر کارشناسان هست که در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو را برای آشنایی با چنین پروژه‌هایی آورده‌‌ایم. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه تولید در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو

 

طرح توجیهی فرآوری آبزیان | معرفی محصول

میگو جانورى آبزى از خانواده سخت پوستان است كه به طور عمده در آب‌هاى گرم بین ۱۸تا ۳۸درجه سانتی‌گراد زندگی می‌كند و برخی از گونه‌های آن نیز در آب‌های سرد و شیرین یافت می‌شوند و به منظور تولید گوشت، و تامین غذا در محیط‌هاى مصنوعى نیز پرورش داده مى‌شود. میگوهای تولیدی کشور عمدتا در بازارهای جهانی و بخشی نیز در داخل كشور توزیع و به مصرف می‌رسد. در ایران میگوهای خوراكی آب شور در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می‌كنند. این جانور آبزی كفزی است و به همین دلیل در نواحی نسبتا كم عمق یافت می‌شود. این نوع میگو را دریایی می‌نامند، میگوی دریایی پس از صید بر حسب این كه عمل آوری شود و یا به صورت تازه به بازار مصرف انتقال یابد، به دو دسته میگوی تازه و منجمد تقسیم بندی می‌شود. نوع دیگر میگو، میگوی پرورشی است كه طی سال‌های اخیر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از آب دریا كه توسط كانال به سمت مزارع هدایت شده در محیط استخرهای خاكی پرورش داده می‌شود. این میگوها همان میگو بومی دریایی هستند كه در استخرها به صورت مصنوعی پرورش داده می‌شوند و گوشت آن‌ها تفاوتی با نوع دریایی نداشته و از نظر كیفیت و بهداشت نسبت به میگوی دریایی قابل کنترل‌تر هستند.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان | معرفی محصول

چرا فرآوری آبزیان در چرخه اقتصاد اهمیت دارد؟

رﺷﺪ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻬﺎن و تقاضای روز اﻓﺰون ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺑﻬﯿﻨﻪ در ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻏﺬاﯾﯽ اﺳﺖ. در ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎی شیلاتی ﯾﮑﯽ از ﻣﺤﻮرﻫﺎ و راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز می‌ﺑﺎﺷﺪ. اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ آﺑﺰﯾﺎن ﻣﺮﻫﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮﻟﯿﺪ در زﯾﺮ ﺑﺨﺶ آﺑﺰی‌ﭘﺮوری اﺳﺖ و باتوجه به یکی از عوامل موثر در این زمینه یعنی  فسادپذيری بيش از حد آبزیان پس از صید و فرآوری كردن میگو يكی از مطلوب‌ترين روش‌های نگهداری آن می‌باشد. هدف از عمل‌آوری میگو  پاک، قطعه بندی،  بسته بندی، فریز یا فراوری بصورت خوراک آماده یا نیم پخت در فرايند كنسروسازی و فرایندهای مشابه است، تا امکان نگهداری محصولات را از زمان صید، توزیع، نگهداری تا مصرف را به صورت سالم و بهداشتی مطابق شاخص‌های استاندارد غذایی مرتبط فراهم شود. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی کلیک کنید.

طرح توجیهی فرآوری میگو | ارزش غذایی میگو

میگو از نظر مقایسه‌ای نسبت به سایر غذاهایی كه پروتئین زیادی دارند همانند گوشت ماهی و ماكیان كالری كمتری دارد. پروتئین موجود در میگو كیفیت بالایی داشته و حاوی تمام اسیدآمینه‌های لازم جهت رشد هست. پروتئین میگو به دلیل نداشتن بافت همبند به راحتی هضم می‌شود. در میگو، میزان اسید چرب اشباع كه برای سلامتی مضر است صفر بوده و مصرف آن به كاهش كلسترول خون كمک می‌كند. اسیدهای چرب امگا-3 که برای سلامتی مفید هستند، در میگوها به وفور یافت می‌شوند. میگو منبع غنی از ویتامین‌های B,E,D,C,B12 ,B6 ،A و املاحی چون كلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. علاوه بر كلسیم، روی، آهن، منیزیم و فسفر میگو نسبت به سایر آبزیان بیشتر است. میگو منبع‌ مهم‌ سلنیوم ‌ است‌ که به ایمنی‌ بدن‌ برای‌ حذف‌ سلول‌های‌ فرسوده‌ و سم زدایی کمک می‌کند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در میگو، نقش ضدالتهابی داشته كه با مصرف آن می‌توان از ابتلا به بیماری‌های التهابی، مانند ورم مفاصل و برونشیت مزمن پیشگیری كرد. میگو به علت دارا بودن مواد مغذی در پیشگیری و در بالا بردن مقاومت بدن در مقابل تعدادی از بیماری‌ها موثر است.

کتین و کتیوزان

استخراج كيتين از پوسته ميگو طی فرآيندهای املاح زدایی و پروتئين زدایی و غلظت مواد فرآوری كننده يعنی هيدروكلريک اسيد و سديم هيدروكسيد در دمای مناسب انجام می‌گیرد. کیتین و کیتوسان دو ماده پروتئینی هستند که به مقدار زیاد در پوست میگو و استخوان ماهی وجود دارند.

طرح توجیهی فرآوری میگو | ظرفیت های سالیانه طرح

ظرفیت محصولات در فاز نخست عبارتند از : میگو پوست گیری و رگ گیر شده بدون سر و باسر      700 تن میگوی سوخاری و ناگت میگو                                  70  تن

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

براساس سيستم طبقه بندی آيسيک، عدد 24 مربوط به ساخت مواد و محصولات شيميایی و کتین با کد آیسیک ده رقمی 2413412491 طبقه بندی می‌شود و کد دو رقمی آیسیک 15 مربوط به محصولات غذایی و آشاميدني‌ها بوده و کدهای فعالیت‌های فرآوری آبزیان با کدیشن ده رقمی به شرح ذیل ارایه گردیده است. کد آیسیک محصول

رديف نام محصول کد گروه محصول   (آیسیک)
1 فرآوري انواع ميگو 1512412328
2 ميگو به صورت غير منجمد، تازه (با پوسته يا بدون پوسته) 1512512329
3 ميگو به صورت منجمد شده (با پوسته يا بدون پوسته) 1512512330
4 ميگو پخته شده آماده مصرف (بجز سوخاري) 1512512387

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

طرح توجیهی فرآوری آبزیان | کالاهای جايگزين

آبزیان سرشار از مواد مغذی مثل امگا۳، ویتامین D، سلینیوم و پروتئین است و هر کدام این مواد برای جذب با ماده دیگر اهمیت دارد. مثلا اسید چرب امگا۳ که در ماهی یافت می‌شود، برای جذب ویتامین D لازم است که ماده‌ای محلول در چربی است. در حالی که در میگو یا مکمل‌های سلینیوم به تنهایی آن‌قدر مزیت ندارد، اما وقتی همراه با پروتئین‌های باکیفیت بالا و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن که در آن وجود دارد باشد، برای بدن مفیدتر خواهد بود. لذا نباید سایر انواع کالاها همانند گوشت قرمز، مرغ و حبوبات را به عنوان جایگزین میگو محسوب نمود؛ بلکه باید در یک تعادل رژیم غذایی از محصولات فراوری شده آبزیان به اندازه مناسب استفاده کرد.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | موارد استفاده از میگو

غذاهای دریایی در هر سن و گروهی برای افراد یک انتخاب سالم در رژیم غذایی هستند. غذاهای دریایی منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا و بدون چربی است و به راحتی هضم می‌شوند. ۱۰۰گرم غذای دریایی تقریباً نیمی از پروتئین مورد نیاز روزانه بزرگسالان را که 100 تا 200 کالری است، تامین می‌کند. غذاهای دریایی حاوی مقدار کمی چربی اشباع و سدیم و منبع غنی بسیاری از ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری هستند. غذاهای دریایی از معدود غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره طولانی بوده که دارای تأثیرات درمانی بسیار مفید‌اند و برای رشد سیستم عصبی و دفاعی بدن ضروری هستند.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | استانداردهای محصولات

برای محصولات تولید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی الزامات  عمومی و اختصاصی خود را در قالب استانداردهای تدوین شده به شرح ذیل اعلام نموده است. تمامی این دستورالعمل‌ها با هدف تضمین و ماندگاری و تکرارپذیر بودن تولید، محصولاتی با کیفیت برای مصرف مشتریان می‌باشند. “کنسرو سالاد میگو-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون” با شماره استاندارد:      10750 “فرآوری میگوی آب شور-آئین کار” با شماره استاندارد:       11249 “میگوی یخ‌زده به روش سریع-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون” با شماره استاندارد:    3150 “میگوی تازه-آماده سازی ،طبقه بندی،بسته بندی و نشانه گذاری” با  شماره استاندارد:   5750 “کنسرو میگو در روغن-ویژگی‌ها و روش‌های آزمون” با شماره استاندارد:       9573 “کتین با درجه غذایی-ویژگیها و روشهای آزمون” با شماره استاندارد:    8570

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | دانش فنی و فرایند تولید محصول

دانش فنی و ماشین آلات تولید در کیفیت مناسب و در ظرفیت‌های متفاوت و قابل رقابت در داخل کشور قابل تامین است. ظرفیت‌های اقتصادی خطوط فرآوری، سورتینگ و تعداد نیروی انسانی براساس ظرفیت و سطح اتوماسیون در دسترس برنامه‌ریزی شده است. ماشین‌آلات خط تولید در سه بخش دریافت شستشو، آماده‌سازی و سورتینگ، پوست گیری رگ زنی انجماد و گلیزینگ و بسته‌بندی به اختصار به شرح ذیل است.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | دانش فنی و فرایند تولید محصول

معرفی خط تولید و ماشین آلات فراوری میگو

دریافت و شستشو، سورتینگ و انچاو میگو

دریافت مواد اولیه به لحاظ حساسیت بالای محصولات میزان له و خراب شدن آن و نحوه ورود به خط تولید بسیار حائز اهمیت است. سیستم دریافت بسته به سطح ظرفیت کارخانه به شیوه‌های دستی و اتوماتیک می‌تواند صورت پذیرد. در خط تولید ابتدا میگو  در سبد یا جعبه‌های پلاستیکی توسط کامیون یا وانت وارد کارخانه شده و پس از توزین و تخلیه از سکوی بارگیری کارخانه توسط اپراتورها، به سمت وان دریافت اولیه جهت شستشو هدایت می‌شوند. در مخزن پر از آب که کف آن را صفحات مشبک پوشانده شده است قرارگرفته و ضمن شستشوی اولیه به سمت خط تولید حرکت می‌نماید و میگو پس از تمیزسازی آماده می‌شود تا به سمت تفکیک سورت براساس سایز هدایت شود. میگوی دارای کیفیت قابل قبول بر روی نوار نقاله به سمت سورتر هدایت شده که هم می‌توان به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک توسط گریدر قابل تنظیم انجام شود. میگو های دسته‌بندی شده، پس از پوست کنی و رگ‌گیری آماده ورود به بخش کله زنی یا سالم به سمت بخش فرآوری و یا انجماد پیش می‌روند. بخش کله زنی هم می‌تواند اتوماتیک یا دستی انجام شود. میگو در دو بخش کله زنی و یا سالم پوست گنده شده دارای سر به سمت سیستم انجماد یا فرآوری به صورت ناگت و غذای نیمه آماده پیش می‌رود و پوست آن‌ها در مسیر فرایند بازیافت به صورت کتیوزان (کتیوسان) هدایت می‌شود. میگوی  فراوری شده در این مرحله با استفاده ازسیستم خنک سازی برای ورود به بخش بسته‌بندی و انجماد آماده می‌گردد.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | لیست ماشین آلات و تاسیسات اصلی خط تولید

ماشین آلات خط فرآوری و بسته میگو عبارتند از:

  • سردخانه و پیش سردکن
  • سردخانه  10تنی
  • خشک کن پوست میگو در خط فرآوری
  • تونل انجماد
  • سیستم سورتر و گریدینگ میگو
  • دستگاه وکیوم بسته‌بندی محصولات
  • دستگاه دوخت بسته
  • چک پالت، پالت و باسکت حمل
  • دستگاه تولید پودر یخ
  • میز و وان استیل، تامبلر، نوار نقاله و الواتر، انواع چاقو و اره برش، ترازو دیجیتال، فیله کن و سانتریفوز میگو

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | بررسی بازار

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادره شده کشور در زمینه صنایع عمل آوری تولید و بسته‌بندی انواع  آبزیان فراوری شده 275 واحد است که اشتغالی 16797 را ایجاد نموده است.

طرح توجیهی فرآوری آبزیان و میگو | بررسی بازار  

 

طرح توجیهی فرآوری آبزیان | مزایای اجرای طرح

 

 

طرح توجیهی فرآوری آبزیان | مزایای اجرای طرح

  • وجود دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات در کشور
  • امکان تامین مواد اولیه و مواد اولیه مورد نیاز در کشور براساس مزیت و پتانسیل‌های منطقه‌ای
  • سودآوری، بازدهی و دوره برگشت مناسب سرمایه‌گذاری مبتنی بر دانش مدیریت، تجربه، تخصص در اجرا و بهره‌برداری و بهره‌وری منابع
  • صادرات محور بودن محصولات تولیدی

برای سفارش و نگارش انواع طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.

طرح-توجیهی-فرآوری-آبزیان-و-میگو-8

خدمات قابل ارائه کاردوک به طرح‌ها و واحدها

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم‌افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکزمشاوره  کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره