طرح توجیهیطرح توجیهی صنعتی

طرح توجیهی فرآوری ماهی

غذاهای دریایی تجارت رو به رشدی را درجهان دارد. در سال2021 کل تجارت انواع آبزیان به بیش از 300میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تقاضا و عرضه جهانی غذاهای دریایی در پنج سال آینده نیز هم ازنظر حجم و هم ازنظر ارزش به رشد خود ادامه دهد. چین همچنان بزرگترین صادرکننده غذاهای دریایی جهان است، ظرفیت تولید چین دراین زمینه 64.5 میلیون تن تخمین زده می‌شود. ایران هم در زمینه تولید و فرآوری آبزیان هم به لحاظ تقاضای داخلی و هم به لحاظ صادرات با توجه به نرخ بالای تقاضا و مزیت‌های نسبی می‌تواند نقش آفرینی نماید. براساس آمارنامه شیلات ظرفیت تولید آبزیان ایران درسال 1397  معادل1262403 تن بوده است. مقدار مصرف سرانه ماهی، در بعضی كشورها حدود 100كيلوگرم درسال و متوسط مصرف سرانه مردم ايران طی یک دهه گذشته مابین 5 الی 10كيلوگرم در سال بوده است. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی فرآوری ماهی را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه تولید در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | فراوری ماهی

طرح توجیهی فرآوری ماهی | فراوری ماهی

فرآوری ماهی به عنوان یک ضرورت به دلیل فسادپذيری سریع آبزیان پس از صید می‌باشد. فرآوری كردن ماهی به شیوه‌های مختلف از مطلوبترين روش‌های نگهداری و ماندگاری بیشتر آن است. هدف از عمل آوری آبزیان، پاک، قطعه بندی، بسته بندی، فریز یا فرآوری آبزیان بصورت خوراک آماده یا نیم پخت در فرايند كنسروسازی و فرایندهای مشابهی است که امکان نگهداری محصولات را در زمانی طولانی پس از صید، توزیع، نگهداری تا رسیدن به سفره مصرف به صورت سالم و بهداشتی مطابق شاخص‌های استاندارد غذایی مرتبط تضمین می‌نماید. برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | خواص مصرف ماهی

گوشت ماهی، گوشت سفید بوده و حدود 20درصد از سهم پروتئین حیوانی جهان به همراه سایر آبزیان تشکیل می‌دهد. ماهیان دریایی جنوب از جمله شیر، ماهی سرخو، هوور یک منبع غنی از پروتئین هستند که بیشترین درصد پروتئین را دارند و برخلاف گوشت قرمز دارای بافت پیوندی و مناسب پخت و هضم راحت هستند. ماهی منبع غنی انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن همانند آرژنین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، میتونین، فنیل آلاتین، ترئونین، تریتوفان و والین است و مصرف آن با غلات پروتئین کاملی را برای نیازهای بدن انسان تامین می‌نماید. انواع ویتامین‌های گروه ب و همچنین ویتامین‌های محلول در چربی (آ، دی، ای و کا) در آبزیان دریایی وجود دارند. اگرچه میزان آن در گونه‌های مختلف و حتی در قسمت‎‌های مختلف یک ماهی متفاوت است.

ماهیان دریایی غنی از مواد معدنی همانند آهن، ید، کلسیم و فسفر هستند. مواد معدنی دیگری از جمله فلوئور، سلنیوم، گوگرد، روی و مس نیز در ماهی وجود دارد. برخی از خواص ضدبیماری‌زایی ماهی را به خواص آنتی اکسیدانی سلنیوم نسبت می‌دهند. مصرف ماهی به دلیل مواد مفید و اسیدهای چرب امگا 3 در آن می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها، بسیار مفید باشد.

مقدار چربی ماهی‌های دریایی بسیار متغیر بوده و کمتر از 1درصد در ماهیان تا بیش از 30درصد در گونه‌های ماهی‌های چرب متغیر است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آبزیان به ندرت به شکل آزاد در طبیعت وجود دارند و در تنظیم فعالیت سلول‌های بدن، محافظت بدن در مقابل فشارهای عصبی و تعدادی از بیماری‌ها نقش مهمی دارند. ماهی‌های دریایی بدن انسان را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌نماید.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | محصولات طرح

فرآوری در این طرح به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن ماهی پس از شستشو و آماده شدن به صورت تازه، منجمد یا پخته شده، به شکل کامل یا سرزده و شکم خالی، پوست کنده، فیله، استیک و غیره بسته‌بندی می‌شود. در این طرح در فاز نخست محصولات زیر تولید می‌شود.

  • ماهی شکم خالی منجمد شده ظرفیت تولید سالیانه 350
  • فیله ماهی شده با ظرفیت تولید سالیانه 80 تن

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع غذایی نوشته شده نزد کاردوک کلیک کنید.

معرفی کدهای ISIC متعلق به محصولات مورد بررسی

براساس سيستم طبقه بندی آيسيک، کد دو رقمی آیسیک 15 مربوط به محصولات غذائی و آشاميدني‌ها بوده و کدهای فعالیت‌های فرآوری آبزیان با کدیشن ده رقمی به شرح ذیل ارائه گردیده است.

کد آیسیک محصول

نام محصول کد گروه محصول   (آیسیک )
فيله و گوشت ماهی آب شور 1512412306
فرآوری و نگهداری ماهی كامل آب شور 1512412315
انواع فرآورده حاصل از ماهی 1512412351
فيله و گوشت ماهی به صورت تازه، سرد شده 1512412378
فيله و گوشت ماهی به صورت منجمد 1512412379
ماهی كامل به صورت تازه، سرد شده 1512412381
ماهی كامل به صورت منجمد 1512412382
فيله و گوشت ماهی آب شور به صورت منجمد 1512512308
ماهی كامل آب شور به صورت تازه، سرد شده 1512512316
ماهی كامل آب شور به صورت منجمد 1512512317

طرح توجیهی فرآوری ماهی | کالاهای جايگزين

ماهی سرشار از مواد مغذی مثل امگا۳، ویتامین D، سلینیوم و پروتئین است و هر کدام این مواد برای جذب با ماده دیگر اهمیت دارد. مثلا اسیدچرب امگا۳ که در ماهی یافت می‌شود برای جذب ویتامین D لازم است که ماده‌ای محلول در چربی است. مکمل‌های سلینیوم موجود در آبزیان همراه با پروتئین‌های باکیفیت بالا و ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن مفید هستند. لذا نباید سایر انواع کالاها همانند گوشت قرمز، مرغ و حبوبات را به عنوان جایگزین آبزیان محسوب نمود. بلکه باید در یک تعادل رژیم غذایی از محصولات فرآوری شده، آبزیان به اندازه مناسب استفاده نمود.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | استانداردهای محصولات

برای تولید این محصولات، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی الزامات  عمومی و اختصاصی خود را در قالب استانداردهای تدوین شده بشرح ذیل اعلام نموده است. تمامی این دستورالعمل‌ها با هدف تضمین و ماندگاری و تکرارپذیر بودن تولید محصولاتی با کیفیت و سالم برای مصرف مشتریان می‌باشد.

“فرآوری ماهی مرکب -آئین کار”     با  شماره استاندارد  :  11247

“ماهی تازه-ویژگی‌ها”                    با  شماره استاندارد  :   5623

“ماهی و میگو -ویژگیهای میکروب”  با  شماره استاندارد  :    2394-1

“برش‌های کامل ماهی تازه، نوع قطعه‌ها و آماده‌سازی گوشت ماهی” با  شماره استاندارد  :   57

“ماهی و فرآورده‌های آن-فرآوری، جابجایی و یخ زدن -واژه نامه ” با  شماره استاندارد  : 9610

“ماهی و فرآورده‌های آن-فرآوری، جابجایی و یخ زدن در کارگاه فرآوری و سردخانه ساحل-آیین کار” با شماره استاندارد : 9612

طرح توجیهی فرآوری ماهی | استانداردهای محصولات

طرح توجیهی فرآوری ماهی | دانش فنی و فرایند تولید محصول

مواد اولیه و ماهی‌های صید شده از ماشین‌های حمل به کارخانه منتقل می‌شود. ماهی قبل از انتقال به کارخانه شستشو و از خونریزی پاک و یخ زده می‌شود. در کارخانه، ماهی در دمای مابین 0-4 درجه در سردخانه و در جعبه‌های پلاستیکی نگهداری می‌کنند و قبل از درجه بندی، ماهی بر روی نوار نقاله شیب دار با قابلیت سرریز مداوم آب  تصفیه شده ماهی شسته و به میز کار منتقل می‌شود. در مرحله بعد ماهی با برش سر، فیله کردن و برداشتن پوست توسط ماشین‌های فرآوری یا نیروی کار انجام می‌شود. فیله‌ها بر روی میز کنترل کیفیت از نظر تعداد و نقص بررسی می‌شوند و استخوان‌ها به جز استخوان‌ها بسیار ریز، انگل‌های قابل مشاهده، لکه‌های خونی، کبودی، لکه‌های پوستی و همچنین غشای سیاه و هر گونه اجسام خارجی از فیله‌ها برداشته می‌شود.

فیله‌های بریده شده به صورت دستی یا خودکار قبل از انجماد سریع در صورت لزوم با آب تصفیه شده به صورت پاشش شسته، درجه بندی و در دمای 24- نگهداری می‌شوند. ماهی ویا فیله توزین شده در کیسه‌های پلاستیکی، کارتن و بسته بندی قرار می‌گیرند و جعبه‌های دارای مشخصات دقیق از قبل آماده شده و به خط تولید منتقل و محصولات در آن قرار می‌گیرد. بلوک‌ها (فیله/قطعه/گوشت چرخ کرده) مستقیماً در کارتن‌های بلوکی بسته بندی شده بر اساس مشخصات و بر روی بسته‌های برچسب گذاری می‌شوند و سپس محصول در تونل انجماد و سردخانه قرار می‌گیرد. در اتمام فراوری روزانه نیز تمامی تجهیزات  ماشین آلات و تسمه‌های نقاله خط تولید با روشی مناسب و ضدعفونی کننده‌هایی همانند هیپوکلریت سدیم بطور کامل تمیز می‌شود.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | دانش فنی و فرایند تولید محصول

ماشین آلات خط تولید فرآوری آبزیان

لیست ماشین آلات و تاسیسات اصلی خط تولید ماشین آلات فرآوری ماهی که توضیح تعدادی از آن‌ها در ادامه ارایه می‌شود عبارتند از:

  • سردخانه و پیش سردکن  50تنی
  • سردخانه  10تنی سیستم
  • تونل انجماد 6 تنی
  • دستگاه وکیوم بسته بندی محصولات
  • دستگاه دوخت بسته
  • چک پالت
  • باسکت پالت
  • میزهای کار استیل
  • دستگاه تولید پودر یخ
  • وان استیل
  • تامبلر
  • نوار نقاله و الواترها
  • انواع چاقو
  • اره برش
  • ترازو دیجیتال و فیله کن

نوارهای نقاله

کانوایرهای افقی و “Z” مطابق با ابعاد استاندارد و با قابلیت تنظیم سرعت نوار انتقال زاویه شیب، درکانوایر زد و تنظیم حرکت نوار با استفاده از موتور DC یا با موتور دنده‌ای به همراه میزهای کار استیل در ایستگاهای کاری مختلف خط تولید جهت انتقال شستشو همزمان و تخلیه ضایعات شکمی ماهی به کارگرفته می‌شوند.

نوارهای نقاله

دستگاه کله زنی ماهی

این دستگاه قادر است به آسانی سر و دم ماهی را با یک تیغه چرخان بردارد و در دو نوع دیواری ثابت و متحرک تولید می‌‍شود.

دستگاه برش و جداسازی استخوان ماهی

دستگاه برش و جداسازی استخوان عضلانی جهت آماده شدن ماهی  برای فیله کردن گوشت است. دستگاه دارای درایور برقی و نوار نقاله کوچک است که امکان بکارگیری آن را برای ماهی دراندازه‌های مختلف  فراهم می‌کند.

دستگاه برش و جداسازی استخوان ماهی 

دستگاه فیله ماهی

این دستگاه در سایزهای مختلف امکان فیله کردن تمیز و سریع انواع ماهی در اوزان مختلف را فراهم می‌کند. تنظیمات آن ساده و از جنس استیل ضدزنگ بدون خوردگی ساخته شده است. تیغه‌های دوار دستگاه از فولاد مخصوص با درجه سختی بالا ساخته شده‌اند. دستگاه  قابلیت حمل آسان را در داخل سالن‌های تولید دارد و از آن برای فیله کردن ماهی‌های قزل آلا، کپور، تیلاپیا، ماهی سفید، شاه ماهی، ساردین و ماهی سالمون استفاده می‌کنند.

دستگاه پوست گیری

این دستگاه برای پوست کندن اتوماتیک فیله ماهی و ماهی‌های بزرگ در شرایط کار بهداشتی طراحی شده است. دستگاه مجهز به نوار نقاله تغذیه است که کار را برای اپراتور کاملاً ایمن می‌کند. دستگاه امکان پوست گیری از فیله‌ها را با قابلیت تنظیم فراهم می‌کند.

دستگاه جداسازی همزمان استخوان و ضایعات و فیله کردن ماهی

این دستگاه اتوماتیک در ظرفیت‌های بالا برای باز کردن حفره شکمی، برداشتن قسمت داخلی و استخوان نخاعی طراحی شده است و می‌تواند ماهی به دو یا سه قسمت نیز با بهره بالا تقسیم کند. دستگاه ظرفیت آماده سازی 70 الی 100 ماهی در دقیقه را دارد.

طرح توجیهی فرآوری ماهی | بررسی بازار

اساس آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت تا پایان  خرداد سال 1400 تعداد پروانه‌های بهره برداری صادره شده کشور در زمینه صنایع عمل آوری تولید و بسته بندی انواع آبزیان فراوری شده 275واحد است که اشتغالی 16797 را ایجاد نموده است. تا خرداد ماه 1400تعداد 272   واحد صنعتی با ظرفیت تولید اسمی سالیانه 431هزار تن فراوری آبزیان به اشکال مختلف در سطح کشور به ثبت رسیده است.

مزایای اجرای طرح

  • وجود دانش فنی طراحی و ساخت ماشین آلات در کشور
  • امکان تامین مواد اولیه و مواد اولیه مورد نیاز در کشور براساس مزیت و پتانسیل‌های منطقه‌ای
  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه‌گذاری مبتنی بر دانش مدیریت، تجربه، تخصص در اجرا و بهره برداری و بهره وری منابع
  • صادرات محور بودن محصولات تولیدی

برای مشاهده سایر طرح ها و پروژه ها به طرح توجیهی صنعتی های نوشته در کاردوک مراجعه نمایید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم‌افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکزمشاوره  کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره